Tammi vahvistaa kustantamistaan

Tammen kotimaisessa kaunokirjallisuudessa jatkaa kustannuspäällikkönä Hannu Harju ja uudeksi kustannuspäälliköksi on nimetty Petra Maisonen. Kustannustoimittajana jatkaa Anne Ilves ja osastolla aloittaa uutena kustannustoimittaja Antti Berg. Berg on aiemmin työskennellyt mm. Helsingin Sanomissa. Tammeen hän siirtyy Kotimaa-lehdestä.

Kustannuspäällikkönä aloittava Petra Maisonen on työskennellyt kustannustoimittajana Tammessa yli 15 vuoden ajan. Hänen toimittamansa kirjat ovat saaneet lukuisia palkintoja, kuten Finlandia-, Runeberg-, Johtolanka- ja Tiiliskivi-palkinnot.

”Tämän työn tähtihetkiä on se, kun saa käsiinsä tekstin, jossa on vahva oma ääni ja puhutteleva tarina. Tavoitteenani onkin löytää Tammen listalle niin kiinnostavia tarinoita, että nekin jotka eivät yleensä lue, joutuvat tarttumaan kirjaan. Kirjat avaavat meille näkymän paitsi toisenlaisiin maailmoihin, myös ihmisyyteen, ja tässä ajassa tarvitsemme enemmän kuin mitään muuta ymmärrystä toisesta ihmisestä”, Maisonen sanoo.

Tietokirjallisuuden osastolla aloittaa uutena kustannustoimittajana Eetu Kauppinen. Kauppinen on aiemmin työskennellyt kustannustoimittajana Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa. Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuudessa uutena kustannustoimittajana on aloittanut Satu Heimonen. Hän on aiemmin työskennellyt Sanoman Kids Mediassa. Suomennetussa kaunokirjallisuudessa on aloittanut kustannustoimittaja Oona Juutinen, joka on aiemmin työskennellyt toimittajana ja suomentajana.

Tammi kuuluu Werner Söderström Osakeyhtiöön, joka on Suomen johtava kirjankustantaja. Tammen menestyskirjailijoihin lukeutuvat muun muassa Leena Lehtolainen, Pirjo Tuominen, Max Seeck ja Saara Turunen. Tammen suomennetun kaunokirjallisuuden lippulaiva on tänä vuonna 65 vuotta täyttävä Keltainen kirjasto lukuisine nobelisteineen. Tietokirjallisuudessa tämän syksyn odotetuimpiin teoksiin kuuluvat elämäkerrat Markus Selinistä, Kari Lumikerosta sekä ilmastoaktivisti Greta Thunbergista. Tammen suosikkilastenkirjailijoista Timo Parvela viettää tänä vuonna 30-vuotistaiteilijajuhlaansa yhteistyössä Unicefin kanssa. Muita lastenlistan kiintotähtiä ovat Sinikka Nopola ja Tiina Nopola, Paula Noronen ja Muumit. Myös rakastetut Disney-kirjat ovat tänä vuonna saaneet Tammesta kodin.

Lisätiedot:

Kustannusjohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi

Tammi julkaisee Suomen suosituimpien lapsitubettajien Elinan ja Sofian esikoiskirjan15.8.2019 00:01:00 EESTTiedote

Valtavaan suosioon nousseet tubettajasiskokset Elina, 11, ja Sofia, 8, tekevät kirjan, jonka Tammi julkaisee ensi toukokuussa. Elina ja Sofia ovat tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suosituimmat lapsitubettajat. Heillä on YouTubessa yli 70 000 seuraajaa ja Instagramissa yli 15 000. Seuraajia viehättää erityisesti heidän positiivinen ja avoin asenteensa, ja myös kirja on täynnä tätä samaa iloista tyttöenergiaa.

Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu – samaan aikaan järjestetään myös Lasten dekkarifestivaali14.8.2019 11:00:09 EESTTiedote

Syyskuussa viidennen kerran järjestettävän Dekkarifestivaalin ohjelmassa on keskusteluja, kirjailijatapaamisia, pakohuonepeli ja viihteellinen rikosillallinen, jonka ohjelmasta vastaa Improvisaatioteatteri Stella Polaris. Lauantaina 21.9.2019 Paasitornissa järjestettävässä tapahtumassa on mukana 10 kustantamoa ja parikymmentä kirjailijaa. Samana päivänä vietetään myös Lasten dekkarifestivaalia Kallion kirjastossa.

Tammi julkaisee Suomen ensimmäisen chatfiktio-romaanin Pientä säätöä28.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tammi julkaisee syksyllä 2019 ensimmäisenä kustantamona Suomessa nuorille suunnatun, chat-muotoon kirjoitetun kirjan eli chatfiktio-romaanin. Chatfiktio mullistaa käsitykset e-kirjasta tuomalla kirjallisuuden nuorten lukijoiden ulottuville heille tutussa muodossa - videona, jota voi seurata puhelimen ruudulta. Veera Ojolan kirjoittama Pientä säätöä kertoo aidolla ja elämänmakuisella tavalla kolmen lukion ensimmäistä luokkaa käyvän tytön elämästä vaiheessa, jolloin ei olla vielä aikuisia muttei enää lapsiakaan.

Dekkarifestivaalin esiintyjälista on vahvistunut – lavalle nousee myös legendaarinen Juha ”Hermo” Rautaheimo24.4.2019 11:59:47 EESTTiedote

Viidennen kerran järjestettävä Dekkarifestivaali valtaa uuden kotipesänsä Paasitornin laajempana kuin koskaan. Lauantaina 21.9.2019 järjestettävässä tapahtumassa on mukana 10 kustantamoa ja parikymmentä kirjailijaa. Festivaalin järjestää tänäkin vuonna Tammi. Festivaalin päälavalle omat dekkaritähtensä marssittavat Tammen ohella mm. WSOY, Gummerus ja S&S. Tapahtumassa mukana ovat myös luku- ja kuunteluaikapalvelu Storytel sekä Suomen dekkariseura.