Tampere Smart City Week 25.–31.1.2020

Innovatiivisten, digitaalisten ja kestävien kaupunkiratkaisujen tapahtumaviikko

Älykaupunkikehitys etsii uusia ratkaisuja asukkaiden saataville sujuvan arjen mahdollistamiseksi. Muutos kaupunkilaisen ympärillä saattaa tapahtua huomaamattomasti, vaikka se on monipuolisen tutkimus- ja kehitystyön tulosta, jonka kehittyvä teknologia mahdollistaa.

Tampere Smart City Week esittelee laajasti älykaupunkikehitystä useissa eri tapahtumissa 25.–31.1.2020. Viikon tapahtumissa pääsee tutustumaan, miten Tampereen seudulla luodaan innovatiivisia, digitaalisia ja kestäviä älykkään kaupungin ratkaisuja. Ohjelmasta voi valita itselle sopivan tavan tutustua älykaupunkikehitykseen.

”Viikon tärkeä tavoite vahvistaa yritysten, yliopistojen, tutkimuslaitosten ja kaupunkien välistä yhteistyötä. Tämä edesauttaa uusien kansainvälisesti skaalattavissa olevien älykkäiden kaupunkiratkaisujen sekä liiketoimintamalleja syntymistä,” kertoo Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn -palvelualueen johtaja Teppo Rantanen.

Tapahtumaviikko järjestetään yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa. Mukana ovat Tampereen kaupunki, Business Tampere, Tampereen korkeakouluyhteisö, Coss ry ja Tampereen Kauppakamari. Tarkempia tietoja ja päivittyvä viikon ohjelma Tampere Smart City Week -sivulla www.tscw.fi.

Tampere Smart City Weekin ohjelma:

LA 25.1. Tampere-talo: Tiedon Valoa
Tapahtumassa esitellään monipuolisesti sitä, mitä kaikkea älykäs kaupunki voi tarkoittaa; osallistujat pääsevät tutustumaan erilaisiin näkökulmiin, palveluihin, sovelluksiin ja käytännön asioihin, joita älykaupunkikehitykseen liittyy. Lisäksi mielenkiintoisia työpajoja ja ohjelmaa lapsille tulevaisuuden kaupunkiympäristöön liittyen. Mukana keskusteluissa mm. Professori Harri Melin Tampereen yliopistosta, aivotutkija Katri Saarikivi Helsingin Yliopistosta, Tampereen yliopiston alumnit: valokuvaaja ja journalisti Meeri Koutaniemi, johtaja Jorma Mäntynen, WSP Finland Oy sekä vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen, SITRA.

MA 27.1. – TI 28.1. Tampereen Ammattikorkeakoulu: Nordic Drone Event 2020
Tapahtuma kokoaa kansainväliset osaajat kiihdyttämään dronejen ja sähkölentokoneiden käyttöä ympäristön suojelemisessa ja työmaiden tehokkuuden ja tuottavuuden parantamisessa. Asiantuntijapuhujina mm. Jari Oja,Tamperen yliopisto, Maria Fiskerud, Nordic Network for Electric Aviation, Tomi Oravasaari, Helsinki Electric Aviation Association, Fabrice Saffre, VTT, Antti Perttula, TAMK sekä Heidi Heinonen, Forum Virium. Tapahtuma on englanninkielinen.

MA 27.1. Monitoimitalo 13: trEsports
Kotimaisen Esportsin edelläkävijät kohtaavat: aamusta alkuiltaan kuullaan ja nähdään eri luennoitsijoita digipelaamiseen liittyen ja ilta huipentuu Suomen kovimpien CS:GO -joukkueiden näytösotteluun kun Havu ja SJ Gaming kohtaavat toisensa. Ottelun juontajat: Laura ”Lapa” Kyntäjä ja Vinski ”Windiihh” Vesamäki.

