Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Tampereen taidemuseo sulkeutuu kesänäyttelyiden jälkeen remontin vuoksi

Taidemuseorakennuksessa tullaan ensi talvena tekemään korjauksia, joiden vuoksi museo on suljettu 16.10.2023–26.1.2024. Kesällä avautuvat Vuoden nuori taiteilija 2023 Eetu Huhtala ja Backlight2023 -näyttelyt ovat avoinna aiemmin ilmoitetun mukaisesti 15.10.2023 asti. Kuvataiteilija Tuula Lehtisen näyttely Kauneuden arkeologia avautuu helmikuun lopussa 2024.

Museorakennuksessa on tutkittu sisäilmaa ja siihen vaikuttavia asioita henkilökunnan ja asiakkaiden havaintojen vuoksi. Tutkimuksia tehtiin alun perin perusparannuksen lähtötiedoksi.

Tampereen kaupungin toimintamallin mukainen moniammatillinen sisäilmastotyöryhmä koostuu mm. kaupungin terveydensuojelun edustajista, Tilapalveluiden asiantuntijoista, työterveyden edustajista, Afry Oy:n sisäilmatutkijasta sekä taidemuseon edustajista. Työryhmä on suositellut käyttöä turvaavia korjauksia museorakennukseen ja museon viereiseen ”Pikkutaloon”. Korjausten tarkempi suunnittelu on vielä käynnissä. Toimintaa voidaan tämänhetkisen tiedon perusteella jatkaa molemmissa tiloissa normaalisti remontteihin asti.

Tampereen taidemuseo avattiin Tampereen taideyhdistyksen aloitteesta 31.10.1931 C. L. Engelin suunnittelemassa vanhassa viljamakasiinissa Pyynikintorin reunalla. Vuonna 1838 valmistunut Tampereen taidemuseon rakennus on tiettävästi kaupungin kolmanneksi vanhin rakennus. Taidemuseo peruskorjattiin 1980-luvulla, jolloin rakennettiin myös museon maanalaiset tilat. Taidemuseon varsinainen peruskorjaus viivästyy uudisrakennushankkeen siirtymisen myötä.

sisäilma-asiantuntija Niina Tavi
Tampereen Tilapalvelut Oy

museonjohtaja Selma Green
selma.green@tampere.fi

Tampereen taidemuseo

Tampereen taidemuseo järjestää vaihtuvia näyttelyitä taiteen historian teemoista ja esittelee vanhoja mestareita sekä nykytaiteen tuoreimpia tekijöitä. Esille nostetaan niin paikallisia taiteilijoita kuin kansainvälisiäkin tekijöitä. Vuoden kohokohta on Vuoden nuoren taiteilijan julkistus ja palkintonäyttely. Pirkanmaan vastuumuseona taidemuseo tutkii paikallista taidehistoriaa ja tukee alueen toimijoita. Tampereen taidemuseo hallinnoi ja hoitaa Suomen toiseksi suurinta taidekokoelmaa, joka käsittää yli 15 000 teosta.

Tampereen taidemuseo
Puutarhakatu 34, 33230 Tampere
tampereentaidemuseo.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Tuula Lehtisen taiteen laaja näyttely avautuu Tampereen taidemuseossa23.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tamperelaisen kuvataiteilijan Tuula Lehtisen (s. 1956) ensimmäinen museonäyttely kotikaupungissaan avaa Tampereen taidemuseon remontin jälkeisen näyttelyvuoden yhdessä mediataiteilija Charles Sandisonin näyttelyn kanssa. Tuula Lehtisen yksityisnäyttely on laaja katsaus hänen taiteeseensa 1980-luvulta nykyhetkeen. Lehtinen tunnetaan taidegrafiikastaan, maalauksistaan, posliiniveistoksistaan ja julkisista mosaiikkitöistään. Hän on myös merkittävä kuvataidealan vaikuttaja ja uudistaja.

Charles Sandisonin uusi teos Rhizome Tampereen taidemuseoon14.2.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Maamme kansainvälisesti tunnetuimpiin taiteilijoihin lukeutuva Charles Sandison toteuttaa Tampereen taidemuseoon uuden valoinstallaation nimeltä Rhizome. Sandisonin teoksissa seinille heijastetaan sanoja, symboleja ja liikettä, jotka elävät ja vuorovaikuttavat keskenään. Näyttelyvieraat kokevat olevansa ikään kuin avaruusmatkalla, keskellä sanojen universumia. Sandisonin taidetta on usein kuvailtu valorunoudeksi. Koko pohjakerroksen kattava teos on esillä taidemuseon avautuessa remontin jäljiltä, 24.2.2024 lähtien.