Tampere-talosta Ruotsin kunniakonsulaatti, toimitusjohtaja Paulina Ahokkaasta kunniakonsuli

Ruotsi on nimittänyt Tampere-talon toimitusjohtajan Paulina Ahokkaan uudeksi kunniakonsuliksi Tampereelle. Hän ottaa tehtävän vastaan 24.11.2020. Ahokas pitää yllä taloudellis-kaupallisia ja kulttuurisuhteita Pirkanmaan ja sen elinkeinoelämän ja Ruotsin välillä sekä edistää Ruotsin ja ruotsalaisten etua. Kunniakonsulaatin toimitilat sijaitsevat Tampere-talossa. Tehtävä on suuri kunnia ja luottamuksen osoitus tapahtumayhtiölle ja sen johtajalle. Lisäksi tehtävä on luonteva, sillä Ruotsilla ja ruotsalaisuudella on vahvat yhteydet Tampere-taloon.

- Konserteissamme ja tapahtumissamme esiintyy ja vierailee ruotsalaisia. Pirkanmaalla toimivat ruotsalaisomisteiset yritykset ovat meillä aktiivisia tapahtumajärjestäjiä. Ruotsalaiset ovat vakiokävijöitä esimerkiksi kongresseissa ja Tove Janssonin muumitaidetta tarjoavassa Muumimuseossa. Museon sekä muumien äidin, Ruotsissakin vaikuttaneen Janssonin ansiosta meillä on myös yhteys maahan ja sen kieleen ja kulttuuriin, Paulina Ahokas kertoo.

Nimitys tehdään viideksi vuodeksi kerrallaan. Tehtävä on sivutoiminen, eikä siitä makseta palkkiota. Ahokas näkee, että Pirkanmaan ja naapurimaan yhteistyö tiivistyy konsulinimityksen myötä entisestään.

- Toimimme päivittäin elinkeinoelämän, kulttuurin, tieteen ja yhteiskunnallisen toiminnan edellytysten parantamiseksi tapahtumallisuuden ja vuorovaikutuksen kautta, ja mahdollisuus tiivistää näiden sektoreiden yhteistyötä sekä vuorovaikutusta Ruotsin kanssa on meille ilo ja mahdollisuus. Samoin haluamme omalta osaltamme tukea maakunnassamme asuvien ruotsalaisten ihmisten ja yritysten toimintaedellytyksiä Pirkanmaalla, Paulina Ahokas toteaa.

Ruotsilla on Suomessa tällä hetkellä 14 kunniakonsulaattia ja yksi pääkonsulaatti Maarianhaminassa.

- Ruotsin Tampereen-konsulaatilla on tärkeä rooli Ruotsin ja Suomen jo entuudestaan erinomaisten suhteiden vahvistamisessa. Tampere on merkittävä kasvukeskus Suomessa ja tärkeä kumppani myös ruotsalaisille yrityksille. On erittäin ilahduttavaa, että Ruotsin perinteinen läsnäolo Tampereella jatkuu. Paulina Ahokas on merkittävä lisä kunniakonsulikuntaamme ja odotamme hedelmällistä yhteistyötä hänen kanssaan, kertoo Ruotsin suurlähettiläs Nicola Clase.

Kunniakonsulaatin avaaminen Tampere-taloon on askel kohti kaupungin tavoitetta olla kansainvälisesti houkutteleva.

- Tampere on Pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki ja Suomi pienoiskoossa. Meillä on vahva 2000 ruotsinkielisen yhteisö. Täällä toimii ruotsinkielinen yhteisö päiväkoteineen, kouluineen ja seurakuntineen. Asukkaista 0,5 prosenttia on ruotsinkielisiä. Pirkanmaan elinkeinoelämälle Ruotsi-yhteydet ovat tärkeitä. Toimitusjohtaja Ahokkaan nimitys lujittaa yhteyksiämme ja vahvistaa kaupungin tapahtumakentän kansainvälisyyttä, sanoo Tampereen pormestari Lauri Lyly.

