Tampere-talon kesänäyttelyt on julkaistu – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät pop-taiteen monia puolia

Tampere-talo on julkaissut kolme taidenäyttelyä kesälle. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Näyttelyiden teemat tukevat luontevasti toisiaan ja esittelevät populaaritaiteen monia puolia. Kaikki näyttelyt avautuvat Tampere-talossa 22. kesäkuuta.

Keith Haring: American Music Festival - New York City Ballet, copyright Keith Haring Foundation

Amerikkalainen, vuonna 1990 menehtynyt Keith Haring yhdisti hip hop -kulttuurin graffiti- ja poptaiteeseen ainutlaatuisella tavalla. Ilpo Musto taas on valokuvannut rock- ja popmusiikin maailmantähtiä Lontoossa yli 50 vuotta. Teemu Keisteri ja Nikola Kerimov osoittavat puolestaan, että taiteen avulla on yhä mahdollista havainnoida ja ehkäpä myös muuttaa maailmaa.

Keith Haring Posters -kokonaisuus on esillä Sorsapuistosalissa, Ilpo Muston kuvamaailma levittäytyy saleihin Duetto 1 & 2 ja Teemu Keisteri ja Nikola Kerimov esittäytyvät Talvipuutarhassa.

Keith Haring: metrotunneleista maailmanmaineeseen

Keith Haring oli yhdysvaltalainen katutaiteilija, jonka hip hop -kulttuurista sekä graffiti- ja poptaiteesta pohjaava tyyli kasvoi New Yorkin metron piirroksista teoksiin, jotka tunnetaan kaikkialla maailmassa.

Suurten muraalien ja kantaaottavan julistetaiteen tekijä tunnetaan muun muassa Etelä-Afrikan apartheid-politiikkaa vastustavista ja AIDS-tietoisuutta levittävistä töistään.

Toisaalta Haring nousi 1980-luvulla esiin myös kaupallisesti. Hänen grafiikkansa Swatch-rannekelloissa ja Absolut Vodkan mainosjulisteissa muistetaan yhä, kuten myös yhteistyö Run DMC -rapryhmän kanssa Adidaksen Superstar-tossun markkinoinnissa. Myös hänen perustamansa Pop Shop -taidemyymälä toimii edelleen verkossa.

Tampere-talossa on kesällä 2021 esillä taiteilijan kaikki puolet: museolaatuisia julisteita koko Haringin noin kymmenen vuotta kestäneeltä kuumalta uralta. Näyttely kattaa yli 100 teosta. Teokset ovat lainassa Hampurin Taideteollisuusmuseosta. Keith Haring Posters -kesänäyttely tuotetaan yhteistyössä tamperelaisen RH Entertainment Oy:n kanssa.

Näyttelyn käytännön toteutuksesta vastaa arkkitehti Taina Väisänen, joka on aikaisemmin suunnitellut mm. Tampere-talon Muumimuseon sekä kesän 2019 Andy Warhol -näyttelyn ja kesällä 2020 Tampere-talossa esillä olleen Ralph Larmannin valokuvanäyttelyn.

Ilpo Musto: London Calling

Valokuvaaja ja toimittaja Ilpo Musto on tallentanut rock- ja popmusiikin maailmantähtiä Lontoossa yli 50 vuotta. Ennen sinne siirtymistään Uusi Suomi -lehden nuoren valokuvaajan onnistui ikuistaa The Rolling Stones -yhtye Hotelli Kalastajatorpalla ennen bändin konserttia Helsingissä vuonna 1970. Helsinki vaihtui seuraavana vuonna Lontooseen, jonne Musto matkusti opiskelemaan valokuvausta.

Lontoossa Musto alkoi kuvata tähtiä rockkonserteissa ja erilaisissa musiikkitapahtumissa sekä myöhemmin omalla studiollaan. Tulosta syntyi. Tampere-talossa nähdään tänä kesänä mm. David Bowie, Led Zeppelin, Leonard Cohen ja Hurriganes 1970-luvulta, Bruce Springsteen, Björk, Bob Dylan, Depeche Mode, Motörhead, Juice Leskinen ja Brian Setzer 1980-luvulta ja Blur, Oasis, Popeda ja Take That 1990-luvulta. Yhteensä kuvia tarinoineen on esillä noin 60 kappaletta.

Muston ottamia kuvia on julkaistu ympäri maailmaa ja käytetty kansikuvina yli sadassa musiikkilehdessä. Suomalaisille musiikkifaneille hän tuli tutuksi Suosikki-lehdestä, jonne hän kuvasi ja kirjoitti yli 15 vuoden ajan ja piti suosittua London Calling -palstaansa.

Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov: Ukkeli ja Bogus haastavat kesävieraan

Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov jatkavat työssään ansiokkaasti Keith Haringin perintöä. 1980-luvun puolivälissä syntyneet kuvataiteilijat levittävät teoksiaan laajakatseisesti perinteisten alustojen ulkopuolelle. Keisterin Ukkeli-hahmo ja Kerimovin Bogus-possu ovat kuin kotonaan niin t-paidoissa, suurissa seinämaalauksissa tai postikorteissa. Toisaalta kotimainen moderni taide ei epäröi ottaa kantaa yhteiskunnan tilaan tai miettiä ihmisyyden ydintä.

Tampere-talon Talvipuutarhassa Kerimovin käsin tuftatuissa ryijyissä esiintyvä Bogus-possu pistää katsojan miettimään tuotantoeläimen asemaa. Keisterin neonvalotaiteessa on myös yhteiskunnallinen vivahde: suomalaisen elämäntyylin harmaa ydin erottuu, vaikka sen pinta loistaisi kuin kirkkain neonmainos.

Tampere-talo
22.6.-15.8.2021

Keith Haring Posters

Ilpo Musto: London Calling

Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov

Taidenäyttelyiden lehdistökuvat

Tampere-talon lehdistökuvat

David Bowie, copyright Ilpo Musto
Teemu Keisteri, copyright Kimmo Karinen

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere Chamber Music toteutetaan kotimaisin voimin kesäkuussa – festivaalin ohjelmistoa striimataan ja äänitetään, osa konserteista siirtyy syksyyn29.4.2021 12:04:10 EEST | Tiedote

Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä tarjoava Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään 2.–5.6.2021 kotimaisin voimin striimi- ja äänitefestivaalina. Festivaalin teemana tänä vuonna on Matkalla muutoksessa – viisi elementtiä. Pääosin Tampere-talossa järjestettävä festivaali tarjoaa kuulijoilleen keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista. Striimilippujen lisäksi tapahtumiin on myynnissä erittäin pieni erä tavallisia konserttilippuja. Tampere Chamber Musicin konsertti- ja striimiliput ovat nyt myynnissä.

Kulttuuri- ja kongressikeskus sekä tapahtumayhtiö Tampere-talo Oy ja Akun Tehtaan tapahtumateknisen palvelun yhtiö Oy Aku’s Factory Ltd. ovat 13. huhtikuuta solmineet liiketoimintakaupan, jonka avulla yhtiöt tiivistävät yhteistyötään rakentaakseen Pirkanmaalle entistäkin kilpailukykyisemmän tapahtuma-alan toimijan. Liiketoimintakaupassa Tampere-talon tekninen palvelu ja osa teknisestä kalustosta siirtyvät Akun Tehtaalle 1. syyskuuta alkaen ja Tampere-talosta tulee Oy Aku’s Factory Ltd:n osakas. Strateginen kumppanuus vahvistaa entisestään pirkanmaalaista osaamista sekä Tampereen vetovoimaisuutta tapahtumakaupunkina.

Mozartin Taikahuilu Tampereen Oopperassa 202224.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Oopperan vuoden 2022 oopperatuotantona nähdään klassikkoteos, Mozartin Taikahuilu. Näyttämölle palaa vuonna 2011 ensi-iltansa Tampere-talossa saanut ooppera uudella roolituksella. Kyseessä on yksi Tampereen Oopperan 75-vuotisen historian rakastetuimmista ja suosituimmista teoksista. Vuoden 2022 teos sijoittuu 1930-luvun Las Vegasiin. Taikahuilun ensi-ilta on 2.3.2022. Päätehtävissä loistavat sopraano Tuuli Takala ja tenori Tuomas Katajala, oopperan ohjaa Tuomas Parkkinen. Esityksiä on kaikkiaan kuusi.

Lumikuningatar-jääshow hakee esityksiin kymmeniä taitoluistelijoita ja jääkiekkoilijoita avoimella haulla11.3.2021 13:00:00 EET | Tiedote

H. C. Andersenin rakastettu Lumikuningatar-tarina tuodaan ensimmäistä kertaa jäälle Suomessa suurtuotantona 1.-3.1.2022. Kaikkien aikojen suurin kotimainen jäätuotanto nähdään Tampereella joulukuussa 2021 avautuvalla Uros Live -areenalla. Mukana ovat taitoluistelijat Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas ja muodostelmaluistelujoukkue Marigold IceUnity sekä jääkiekkoilijat Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski ja Pekka Saravo. Tuotantoon haetaan nyt avoimella haulla mukaan taitoluistelijoita ja jääkiekkoilijoita sekä kotimaan esityksiin että mahdolliselle kansainväliselle kiertueelle. Haku on käynnissä maaliskuun ajan ja mahdolliset koe-esiintymiset ovat huhtikuussa.