Tampere-talo OyTampere-talo Oy

Tampereen Kirjafestarit kokoaa vuoden kärkikirjailijat ja muut kotimaiset tähdet Tampere-taloon joulukuun alussa

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 3.–4.12.2022. Tänä vuonna Festareilla nähdään liki 200 ohjelmanumeroa. Mukana ovat muiden muassa kirjailijat Riikka Pulkkinen, Juha Hurme, Kjell Westö, Heli Laaksonen ja Iida Rauma. Tapahtumassa tavataan myös tuoreiden tietokirjojen tähtiä, kuten muusikot Mikko Kuustonen, Pate Mustajärvi, Juha Torvinen ja Kaarle Viikate sekä odotetut uutuuskirjansa julkaisseet filosofi Esa Saarinen ja psykoterapeutti Maaret Kallio. Monipuolisen ohjelman lisäksi festareille mahtuu noin sata näytteilleasettajaa. Tampereen Kirjafestareiden lipunmyynti alkaa torstaina 8.9.2022.

Tampereen Kirjafestareilla juhlitaan kotimaista kirjallisuutta, fiktiota ja faktaa, dekkareita, sanataidetta ja lausuntaa. Festareille saapuvat kauno- ja tietokirjailijat edustavat Suomen ehdotonta kärkeä, lisäksi mukana on kattava otos muusta tämän vuoden runsaasta suomalaisesta kirjallisuustarjonnasta. Ajan henki ja ihmisiä puhuttelevat aiheet näkyvät ohjelmassa: luvassa on esimerkiksi ravitsemukseen, tunnetaitoihin, rakkauden eri muotoihin, kierrätykseen, sosiaaliseen mediaan, esiintymistaitoihin, sukupuoleen ja sananvapauteen pureutuvia puheenvuoroja. Tarjolla on myös laaja kattaus lasten- ja nuortenkirjallisuutta, urheilua ja historiaa. Ukrainan sotaa unohtamatta.

“Uutuuskirjan äärelle pääsee parhaiten kirjailijan itsensä kertomana, se on kirjamessujen suosion salaisuus pähkinänkuoressa. Kirjamessut tarjoavat ainutkertaisia kohtaamisia lukijoiden ja kirjailijoiden välillä. Tampereen Kirjafestareiden ohjelmasta nostan ilolla esiin esimerkiksi harvoin messuhumussa nähdyn dekkaristi Seppo Jokisen. Odotan kovasti myös filosofi Esa Saarisen uutuuskirjahaastattelua sekä tamperelaisten opiskelijoiden tekemiä suosikkikirjailijoiden haastatteluja Sorsapuistosalin aamupäivissä”, ohjelmatuottaja Milla Palovaara kertoo.

”Tampereen Kirjafestarit haluaa olla Pirkanmaan merkittävin ja monipuolisin kirjallisuuden ja kulttuurin tapahtuma, jonne niin kirjailijat kuin kirjallisuuden ystävät tulevat myös kaupungin ulkopuolelta”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen sanoo ja jatkaa:

”Tavoitteemme on ollut alusta asti luoda uudenlainen kirjallisuustapahtuma. Puheenvuoroja ja keskusteluja voi kuunnella rauhassa salien puolella, ja aina välillä voi pistäytyä markkinahumuun Tampere-talon käytäville ja lämpiöihin. Tänä vuonna meillä on yhteensä kahdeksan lavaa seitsemässä eri tilassa, joten kuultavaa, nähtävää ja ostettavaa riittää. Viikonlopun päätapahtuman lisäksi kiinnostavaa kirjallisuusohjelmaa on luvassa pitkin viikkoa eri puolilla kaupunkia mm. kirjastoissa ja klubeilla. Kutsummekin kaikkia kaupungin kulttuuritoimijoita mukaan tekemään Kirjafestareita!”

Koko perheen Kirjafestarit

Tampereen Kirjafestareille kannattaa suunnata koko perheen voimin, sillä kiinnostavaa tarjontaa löytyy kaikenikäisille. Duetto-saleissa on lapsille, nuorille ja ikinuorille aikuisille suunnattua ohjelmaa. Mukana ovat muiden muassa suosikkitubettajat Elina ja Sofia esiiintymistaitovinkkeineen sekä palkitut nuorisokirjailijat Marisha Rasi-Koskinen ja Siiri Enoranta uutuusteoksineen. Koiramäen Mauri Kunnas ei esittelyjä kaipaa. Lisäksi festareilla vierailee molempina päivinä lukukoiria, joille lukeminen messuhumun keskellä on maadoittava kokemus niin lapsille kuin aikuisille.

