Tampere-talo täyttyy musiikkikasvatuksen ammattilaisista – lauantain yleisöpäivässä suosittuja lastenmusiikkiyhtyeitä ja pirkanmaalaisia musiikkiopistoja

Valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät järjestetään 17.–20.11. Tampere-talossa. Nelipäiväinen tapahtuma tarjoaa musiikkikasvatuksen ammattilaisille koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia. Lauantain yleisöpäivä on suunnattu koko perheelle. Tampere-talon täyttää lähes 100 musiikkiesitystä, ja lavalle nousevat mm. lastenmusiikkiyhtye Pikku Papun Orkesteri sekä pirkanmaalaisten musiikkiopistojen oppilaita ja opettajia.

Pikku Papun Orkesteri, kuvaaja: Antti Kokkola

Suomen musiikkikasvatusseura FiSME ry järjestää keskiviikosta lauantaihin 17.–20. marraskuuta järjestyksessään jo viidennet valtakunnalliset Mukaan!-musiikkikasvatuspäivät. Tällä kertaa suurtapahtuma rantautuu Tampereelle.

Mukaan! kokoaa musiikkikasvatuksen ammattilaiset ja alasta kiinnostuneet toimijat Tampere-taloon yhteiseen koulutus- ja verkostoitumistapahtumaan, jonka aikana järjestetään työpajoja, luentoja, konsertteja ja keskusteluja. Kolme ensimmäistä päivää on varattu ainoastaan ammattilaisille, mutta lauantaina 20.11. vietetään kaikille avointa Musiikki soi! -yleisöpäivää.

Koko perheen muskarituokioita ja elokuvasävelmiä

Koko perheen Musiikki soi! -festaripäivänä Tampere-talossa soivat pirkanmaalaisten musiikkioppilaitosten ja kauempaa tulevien vierailijoiden tarjoamat esitykset. Talon täyttää lähes 100 ohjelmanumeroa aamukymmenestä iltakuuteen.

Pienen salin päivän aloittavat Pikku Papun Orkesterin tarjoilemat kaksi vauhdikasta konserttia. Pikku Papun laulut ovat tulleet monille tutuiksi Yle TV2:n Pikku Kakkosesta ja Musarullaa-konserttisarjasta. Orkesterin energinen esiintyminen, akustiset soittimet, moniääninen laulu ja eri tyylilajeilla leikittelevät sovitukset ovat sulattaneet niin pienten kuin varttuneempienkin kuulijoiden sydämet.

Päivä jatkuu Pienessä salissa kanteleensoittajien yhteisorkesterin esittämien suosikkielokuvasävelien parissa, jonka jälkeen kuullaan kitaraorkestereita. Päivän lopuksi esiintyvät lukuisat jousiorkesterit ja maakunnallinen sello-orkesteri. Duetto-saleissa seikkaillaan koko perheen muskarituokioissa ja taidepajoissa tekemällä retkiä laulujen ja leikkien ympäröimään satumetsään.

Sorsapuistosalin valtaavat lyömäsoittajat sekä yhteistyönä kootut puhallinorkesterit, jotka lupaavat musiikkisatuja, Disneyn taikaa ja muuta mukaansa tempaavaa tunnelmaa kaiken ikäisille kuulijoille. Päivän päätteeksi jammaillaan nuorten bändien vauhdittamina.

Aulaklubeilla saadaan kuulla ja kokea musiikkioppilaitosten oppilaiden taidokkaita esityksiä ja Näppärimusiikin riemua. Talon muista tiloista ja lämpiöistä löytyy fagottisatuja, trumpettipandoja, tanssiesityksiä ja mahdollisuuksia soitinkokeiluihin. Päivän aikana festaritunnelmissa tavataan myös lastenmusiikkiyhtye Höpinätötterö sekä tamperelainen Sorin Sirkus.

Musiikki soi! -festaripäivän ohjelma löytyy tapahtuman verkkosivulta. Aikuisen festivaalilippu maksaa 10 euroa ja lapsen lippu 5 euroa.

Suomen musiikkikasvatusseura FiSME ry järjestää valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Tampere-talon kanssa. Mukana ohjelmaa tuottamassa on FiSME:n verkoston yhteistyökumppaneita kuten Suomen musiikkioppilaitosten liitto (SML), Konservatorioliitto, Konserttikeskus ry, Lastenmusiikki ry, Suomen Sinfoniaorkesterit ry, Suomen musiikinopettajien liitto (SMOL) sekä monia muita.

Jouni AuramoFiSME ry:n hallituksen jäsen, Suomen musiikkioppilaitosten liiton puheenjohtaja, Pirkanmaan musiikkiopiston rehtori

Puh:050 313 5588jouni.auramo@pmo.fi

Pikku Papun Orkesteri, kuvaaja: Antti Kokkola

Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma julkaistu – uutuutena Seela Sellan satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia yli genrerajojen25.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle 19.–23.1.2022. Uutena sisältönä kuullaan näyttelijä Seela Sellan ja festivaalimuusikoiden satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia klubitunnelmissa saksofonisti Jukka Perkon johdolla. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään Koukkuniemen palvelutalon asukkaille.

Tampereen Kirjamessujen esiintyjät on nyt julkaistu – joulukuussa luvassa Finlandia-palkittuja kirjailijoita ja markkinahumua yli 250 ohjelmanumeron voimalla12.11.2021 11:30:45 EET | Tiedote

Tampereen Kirjamessut eli Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 4.–5.12.2021. Ensimmäistä kertaa järjestettävillä festareilla kuullaan ja koetaan yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa 10 salissa, tavataan kuluneen vuoden huippukirjailijoita sekä jaetaan perinteinen Tulenkantaja-palkinto.

Tampere-talo Oy ja Taitokaari Oy avaavat Hämeenkadulle tarinallisen tapahtumaravintolan – tarjolla stand up -komiikkaa ja estradiviihdettä 1920-luvun hengessä27.10.2021 13:20:15 EEST | Tiedote

Tuulensuun talon klassinen elokuvateatteritila Tampereen Hämeenkadulla saa ensi keväänä uuden elämän Tuulensuun Palatsi -tapahtumaravintolana, jota Tampere-talo Oy alkaa operoida yhdessä tapahtumatoimisto Events Tampereen ja kiinteistösijoitusyhtiö Taitokaari Oy:n kanssa. Tampere-talo ilmoitti suunnitelmista keskiviikkona 27. lokakuuta Tuulensuun Palatsilla järjestetyssä lehdistö- ja kutsuvierastilaisuudessa.