Tampere-talon kesänäyttelyt on julkaistu – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät pop-taiteen monia puolia

Tampere-talo on julkaissut kolme taidenäyttelyä kesälle. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Näyttelyiden teemat tukevat luontevasti toisiaan ja esittelevät populaaritaiteen monia puolia. Kaikki näyttelyt avautuvat Tampere-talossa 22. kesäkuuta.

Keith Haring: American Music Festival - New York City Ballet, copyright Keith Haring Foundation

Amerikkalainen, vuonna 1990 menehtynyt Keith Haring yhdisti hip hop -kulttuurin graffiti- ja poptaiteeseen ainutlaatuisella tavalla. Ilpo Musto taas on valokuvannut rock- ja popmusiikin maailmantähtiä Lontoossa yli 50 vuotta. Teemu Keisteri ja Nikola Kerimov osoittavat puolestaan, että taiteen avulla on yhä mahdollista havainnoida ja ehkäpä myös muuttaa maailmaa.

Keith Haring Posters -kokonaisuus on esillä Sorsapuistosalissa, Ilpo Muston kuvamaailma levittäytyy saleihin Duetto 1 & 2 ja Teemu Keisteri ja Nikola Kerimov esittäytyvät Talvipuutarhassa.

Keith Haring: metrotunneleista maailmanmaineeseen

Keith Haring oli yhdysvaltalainen katutaiteilija, jonka hip hop -kulttuurista sekä graffiti- ja poptaiteesta pohjaava tyyli kasvoi New Yorkin metron piirroksista teoksiin, jotka tunnetaan kaikkialla maailmassa.

Suurten muraalien ja kantaaottavan julistetaiteen tekijä tunnetaan muun muassa Etelä-Afrikan apartheid-politiikkaa vastustavista ja AIDS-tietoisuutta levittävistä töistään.

Toisaalta Haring nousi 1980-luvulla esiin myös kaupallisesti. Hänen grafiikkansa Swatch-rannekelloissa ja Absolut Vodkan mainosjulisteissa muistetaan yhä, kuten myös yhteistyö Run DMC -rapryhmän kanssa Adidaksen Superstar-tossun markkinoinnissa. Myös hänen perustamansa Pop Shop -taidemyymälä toimii edelleen verkossa.

Tampere-talossa on kesällä 2021 esillä taiteilijan kaikki puolet: museolaatuisia julisteita koko Haringin noin kymmenen vuotta kestäneeltä kuumalta uralta. Näyttely kattaa yli 100 teosta. Teokset ovat lainassa Hampurin Taideteollisuusmuseosta. Keith Haring Posters -kesänäyttely tuotetaan yhteistyössä tamperelaisen RH Entertainment Oy:n kanssa.

Näyttelyn käytännön toteutuksesta vastaa arkkitehti Taina Väisänen, joka on aikaisemmin suunnitellut mm. Tampere-talon Muumimuseon sekä kesän 2019 Andy Warhol -näyttelyn ja kesällä 2020 Tampere-talossa esillä olleen Ralph Larmannin valokuvanäyttelyn.

Ilpo Musto: London Calling

Valokuvaaja ja toimittaja Ilpo Musto on tallentanut rock- ja popmusiikin maailmantähtiä Lontoossa yli 50 vuotta. Ennen sinne siirtymistään Uusi Suomi -lehden nuoren valokuvaajan onnistui ikuistaa The Rolling Stones -yhtye Hotelli Kalastajatorpalla ennen bändin konserttia Helsingissä vuonna 1970. Helsinki vaihtui seuraavana vuonna Lontooseen, jonne Musto matkusti opiskelemaan valokuvausta.

Lontoossa Musto alkoi kuvata tähtiä rockkonserteissa ja erilaisissa musiikkitapahtumissa sekä myöhemmin omalla studiollaan. Tulosta syntyi. Tampere-talossa nähdään tänä kesänä mm. David Bowie, Led Zeppelin, Leonard Cohen ja Hurriganes 1970-luvulta, Bruce Springsteen, Björk, Bob Dylan, Depeche Mode, Motörhead, Juice Leskinen ja Brian Setzer 1980-luvulta ja Blur, Oasis, Popeda ja Take That 1990-luvulta. Yhteensä kuvia tarinoineen on esillä noin 60 kappaletta.

