Tampere Business Forum haastaa Pirkanmaan tekemään teollisuuden tulevaisuutta yhdessä

Yrittäjät satsaamaan vastuullisuuteen, koululaiset vierailuille tehtaisiin ja Tampereen seudun teolliset tuotteet esille Keskustorille – näin Tampere Business Forum innosti osallistujiaan ja koko seutua toimeen ja tekemään teollisista työpaikoista jälleen houkuttelevampia.

Tampere Business Forum tapahtuma 31.1.2020 keräsi Tampere-taloon lähes 400 osallistujaa. Kuva: Mirella Mellonmaa.

Jos Tampereesta pitää jotain yhden tilaisuuden perusteella muistaa, pormestari Lauri Lyly suosittelee seuraavia lukuja: Tampere 240 vuotta, tamperelaisia on tänä vuonna 240 000 ja suurin ikäluokka ovat 24-vuotiaat.

– Tampereen seutu on osaamiskeskittymä, sillä täällä opiskelee yhteensä 50 000 ihmistä. Harvassa paikassa Suomessa on vastaavaa tarjolla, Lyly toteaa.

Koulutus tuottaa osaamista, joka on yksi teollisuuden kilpailukyvyn keskeinen edellytys. Tampere Business Forumin paneelikeskustelussa haastettiinkin yrityksiä ottamaan nuoret jo varhaisessa vaiheessa tutustumaan yrityksiin ja teolliseen työhön, sillä vanhentuneet mielikuvat likaisesta ja raskaasta tehdastyöstä kaipaavat uudistamista.

– Koululaisia vierailuille laitoksiin ja yritykset paremmin mukaan esimerkiksi nuorten suosimiin sosiaalisen median kanaviin. Nuoria pitää myös huomata kohdella yhtä hyvin kuin ketä tahansa työnhakijaa, ehdottavat Tampere Business Forumin keskustelijat.

Pormestari Lauri Lyly puolestaan kutsui teollisuusyrityksiä näyttämään seudun asukkaille, mitä kaikkea alueella oikeastaan valmistetaan, se kun ei ole kaikille lainkaan selvää. Ajatuksena olisi tuoda vaikkapa Tampereen päivän aikana Keskustorille mahdollisimman monta yritystä tuotteineen ja tehdä siten seudun teollisuutta tutuksi.

Teolliseen tulevaisuuteen oppia patruunakulttuurista

Jotta tulevaisuutta voi tehdä, täytyy ymmärtää historiaa. Tampere Business Forumin ohjelma ponnisti vauhtia seudun teollisuushistoriasta, jonka opetuksia summasi Suomen historian professori Pertti Haapala Tampereen yliopistosta. Tampere on ollut osa globaalia taloutta viimeistään siitä lähtien, kun James Finlayson perusti tehtaansa Tammerkosken partaalle.

– Tampere oli puuvillaimperiumin jatke. Täällä oli hyvää työvoimaa, mutta Finlaysonin tehtaan syntymiseen tarvitut avainhenkilöt, raha ja raaka-aineet tuotiin ulkomailta, markkinat taas olivat Pietarissa, Haapala muistutti.

Päivän kohahduttavimman haasteen esitti 200-vuotiaan Finlaysonin nykyinen toimitusjohtaja Jukka Kurttila. Kun Kurttila kumppaneineen osti Finlaysonin, yritykselle haettiin merkitys ja arvopohja sadan vuoden takaa, patruunakulttuurin hyvistä puolista, joihin kuuluu muun muassa työntekijöistä huolehtiminen ja vastuullisuus. Nyt Kurttila haastaa siihen kaikki yrittäjät, koska juuri heiltä se voisi sujua.

– Yrittäjillä tuntuu olevan nykyään tervein pää tässä valtiossa, joten yritetään pitää ihmisistä huolta, Kurttila kuittaa.

Tampere Business Forum 2020:n järjestivät Tampereen kauppakamari, Business Tampere ja Tampereen kaupunki. Tapahtuma oli osa Tampere Smart City Weekiä. Tapahtuma keräsi lähes 400 osallistujaa.

