Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Kohtuudella perustuu kognitiiviseen psykologiaan ja sisältää runsaasti erilaisia lyhyitä testejä ja harjoituksia, joiden perusteella voi selvittää mm.

• Olenko riskikäyttäjä ja olisiko minun syytä huolestua juomisestani?
  • Miten tunnistan riskitilanteet?
  • Miten asetan itselleni tavoitteet ja löydän juomiseen uuden tahdin?
  • Miten alkoholi vaikuttaa fyysiseen terveyteeni ja erityisesti aivoihin? Miten eri promilletasot näkyvät käyttäytymisessä?

Kirja sisältää myös pohjia käteville päiväkirjoille juomisen seurantaan.

Älä juo tyhjään vatsaan

Kirjan kirjoittajilta Anders Hammarbergilta ja Karin Rombergilta kysytään usein, mitkä ovat kolme parasta vinkkiä kohtuudella juomiseen.

”Antamamme vastaukset ovat useimmiten nämä:

1) Älä juo tyhjään mahaan – juo sen sijaan ensimmäinen lasillinen ruoan kanssa;

2) päätä, kuinka pitkään ensimmäisten lasillisten pitää kestää;

3) osta vain se, minkä olet ennalta suunnitellut juovasi – älä siis osta kotiin juotavaa vain siksi, että sitä olisi saatavilla.

Nämä kolme strategiaa toimivat monille, luultavasti siksi, että ne vaikuttavat juomistilanteeseen sekä ennakkoon (ei osta kotiin liikaa, syö ensin) että sen aikana (juomistahti)."

Suunnittele ja siemaile – näin maku voimistuu

Hammarberg ja Romberg kannustavat valmistautumaan juomistilanteisiin suunnittelemalla aikajanan sille, mihin aikaan lasilliset juodaan ja mihin kellonaikaan siirrytään alkoholittomaan.

”Siemaile sen sijaan että joisit suuria kulauksia. Riittää että otat juomaa suuhusi sen verran, että tunnet maun, muttet juuri enempää. Näin lasin juominen kestää pidempään. Saatat yllättäen huomata, että juoman maku itse asiassa voimistuu tällä tavoin.”

Voit myös kieltäytyä

Kirja antaa vinkkejä myös alkoholista kieltäytymiseen.

"Kysy itseltäsi, tarvitseeko sinun juoda lainkaan juuri tässä tilanteessa. Mitä etuja ja haittoja juominen tai siitä pidättäytyminen sinulle toisivat? Me ihmiset teemme asioita usein tavan vuoksi pohtimatta sen enempää toimintaamme. Alkoholinkäyttö ei ole tästä poikkeus."

Anders Hammarberg on lääketieteen tohtori, käyttäytymistieteilijä ja psykoterapeutti.

Karin Romberg on psykologi. Molemmat työskentelevät alkoholin ja terveyden vastaanotolla Tukholman riippuvuuskeskuksessa.

Anders Hammaberg ja Karin Romberg: Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön

Alkuteos För mycket för ofta – Effektiva metoder för måtligt drickande

Suomentanut Heli Ikäheimo

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Palkitun Vegetaristi-romaanin kirjoittaneen Han Kangin uutuus on viiltävän kaunis kuvaus surusta22.1.2021 09:52:52 EETTiedote

Eteläkorealaisen Han Kangin Valkoinen kirja (Gummerus) on kaunis ja tarkkanäköinen tutkielma valkoisesta väristä ja surusta. Se on samalla rakkaudentunnustus kertojan isosiskolle, joka kuoli vain muutaman tunnin ikäisenä. Osin omaelämäkerrallinen Valkoinen kirja oli Booker-palkintoehdokkaana. Kriitikot ovat ylistäneet romaania, joka yhdistää taidokkaasti tekstiä ja valokuvia.

Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin13.1.2021 10:29:18 EETTiedote

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.

Mona-Liisa ja Poika ja pallo Vuoden urheilukirja -ehdokkaina16.12.2020 13:42:00 EETTiedote

Urheilutoimittaja Laura Arffmanin ystävästään, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kirjoittama elämäkerta Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) ja taiteen moniottelija Teemu Mäen runokokoelma Poika ja pallo (Gummerus) on valittu Vuoden urheilukirja -palkintoehdokkaiksi. Vuoden urheilukirja -kilpailun finaaliin valittiin kahdeksan vuonna 2020 julkaistua teosta. Valinnoista vastaa Urheilumuseon asettama raati.