Tampereella on avautunut Suomen ensimmäinen robottibussiliikenteen etävalvontakeskus

Autonomisten ajoneuvojen etävalvontakeskus hallinnoi ja valvoo robottibussien liikennettä. Etävalvomo on jo toiminnassa ja sieltä valvotaan aluksi kolmea ajoneuvoa.
Kuva: Remoted Oy

Etävalvontakeskus lisää automaattiliikenteen turvallisuutta ja tehostaa liikenteen sujuvuutta. Täyden palvelun etäohjausta autonomisille ajoneuvoille tarjoava valvomo on yksi harvoista maailmassa.

Keskus valvoo aluksi kahta reittiä Tampereella; Lintuhytti - raitiotien päätepysäkki ja rengasreitti Hervannan keskustassa. Reitit tarjoavat monipuolisen testiympäristön etävalvontakeskuksen teknologialle, sillä niillä on muun muassa erilaisia liikenneolosuhteita. Myös koeliikennöintialueen asukkaat ovat olleet kiinnostuneita testaamaan uutta matkustustapaa.

Seuraavassa vaiheessa valvomon toiminta laajenee Lahdessa ajavan ajoneuvon valvontaan. Valvomoa operoi tamperelainen robottibussioperaattori Remoted Oy.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme tarjota etävalvontapalvelun ja samalla tuoda autonomisen ajamisen seuraavan vaiheen Tampereelle, sanoo Remoted Oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen.

– Etävalvontakeskuksemme varmistaa, että autonomiset ajoneuvomme voivat toimia turvallisesti ja tehokkaasti joka tilanteessa. Tämä on tärkeä askel kohti täysin autonomista liikennettä, Nieminen jatkaa.

– Suomen ensimmäisen robottibussiliikenteen etävalvontakeskuksen avautuminen on merkittävä virstanpylväs autonomisen ajamisen kehityksessä. Business Tampere on tehnyt jo vuosia työtä automaattiliikenteen edistämiseksi, toteaa Business Tampereen älykaupunkikehityksen ohjelmajohtaja Markku Niemi.

Etäoperointikeskuksen kehittynyt teknologia hyödyntää myös tekoälyä ja koneoppimista sujuvan ja turvallisen toiminnan takaamiseksi. Keskus tarjoaa reaaliaikaista liikenteen seurantaa ja mahdollistaa ongelmien nopean ratkaisemisen.

– Tampereen alueella on merkittävä osaamis- ja innovaatiokeskittymä autonomisen ajamisen ja etäoperoinnin saralla. Uusi keskus edistää entisestään Tampereen asemaa johtavana toimijana autonomisen liikenteen kehittämisessä, sanoo Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen.

Autonomisen liikkumisen operoinnin hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian vuoksi toteuttamia toimia.

Lisätiedot:

Remoted Oy
Tatu Nieminen, toimitusjohtaja
Puh. 041 310 5169, tatu@remoted.fi

Business Tampere Oy
Markku Niemi, ohjelmajohtaja, älykaupunkikehitys
puh. 050 511 73 ´41, markku.niemi@businesstampere.com

Remoted Oy on johtava autonomisten ajoneuvojen teknologian kehittäjä. Yhtiö on sitoutunut luomaan turvallisen ja tehokkaan tavan liikkua kaupungeissamme ja uskoo vahvasti autonomisen ajamisen tulevaisuuteen.

Remoted Oy
Tatu Nieminen, toimitusjohtaja