Tampereen Kirjamessujen esiintyjät on nyt julkaistu – joulukuussa luvassa Finlandia-palkittuja kirjailijoita ja markkinahumua yli 250 ohjelmanumeron voimalla

Tampereen Kirjamessut eli Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 4.–5.12.2021. Ensimmäistä kertaa järjestettävillä festareilla kuullaan ja koetaan yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa 10 salissa, tavataan kuluneen vuoden huippukirjailijoita sekä jaetaan perinteinen Tulenkantaja-palkinto.

Joulukuun alussa päättyy pitkä odotus, kun Tampere saa vihdoin oman kirjallisuustapahtumansa. Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 tarjoaa ohjelmaa eri puolilla kaupunkia; oheisohjelman toteuttajiksi on lähtenyt monipuolinen valikoima kirjastoja ja muita kirjallisuus- ja kulttuurialojen toimijoita. Valtaosa festarihumusta koetaan Tampere-talossa, jonka kaikki tilat on varattu viikonlopun ajaksi messuille.

”Tampereella on ollut jo pitkään tilausta isolle kirjallisuuden ja kulttuurin tapahtumalle, ja mikä olisikaan parempi paikka koota lukuisat kirjojen ystävät saman katon alle kuin Tampere-talo. Ensimmäisen vuoden kunnianhimoinen tavoitteemme on ylittää 10 000 kävijän rajapyykki ja vakiinnuttaa festarit vuosittaiseksi tapahtumaksi”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen paljastaa.

Kirjafestareilla juhlitaan kotimaista kirjallisuutta, sanataidetta ja lausuntaa. Tapahtumaviikonloppu pitää sisällään yli 250 ajankohtaista ohjelmanumeroa, kuten kirjailijahaastatteluja, paneeleita, puheenvuoroja, luentoja, poikkitaiteellisia live-esityksiä ja cosplay-taidetta.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että pääsemme vihdoin järjestämään Kirjafestarit elävänä yleisötapahtumana. Toki erilaiset striimausmahdollisuudet ovat kehittyneet lähiaikoina huimasti, ja osa näistäkin festareista striimataan ja tallennetaan, mutta mikään ei silti voita oikeita ihmisten välisiä kohtaamisia”, ohjelmatuottaja Milla Palovaara kertoo.

Finlandia-hypetystä ja kirjaostoksia

Kirjafestareiden ohjelmaan voi tutustua tapahtuman verkkosivuilla. Messuilla on mukana yli 100 näytteilleasettajaa. Kirjafestarit eroaa muista vastaavista kirjallisuustapahtumista siinä, että myynti- ja esittelypisteet sijaitsevat Tampere-talon kaikissa kerroksissa, lämpiöissä, käytävillä ja aulatiloissa, kun taas ohjelmanumerot nähdään messukäyttöön varattujen 10 konsertti- ja kongressisalin lavoilla.

”Messuvieras voi kokea juuri niin paljon markkinahumua ja kirjashoppailua kuin haluaa ja käydä välillä rauhoittumassa ja seuraamassa puheenvuoroja salien puolella. Myyntitarjonnassa riittää tutkittavaa koko päiväksi, mutta osastoilla ehtii piipahtaa myös messuohjelman välissä. Tarkoitus on, että messuilla viihtyvät kaikki vauvasta vaariin”, Nevalainen avaa tapahtuman konseptia.

Erilaisia kirjallisuuden ja kulttuurin puheenvuoroja on tarjolla runsaasti. Aamulehti-salissa eli Pienessä salissa esiintyvät kaunokirjallisuuden kärkinimet, kuten vuoden 2020 Finlandia-voittaja Anni Kytömäki, vuoden 2021 Finlandia-ehdokkaiksi juuri nimetyt Rosa Liksom ja Jukka Viikilä, Tampereen seudun historiaa eläväksi kirjoittanut Anneli Kanto, rakastetuimpiin nykykirjailijoihin kuuluvat Juha Hurme, Miki Liukkonen, Sisko Savonlahti, Juha Itkonen ja Sirpa Kähkönen sekä esikoiskirjansa julkaisseet näyttelijä-valokuvaaja Laura Malmivaara ja elokuvaohjaaja Johanna Vuoksenmaa. Lauantaina messuilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-kirjallisuuspalkinto.

Poptähtiä, jännityksen mestareita ja lukukoiria koko perheelle

Kirjafestareiden ohjelmassa on huomioitu koko perhe. Duetto-saleissa on tarjolla lapsille, nuorille ja ikinuorille aikuisille suunnattua ohjelmaa, mukana ovat mm. Tatun ja Patun piirtäjä-käsikirjoittajat Aino Havukainen ja Sami Toivonen, supersuositun Soturikissat-kirjasarjan suomentaja Nana Sironen sekä Supernanny Pia Penttala. Luvassa on yli 12-vuotiaille suunnattu Suomen Kirjainstituutin ja Suomalaisen kirjan museo Pukstaavin tuottama Murhamysteeri-pakohuonepeli ja cosplay-näytös. Lisäksi festareilla vierailee molempina päivinä lukukoiria, jotka innostavat ja rentouttavat nuoria lukijoita.

