Tampereen Oopperan Lentävä hollantilainen siirtyy kahdella vuodella – Wagnerin teos esitetään 2023

Täysimittaisen oopperatuotannon sijaan Tampere-talo tuottaa Tampereen Oopperan 75-vuotisjuhlagaalan 29.-30.1.2021. Gaalaliput tulevat myyntiin marraskuussa. Vuoden 2022 oopperatuotanto julkaistaan ja liput tulevat myyntiin alkuvuodesta 2021.

Tampereen Ooppera on päättänyt siirtää Richard Wagnerin Lentävän hollantilaisen vuoteen 2023. Oopperan ensi-ilta oli määrä olla 29.1.2021 Tampere-talossa. Oopperan talous ja menestys ovat keskeisesti riippuvaisia lipputuloista, ja tuotannolliset ja taloudelliset resurssit eivät ole riittävät oopperan tuottamiseen tämänhetkisten yleisörajoitusten takia. Vuoden 2023 oopperan esityspäivät vahvistetaan ja niistä tiedotetaan asiakkaille mahdollisimman pian. Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan vuoden 2023 näytöksiin.

- Lipputulot ovat Tampereen Oopperan tuotannoille merkittävin tulonlähde. Tampereen kaupungin avustuksen lisäksi oopperatoimintamme ei saa muita säännöllisiä avustuksia. Yleisömäärän rajoitukset ovat ymmärrettäviä, mutta näin suuressa tuotannossa lipputulot jäävät riittämättömiksi. Rankasti tappiollisen oopperan tuottaminen ei ole vastuullista toimintaa myöskään 75 vuotta Tampereella toiminutta oopperatraditiota kohtaan, sanoo oopperan vastaava tuottaja, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen.

Täysimittainen Lentävän Hollantilaisen oopperatuotanto sisältäisi vuodenvaihteessa käynnistyvän harjoituskauden Tampere-talossa sekä kuusi näytöstä Isossa salissa, jonne mahtuu oopperanäytöksissä 1800 katsojaa. Nykyisten yleisörajoitusten takia salin enimmäiskapasiteetti on laskettu 800:aan.

- Emme tee siirtopäätöstä kevyin perustein. Oopperahanke on suuri, ja olemme tehneet töitä ja investoineet siihen jo pitkän aikaa. Olemme myös tutkineet mahdollisuuksia toteuttaa ooppera normaalista poikkeavilla tavoilla ja turvallisuuskäytännöillä pandemiaolosuhteissa. Olemme arvioineet tilannetta yhteistyössä terveysviranomaisten kanssa ja voimme olettaa, että harjoituskauden alkaessa tammikuun alussa tautitilanne ei ole vielä merkittävästi parantunut, ja tässä vaiheessa voimme todeta, että tuotannolliset ja taloudelliset resurssit eivät ole riittävät etenemiseen, Suvi Leinonen toteaa.

Taiteellinen työryhmä pysyy ennallaan: ohjaaja Marika Vapaavuori, kapellimestari Anja Bihlmaier (GER), lavastus Marjatta Kuivasto, puvustus Leena Rintala ja valosuunnittelu Ville Syrjä. Solistit vahvistetaan mahdollisimman pian, mutta ne pyritään pitämään myös ennallaan.

Oopperagaala juhlistaa 75-vuotista oopperaperinnettä Tampereella

Täysin ilman oopperaa yleisö ei kuitenkaan jää, sillä Tampere-talossa kuullaan 29.-30.1.2021 Tampereen Oopperan 75-vuotista perinnettä juhlistava Oopperagaala. Gaala tarjoaa otteita mm. Lentävästä hollantilaisesta ja monia muita oopperamusiikin helmiä. Mukana ovat Tampere Filharmonia ja Tampereen Oopperan kuoro. Solistinimet ja koko ohjelmisto julkaistaan ja liput tulevat myyntiin marraskuun aikana.

- Olemme iloisia siitä, että oopperatoiminta voidaan mitoittaa sopivaksi näihin olosuhteisiin ja voimme viettää yleisön kanssa yhteistä Tampereen Oopperan juhlaa. Vuonna 2021 Tampereen Oopperan toiminta on jatkunut katkeamatta 75 vuotta, mikä ansaitsee arvoisensa juhlinnan, iloitsee Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

- On hienoa, että Tampere-talon toiminnan monipuolisuus antaa tällä hetkellä mahdollisuuden vaikuttavan esitys- ja konserttitoiminnan ylläpitämiselle turvallisesti, kuten koko syyskauden ajan olemme toimineet. Tampere-talossa on vieraillut turvallisesti lähes 80 000 kävijää kesäkuusta lähtien, ja useat Ison salin konsertit ovat olleet loppuunmyytyjä 800 katsojan enimmäiskapasiteetilla, Paulina Ahokas kertoo.