Maestro-salissa tavataan lauantaina jännitys- ja rikoskirjallisuuden mestarit. Mukana ovat mm. Seppo Jokinen, Harri Gustafsberg,muusikko-kirjailija Kauko Röyhkä, Päivi Alasalmi ja Mirkka Lappalainen. Sunnuntaina Maestron ohjelma vaihtuu tietokirjallisuuden uutuuksiin, kun lukijat ja fanit pääsevät tapaamaan muiden muassa Mikko Kuustosta, Popedan Pate Mustajärveä, Eppu Normaalin Juha Torvista ja Viikate-yhtyeen Kaarle Viikatetta. Mauri Kunnaksen ja Kjell Westön yhtye, legendaarinen Nyrok Dolls huipentaa festarilauantain maksuttomalla Aulaklubin konsertilla.

Tampere on suomalaisen sarjakuvan pääkaupunki, joten mukana on luonnollisesti Kuplii-kollektiivin kokoama sarjakuvaohjelmisto sekä maksuttoman Aulaklubin cosplaynäytös. Festareilla jaetaan lisäksi perinteinen Tulenkantaja-kirjallisuuspalkinto kaunokirjallisuuteen keskittyvässä Aamulehti-salissa. Sorsapuistosali muuntautuu festarien ajaksi jättimäiseksi kirjakaupaksi. Salissa sijaitsee myös kaksi ohjelmalavaa, joilla päästään tutustumaan ihmismieltä askarruttaviin aiheisiin Ihme ja kumma -teemalla sekä kuullaan opiskelijahaastatteluja ja Aamulehden tuottamaa journalistista ohjelmaa.

Tampere-talossa tapahtuu Kirjafestariviikonloppuna myös paljon muuta. Ennakkolähdön kirjallisuuden maailmaan voi ottaa jo perjantaina 2. joulukuuta, kun kirjailija ja taiteilija Tove Janssonia juhlistava Tove-festivaali saapuu ensimmäistä kertaa Tampereelle. Pienen salin tapahtumassa ovat mukana muiden muassa pääministeri Sanna Marin ja näyttelijä Christoffer Strandberg. Perinteinen Lumiukko-animaatiokonsertti hurmaa lauantaipäivänä Isossa salissa kahden esityksen verran, ja illalla rocktenori Jarkko Ahola nousee lavalle monipuolisella ohjelmistollaan. Sunnuntaina hiljennytään Maaret Kallion ja artistivieras Mikko Kuustosen Tunteita ja tietoa -konsertin äärelle.

Tampereen Kirjafestarit 2022 ovat avoinna lauantaina 3. joulukuuta klo 10–18 ja sunnuntaina 4. joulukuuta klo 10–17. Tapahtuman tuottavat Tampere-talo Oy ja Sevent Oy. Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii Aamulehti.

Liput tapahtumaan ovat myynnissä Tampere-talon lipunmyynnissä sekä Lippu.fin myyntikanavissa.Toimittajien ja vaikuttajien tulee ilmoittautua ennakkoon perjantaihin 18. marraskuuta mennessä tapahtuman nettisivujen kautta. Ilmoittautuminen avautuu syyskuun aikana.

Kirjafestareiden syksyn mittaan täydentyvään ohjelmaan voi tutustua tapahtuman verkkosivuilla Kirjafestarit.fi.

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisenä tähtivieraana ruotsalainen menestyskirjailija Alex Schulman28.11.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon 3.–4.12.2022. Kotimaisten kärkikirjailijoiden ohella Tampereen Kirjafestareilla nähdään tänä vuonna myös kansainvälisiä tähtiä. Ruotsalainen podcast-julkkis ja menestyskirjailija Alex Schulman on saavuttanut Suomessakin suuren fanikunnan vaikuttavilla autofiktiivisillä kirjoillaan. Kirjailijaa haastattelevat muiden syksyn suurten kirjamessujen ohjelmapäälliköt, kirjailija ja Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Vilja-Tuulia Huotarinen ja toimittaja, Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield.

Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.

”Icy phoenix rises” – The Snow Queen ice ballet is a joint effort of 500 professionals and a tribute to the Finnish ‘sisu’16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

A year ago, the disappointment was palpable when The Snow Queen ice ballet had to be postponed at the last minute due to COVID-19 restrictions. Now, drawing from the Finnish ‘sisu’ and courage, Finland's biggest performing arts production of all time will finally see the light of day in Tampere. Negotiations for an international arena tour are also underway.

”Jäinen feenikslintu nousee” – Lumikuningatar-jääbaletti on 500 ammattilaisen yhteisponnistus ja ylistys suomalaiselle sisulle16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Pettymys oli vuosi sitten käsinkosketeltavaa, kun Lumikuningatar-jääbaletti jouduttiin viime hetkellä siirtämään koronarajoitusten takia. Nyt suomalaisesta sisusta ja rohkeudesta ammentava Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen teos näkee vihdoin päivänvalon Tampereella. Myös kansainvälisen areenakiertueen neuvottelut ovat käynnissä.