Tampereelta löytyi ratkaisu globaalisti askarruttavaan kysymykseen mutta asia vaatii asiakkailta vielä tottumista: ”Vaivaannuttavaa, että joku muu täyttää jääkaappini”

Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.

– Koodinimellä Ruuvi kulkeva osanen on bluetooth-yhteydellä toimiva monisensori, joka lukee tilan lämpötilaa, kosteutta ja liikkeeseen perustuvaa tietoa. Se näyttää jääkaappimagneetilta mutta pystyy kertomaan täsmälleen, milloin jääkaapin ovi liikahtaa tietyn aikavälin sisällä.

Jos jääkaappiin olisi mahdollista ladata vielä panoksiakin, repliikki voisi olla ote seuraavan Bond-elokuvan käsikirjoituksesta. Q:n sijaan puhujana on kuitenkin Tampereen yliopiston AIDOMUS-hankkeen johtaja Harry Edelman ja kyseessä on oikea yksityiskohta tekniikasta, jota testataan Pirkanmaalla parhaillaan toteutettavassa asiakaskokemuspilotissa. Pilotissa asiakkaan tilaamat ruokaostokset toimitetaan Prismasta suoraan asiakkaan jääkaappiin silloin, kun asiakas ei ole itse kotona. Toimitusta valvovat tallentavat kuva- ja äänisensorit.

Ainutlaatuinen tekniikka turvallisuuden takeena

Ruoat suoraan jääkaappiin -pilotti aloitettiin Tampereella syyskuun lopulla, ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston AIDOMUS-hanke ja Pirkanmaan Osuuskauppa yhdessä VTS-kotien ja Postin kanssa. Kokeilussa asiakas tilaa ruokaostoksensa Prisman Klikkaa ja nouda -palvelusta, ostokset keräillään Prisma Koivistonkylässä ja Posti toimittaa ne kylmäkuljetuksena asiakkaan jääkaappiin.

Postin kuljettaja pääsee sisään asuntoon hänelle luovutetulla avaimella tai avaamalla asunnon älylukon kännykällään. Ennen asuntoon menoa kuljettaja kiinnittää takkinsa rintapieleen älypuhelimen ja käynnistää sillä sovelluksen, joka tallentaa jokaisen askeleen videolle. Pilotissa mukana olevien kotitalouksien eteiseen on asennettu valaisin, joka sekin kätkee sisälleen ulko-oveen kohdennetun videosensorin. Videoinnin tarkoituksena on varmistaa palvelun turvallisuus: jos asuntoon mennään sisään videokuvausta käynnistämättä, eteisen valaisimessa oleva sensori ja ruokalähetin puhelimessa oleva vastinpari eivät löydä toisiaan, ja tapahtumasta raportoidaan poikkeama.

– Kehokamerat sinänsä eivät ole uusi keksintö. Esimerkiksi poliisit ovat käyttäneet niitä virantoimituksessa jo pitkään. Lisäsensoria vaativaa kehokameraa ei kuitenkaan ole toteutettu aiemmin missään muualla, Harry toteaa ja lisää, että pilottivaiheessa videotallenteita käytetään turvallisuuden varmistamisen lisäksi tutkimustarkoituksiin koneoppimisen menetelmien kehittämisessä.

Ratkaisu viimeisen mailin ongelmaan

Kahdeksassa kotitaloudessa neljän kuukauden kokeiluna toteutettava pilotti pyrkii löytämään ratkaisun kaupan alaa maailmanlaajuisesti puhuttavaan viimeisen mailin ongelmaan. Merkittävä osa tuotteen kuljetuksen kokonaiskustannuksesta syntyy vasta viime metreillä; vaiheessa, jossa tuote siirtyy kaupasta asiakkaan kotiin. Pulmaa on ollut vaikeaa ratkaista niin teknisestä kuin asiakaskokemuksenkin näkökulmasta.

– Asiakaskokemuksen kannalta kotiinkuljetus on tutkitusti asiakkaalle mieluisin vaihtoehto. Kun palveluun saadaan volyymia, ruokaostosten toimittaminen suoraan koteihin voi olla hyvinkin resurssitehokas ja ympäristöystävällinen ratkaisu. Silloin jokaisen perheen ei tarvitse ajaa kauppaan erikseen, vaan saman alueen kuljetuksia voidaan yhdistää ja ajaa esimerkiksi yhdellä biokaasu- tai sähkökäyttöisellä pakettiautolla, kuvailee Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Pilottiin mukaan lähtenyt asiakas, Emma Raitoharju, kertoo, että palvelun tilaamiseen liittyvissä teknisissä sovelluksissa on vielä kehitettävää, mutta hän on ollut tyytyväinen siihen, että toimituksen saapumista ei tarvitse odottaa itse kotona.

– Vieraan ihmisen päästäminen kotiin on tietenkin arveluttanut, erityisesti kotona olevien lemmikkien vuoksi, mutta kaikki on sujunut hyvin. Yllätyksenä on tullut, miten vaivaannuttavaa on se, että joku muu täyttää jääkaappini, Emma tuumii.

Lompsaystävällinen hintalappu pohdinnassa

Asiakaskokemusta tutkivassa pilotissa eräs oleellisista mittareista on palvelun helppokäyttöisyys.

– Taustalla on ajatus kehittää käyttöliittymättömiä ratkaisuja. Tilaamisen jälkeen asiakkaalle suurin efortti pilotissa on työntää pistoke seinään, jotta valaisin ja sen sisältämä tekniikka saa tarvitsemansa sähkön, Harry hymyilee.

Helppo arki houkuttaa, mutta menee vielä joitakin vuosia ennen kuin palvelu on suuren yleisön saatavilla. Jos kaikki menee kuin elokuvissa, pilottia laajennetaan ensi keväänä siten, että kokeiluun otetaan mukaan merkittävä määrä uusia talouksia Pirkanmaalta.

– Pilotin aikana tutkitaan myös, paljonko asiakkaat olisivat valmiita palvelusta maksamaan. Yhtenä vaihtoehtona on kuukausi- tai vuositason hinnoittelu, jossa kuukausiveloitukseen voisi sisältyä laitteet ja teknologia sekä tietty määrä kotiinkuljetuksia. Tällä hetkellä kynnykselle kuljetus maksaa 9,90–14,90 euroa per toimitus, muistuttaa Ville.

Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Vuoreslaiset tekevät ensi vuonna omannäköisensä S-marketin15.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Vuoreksesta on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana hiljalleen alue, jollaiseksi se suunniteltiinkin: oikea pikkukaupunki luonnon kainalossa. Asukasluvun kasvaessa Vuoreksen päivittäistavaratarjonta on kuitenkin jäänyt kehityksen jalkoihin, ja asukkaiden unelmana on jo pitkään ollut ruokakauppa, josta isommat ostokset saisi tehtyä kerralla. Toiveeseen päästään vastaamaan, kun Salesta aletaan loppuvuonna remontoida vuoreslaista S-marketia.

Sastamalassa voi olla pian kaikkea – paikka Prismalle on löytymässä3.6.2020 11:59:00 EESTTiedote

Sastamalalaisten asiakaspalautteissa eräs teema on pitkään ollut ylitse muiden: kaupunkiin pitäisi saada oma Prisma. Pirkanmaan Osuuskauppa on vuosien varrella selvittänyt Prisman perustamista alueelle useaan otteeseen, mutta sopivaa yhtälöä sijainnin, kokoluokan ja kannattavuuden suhteen ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Viimeisen vuoden aikana pulmaan on kuitenkin löydetty ratkaisu, ja hanketta ryhdytään edistämään niin ripeästi kuin mahdollista. Kaavoituksen edetessä suotuisasti Sastamalan Prismaan voidaan tämänhetkisen arvion mukaan päästä asioimaan keväällä 2022.

Pirkanmaan Osuuskauppa työllistää ennätysmäärän kesätyöntekijöitä28.5.2020 10:11:44 EESTTiedote

Koronapandemian edetessä kesätyöntekijöiden kohtalo on häilynyt Osuuskaupalla isona kysymysmerkkinä. Pandemiasta huolimatta arki jatkuu kaupalla ja pian myös ravintoloissa niin normaalina kuin mahdollista: vakituiset työntekijät pitävät kesälomia, ja kaupalle keväällä siirtyneistä ravintolapuolen ammattilaisista suurin osa palaa rajoitusten purkamisen myötä takaisin ravintola-alan töihin. Kesän korvalla tilanne näyttää kesätyöntekijöiden kannalta hyvältä. Kevään aikana sovittuja kesätyöpaikkoja ei ole jouduttu perumaan, vaan paikkoja on pystytty tarjoamaan jopa enemmän kuin edellisvuonna.

Korona kasvatti ruoan verkkokaupan kapasiteetin kolminkertaiseksi ja synnytti ketteriä kokeiluja uusista keräily- ja noutopalveluista11.5.2020 12:50:07 EESTTiedote

Maaliskuussa Suomeen levinnyt koronavirus aikaisti Pirkanmaan Osuuskaupalla ruoan verkkokaupan alkuperäisiä laajentamisaikatauluja, ja alle kahdeksassa viikossa kapasiteetti saatiin kolminkertaistettua. Uusien Prisma Kauppakassi -noutopisteiden lisäksi perustettiin ripeästi myös kokonaan uusia, parhaillaan testivaiheessa olevia ruoan keräily- ja kotiinkuljetuspalveluita.

Yli 45 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – verkkoäänestäminen kasvoi hurjasti17.4.2020 19:37:23 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vaaleissa annettiin 45 204 ääntä, mikä on 18 873 enemmän kuin edellisissä vaaleissa. Äänestysaktiivisuus nousi 14,4 prosentista 22,5 prosenttiin. Edustajistoon valittiin yhteensä 60 ehdokasta, joiden tehtävänä on toimia äänitorvena osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään omistajien toiveita kuunnellen.

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk