Pirkanmaan Osuuskauppa

Tampereelta löytyi ratkaisu globaalisti askarruttavaan kysymykseen mutta asia vaatii asiakkailta vielä tottumista: ”Vaivaannuttavaa, että joku muu täyttää jääkaappini”

Jaa
Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.
Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.

– Koodinimellä Ruuvi kulkeva osanen on bluetooth-yhteydellä toimiva monisensori, joka lukee tilan lämpötilaa, kosteutta ja liikkeeseen perustuvaa tietoa. Se näyttää jääkaappimagneetilta mutta pystyy kertomaan täsmälleen, milloin jääkaapin ovi liikahtaa tietyn aikavälin sisällä.

Jos jääkaappiin olisi mahdollista ladata vielä panoksiakin, repliikki voisi olla ote seuraavan Bond-elokuvan käsikirjoituksesta. Q:n sijaan puhujana on kuitenkin Tampereen yliopiston AIDOMUS-hankkeen johtaja Harry Edelman ja kyseessä on oikea yksityiskohta tekniikasta, jota testataan Pirkanmaalla parhaillaan toteutettavassa asiakaskokemuspilotissa. Pilotissa asiakkaan tilaamat ruokaostokset toimitetaan Prismasta suoraan asiakkaan jääkaappiin silloin, kun asiakas ei ole itse kotona. Toimitusta valvovat tallentavat kuva- ja äänisensorit.

Ainutlaatuinen tekniikka turvallisuuden takeena

Ruoat suoraan jääkaappiin -pilotti aloitettiin Tampereella syyskuun lopulla, ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston AIDOMUS-hanke ja Pirkanmaan Osuuskauppa yhdessä VTS-kotien ja Postin kanssa. Kokeilussa asiakas tilaa ruokaostoksensa Prisman Klikkaa ja nouda -palvelusta, ostokset keräillään Prisma Koivistonkylässä ja Posti toimittaa ne kylmäkuljetuksena asiakkaan jääkaappiin.

Postin kuljettaja pääsee sisään asuntoon hänelle luovutetulla avaimella tai avaamalla asunnon älylukon kännykällään. Ennen asuntoon menoa kuljettaja kiinnittää takkinsa rintapieleen älypuhelimen ja käynnistää sillä sovelluksen, joka tallentaa jokaisen askeleen videolle. Pilotissa mukana olevien kotitalouksien eteiseen on asennettu valaisin, joka sekin kätkee sisälleen ulko-oveen kohdennetun videosensorin. Videoinnin tarkoituksena on varmistaa palvelun turvallisuus: jos asuntoon mennään sisään videokuvausta käynnistämättä, eteisen valaisimessa oleva sensori ja ruokalähetin puhelimessa oleva vastinpari eivät löydä toisiaan, ja tapahtumasta raportoidaan poikkeama.

– Kehokamerat sinänsä eivät ole uusi keksintö. Esimerkiksi poliisit ovat käyttäneet niitä virantoimituksessa jo pitkään. Lisäsensoria vaativaa kehokameraa ei kuitenkaan ole toteutettu aiemmin missään muualla, Harry toteaa ja lisää, että pilottivaiheessa videotallenteita käytetään turvallisuuden varmistamisen lisäksi tutkimustarkoituksiin koneoppimisen menetelmien kehittämisessä.

Ratkaisu viimeisen mailin ongelmaan

Kahdeksassa kotitaloudessa neljän kuukauden kokeiluna toteutettava pilotti pyrkii löytämään ratkaisun kaupan alaa maailmanlaajuisesti puhuttavaan viimeisen mailin ongelmaan. Merkittävä osa tuotteen kuljetuksen kokonaiskustannuksesta syntyy vasta viime metreillä; vaiheessa, jossa tuote siirtyy kaupasta asiakkaan kotiin. Pulmaa on ollut vaikeaa ratkaista niin teknisestä kuin asiakaskokemuksenkin näkökulmasta.

– Asiakaskokemuksen kannalta kotiinkuljetus on tutkitusti asiakkaalle mieluisin vaihtoehto. Kun palveluun saadaan volyymia, ruokaostosten toimittaminen suoraan koteihin voi olla hyvinkin resurssitehokas ja ympäristöystävällinen ratkaisu. Silloin jokaisen perheen ei tarvitse ajaa kauppaan erikseen, vaan saman alueen kuljetuksia voidaan yhdistää ja ajaa esimerkiksi yhdellä biokaasu- tai sähkökäyttöisellä pakettiautolla, kuvailee Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä.

Pilottiin mukaan lähtenyt asiakas, Emma Raitoharju, kertoo, että palvelun tilaamiseen liittyvissä teknisissä sovelluksissa on vielä kehitettävää, mutta hän on ollut tyytyväinen siihen, että toimituksen saapumista ei tarvitse odottaa itse kotona.

– Vieraan ihmisen päästäminen kotiin on tietenkin arveluttanut, erityisesti kotona olevien lemmikkien vuoksi, mutta kaikki on sujunut hyvin. Yllätyksenä on tullut, miten vaivaannuttavaa on se, että joku muu täyttää jääkaappini, Emma tuumii.

Lompsaystävällinen hintalappu pohdinnassa

Asiakaskokemusta tutkivassa pilotissa eräs oleellisista mittareista on palvelun helppokäyttöisyys.

– Taustalla on ajatus kehittää käyttöliittymättömiä ratkaisuja. Tilaamisen jälkeen asiakkaalle suurin efortti pilotissa on työntää pistoke seinään, jotta valaisin ja sen sisältämä tekniikka saa tarvitsemansa sähkön, Harry hymyilee.

