Tampereen Oopperan Lentävä hollantilainen siirtyy kahdella vuodella – Wagnerin teos esitetään 2023

Täysimittaisen oopperatuotannon sijaan Tampere-talo tuottaa Tampereen Oopperan 75-vuotisjuhlagaalan 29.-30.1.2021. Gaalaliput tulevat myyntiin marraskuussa. Vuoden 2022 oopperatuotanto julkaistaan ja liput tulevat myyntiin alkuvuodesta 2021.

Tampereen Ooppera on päättänyt siirtää Richard Wagnerin Lentävän hollantilaisen vuoteen 2023. Oopperan ensi-ilta oli määrä olla 29.1.2021 Tampere-talossa. Oopperan talous ja menestys ovat keskeisesti riippuvaisia lipputuloista, ja tuotannolliset ja taloudelliset resurssit eivät ole riittävät oopperan tuottamiseen tämänhetkisten yleisörajoitusten takia. Vuoden 2023 oopperan esityspäivät vahvistetaan ja niistä tiedotetaan asiakkaille mahdollisimman pian. Jo ostetut liput käyvät sellaisenaan vuoden 2023 näytöksiin.

- Lipputulot ovat Tampereen Oopperan tuotannoille merkittävin tulonlähde. Tampereen kaupungin avustuksen lisäksi oopperatoimintamme ei saa muita säännöllisiä avustuksia. Yleisömäärän rajoitukset ovat ymmärrettäviä, mutta näin suuressa tuotannossa lipputulot jäävät riittämättömiksi. Rankasti tappiollisen oopperan tuottaminen ei ole vastuullista toimintaa myöskään 75 vuotta Tampereella toiminutta oopperatraditiota kohtaan, sanoo oopperan vastaava tuottaja, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen.

Täysimittainen Lentävän Hollantilaisen oopperatuotanto sisältäisi vuodenvaihteessa käynnistyvän harjoituskauden Tampere-talossa sekä kuusi näytöstä Isossa salissa, jonne mahtuu oopperanäytöksissä 1800 katsojaa. Nykyisten yleisörajoitusten takia salin enimmäiskapasiteetti on laskettu 800:aan.

- Emme tee siirtopäätöstä kevyin perustein. Oopperahanke on suuri, ja olemme tehneet töitä ja investoineet siihen jo pitkän aikaa. Olemme myös tutkineet mahdollisuuksia toteuttaa ooppera normaalista poikkeavilla tavoilla ja turvallisuuskäytännöillä pandemiaolosuhteissa. Olemme arvioineet tilannetta yhteistyössä terveysviranomaisten kanssa ja voimme olettaa, että harjoituskauden alkaessa tammikuun alussa tautitilanne ei ole vielä merkittävästi parantunut, ja tässä vaiheessa voimme todeta, että tuotannolliset ja taloudelliset resurssit eivät ole riittävät etenemiseen, Suvi Leinonen toteaa.

Taiteellinen työryhmä pysyy ennallaan: ohjaaja Marika Vapaavuori, kapellimestari Anja Bihlmaier (GER), lavastus Marjatta Kuivasto, puvustus Leena Rintala ja valosuunnittelu Ville Syrjä. Solistit vahvistetaan mahdollisimman pian, mutta ne pyritään pitämään myös ennallaan.

Oopperagaala juhlistaa 75-vuotista oopperaperinnettä Tampereella

Täysin ilman oopperaa yleisö ei kuitenkaan jää, sillä Tampere-talossa kuullaan 29.-30.1.2021 Tampereen Oopperan 75-vuotista perinnettä juhlistava Oopperagaala. Gaala tarjoaa otteita mm. Lentävästä hollantilaisesta ja monia muita oopperamusiikin helmiä. Mukana ovat Tampere Filharmonia ja Tampereen Oopperan kuoro. Solistinimet ja koko ohjelmisto julkaistaan ja liput tulevat myyntiin marraskuun aikana.

- Olemme iloisia siitä, että oopperatoiminta voidaan mitoittaa sopivaksi näihin olosuhteisiin ja voimme viettää yleisön kanssa yhteistä Tampereen Oopperan juhlaa. Vuonna 2021 Tampereen Oopperan toiminta on jatkunut katkeamatta 75 vuotta, mikä ansaitsee arvoisensa juhlinnan, iloitsee Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

- On hienoa, että Tampere-talon toiminnan monipuolisuus antaa tällä hetkellä mahdollisuuden vaikuttavan esitys- ja konserttitoiminnan ylläpitämiselle turvallisesti, kuten koko syyskauden ajan olemme toimineet. Tampere-talossa on vieraillut turvallisesti lähes 80 000 kävijää kesäkuusta lähtien, ja useat Ison salin konsertit ovat olleet loppuunmyytyjä 800 katsojan enimmäiskapasiteetilla, Paulina Ahokas kertoo.

Lentävään hollantilaiseen jo ostetut liput käyvät sellaisenaan uuteen ajankohtaan. Jos uudet, pian ilmoitettavat ajankohdat eivät sovi, asiakas voi vaihtaa liput Tampere-talon lahjakorttiin tai hakea lippurahoja takaisin 28.2.2021 mennessä. Rahapalautukset haetaan lippu.fi verkkopalvelusta. Lahjakorttihyvitykset lahjakorttihyvitys@tampere-talo.fi.

Tampere-talon syksyssä Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertti ja koettavaa lapsiperheille21.3.2024 09:35:00 EET | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut uutta ohjelmistoa syksylle. Vantaan Viihdeorkesteri tuo huippusuositun Myrskyluodon Maija -elokuvakonsertin Isoon saliin syyskuussa, ja marraskuussa lennetään ilmojen halki koko perheen Lumiukko-elokuvan tahtiin. Syksyn ohjelmistolisäykset tarjoilevat yleisölle myös suomirokkia uusilla sovituksilla sekä lasten suosikkiyhtyeitä. Konserttien liput ovat nyt myynnissä.

Mentalisti Pete Poskiparta ja digiharmonikkataiteilija Netta Skog yhdistävät voimansa täysin uudella Magical Halloween -kiertueella4.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tuleva syksy tarjoilee maagisia ja musiikillisia tunnelmia kutkuttavan jännityksen ja taianomaisen huumorin ystäville. Suomen ainoa kansainvälisesti palkittu mentalisti Pete Poskiparta ja maailmankuulussa Cirque du Soleil -sirkuksessakin esiintynyt digiharmonikkataiteilija Netta Skog tuovat Halloweenin taian kuudelle paikkakunnalle 24.10.–3.11.2024. Magical Halloween -kiertueen lipunmyynti alkaa torstaina 7.3. klo 9.00.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.