Kirjafestarit palvelevat myös äänikirjojen ystäviä. Storytel-äänikirjastudiossa luetaan äänikirjoja ja keskustellaan niistä. Haastatteluissa kuullaan mm. Lukivaikeus supervoimana -äänikirjan lukijaa, poptähti Robin Packalenia sekä näyttelijöitä ja äänikirjan lukijoita Sanni Haahdenmaata ja Karoliina Kudjoita.

Dekkarisali Maestro täyttyy lauantaina jännityksen mestareista. Mukana ovat mm. Seppo Jokinen, Leena Lehtolainen, Antti Tuomainen, Kale Puonti ja muusikko-kirjailija Kauko Röyhkä. Sunnuntaina Maestro on omistettu tietokirjallisuudelle. Haastatteluissa tavataan mm. kustannusalan konkari Leena Majander, Suomen kansainvälisesti menestynein stand up -koomikko Ismo Leikola sekä populaarimusiikin ammattilaiset Epe Helenius, Taija Holm ja M.A. Numminen.

Sopraano-salin tietokirjallisuuteen keskittyvän lauantain valtateemoina ovat luonto ja ilmasto. Sunnuntaina sali täytyy myyteistä ja mysteereistä Ihme ja kumma -kokonaisuuden myötä. Sonaatti-salit pyhitetään viikonlopun aikana ajankohtaisille paneelikeskusteluille, runoudelle, lausunnalle, teatterille ja musiikille, ja ohjelmatilassa kuullaan mm. esikoiskirjansa julkaissutta laulaja-lauluntekijä Iisa Pajulaa. Sorsapuistosali muuntautuu festarien ajaksi jättimäiseksi kirjakaupaksi.

Ohjelmasalien ja messuosastojen ohella Kirjafestarit tarjoaa kävijöiden tutkittavaksi useita näyttelyitä. Vuoden Luontokuvat -näyttelyssä ovat esillä kaikki vuoden 2021 kilpailussa palkitut kuvat, Peppi Pitkätossu -näyttely juhlistaa 75 vuotta sitten ilmestynyttä ensimmäistä Peppi-kirjaa ja Muumi ABC -näyttely johdattaa löytöretkelle Tove Janssonin visuaaliseen maailmaan. Messulippu sisältää pääsyn myös maailman ainoaan Muumimuseoon.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 on avoinna lauantaina 4.12. klo 9–19 ja sunnuntaina 5.12. klo 9–17. Tapahtuman tuottavat Tampere-talo Oy ja Sevent Oy ja pääyhteistyökumppanina toimii Aamulehti.

Liput tapahtumaan kannattaa ostaa etukäteen verkosta. Toimittajien ja vaikuttajien tulee ilmoittautua ennakkoon torstaihin 2. joulukuuta mennessä.

Snödrottningen firar en kväll med pressen - träffa Kiira Korpi, Silja Dos Reis och Felipe Montoya i föreställningens dräktprakt1.12.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Om en månad är det äntligen premiär för den största finländska isshowen som någonsin satts upp i vårt land - och det vill vi fira med en träff med pressen. Träffen ordnas torsdagen 9.12 klockan 18.00-19.30 på Kisakallio idrottsinstitut i Lojo. Under träffen berättar vi de senaste nyheterna och på plats är de inhemska och utländska stjärnorna och konstnärerna.

Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma julkaistu – uutuutena Seela Sellan satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia yli genrerajojen25.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle 19.–23.1.2022. Uutena sisältönä kuullaan näyttelijä Seela Sellan ja festivaalimuusikoiden satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia klubitunnelmissa saksofonisti Jukka Perkon johdolla. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään Koukkuniemen palvelutalon asukkaille.

Tampere-talo täyttyy musiikkikasvatuksen ammattilaisista – lauantain yleisöpäivässä suosittuja lastenmusiikkiyhtyeitä ja pirkanmaalaisia musiikkiopistoja17.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät järjestetään 17.–20.11. Tampere-talossa. Nelipäiväinen tapahtuma tarjoaa musiikkikasvatuksen ammattilaisille koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia. Lauantain yleisöpäivä on suunnattu koko perheelle. Tampere-talon täyttää lähes 100 musiikkiesitystä, ja lavalle nousevat mm. lastenmusiikkiyhtye Pikku Papun Orkesteri sekä pirkanmaalaisten musiikkiopistojen oppilaita ja opettajia.