Helppo arki houkuttaa, mutta menee vielä joitakin vuosia ennen kuin palvelu on suuren yleisön saatavilla. Jos kaikki menee kuin elokuvissa, pilottia laajennetaan ensi keväänä siten, että kokeiluun otetaan mukaan merkittävä määrä uusia talouksia Pirkanmaalta.

– Pilotin aikana tutkitaan myös, paljonko asiakkaat olisivat valmiita palvelusta maksamaan. Yhtenä vaihtoehtona on kuukausi- tai vuositason hinnoittelu, jossa kuukausiveloitukseen voisi sisältyä laitteet ja teknologia sekä tietty määrä kotiinkuljetuksia. Tällä hetkellä kynnykselle kuljetus maksaa 9,90–14,90 euroa per toimitus, muistuttaa Ville.

Lisätietoja:
Pirkanmaan Osuuskauppa, toimialajohtaja Ville Jylhä, ville.jylha@sok.fi, 010 767 0079

Kuvat

Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.
Pilotti on osa Prisma Kauppakassi -palvelun kehittämistä. Kuvassa ruoan verkkokaupan myyntipäällikkö Erika Vakkilainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pirkanmaan Osuuskauppa
Pirkanmaan Osuuskauppa
PL 130
33101 Tampere

010 7670010http://www.s-kanava.fi/pirkanmaa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan Osuuskauppa

Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaalien ehdokasasettelu alkaa – nyt on aika edistää uusia paikallistoiveita7.1.2020 10:05:00 EETTiedote

Nuorten liikkumisen mahdollistavat Ässäkentät, arjen kiireitä helpottava ruoan verkkokauppa, laaja palveluvalikoima ja -verkosto – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Mikä rooli osuuskaupalla voisi olla Pirkanmaan kehityksessä? Näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Pirkanmaan Osuuskaupan pian alkavissa vaaleissa.

Nokian Kodin Terra sulkee ovensa perjantaina 13.12.12.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Nokian Kodin Terrassa on käynnissä loppuunmyynnin viimeinen viikko ennen kuin myymälä sulkee ovensa perjantaina 13.12. Yksikön toiminnan lopettamiseen päädyttiin, sillä Kodin Terra Nokia oli koko historiansa ajan tappiollinen yksikkö. Kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri tavoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Henkilökuntaa työllistyy Pirkanmaan Osuuskaupan muihin yksiköihin Kaikille Nokian Kodin Terran työntekijöille tarjottiin mahdollisuus jatkotyöllistymiseen Pirkanmaan Osuuskaupassa. Vuoden vaihteessa Terran henkilöstöstä puolet siirtyy töihin Osuuskaupan muihin toimipaikkoihin. – Koko henkilökunta ansaitsee isot kiitokset Kodin Terran taipaleesta ja tyhjennysmyynnin saattamisesta loppuun. Haluamme luonnollisesti pitää kiinni hyvistä työntekijöistä. Terrassa työskentely on luonut työntekijöille hyvät edellytykset jatkaa loistavaa asiakaspalvelua muissa Osuuskaupan yksiköissä, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylh

Kaupalla työ on ”maistelua ja testailua”, joillekin myös ”lastenleikkiä”22.11.2019 16:14:52 EETTiedote

– Kyllä se on hyvä, että olette tuoneet lapsia tänne katsomaan, mistä se raha oikein tulee, kommentoi 86-vuotias Prisma Koivistonkylän asiakas aamuostoksilla 22. marraskuuta. Rahan alkuperän lisäksi moni lapsi pohtii, millaisia tehtäviä omat vanhemmat työssään tekevät. Perjantain aikana kurkistuksen kaupan arkeen ja työtehtäviin sai lähes sata pirkanmaalaista lasta, jotka lähtivät vanhempansa mukaan töihin Pirkanmaan Osuuskaupan eri toimipisteisiin. Lapsi mukaan töihin -päivän viettoon kannustettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa koko Osuuskaupan väkeä. Kaupan arjen maukkaimpia paloja Uteliaita junioreja nähtiin Pirkanmaan jokaisessa Prismassa sekä Food Market Herkussa, S-market Sääksjärvellä, Lempäälässä ja Virroilla sekä Nattarin ja Karvian Salessa. Koivistonkylässä pieniä vieraita oli odotettu innolla mutta myös jännityksellä. Kaikki 36 lasta pysyivät kuitenkin aisoissa ja osallistuivat rohkeasti keskusteluun ja päivän tehtäviin. Lapset tutustuivat ruokakaupan arkiaskareisiin ja kuu

Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu28.10.2019 08:59:00 EETTiedote

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto. – Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen. Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille. Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuu

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus saa uuden jäsenen – Asiakaskokemus- ja digitaalisuusosaaminen vahvistuvat15.10.2019 12:05:00 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi lokakuun kokouksessaan osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2020. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin yrittäjä Karoliina Lehtonen pois jäävän Sari Rämön tilalle. Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus valitaan kalenterivuodeksi kerrallaan, ja sen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta. Piinkovaa kansainvälistä osaamista Pirkanmaalle Hallituksen jäsenenä aloittava Lehtonen tuo Pirkanmaan Osuuskauppaan tuoretta perspektiiviä asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lehtonen on kokenut markkinointialan ammattilainen ja toiminut yrittäjänä 12 vuoden ajan. Kansainvälisellä Lehtosella on kaksi kotipaikkaa: Tampere ja San Francisco. Piilaakson kovasta kilpailuympäristöstä Lehtonen tuo Pirkanmaalle uudenlaisia näkemyksiä asiakaskokemuksen rakentamiseen. Karoliina Lehtonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän työskentelee toimitus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme