Tammi vahvistaa kustantamistaan

Tammen kotimaisessa kaunokirjallisuudessa jatkaa kustannuspäällikkönä Hannu Harju ja uudeksi kustannuspäälliköksi on nimetty Petra Maisonen. Kustannustoimittajana jatkaa Anne Ilves ja osastolla aloittaa uutena kustannustoimittaja Antti Berg. Berg on aiemmin työskennellyt mm. Helsingin Sanomissa. Tammeen hän siirtyy Kotimaa-lehdestä.

Kustannuspäällikkönä aloittava Petra Maisonen on työskennellyt kustannustoimittajana Tammessa yli 15 vuoden ajan. Hänen toimittamansa kirjat ovat saaneet lukuisia palkintoja, kuten Finlandia-, Runeberg-, Johtolanka- ja Tiiliskivi-palkinnot.

”Tämän työn tähtihetkiä on se, kun saa käsiinsä tekstin, jossa on vahva oma ääni ja puhutteleva tarina. Tavoitteenani onkin löytää Tammen listalle niin kiinnostavia tarinoita, että nekin jotka eivät yleensä lue, joutuvat tarttumaan kirjaan. Kirjat avaavat meille näkymän paitsi toisenlaisiin maailmoihin, myös ihmisyyteen, ja tässä ajassa tarvitsemme enemmän kuin mitään muuta ymmärrystä toisesta ihmisestä”, Maisonen sanoo.

Tietokirjallisuuden osastolla aloittaa uutena kustannustoimittajana Eetu Kauppinen. Kauppinen on aiemmin työskennellyt kustannustoimittajana Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa. Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuudessa uutena kustannustoimittajana on aloittanut Satu Heimonen. Hän on aiemmin työskennellyt Sanoman Kids Mediassa. Suomennetussa kaunokirjallisuudessa on aloittanut kustannustoimittaja Oona Juutinen, joka on aiemmin työskennellyt toimittajana ja suomentajana.

Tammi kuuluu Werner Söderström Osakeyhtiöön, joka on Suomen johtava kirjankustantaja. Tammen menestyskirjailijoihin lukeutuvat muun muassa Leena Lehtolainen, Pirjo Tuominen, Max Seeck ja Saara Turunen. Tammen suomennetun kaunokirjallisuuden lippulaiva on tänä vuonna 65 vuotta täyttävä Keltainen kirjasto lukuisine nobelisteineen. Tietokirjallisuudessa tämän syksyn odotetuimpiin teoksiin kuuluvat elämäkerrat Markus Selinistä, Kari Lumikerosta sekä ilmastoaktivisti Greta Thunbergista. Tammen suosikkilastenkirjailijoista Timo Parvela viettää tänä vuonna 30-vuotistaiteilijajuhlaansa yhteistyössä Unicefin kanssa. Muita lastenlistan kiintotähtiä ovat Sinikka Nopola ja Tiina Nopola, Paula Noronen ja Muumit. Myös rakastetut Disney-kirjat ovat tänä vuonna saaneet Tammesta kodin.

Lisätiedot:

Kustannusjohtaja Outi Mäkinen
outi.makinen@tammi.fi

Tammi julkaisee rakastettuja lauluvideoita tekevän, somehitiksi nousseen Lotta ja pappa -kaksikon kirjan16.6.2020 13:00:03 EESTTiedote

Korona-ajan yhdessä viettäneet lapsenlapsi Lotta Saahko, 27, ja pappa Jorma Saahko, 84, ovat ihastuttaneet suomalaisia videoilla, joissa he laulavat yhdessä papan nuoruusaikojen lauluja. Tammi julkaisee marraskuun alussa kirjan Papan kanssa kahvilla – Evakkomatkasta, rakkaudesta ja karjalanpiirakoista. Kirjassa yksi Karjalan viimeisistä elossa olevista evakoista kertoo lapsenlapselleen elinikäisestä kaipuusta. Pappa tarinoi myös heinätöistä, kosiomatkasta ja ajatuksistaan nykymusiikista. Kaksikko herättää eloon tarinoita, jotka saavat lukijan pohtimaan omia isovanhempiaan.

Suosikkitubettajat Elina ja Sofia julkaisevat perjantaina kirjan13.5.2020 12:13:22 EESTTiedote

Suomen suosituimmat lapsitubettajat Elina ja Sofia julkaisevat 15.5. kirjan Elina ja Sofia - Kaikki on mahdollista! Kirjan kustantaa Tammi. 12- ja 9-vuotiaiden siskosten YouTube-kanavalla on huikeat 99 000 tilaajaa ja Instagramissa heillä on yli 22 000 seuraajaa. Tyttöjen kauppakeskustapahtumat ovat saaneet paikalle tuhansia nuoria faneja. Kirjassa tytöt haluavat positiiviseen tapaansa kannustaa kaikkia lapsia ja nuoria hyväksymään itsensä ja tavoittelemaan rohkeasti unelmiaan. Kirjan valokuvia ja kuvitusta on ollut tekemässä kolmas nuori tubetähti, 19-vuotias Nelli Orell.

Tammen syksyn 2020 kirjat on julkistettu15.4.2020 13:00:00 EESTTiedote

Tammen syksyssä on luvassa vahvoja kotimaisia tekijöitä, odotettuja elämäkertoja ja runsas kattaus lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Satu Vasantolan toinen romaani Kaikki kadonneet koskettaa vanhempansa lapsena menettäneen Annun tarinalla. Max Seeck jatkaa maailmanvalloitustaan uudella Jessica Niemi -romaanilla Pahan verkko. Tietokirjoissa julkaistaan vahvat urheilijaelämäkerrat Tero Pitkämäestä ja Leo-Pekka Tähdestä. Riitta Uosukainen kirjoittaa koskettavasti parisuhteen muutoksesta puolison muistisairauden myötä. Suomennetun kaunokirjallisuuden kärki on Lars Keplerin uusi Joona Linna -trilleri Peilimies, ja Keltaiseen kirjastoon liittyy uusi kirjailija, Evie Wyld. Lastenkirjojen puolella on vuorossa jymy-yllätys, kun Timo Parvelan Ella menee kolmannelle luokalle. Viihdetaiteilija Cristal Snow julkaisee lastenromaanin, ja Elina Hirvonen aloittaa uuden sarjan Pehmoeläinten maailmanneuvostosta.