Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”

Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus Tampere-talo kiinnostaa matkailijoita myös kesäkaudella. Heinäkuun alussa avautuneissa kahdessa kesänäyttelyssä on reilun viikon aikana vieraillut yli 6 000 kävijää. Unofficial Galaxies -näyttely esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaarinen valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämää 50 vuoden ajalta.
Unofficial Galaxies -näyttelyn puvut ovat taidokkaasti tehtyjä kopioita, joita Tähtien sota -elokuvasarjan oheen on vuosien varrella tuotettu. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Tampere-talossa on kesällä mahdollista tutustua kahteen erilaiseen näyttelyyn, jotka avautuivat yleisölle perjantaina 1. heinäkuuta. Sunnuntain 10. heinäkuuta jälkeen jo yli 6 000 kävijää on ehtinyt vierailla Tähtien sota -keräilyesineitä sisältävässä Unofficial Galaxies -näyttelyssä ja Rauli Virtasen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttelyssä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä kesänäyttelyiden kävijämäärään. Heinäkuun alussa helle vielä houkutteli ihmisiä rannoille, mutta nyt kelien viilentyessä lomalaiset ovat selkeästi löytäneet yhä enemmän myös kulttuurin pariin. On upea nähdä, kuinka Tampere-talon käytävät kuhisevat innokkaita Tähtien sota -faneja toinen toistaan hienommissa avaruusvetimissä. Aika monta pientä ja vähän isompaakin Darth Vaderia ja prinsessa Leiaa olen täältä bongannut. Suosittelen muuten lämpimästi ostamaan liput etukäteen verkosta, jolloin voi suoraan astella pääaulan lipunmyyntijonojen ohi sisään Sorsapuistosaliin”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen kertoo.

Koko perheelle sopiva Unofficial Galaxies esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä, rekvisiittaa, pukuja ja harvinaisia lelufiguureja. Suomessa ensimmäistä kertaa nähtävän englantilaisen keräilijän yksityiskokoelman alkuperäisiä elokuvissa käytettyjä esineitä ovat Anakin Skywalkerin työpöytä ja -tuoli Pimeä uhka -elokuvasta (1999), Darth Vaderia esittäneen näyttelijä David Prowsen Uusi toivo -elokuvakäsikirjoitus (1977) sekä alkuperäistrilogian kuvasuunnitelmat vuosilta 1977–1983. Kokoelman puvut, haarniskat, aseet, patsaat ja muut luonnollisen kokoiset keräilyharvinaisuudet ovat taidokkaasti tehtyjä kopioita, joita elokuvasarjan oheen on vuosien varrella tuotettu.

Ulkomaankirjeenvaihtaja, tietokirjailija, kuvajournalisti ja tv-tuottaja Rauli Virtasen dokumentaarinen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely kattaa puoli vuosisataa maapallon kriisialueiden elämää. Näyttelyn vanhimmat kuvat ovat syksyltä 1972, jolloin Virtanen matkusti Vietnamiin raportoimaan siellä vallinneesta sodasta. Tuoreimmat kuvat kertovat karua tarinaansa viime kuukausien Ukrainan sodan tapahtumista, joita Virtanen on ollut paikan päällä tallentamassa. Näyttelyä suositellaan sen aihepiirin vuoksi yli 12-vuotiaille.

”Rauli Virtasen mittavaa elämäntyötä esittelevä näyttely on tehnyt kävijöihimme vaikutuksen, ja moni lähtee täältä aikamoisen tunnekuohun vallassa. Näyttelyn nimen piti alun perin olla Saigonista Kabuliin, mutta Ukrainan sodan alkaessa Rauli otti meihin yhteyttä ja kertoi lähtevänsä nopealla aikataululla Kiovaan. Sieltä sitten saimme reaaliajassa kuvia, joihin voi nyt tutustua Tampere-talon näyttelyssä”, Nevalainen kertoo.

”Tampere on vetovoimainen kaupunki keskellä Suomea, ja me Tampere-talossa odotamme ja toivomme tulevista viikoista erinomaista matkailukesää. Matkailijat selkeästi uskaltavat taas liikkua, ja Tampereelle on helppo tulla kauempaakin. Tampere-talon molemmat kesänäyttelyt palvelevat myös kansainvälisiä vierailijoita, sillä niiden aiheet ovat universaaleja ja sisällöt tarjolla suomeksi ja englanniksi”, Nevalainen jatkaa.

Tähtien sota -keräilyesineitä sisältävä Unofficial Galaxies on esillä 31. heinäkuuta asti ja Rauli Virtasen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely 10. elokuuta asti. Näyttelyt ovat avoinna ti–ke klo 9–17, to–pe klo 9–19 ja la–su klo 10–17. Liput ovat myynnissä Tampere-talon ja Lippupisteen myyntikanavissa.

Lisätiedot ja pressiliput

Elsa Vähänen

Viestintäasiantuntija

elsa.vahanen@tampere-talo.fi