Tammi julkaisee Bonon muistelmat vuonna 2020

Irlantilaisen U2-yhtyeen laulajana ja keulakuvana tunnettu Bono kirjoittaa muistelmiaan. Teos ilmestyy Yhdysvalloissa vuonna 2020, ja Suomessa kirjan julkaisee Tammi. Suomennoksen on tarkoitus ilmestyä samaan aikaan alkuteoksen kanssa.

Tammi julkaisee irlantilaisen U2:n laulajan ja keulakuvan Bonon muistelmat Suomessa. Vuonna 1960 syntynyt Bono, oikealta nimeltään Paul David Hewson, tunnetaan paitsi laulajana myös näkyvänä yhteiskunnallisena keskustelijana ja erityisesti ihmisoikeuksien puolestapuhujana. Bono kirjoittaa muistelmansa itse, ja ne ilmestyvät vuonna 2020.

”Bono on yksi maailman tunnetuimmista muusikoista ja lauluntekijöistä ja miljoonien ihmisten ihailema myös yhteiskunnallisen aktiivisuutensa vuoksi. Tammelle on suuri ilo ja kunnia toimia hänen muistelmiensa kustantajana Suomessa”, Tammen tietokirjallisuuden kustannuspäällikkö Markku Aalto hehkuttaa.

Dublinissa vuonna 1976 perustettu, neljätoista studioalbumia julkaissut U2 on yksi maailman suurimpia ja menestyneimpiä rockyhtyeitä. Se on esiintynyt Suomessa neljä kertaa, edellisen kerran U2 360° -kiertueellaan vuonna 2010, jolloin yhtye myi Helsingin Olympiastadionin täyteen kahtena peräkkäisenä iltana.

Tammi on julkaissut aiemmin vuonna 2006 Neil McCormickin toimittaman U2 X U2 -kirjan, jossa Bono, kitaristi The Edge, basisti Adam Clayton ja rumpali Larry Mullen Jr. kertovat omin sanoin U2:n tarinan.

Bonon toistaiseksi nimeämättömien muistelmien alkuteoksen kustantaa yhdysvaltalainen Knopf. Kirjan käännösoikeuksia kaupattiin Frankfurtin kirjamessuilla lokakuun alkupuolella. Toistaiseksi käännösoikeudet on myyty yli kymmeneen maahan.

Lisätiedot:
Markku Aalto | kustannuspäällikkö | Kustannusosakeyhtiö Tammi
markku.aalto@tammi.fi

Dekkarifestivaali kasvaa ja siirtyy uusiin tiloihin – syksyn kattauksessa jälleen kansainvälisiä tähtivieraita28.2.2019 08:00:00 EETTiedote

Jatkuvasti suosiotaan kasvattava Dekkarifestivaali kokoaa ensi syksynä yhteen dekkarifanit ja kiinnostavimmat rikoskirjailijat jo viidennen kerran. Tänä vuonna tapahtuma saa uudet ja aiempaa suuremmat puitteet Paasitornissa. 21.9.2019 järjestettävän festivaalin ensimmäiset vieraat ovat jo varmistuneet: kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalin vieraiksi saapuvat ruotsalaiset David Lagercrantz ja dekkaripari Cilla ja Rolf Börjlind.

Tammi julkaisee teini-ikäisen ilmastoaktivisti Greta Thunbergin tarinan12.2.2019 08:00:00 EETTiedote

Syksyllä 2019 ilmestyy Tammen julkaisemana ruotsalaisen Greta Thunbergin ja hänen perheensä uskomaton tarina Sydämen asioita – perhe ja planeetta kriisissä. Kirja kertoo tositarinan perheestä, joka käsittelee henkilökohtaista kriisiään ryhtymällä taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. 16-vuotias Greta tunnetaan ympäri maailman koululakostaan ja inspiroivista esiintymisistään, joilla hän yrittää saada päättäjät ryhtymään toimiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kirja kertoo koskettavasti Gretan perheen poikkeuksellisesta taustasta.

Timo Parvelan kirjasarjat valloittavat Kiinan – myös Maukka ja Väykkä loikkaavat maan kirjamarkkinoille23.1.2019 08:00:00 EETTiedote

Suomen suosituimpiin kirjailijoihin lukeutuvan Timo Parvelan kirjat valloittavat Kiinan kirjamarkkinoita. Ylen joulukalenteristakin tutut Maukka ja Väykkä tulevat tutuiksi myös kiinalaislapsille vuoden kuluttua, kun maassa julkaistaan kirjasarjan kuusi ensimmäistä osaa. Jo tänä vuonna Kiinassa julkaistaan kymmenen Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjaa sekä Parvelan yhdessä norjalaisen Bjorn Sortlandin kanssa kirjoittama ja Pasi Pitkäsen kuvittama Kepler 62 -sarjan ensimmäinen tuotantokausi. Kaikkiaan Timo Parvelan kirjoja on nyt myyty eri puolilla maailmaa jo yli kaksi miljoonaa kappaletta.