Tampere-talon Miltä Suomi kuulostaa? -äänitaidenäyttelyssä tarjolla uudenlaisia äänikuvia Suomesta

Tampere-talossa avautuu elokuussa uusi Miltä Suomi kuulostaa? -äänitaidenäyttely, joka kuljettaa kuulijan mukaan Suomen maisemiin ilman visuaalisuuden painolastia. Kirjailija ja tuottaja Konsta Klemetin kuratoimassa näyttelyssä Suomen eturivin säveltäjät ja muusikot pääsevät esittelemään heille merkityksellisen paikan Suomesta.

Ruusut- ja Pintandwefall-yhtyeistä tutun Ringa Mannerin Miltä Suomi kuulostaa? -teos on syntynyt syksyisissä tunnelmissa, roudan ja lehdettömien puunrankojen ympäröimänä suvun mökkimaisemissa Eurassa. Kuva: Tero Ahonen

Tampere-talon Maestro-salissa tiistaina 2. elokuuta 2022 avautuvassa äänitaidenäyttelyssä kävijä saa nauttia Sasu Ripatin, Ringa Mannerin, Lau Naun, Elia Lombardinin sekä Timo Lassy & Marko Nyberg -duon tätä kokonaisuutta varten säveltämistä, uusista teoksista, joihin kävijä kuljetetaan pelkästään äänien avulla.

“Lähtökohtana on ajatus Suomi-kuvan muokkaamisesta ja päivittämisestä. Suomea on kuvattu lukuisin eri tavoin maalaustaiteessa, valokuvataiteessa ja elokuvataiteessa viimeisen 150 vuoden aikana. Kultakauden tunnetut maalarit rakensivat Suomi-kuvaa esittämällä romantisoituja maisemia ja rauhaisia luontokuvaelmia; suomalaisten luontosuhdetta ylistettiin. Tämä sopi kansallisromantiikan silloiseen ohjelmaan. Tänä päivänä keskustelu oikeanlaisesta Suomesta ja Suomen identiteetistä jatkuu laajempana kuin koskaan”, näyttelyn kuraattori Konsta Klemetti kertoo.

“Haluan nostaa esiin äänen ja äänimaisemien merkityksen ihmisen elinympäristössä ja kuvata Suomea auditiivisen kokemuksen kautta. On kiinnostavaa kuulla millaisia maisemia ja tunnelmia modernit säveltäjät haluavat Suomestaan esitellä. Samalla kun kysymme, mitkä ovat heille merkityksellisiä äänimaisemia, muistoja, todellisuuksia, tulemme kysyneeksi olemmeko kuulijoina tietoisia ääniympäristöstämme ja miten sen esiin nostaminen vaikuttaa taidekokemukseen ja siihen, miten ylipäänsä miellämme nykyisen Suomen”, Klemetti jatkaa.

Miltä Suomi kuulostaa? -äänitaidenäyttely on kuultavissa Tampere-talon Maestro-salissa 2.–10.8.2022 Tampere-talon aukioloaikojen mukaisesti ti–ke klo 9–17, to–pe klo 9–19 ja la–su klo 10–17.

Näyttelyn liput maksavat 10 euroa ja ovat myynnissä Tampere-talon lipunmyynnissä. Saman päivän Rauli Virtanen: Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttelyn lipulla pääsee tutustumaan ilmaiseksi Miltä Suomi kuulostaa? -äänitaidenäyttelyyn.

Lisätiedot: https://suomikuulostaa.fi/

Teosesittelyt

Sasu Ripatti

Sasu Ripatti vie kuulijan kotipiiriinsä, pihalta suoraan jäätyneelle merelle, Oulun edustalla sijaitsevan Hailuodon ankariin olosuhteisiin.

Ringa Manner

Ruusut- ja Pintandwefall-yhtyeistä tutun Ringa Mannerin teos on syntynyt syksyisissä tunnelmissa, roudan ja lehdettömien puunrankojen ympäröimänä suvun mökkimaisemissa Eurassa.

Timo Lassy & Marko Nyberg

Lukioajoista toisensa tunteneiden muusikkoystävysten ensimmäinen yhteisteos sijoittuu urbaanille matkalle pääkaupunkiin. Se kaivertaa esiin sykkivän taipaleen Jollaksen merellisistä maisemista kuumana hehkuvaan Ullanlinnaan, jossa ääniraitaan sekoittuvat Ukrainan sotaa vastustavasta mielenosoituksesta tallentuneet äänet.

Elia Lombardini

Toukokuussa 2022 esikoisalbuminsa julkaisseen Elia Lombardinin teos esittelee kuulijalleen öisen Saimaan rannassa äänteleviä joutsenia ja helteisen kesäyön tunnelmia.

Lau Nau

Kemiön saarelle sijoittuvan historiallisen Kiilan kylän tunnelma välittyy kesäisenä pörräävien hyönteisten ja autereisen toimettomuuden hypnoottisessa tanssissa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Konsta Klemetti

Tuottaja

konsta.klemetti@gmail.com

Sasu Ripatti. Kuva: Tero Ahonen
Timo Lassy & Marko Nyberg. Kuva: Tero Ahonen
Lau Nau. Kuva: Tero Ahonen
Elia Lombardini. Kuva: Tero Ahonen

Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”11.7.2022 12:27:10 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus Tampere-talo kiinnostaa matkailijoita myös kesäkaudella. Heinäkuun alussa avautuneissa kahdessa kesänäyttelyssä on reilun viikon aikana vieraillut yli 6 000 kävijää. Unofficial Galaxies -näyttely esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaarinen valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämää 50 vuoden ajalta.

Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon4.7.2022 14:15:00 EEST | Tiedote

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Kesäkuun alun Tampere Chamber Music -festivaali loi musiikilla hyvinvointia – tapahtuman keskiössä olivat lapset ja nuoret17.6.2022 15:06:00 EEST | Tiedote

Jo toistamiseen pandemian vuoksi siirtynyt Tampere Chamber Music -festivaali toteutui kesäkuun alussa kuudennen kerran. Festivaali sisälsi konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa koko perheelle, kuten näytelmäkirjailija Laura Ruohosen satukonsertin sekä Satu Silvon ja Tampere Chamber Musicin muusikoiden kuvakirjakonsertin Muumimuseossa. Uutena avauksena festivaalilla järjestettiin myös G Livelabin kanssa tuotettu menestyksekäs klubi-ilta.