Tapahtumassa esiteltiin myös ensimmäisiä tuloksia syksyllä aloittaneesta yhteistyökiihdyttämöstä Rapid Tampereesta. Sen tehtävänä on etsiä globaalisti parasta teknologiaosaamista seudun teollisuuden liiketoimintaa vauhdittamaan. Ensimmäisessä haussa kiihdyttämö keräsi 295 yhteistyöehdotusta 45 maasta ja ensimmäiset pilotoinnit tehdään kevään aikana. Seuraava hakuaalto on jo käynnistynyt.

Antti Eskelinen
Toimitusjohtaja, Tampereen kauppakamari
antti.eskelinen@tampere.chamber.fi

Tuukka Salkoaho
Yhteysjohtaja, Tampereen kaupunki
Tuukka.Salkoaho@tampere.fi

Tampere Business Forum 31.1.2020, Pertti Haapala. Kuva: Mirella Mellonmaa.
Tampere Business Forum 31.1.2020, Jukka Kurttila. Kuva: Mirella Mellonmaa.
Tampere Business Forum 31.1.2020 paneelikeskustelu.  Panelisteina Hannu Kivilinna, Juha Latvala, Irene Impiö,  Johanna Kujala, Juha Tervala ja Kai Janhunen. Kuva: Mirella Mellonmaa.
Tampere Business Forum 31.1.2020 paneelikeskustelu. Panelisteina Hannu Kivilinna, Juha Latvala, Irene Impiö, Johanna Kujala, Juha Tervala ja Kai Janhunen. Kuva: Mirella Mellonmaa.
Tampere Business Forum 31.1.2020 paneelikeskustelu. Moderaattorina Tampereen yliopiston työelämäprofessori Matti Apunen. Kuva: Mirella Mellonmaa.
Tampere Business Forum 31.1.2020, Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly. Kuva: Mirella Mellonmaa.

Welcome to AI Finland 2020 – an event that focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration21.2.2020 14:42:37 EETPress Invitation

International AI Finland 2020 event will take place on April 22, 2020 at Tampere Hall. The event focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration – in order to support the R&D and commercialization of Finnish AI. The goal of the event is to create a concept, AI Finland that annually connects companies with the best research in different themes and regions. The AI Finland event kicks-off from Tampere, the heart of the Finnish manufacturing industry.

Mediakutsu: Tervetuloa tekoälyn yritys-tutkimustyötä vauhdittavaan AI Finland 2020 -tapahtumaan21.2.2020 14:33:45 EETKutsu

Kansainvälinen AI Finland 2020 -tapahtuma järjestetään 22.4.2020 Tampere-talossa. Tapahtuma keskittyy kestävään älykkääseen tuotantoon sekä yritys-tutkimusyhteistyöhön tukien suomalaisen AI:n tutkimusta, kehitystä ja kaupallistamista. Tavoitteena on luoda AI Finland -konsepti, joka yhdistää vuosittain yritykset ja huippututkimuksen eri teemoissa ja alueilla. AI Finland alkaa Tampereelta, suomalaisen teollisuuden sydämestä.

Tampere Region Business Explorer: A New Online Portal Offers Powerful Data Tools to Attract Investments30.1.2020 11:05:00 EETPress release

Which industry sectors are strong in the Tampere region, in Finland? How many ICT companies are there? What is the concentration of people with degrees in health sciences compared to other regions in Finland? The newly launched Tampere Business Explorer helps companies interested in Tampere as a business location to research and analyze economic and demographic data about the city region. The Tampere Region Business Explorer is the first data resource of this kind to be launched in Finland.

Tampere Region Business Explorer: Uusi tehokas online-datatyökalu investointien houkutteluun30.1.2020 10:41:46 EETTiedote

Mitkä teollisuuden alat ovat vahvoja Tampereen seudulla? Montako ICT-yritystä alueella on? Montako terveysalan osaajaa alueella asuu verrattuna muuhun Suomeen? Vastajulkistettu Tampere Business Explorer – datatyökalu auttaa alueesta kiinnostuneita yrityksiä etsimään ja analysoimaan sen talous- ja väestötilastoja. Tampere Region Business Explorer on ensimmäinen Suomessa julkaistu tämän tyyppinen datatyökalu.