Kunniakonsulaatin perinteisiin tehtäviin kuuluu muun muassa kertoa Ruotsin kansalaisille riittävässä määrin heidän oikeuksistaan ja mahdollisuuksistaan saada apua, luovuttaa passeja ja ajokortteja, toimia äänestyspaikkana vaaleissa sekä avustaa suurlähetystöä kriisitilanteessa tai vakavan onnettomuuden yhteydessä. Yhä tärkeämpi tehtävä on myös Ruotsin edistäminen esimerkiksi kulttuurihankkeisiin osallistumalla tai tuomalla esiin ruotsalaista elinkeinoelämää yhteistyössä suurlähetystön kanssa.

Lisätietoa kunniakonsulaattien sijainnista Ruotsin suurlähetystön kotisivulta www.ruotsi.fi

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Tampere Live -yhtiömme promotoi tapahtumia talon ulkopuolella ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 80. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Joulukalenterivideot ampaisivat suosioon keikkojen ollessa tauolla – Mukana Elastinen, Teemu Roivainen, Laura Voutilainen ja Costello Hautamäki11.12.2020 10:17:00 EETTiedote

Keikkoja ja konsertteja kaipaavat suomalaiset pääsevät nauttimaan Riku Niemi Orchestran ja huippusolistien tähdittämästä joulukalenterista joulukuun ajan. Tampere-talon YouTubessa ja Facebookissa päivittäin julkaistavat videot ovat nousseet kovaan suosioon elävää musiikkia rakastavan yleisön keskuudessa. Juhlamusiikkia kalenteriluukuissa koko Suomelle ovat jo esittäneet mm. Elastinen, joka tulkitsee uudella sovituksella hittikappaleensa Epäröimättä hetkeekään, sekä Costello Hautamäki, Kyösti Mäkimattila, Teemu Roivainen, Laura Voutilainen, Annika Eklund ja Sami Saari. Luukusta paljastuu päivittäin yllätysartisti ja -kappale aattoon asti. Esitykset on taltioitu marraskuussa Tampere-talon Isossa salissa.

Joulukuun yleisötapahtumat siirtyvät, Tampere-talo palvelee yritystapahtumien järjestäjiä ja pitää ovet auki asiakkaille ja lipunostajille arkisin4.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Tampere-talo on joutunut siirtämään tai perumaan joulukuun tapahtumat Pirkanmaalle annettujen kokoontumisrajoitusten takia. Tampere-talon ovet ovat joulukuussa kuitenkin auki arkisin kello 10-17, ja lipunmyynti ja Tampere-talo Shop palvelevat kävijöitä ja joululahjaostoksille tulevia. Yritys- ja kokousasiakkaita palvellaan tulevien tapahtumien järjestämisessä. Joulukuussa Tampere-talo ilahduttaa yleisöjään tähtiartistien juhlamusiikkia tarjoavalla joulukalenterilla sosiaalisen median kanavissa sekä pian käynnistyvällä äänestyksellä Talon kauneimmasta joulukuusesta. Tampere-talon julkisivu valaistaan asiakkaiden toiveesta päivittäin eri sävyillä loppiaiseen saakka.

Tampere-talo panostaa henkilöstöön, yhdenvertaisuuden edistämiseen ja digitalisaatioon - Heidi Tapaninaho-Pitkänen henkilöstö- ja kehityspäälliköksi8.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tampere-talo elää poikkeuksellista aikaa yhtiön 30-vuotisjuhlavuoden, kaikkien talotoimijoiden yhteisen suuren juhlavuoden sekä koronakriisin keskellä. Tapahtumayhtiö on toimialallaan hyvin poikkeuksellisella tavalla onnistunut koronatilanteesta huolimatta palvelemaan jo yli 40 000 asiakasta turvallisesti ja vastuullisesti kesäkuusta lähtien, rakentamaan turvallisen tapahtuman konseptin, toteuttamaan uudistusremontteja sekä hankkimaan uutta osaamista mm. hybriditapahtumien tuotannossa. Tänä aikana Tampere-talo näkee tärkeänä panostaa yhä enemmän myös strategiseen osaamisen kehittämiseen, työntekijäkokemukseen ja uusien digitaalisten palveluiden konseptointiin ja rakentamiseen. Tapahtumayhtiö on nyt palkannut kokeneen ammattilaisen vastaamaan näistä kokonaisuuksista, kun Heidi Tapaninaho-Pitkänen aloitti yhtiön henkilöstö- ja kehityspäällikkönä.