Muston ottamia kuvia on julkaistu ympäri maailmaa ja käytetty kansikuvina yli sadassa musiikkilehdessä. Suomalaisille musiikkifaneille hän tuli tutuksi Suosikki-lehdestä, jonne hän kuvasi ja kirjoitti yli 15 vuoden ajan ja piti suosittua London Calling -palstaansa.

Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov: Ukkeli ja Bogus haastavat kesävieraan

Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov jatkavat työssään ansiokkaasti Keith Haringin perintöä. 1980-luvun puolivälissä syntyneet kuvataiteilijat levittävät teoksiaan laajakatseisesti perinteisten alustojen ulkopuolelle. Keisterin Ukkeli-hahmo ja Kerimovin Bogus-possu ovat kuin kotonaan niin t-paidoissa, suurissa seinämaalauksissa tai postikorteissa. Toisaalta kotimainen moderni taide ei epäröi ottaa kantaa yhteiskunnan tilaan tai miettiä ihmisyyden ydintä.

Tampere-talon Talvipuutarhassa Kerimovin käsin tuftatuissa ryijyissä esiintyvä Bogus-possu pistää katsojan miettimään tuotantoeläimen asemaa. Keisterin neonvalotaiteessa on myös yhteiskunnallinen vivahde: suomalaisen elämäntyylin harmaa ydin erottuu, vaikka sen pinta loistaisi kuin kirkkain neonmainos.

Tampere-talo
22.6.-15.8.2021

Keith Haring Posters

Ilpo Musto: London Calling

Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov

Taidenäyttelyiden lehdistökuvat

Tampere-talon lehdistökuvat

David Bowie, copyright Ilpo Musto
Teemu Keisteri, copyright Kimmo Karinen

Tampere-talon syksyn ohjelmistossa Toto, Radion sinfoniaorkesteri, Sorsaklubin paluu, kauhua Tuulensuun Palatsissa ja paljon muuta6.5.2022 11:32:55 EEST | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut yli 30 uutta konserttia ja tapahtumaa tulevalle syksylle. Ohjelmistossa nähdään jälleen monipuolinen kattaus musiikkia ja kulttuuritapahtumia eri genreistä, ja lisää julkaistaan myöhemmin keväällä. Vauhdikkaan syksyn käynnistävät elokuussa Sorsapuistossa esiintyvä amerikkalaisyhtye Toto sekä Radion sinfoniaorkesterin odotettu konserttivierailu.

Tampere Hall’s summer exhibition to showcase costumes, props, and rare toys from the Star Wars fan world4.5.2022 12:45:52 EEST | Tiedote

Tampere Hall’s summer exhibition will showcase Star Wars memorabilia, props, costumes, and rare toys from one of the largest fan collections in the world. First time in Finland, the Unofficial Galaxies private collection is on display at Tampere Hall’s Park Hall from the 1st to the 31st of July in 2022. Ticket sales for the exhibition will begin later in May.

Tampere-talon kesänäyttelyssä Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja pukuja, rekvisiittaa ja harvinaisia lelufiguureja4.5.2022 10:00:14 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyssä pääsee tutustumaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä Unofficial Galaxies on yksi maailman suurimmista yksityisistä Tähtien sota -kokoelmista. Näyttely on esillä Tampere-talon Sorsapuistosalissa 1.–31.7.2022, ja sen lipunmyynti käynnistyy myöhemmin toukokuussa.

Tampere-talo ja uudistunut Tullintori aloittavat kulttuuri- ja tapahtumayhteistyön27.4.2022 13:15:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo Oy ja Tampereen Tullintori ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on luoda lisää tapahtumallisuutta Tullintorin ympäristöön. Ensimmäinen yhteistyössä toteutettava kokonaisuus on maailmantähtien ikuistajana tunnetun valokuvaaja Ralph Larmannin Stars on Stage -näyttely, joka on tiivistetty versio Tampere-talon kesänäyttelystä vuodelta 2020. Uudistetun Tullintorin avajaisia juhlitaan torstaista perjantaihin 28.–29. huhtikuuta monipuolisen ohjelman ja avajaistarjousten parissa.