Alko Oy

Tänä kesänä moni lähtee Pohjois-Karjalaan ja se näkyy myös Alkon myymälöissä

Jaa
Kesän juomavalinnoissa näkyvät pitkäaikaiset raikkauden ja keveyden trendit. Rapsakkuutta toivotaan ruokaviineiltä ja panimotuotteilta – alkoholilla tai ilman.

Kesällä grillipöytään ja terassille halutaan juomia, jotka ovat monikäyttöisiä. Näihin vaatimuksiin vastaa mainiosti roseeviini. Monipuolisuus tekee roseista moneen taipuvan viiniryhmän. Roseissa on juomia niin seurusteluun, maljojen kohottamiseen kuin monipuoliselle kattaukselle erilaisia ruokia.  Vaikka roseeta nautitaan yhä enemmän läpi vuoden, myydään Pohjois-Karjalassa kesän aikana 54 prosenttia koko vuoden roseeviinimyynnistä.

Pohjois-Karjalassa Alkon myymälöiden kesän* litramyynti kasvaa 23 prosenttia, kun kasvu valtakunnallisesti on 14 prosenttia. Myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+253 %), longdrinkit (+66 %) ja siiderit (+53 %).

Myös alkoholittomia juomia ostetaan yhä enemmän, kun hyvinvointi ja alkoholin sisältämät kalorit kiinnostavat kuluttajaa. Pohjois-Karjalassa alkoholittomien myynti kasvaa kesäkuukausina 37 prosenttia.

Pohjois-Karjalassa kesä lisää asiakasmääriä 13 prosenttia, kun valtakunnallinen kasvu on 7 prosenttia.

”Erityisesti tämä näkyy Liperissä, jossa asiakasmäärä kasvaa kesäkuukausina noin 40 prosentilla vuoden muiden kuukausien keskiarvoon verrattuna”, kertoo palvelujohtaja Jari Hiekkataipale.

Palvelua ihan jokaiseen makuun

Valikoimamestarit Pirjo Jolkkonen Lieksasta ja Eetu Kosonen Joensuusta ideoivat ruoka-juoma-makupareiksi Pielisen klassikoita.

”Pohjois-Karjalan kesäjuhlissa on yksi takuuvarma herkku ja se on karjalanpiirakka – tietysti munavoilla. Kokeilunhaluiselle sopiva ruoka-juomapari on yhdistää karjalanpiirakka humalaisen ja hedelmäisen NEIPA-oluen kanssa. Pielisen kuha on tyylikäs ja hellävarainen. Kevyesti maustettu ja paistettu kuha pyytää kaverikseen herkän raikasta viiniä, kuten australialaista rieslingiä.”

* Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä-, heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.

Yhteyshenkilöt

Palvelujohtaja Jari Hiekkataipale, p. 040 5244594, jari.hiekkataipale@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Kuvat

Lataa
Alkon kesä Pohjois-Karjalassa
Alkon kesä Pohjois-Karjalassa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Alko Oy
Arkadiankatu 2
00101 Helsinki

020 711 11http://www.alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye