Pirkanmaan Osuuskauppa

Tampereelta löytyi ratkaisu globaalisti askarruttavaan kysymykseen mutta asia vaatii asiakkailta vielä tottumista: ”Vaivaannuttavaa, että joku muu täyttää jääkaappini”

Jaa
Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.
Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.

– Koodinimellä Ruuvi kulkeva osanen on bluetooth-yhteydellä toimiva monisensori, joka lukee tilan lämpötilaa, kosteutta ja liikkeeseen perustuvaa tietoa. Se näyttää jääkaappimagneetilta mutta pystyy kertomaan täsmälleen, milloin jääkaapin ovi liikahtaa tietyn aikavälin sisällä.

Jos jääkaappiin olisi mahdollista ladata vielä panoksiakin, repliikki voisi olla ote seuraavan Bond-elokuvan käsikirjoituksesta. Q:n sijaan puhujana on kuitenkin Tampereen yliopiston AIDOMUS-hankkeen johtaja Harry Edelman ja kyseessä on oikea yksityiskohta tekniikasta, jota testataan Pirkanmaalla parhaillaan toteutettavassa asiakaskokemuspilotissa. Pilotissa asiakkaan tilaamat ruokaostokset toimitetaan Prismasta suoraan asiakkaan jääkaappiin silloin, kun asiakas ei ole itse kotona. Toimitusta valvovat tallentavat kuva- ja äänisensorit.

Ainutlaatuinen tekniikka turvallisuuden takeena

Ruoat suoraan jääkaappiin -pilotti aloitettiin Tampereella syyskuun lopulla, ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston AIDOMUS-hanke ja Pirkanmaan Osuuskauppa yhdessä VTS-kotien ja Postin kanssa. Kokeilussa asiakas tilaa ruokaostoksensa Prisman Klikkaa ja nouda -palvelusta, ostokset keräillään Prisma Koivistonkylässä ja Posti toimittaa ne kylmäkuljetuksena asiakkaan jääkaappiin.

Postin kuljettaja pääsee sisään asuntoon hänelle luovutetulla avaimella tai avaamalla asunnon älylukon kännykällään. Ennen asuntoon menoa kuljettaja kiinnittää takkinsa rintapieleen älypuhelimen ja käynnistää sillä sovelluksen, joka tallentaa jokaisen askeleen videolle. Pilotissa mukana olevien kotitalouksien eteiseen on asennettu valaisin, joka sekin kätkee sisälleen ulko-oveen kohdennetun videosensorin. Videoinnin tarkoituksena on varmistaa palvelun turvallisuus: jos asuntoon mennään sisään videokuvausta käynnistämättä, eteisen valaisimessa oleva sensori ja ruokalähetin puhelimessa oleva vastinpari eivät löydä toisiaan, ja tapahtumasta raportoidaan poikkeama.

– Kehokamerat sinänsä eivät ole uusi keksintö. Esimerkiksi poliisit ovat käyttäneet niitä virantoimituksessa jo pitkään. Lisäsensoria vaativaa kehokameraa ei kuitenkaan ole toteutettu aiemmin missään muualla, Harry toteaa ja lisää, että pilottivaiheessa videotallenteita käytetään turvallisuuden varmistamisen lisäksi tutkimustarkoituksiin koneoppimisen menetelmien kehittämisessä.

Ratkaisu viimeisen mailin ongelmaan

Kahdeksassa kotitaloudessa neljän kuukauden kokeiluna toteutettava pilotti pyrkii löytämään ratkaisun kaupan alaa maailmanlaajuisesti puhuttavaan viimeisen mailin ongelmaan. Merkittävä osa tuotteen kuljetuksen kokonaiskustannuksesta syntyy vasta viime metreillä; vaiheessa, jossa tuote siirtyy kaupasta asiakkaan kotiin. Pulmaa on ollut vaikeaa ratkaista niin teknisestä kuin asiakaskokemuksenkin näkökulmasta.

– Asiakaskokemuksen kannalta kotiinkuljetus on tutkitusti asiakkaalle mieluisin vaihtoehto. Kun palveluun saadaan volyymia, ruokaostosten toimittaminen suoraan koteihin voi olla hyvinkin resurssitehokas ja ympäristöystävällinen ratkaisu. Silloin jokaisen perheen ei tarvitse ajaa kauppaan erikseen, vaan saman alueen kuljetuksia voidaan yhdistää ja ajaa esimerkiksi yhdellä biokaasu- tai sähkökäyttöisellä pakettiautolla, kuvailee Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Pilottiin mukaan lähtenyt asiakas, Emma Raitoharju, kertoo, että palvelun tilaamiseen liittyvissä teknisissä sovelluksissa on vielä kehitettävää, mutta hän on ollut tyytyväinen siihen, että toimituksen saapumista ei tarvitse odottaa itse kotona.

– Vieraan ihmisen päästäminen kotiin on tietenkin arveluttanut, erityisesti kotona olevien lemmikkien vuoksi, mutta kaikki on sujunut hyvin. Yllätyksenä on tullut, miten vaivaannuttavaa on se, että joku muu täyttää jääkaappini, Emma tuumii.

Lompsaystävällinen hintalappu pohdinnassa

Asiakaskokemusta tutkivassa pilotissa eräs oleellisista mittareista on palvelun helppokäyttöisyys.

– Taustalla on ajatus kehittää käyttöliittymättömiä ratkaisuja. Tilaamisen jälkeen asiakkaalle suurin efortti pilotissa on työntää pistoke seinään, jotta valaisin ja sen sisältämä tekniikka saa tarvitsemansa sähkön, Harry hymyilee.

Helppo arki houkuttaa, mutta menee vielä joitakin vuosia ennen kuin palvelu on suuren yleisön saatavilla. Jos kaikki menee kuin elokuvissa, pilottia laajennetaan ensi keväänä siten, että kokeiluun otetaan mukaan merkittävä määrä uusia talouksia Pirkanmaalta.

– Pilotin aikana tutkitaan myös, paljonko asiakkaat olisivat valmiita palvelusta maksamaan. Yhtenä vaihtoehtona on kuukausi- tai vuositason hinnoittelu, jossa kuukausiveloitukseen voisi sisältyä laitteet ja teknologia sekä tietty määrä kotiinkuljetuksia. Tällä hetkellä kynnykselle kuljetus maksaa 9,90–14,90 euroa per toimitus, muistuttaa Ville.

Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Kuvat

Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.
Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pirkanmaan Osuuskauppa
Pirkanmaan Osuuskauppa
PL 130
33101 Tampere

010 7670010http://www.pirkanmaanosuuskauppa.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan Osuuskauppa

Yli 46 000 äänesti Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa – korkein äänestysprosentti Pohjois-Pirkanmaalla4.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän kaikki 19 alueosuuskauppaa ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, joiden päätöksentekoon jäsenet voivat osallistua monella tapaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaalien äänestysaika oli 4.–20.3.2024, ja uusi edustajisto on nyt valittu.

Pirkanmaan Osuuskaupan vuosi 2023 suotuisa – ruoan verkkokaupan kysyntään vastataan investoimalla Pirkanmaan ensimmäiseen automaatioavusteiseen keräilykeskukseen15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan vuoden 2023 liikevaihto kipusi 1 162,5 miljoonaan euroon, joka on 7,1 prosenttia enemmän edellisvuoteen verraten. Liiketuloksemme oli 25,6 miljoonaa euroa. Panostimme uusien palveluiden ja verkoston kehittämiseen 49,5 miljoonan euron investoinnein. Maksoimme myös Bonusta kaikkien aikojen suurimman summan, 46,2 miljoonaa euroa. Osuustoiminnan ydin onkin resonoinut tässä ajassa vahvasti: Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajien määrä ylitti viime vuonna 220 000 jäsenen rajan – vuoden 2023 lopussa meillä oli 221 679 asiakasomistajaa. Henkilöstömäärämme oli vuoden 2023 lopussa 3 362. Kaikki työntekijämme palkitaan ylimääräisellä tulospalkkiolla.

Vaikuttamisen paikka Pirkanmaan kehittämiseen on jälleen auki – osuuskauppavaalien ehdokasasettelu alkaa huomenna9.1.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Lähiruokavalikoiman kasvattaminen, sähköautojen latauspisteiden määrän moninkertaistaminen sekä uusien kumppanuusetujen solmiminen paikallisten yritysten kanssa. Muun muassa nämä toteutetut toiveet ovat lähtöisin Pirkanmaan Osuuskaupan viimekertaisten osuuskauppavaalien ehdokkailta. Työmme alueen hyvinvoinnin kehittämiseksi jatkuu, ja nyt on aika valita meille uusi edustajisto. Pirkanmaan osuuskauppavaalien ehdokasasettelu on käynnissä 10.–26.1.2024.

Kalevan Liikenneaseman Hesburger ja Sport & Bar Koppi palvelevat asiakkaita viimeisen kerran 15.10.2.10.2023 14:00:00 EEST | Tiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus päätti 29.9.2023 kokouksessaan Kalevan Liikenneaseman Hesburgerin ja Sport & Bar Kopin toiminnan lakkauttamisesta. Viimeinen aukiolopäivä on 15.10.2023. Toimintaympäristön muutokset ovat vaikuttaneet Kalevan Liikenneaseman Hesburgerin ja Sport & Bar Kopin toiminnan kannattavuuteen. – Aiemmin asiakkaat ovat poikenneet nopeasti ohikulkumatkalla ruokailemaan Kalevan Liikenneasemalle. Alueen liikennejärjestelyiden muutokset ovat kuitenkin viime vuosina hankaloittaneet liikenneasemalle pääsyä. Tämä on osaltaan vaikuttanut siihen, ettemme ole saavuttaneet asettamiamme myyntitavoitteita. Hienosti asiakkaita palvelleesta henkilökunnastamme tämä ei ollut kiinni, toimialajohtaja Mikko Hautasaari korostaa. Kalevan Liikenneasemalla toimiva Sale ja sen yhteydessä toimiva pieni kahvio jatkavat toimintaansa kesään 2025 saakka, jolloin viereen rakentuvaan uuteen Hippos-kortteliin avataan Sale. Asiakkaat pääsevät myös edelleen tankkaamaan autonsa pihassa olevalla ABC Aut

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye