Tampere-talon syksyn ohjelmistossa Toto, Radion sinfoniaorkesteri, Sorsaklubin paluu, kauhua Tuulensuun Palatsissa ja paljon muuta

Tampere-talo on julkaissut yli 30 uutta konserttia ja tapahtumaa tulevalle syksylle. Ohjelmistossa nähdään jälleen monipuolinen kattaus musiikkia ja kulttuuritapahtumia eri genreistä, ja lisää julkaistaan myöhemmin keväällä. Vauhdikkaan syksyn käynnistävät elokuussa Sorsapuistossa esiintyvä amerikkalaisyhtye Toto sekä Radion sinfoniaorkesterin odotettu konserttivierailu.

Radion sinfoniaorkesteri esiintyy Tampere-talossa keskiviikkona 24.8.2022. Kuva: Veikko Kähkönen

Tampere-talon syksyn ohjelmisto polkaistaan käyntiin näyttävästi elokuun alussa Sorsapuisto Live -uutuusfestareilla, jossa Sorsapuiston ulkoilmalavalle nousee yli 40 miljoonaa albumia urallaan myynyt yhdysvaltalainen aikuisrockin legenda Toto. Muiden muassa Hold the Line -, Rosanna- ja Africa-hiteistään tunnetun Toton lisäksi Sorsapuistossa nähdään myös muita artisteja, joista ensimmäiseksi on julkistettu kotimainen hardrock-yhtye Brother Firetribe.

Klassisen musiikin konsertit käynnistyvät 95-vuotisjuhlakauttaan viettävän Radion sinfoniaorkesterin elokuisella vierailulla. Syksyn BBC Proms -festivaalillakin esiintyvää orkesteria johtaa ylikapellimestari Nicholas Collon, ja solistina hurmaa viulisti Pekka Kuusisto. Syyskuussa kapellimestari Jukka-Pekka Saraste tuo Ison salin lavalle kansainvälisen LEAD!-orkesterin ja aikamme parhaimmaksi sellistiksi nimetyn Alban Gerhardtin.

Tunteita ja tietoa -illoissa Tampere-talossa ja Tuulensuun Palatsissa pysähdytään kouluttajapsykoterapeutti ja tietokirjailija Maaret Kallion johdattamana elämän suurimpien teemojen äärelle musiikin, sanojen, tiedon ja kokemuksellisuuden keinoin. Tunteita ja tietoa -illoissa vaihtuvina artisteina nähdään syksyllä Waltteri Torikka, Knipi ja Mikko Kuustonen.

Sorsaklubi, juhlakonsertteja ja ohjelmaa lapsiperheille

Alkusyksystä kuullaan Varusmiessoittokunnan Suomipoppia!-konsertti, jossa soittokunta esittää suomipopin kuuluisimpia ja rakastetuimpia kappaleita vuosien varrelta. Syksy on myös legendaaristen tulkitsijoiden juhlaa, kun Tampere-taloon saapuvat muiden muassa Angeliga Klas, Vuokko Hovatta, Aulikki Oksanen, Helena Lindgren ja Jorma Uotinen sekä kitaravirtuoosit Olli Soikkeli ja Mathias Sandberg Trio.

Lapsiperheitä hemmotellaan syksyllä kerran kuukaudessa järjestettävillä Viiru ja Pesonen -, Kummituskekkerit-ja Mimmi-lehmä ja Varis -nukketeatteriesityksillä, Sorsapuistosalin Ti-Ti Nallen iltapäiväkonsertilla, Supermarsu 2 -elokuvan maailmanensi-illalla sekä joulukuun perinteisillä Lumiukko-animaatiokonserteilla. Myös joulukuun alussa toista kertaa järjestettävät Tampereen Kirjafestarit tarjoavat ohjelmaa kirjafanien lisäksi koko perheelle.

Syksyn mittaan Tampere-talossa kuullaan monen artistin uraa juhlistavia juhlavuosikonsertteja. Estradilla nähdään muun muassa A.Aallon 30-vuotisjuhlakonsertti, Honey B & T-Bonesin 40-vuotisjuhlakonsertti sekä Mikko Alatalon Ikuisen maalaispojan 70-vuotisjuhlakonsertti, jonka komeaan vierailijakaartiin kuuluvat esimerkiksi Anna Hanski, Pauli Hanhiniemi, Heikki Salo, Pate Mustajärvi, Ronja Alatalo ja Mansesteri.

Sorsaklubin livekeikat tekevät odotetun paluun hetkellisen korona-ajan hiljaiselon jälkeen. Syksyllä Sorsapuistosalin lavalle kiipeävät Mikael Gabriel, Kasmir & Oulu All Star Big Band, Aleksanteri Hakaniemi ja Elastinen. Sorsaklubin esiintyjäkaartiin on luvassa lisää julkistuksia myöhemmin syksyllä.

Tuulensuun Palatsissa burleskia, murhamysteerejä ja Lari Halme

Tuulensuun Palatsissa näyttelijävirtuoosi Lari Halme kuljettaa katsojat monologiesityksessään (melkein) KAIKKI MINUSTA yllättäviin tilanteisiin ja mielenmaisemiin, kohti eksistenssin keskeisimpiä kysymyksiä. Lari Halme nähdään Tuulensuun Palatsin estradilla viitenä iltana lokakuussa. Pimeä vuodenaika on kuin tehty myös murhamysteereille, joita ratkotaan Tuulensuun Palatsissa Tuoni Studioiden Verinen vieras -, Pirunnyrkki- ja Oikeus/Murha-esityksissä.

Tampere Burlesque ry:n burleskiesitykset saavat kaivattua jatkoa lokakuussa Horror & Tease -show’n merkeissä Tuulensuun Palatsissa. Suosittu kauhushow valloittaa ensimmäistä kertaa Hämeenkadun historiallisen art deco -palatsin ja vie katsojansa aikamatkalle makaabereissa tunnelmissa kansainvälisten ja kotimaisten burleskitaiteilijoiden voimin. Marraskuussa burleskista pääsee nautiskelemaan myös Tampere-talon Pienessä salissa perinteisessä Burlesque Exposé -show’ssa.

”Meillä on edessä upea konserttien ja tapahtumien syksy. Loppuvuodesta toteutuu vihdoin moni korona-aikana siirtynyt konsertti. Niiden lisäksi meillä on mittava määrä uusia vetovoimaisia tapahtumia, ja pääsemme käynnistämään uudelleen myös toivotut Sorsaklubin livekeikat”, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Samppa Rinne kertoo.

Talon pääaulassa Aulaklubi jatkaa toimintaansa myös syyskaudella tarjoten erilaisten elämysten ystäville kymmeniä maksuttomia tapahtumia. Syksyn 2022 ohjelmisto täydentyy vielä.

Tutustu Tampere-talon ohjelmistoon

Kapellimestari Nicholas Collon johtaa Radion sinfoniaorkesteria Tampere-talossa keskiviikkona 24.8.2022. Kuva: Anton Sucksdorff
Viulisti Pekka Kuusisto esiintyy Radion sinfoniaorkesterin kanssa Tampere-talossa keskiviikkona 24.8.2022. Kuva: Kaapo Kamu
Kasmir esiintyy Sorsaklubilla Oulu All Star Big Bandin ja Aleksanteri Hakaniemen kanssa la 29.10.2022. Kuva: Mikko Harma
Toton perustajajäseniin lukeutuva kitaristi Steve Lukather (vas.) ja yhtyeen solistina jo 1980-luvulta asti toiminut Joseph Williams tuovat rokcyhtyeen Tampereen Sorsapuistoon perjantaina 5.8.2022. Kuva: Toto
Maailman tunnetuimpiin rockyhtyeisiin lukeutuva Toto konsertoi Tampereella uudessa Sorsapuisto Live -tapahtumassa perjantaina 5. elokuuta 2022 osana Dogz of Oz -maailmankiertuettaan. Kuva: Toto
Mikael Gabriel esiintyy Tampere-talon Sorsaklubilla pe 14.10.2022. Kuva: Viivi Huuska
Burleskitaiteilija Olivia Rouge esiintyy Tuulensuun Palatsin Horror & Tease -show'ssa la 8.10.2022 ja Tampere-talon Pienessä salissa Burlesque Exposé -show'ssa la 19.11.2022. Kuva: Eetu Keränen

Tampere Hall’s summer exhibition to showcase costumes, props, and rare toys from the Star Wars fan world4.5.2022 12:45:52 EEST | Tiedote

Tampere Hall’s summer exhibition will showcase Star Wars memorabilia, props, costumes, and rare toys from one of the largest fan collections in the world. First time in Finland, the Unofficial Galaxies private collection is on display at Tampere Hall’s Park Hall from the 1st to the 31st of July in 2022. Ticket sales for the exhibition will begin later in May.

Tampere-talon kesänäyttelyssä Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja pukuja, rekvisiittaa ja harvinaisia lelufiguureja4.5.2022 10:00:14 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyssä pääsee tutustumaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä Unofficial Galaxies on yksi maailman suurimmista yksityisistä Tähtien sota -kokoelmista. Näyttely on esillä Tampere-talon Sorsapuistosalissa 1.–31.7.2022, ja sen lipunmyynti käynnistyy myöhemmin toukokuussa.

Tampere-talo ja uudistunut Tullintori aloittavat kulttuuri- ja tapahtumayhteistyön27.4.2022 13:15:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo Oy ja Tampereen Tullintori ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on luoda lisää tapahtumallisuutta Tullintorin ympäristöön. Ensimmäinen yhteistyössä toteutettava kokonaisuus on maailmantähtien ikuistajana tunnetun valokuvaaja Ralph Larmannin Stars on Stage -näyttely, joka on tiivistetty versio Tampere-talon kesänäyttelystä vuodelta 2020. Uudistetun Tullintorin avajaisia juhlitaan torstaista perjantaihin 28.–29. huhtikuuta monipuolisen ohjelman ja avajaistarjousten parissa.