TI 28.1.–TO 30.1. Finnkino Plevna & Vooninki näyttelytila: SMART CITY MINDTREK 2020 International Conference & Business Expo
Kattava kansainvälinen konferenssi, jossa ohjelmaa kolmelle päivälle, 10 teemaa, yli 80 puhujaa, noin 1500 vierailijaa. Business expo konferenssin yhteydessä esittelee yritysten älykaupunkiratkaisuja. Tapahtumassa voi verkostoitua ja vaihtaa ideoita erilaisten asiantuntijoiden kesken. Asiantuntijapuhujina mm. Martin Brynskov, OASC, Pekka Sivonen, Business Finland, Pasi Toiviainen Aalto yliopisto, Jaakko Lampinen ja Jarmo M Koponen, YLE, Anne-Marie Välikangas, Valtiovarainministeriö, Matti Kuittinen Ympäristöministeriö, Tatu Pahkala, Työ- ja elinkeinoministeriö. Liitteenä mediaohjelma, tapahtuma on englanninkielinen.

PE 31.1. Tampere-talo: Tampere Business Forum 2020: Teollisuuden pitkä historia ja seuraavat 100 vuotta
Pirkanmaalla on vahva teollinen perinne ja maakunta on kilpailukykyinen toimintaympäristö. Tilaisuudessa tuodaan esille pirkanmaalaisen teollisuuden historiaa ja kilpailukyvylle tärkeitä yhteisiä teemoja eri näkökulmista. Miten varmistamme elinvoimaisen toimintaympäristön myös tulevaisuudessa? Miten teollisuus, bisnes ja kulttuuri kohtaavat Pirkanmaalla? Tapahtuman juontaa Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen. Moderaattorina Tampereen yliopiston työelämäprofessori Matti Apunen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Katri Schulze
Koordinaattori, Tampere Smart City Week
Smart Tampere Ekosysteemiohjelma
katri.schulze@businesstampere.com

Business Tampere on Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö, jonka tehtävä on edistää investointeja sekä luoda paras ympäristö yritystoiminnalle. Rakennetaan uutta Tampereen seutua. Yhdessä.

Welcome to AI Finland 2020 – an event that focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration21.2.2020 14:42:37 EETPress Invitation

International AI Finland 2020 event will take place on April 22, 2020 at Tampere Hall. The event focuses on sustainable intelligent manufacturing and company-research collaboration – in order to support the R&D and commercialization of Finnish AI. The goal of the event is to create a concept, AI Finland that annually connects companies with the best research in different themes and regions. The AI Finland event kicks-off from Tampere, the heart of the Finnish manufacturing industry.

Mediakutsu: Tervetuloa tekoälyn yritys-tutkimustyötä vauhdittavaan AI Finland 2020 -tapahtumaan21.2.2020 14:33:45 EETKutsu

Kansainvälinen AI Finland 2020 -tapahtuma järjestetään 22.4.2020 Tampere-talossa. Tapahtuma keskittyy kestävään älykkääseen tuotantoon sekä yritys-tutkimusyhteistyöhön tukien suomalaisen AI:n tutkimusta, kehitystä ja kaupallistamista. Tavoitteena on luoda AI Finland -konsepti, joka yhdistää vuosittain yritykset ja huippututkimuksen eri teemoissa ja alueilla. AI Finland alkaa Tampereelta, suomalaisen teollisuuden sydämestä.

Tampere Region Business Explorer: A New Online Portal Offers Powerful Data Tools to Attract Investments30.1.2020 11:05:00 EETPress release

Which industry sectors are strong in the Tampere region, in Finland? How many ICT companies are there? What is the concentration of people with degrees in health sciences compared to other regions in Finland? The newly launched Tampere Business Explorer helps companies interested in Tampere as a business location to research and analyze economic and demographic data about the city region. The Tampere Region Business Explorer is the first data resource of this kind to be launched in Finland.

Tampere Region Business Explorer: Uusi tehokas online-datatyökalu investointien houkutteluun30.1.2020 10:41:46 EETTiedote

Mitkä teollisuuden alat ovat vahvoja Tampereen seudulla? Montako ICT-yritystä alueella on? Montako terveysalan osaajaa alueella asuu verrattuna muuhun Suomeen? Vastajulkistettu Tampere Business Explorer – datatyökalu auttaa alueesta kiinnostuneita yrityksiä etsimään ja analysoimaan sen talous- ja väestötilastoja. Tampere Region Business Explorer on ensimmäinen Suomessa julkaistu tämän tyyppinen datatyökalu.