Lentävään hollantilaiseen jo ostetut liput käyvät sellaisenaan uuteen ajankohtaan. Jos uudet, pian ilmoitettavat ajankohdat eivät sovi, asiakas voi vaihtaa liput Tampere-talon lahjakorttiin tai hakea lippurahoja takaisin 28.2.2021 mennessä. Rahapalautukset haetaan lippu.fi verkkopalvelusta. Lahjakorttihyvitykset lahjakorttihyvitys@tampere-talo.fi.

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Tampere Live -yhtiömme promotoi tapahtumia talon ulkopuolella ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 80. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Joulukalenterivideot ampaisivat suosioon keikkojen ollessa tauolla – Mukana Elastinen, Teemu Roivainen, Laura Voutilainen ja Costello Hautamäki11.12.2020 10:17:00 EETTiedote

Keikkoja ja konsertteja kaipaavat suomalaiset pääsevät nauttimaan Riku Niemi Orchestran ja huippusolistien tähdittämästä joulukalenterista joulukuun ajan. Tampere-talon YouTubessa ja Facebookissa päivittäin julkaistavat videot ovat nousseet kovaan suosioon elävää musiikkia rakastavan yleisön keskuudessa. Juhlamusiikkia kalenteriluukuissa koko Suomelle ovat jo esittäneet mm. Elastinen, joka tulkitsee uudella sovituksella hittikappaleensa Epäröimättä hetkeekään, sekä Costello Hautamäki, Kyösti Mäkimattila, Teemu Roivainen, Laura Voutilainen, Annika Eklund ja Sami Saari. Luukusta paljastuu päivittäin yllätysartisti ja -kappale aattoon asti. Esitykset on taltioitu marraskuussa Tampere-talon Isossa salissa.

Joulukuun yleisötapahtumat siirtyvät, Tampere-talo palvelee yritystapahtumien järjestäjiä ja pitää ovet auki asiakkaille ja lipunostajille arkisin4.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Tampere-talo on joutunut siirtämään tai perumaan joulukuun tapahtumat Pirkanmaalle annettujen kokoontumisrajoitusten takia. Tampere-talon ovet ovat joulukuussa kuitenkin auki arkisin kello 10-17, ja lipunmyynti ja Tampere-talo Shop palvelevat kävijöitä ja joululahjaostoksille tulevia. Yritys- ja kokousasiakkaita palvellaan tulevien tapahtumien järjestämisessä. Joulukuussa Tampere-talo ilahduttaa yleisöjään tähtiartistien juhlamusiikkia tarjoavalla joulukalenterilla sosiaalisen median kanavissa sekä pian käynnistyvällä äänestyksellä Talon kauneimmasta joulukuusesta. Tampere-talon julkisivu valaistaan asiakkaiden toiveesta päivittäin eri sävyillä loppiaiseen saakka.

Tampere-talosta Ruotsin kunniakonsulaatti, toimitusjohtaja Paulina Ahokkaasta kunniakonsuli24.11.2020 10:00:00 EETTiedote

Ruotsi on nimittänyt Tampere-talon toimitusjohtajan Paulina Ahokkaan uudeksi kunniakonsuliksi Tampereelle. Hän ottaa tehtävän vastaan 24.11.2020. Ahokas pitää yllä taloudellis-kaupallisia ja kulttuurisuhteita Pirkanmaan ja sen elinkeinoelämän ja Ruotsin välillä sekä edistää Ruotsin ja ruotsalaisten etua. Kunniakonsulaatin toimitilat sijaitsevat Tampere-talossa. Tehtävä on suuri kunnia ja luottamuksen osoitus tapahtumayhtiölle ja sen johtajalle. Lisäksi tehtävä on luonteva, sillä Ruotsilla ja ruotsalaisuudella on vahvat yhteydet Tampere-taloon.

Tampere-talo panostaa henkilöstöön, yhdenvertaisuuden edistämiseen ja digitalisaatioon - Heidi Tapaninaho-Pitkänen henkilöstö- ja kehityspäälliköksi8.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tampere-talo elää poikkeuksellista aikaa yhtiön 30-vuotisjuhlavuoden, kaikkien talotoimijoiden yhteisen suuren juhlavuoden sekä koronakriisin keskellä. Tapahtumayhtiö on toimialallaan hyvin poikkeuksellisella tavalla onnistunut koronatilanteesta huolimatta palvelemaan jo yli 40 000 asiakasta turvallisesti ja vastuullisesti kesäkuusta lähtien, rakentamaan turvallisen tapahtuman konseptin, toteuttamaan uudistusremontteja sekä hankkimaan uutta osaamista mm. hybriditapahtumien tuotannossa. Tänä aikana Tampere-talo näkee tärkeänä panostaa yhä enemmän myös strategiseen osaamisen kehittämiseen, työntekijäkokemukseen ja uusien digitaalisten palveluiden konseptointiin ja rakentamiseen. Tapahtumayhtiö on nyt palkannut kokeneen ammattilaisen vastaamaan näistä kokonaisuuksista, kun Heidi Tapaninaho-Pitkänen aloitti yhtiön henkilöstö- ja kehityspäällikkönä.