Tampere-talon kesänäyttelyt avautuvat ensi viikolla – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät poptaiteen monia puolia

Tampere-talon kesänäyttelyt avataan tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Keith Haring, kuvaaja Allan Tannenbaum

Tampere-talon kesänäyttelyissä on luvassa niin kansainvälistä kuin nousevaa kotimaista poptaidetta. Näyttelyiden teemat tukevat luontevasti toisiaan ja muodostavat laadukkaan kokonaisuuden. Amerikkalainen, vuonna 1990 menehtynyt katu- ja poptaiteen kuninkaallinen Keith Haring yhdisti hip hop -kulttuurin graffiti- ja poptaiteeseen ainutlaatuisella tavalla. Ilpo Musto taas on valokuvannut rock- ja popmusiikin maailmantähtiä Lontoossa yli 50 vuotta. Teemu Keisteri ja Nikola Kerimov osoittavat puolestaan, että taiteen avulla on yhä mahdollista havainnoida ja ehkäpä myös muuttaa maailmaa.

Keith Haring Posters -näyttely tarjoaa parhaita paloja pop- ja katutaiteen maailmasta. Näyttely kattaa yli 100 museolaatuista julistetta. Teokset ovat lainassa Hampurin taideteollisuusmuseosta (Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg).

– Poptaiteen ystäviä hemmotellaan, kun saamme kesällä Suomeen Keith Haringin värikkäitä ja kantaaottavia töitä. Haring kuoli traagisesti nuorella iällä, mutta hänen työnsä ovat tänä päivänä vähintään yhtä eläviä ja ajankohtaisia kuin 1980-luvulla, kertoo Tampere-talon ohjelmapäällikkö Samppa Rinne

Ilpo Muston London Calling -näyttelyssä nähdään puolestaan suomalaisen valokuvaajan ikuistamia maailmantähtiä, kuten David BowieLed ZeppelinLeonard CohenBjörk ja Oasis. Yhteensä kuvia taustatarinoineen on esillä noin 60 kappaletta. Tampere-talon näyttelykesää täydentää Teemu Keisterin ja Nikola Kerimovin maksuton näyttely, joka jatkaa ansiokkaasti Keith Haringin aloittamaa katutaiteen perintöä.

Tampere-talon näyttelyvieraita palvelee tuttuun tapaan myös maailman ainoa Muumimuseo, jossa on nähtävillä uusia Tove Janssonin kuvituksia museon kokoelmista sekä Astrid Lindgrenin kirjojen kuvittajana tunnetun Ilon Wiklandin teoksia.

Tampere-talon viereen Sorsapuistoon rakennetaan lisäksi kolmen erikoissaunan saunakeidas, johon kuuluu tervasauna, hamppusauna ja avantosauna sekä palju. Ravintola Tuhto terasseineen palvelee talon ja Sorsapuiston kävijöitä läpi kesän. Kaikki Tampere-talon tapahtumat toteutetaan terveysturvallisesti voimassa olevia kokoontumisrajoituksia noudattaen. Tampere-talo on mukana myös Tapahtumateollisuus ry:n Turvallinen tapahtuma – Check -kampanjassa.

Tampere-talo
22.6.-15.8.2021

Keith Haring Posters

Ilpo Musto (London Calling -valokuvanäyttely)

Keisteri & Kerimov

Median akkreditoinnit:
Tampere-talon markkinointisuunnittelija Anna-Kaisa Noki-Helmanen:
anna-kaisa.noki@tampere-talo.fi

Keith Haring, kuvaaja Allan Tannenbaum

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna30.6.2021 08:51:45 EEST | Tiedote

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.

Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa29.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.

Tampere-talo teki mittavia uudistuksia koronasulun aikana – Ison salin valaistus ja talon saniteettitilat uusittiin ja aurinkovoimalan laajennus on rakenteilla17.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo ja sen omistaja Tampereen kaupunki ovat käyttäneet koronasulun ajan tehokkaasti tekemällä merkittäviä toiminnallisia ja kestävän kehityksen uudistuksia talossa. Ison salin yleisvalaistus uusittiin kokonaisuudessaan ja Ison salin katolle on rakenteilla aurinkovoimalan kolmas lisäosa. Lisäksi Tampere-talon pääaulan naisten saniteettitilat on täysin uudistettu. Tampere-talo on kiinteistönä Suomen ensimmäinen hiilineutraali kongressi- ja konserttikeskus.

Tampereen Tähtikatu täydentyy lokakuussa – ehdota omaa musiikkialan suosikkiasi tähden saajaksi4.6.2021 11:04:58 EEST | Tiedote

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Musiikki & Media -tapahtuman 30-vuotisjuhlan kunniaksi Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Viime vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2021 tähtien saajia.