Tammikuussa opintolainoja nostettiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin

Tammikuussa 2021[1] opintolainoja nostettiin 327 milj. euron edestä, mikä on 6 % enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana ja enemmän kuin koskaan aikaisemmin kuukauden aikana. Tammikuussa 2021 nostettujen opintolainojen keskikorko oli ennätyksellisen alhainen (0,21 %). Euriborsidonnaisten lainojen osuus oli 93 % kaikista nostetuista opintolainoista, ja niiden keskikorko oli 0,16 %.

Kasvaneiden nostomäärien vuoksi opintolainakannan kasvu on ollut nopeaa viimeisten vuosien ajan. Tammikuun 2021 lopussa opintolainakanta oli 4,9 mrd. euroa ja sen vuosikasvuvauhti 14,6 %. Opintolainakanta on lähes kaksinkertaistunut vuonna 2017 voimaan tulleen opintotukiuudistuksen jälkeen.

Opintotukiuudistuksesta seuranneiden suurentuneiden lainaerien lisäksi opintolainakantaa on kasvattanut lainan ottajien määrän lisääntyminen. Opintovelallisten kokonaismäärä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Kelan tilastojen mukaan opintovelallisia oli 462 000 lukuvuonna 2019–2020, kun kolme vuotta aikaisemmin opintovelallisia oli 84 000 vähemmän. Myös alhaiset korot ovat lisänneet opintolainojen suosiota.

Lainat

Kotitaloudet nostivat tammikuussa 2021 uusia asuntolainoja 1,4 mrd. euron edestä, mikä on 30 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Euromääräisten asuntolainojen kanta oli tammikuun 2021 lopussa 103,8 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 3,6 %. Kotitalouslainoista oli tammikuun lopussa kulutusluottoja 16,6 mrd. euroa ja muita lainoja 18,5 mrd. euroa. Uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin tammikuussa 1,1 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi joulukuusta 2020 ja oli 2,16 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli tammikuun 2021 lopussa 96,6 mrd. euroa, josta asuntoyhteisöille myönnettyjen lainojen osuus oli 37,4 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli tammikuun 2021 lopussa 104,2 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,05 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 93,9 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 3,6 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat tammikuussa 75 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli tammikuussa 0,22 %.

Lisätietoja antavat:

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,

Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 31.3.2021 klo 10.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/.

[1] Kevätlukukauden lainaerä tuli nostettavaksi tammikuussa.

Ålands lyceum won the Generation €uro Students’ Award monetary policy competition14.4.2021 14:15:00 EEST | Press release

A team from Ålands lyceum has won the Finnish final of the Generation €uro Students’ Award.The other finalists came from Etelä-Tapiola lukio and Kuopion klassillinen lukio. The final was held as a remote event on 14 April 2021.The award-winning team was selected by a jury composed of Bank of Finland experts, chaired by Head of Research Esa Jokivuolle. The winning team Victor Byman, Alva Kahnberg Aaron Nordberd and Noel Rönnberg and the teacher Anders Casén who tutored the team will have the opportunity to meet European Central Bank management in a virtual event in May.The two other teams that qualified for the finals were awarded book gift vouchers. “Along with the elderly, young people have been among the biggest victims of the coronavirus pandemic.Your participation shows that you have not become prisoners of circumstances, rather you have raised the bar above what is normally required of anyone.Your active attitude is not only to be appreciated but is also a key to social influence

Laget från Ålands lyceum segrade i Generation €uro-tävlingen i penningpolitik14.4.2021 14:15:00 EEST | Tiedote

Laget från Ålands lyceum har vunnit den finländska finalen i tävlingen Generation €uro. De övriga finalisterna kom från Etelä-Tapiolan lukio från Esbo och Kuopion klassillinen lukio. Finalen hölls på distans den 14 april 2021. Vinnaren valdes av en jury bestående av experter från Finlands Bank med forskningschef Esa Jokivuolle som ordförande. Det vinnande laget Victor Byman, Alva Kahnberg, Aaron Nordberg och Noel Rönnberg samt deras lärare Anders Casén som ledde laget får möta Europeiska centralbankens ledning vid ett virtuellt evenemang i maj. De två övriga finallagen belönades med bokpresentkort. ”Vid sidan om de äldre hör de unga till dem som drabbats hårdast av coronapandemin. - Ert deltagande berättar att ni inte blivit omständigheternas fångar utan ni höjde ribban över vad som normalt kan krävas av någon. Er aktiva attityd är förutom värd uppskattning också nyckeln till samhälleligt inflytande under de kommande åren”, konstaterade chefdirektör Olli Rehn i sitt öppningstal när han