Tänään ilmestyvästä Ilona Tuomisen Seurustelusalaliitto-romaanista valmisteilla kotimainen elokuva

Ilona Tuomisen uutuusromaani Seurustelusalaliitto aloittaa uuden kotimaisen hyvän mielen kirjasarjan turkulaisen puutaloyhteisön elämästä. Elokuvatuotantoyhtiö Solar Films on hankkinut jo nyt kirjan filmatisointioikeudet ja on tekemässä tästä lämminhenkisestä romaanista elokuvaa.
Seurustelusalaliitto-romaani aloittaa uuden Kortteli-sarjan.

Sanni Virtanen on keskisuuren tukkukaupan surkein myyjä ja maailman onnellisin morsian, mutta hetkessä onnesta on jäljellä vain hääpuvun riekaleet ja asuntokriisi. Jälkimmäisen ratkaisee Antero-pappa ehdottamalla muuttoa Sannin lapsuusajan mummolaan, joka sijaitsee vanhassa puutalokorttelissa. Seinänaapurina on tosin vanha ja äkeä Koistisen ukko, mutta jopa hänestä on enemmän seuraa kuin Sannin ystävistä, jotka ghostaavat tämän tylysti. Sanni hakee lopulta lääkettä erotukiryhmästä ja törmää yllättävään kohtalotoveriin, jonka kanssa hän päättää näyttää kaikille jättäjille ja pettäjille, mitä ”oikea” onni on.

Seurustelusalaliitto avaa portin lämminhenkiseen romaanisarjaan ja syreenintuoksuiseen pihaan turkulaisessa Poppeli-puutalokorttelissa, joka toivottaa tervetulleiksi kaikki sinne tiensä löytäneet. Kortteli-sarjan toinen osa Normipäivä ilmestyy kesällä 2024.

Solar Films teki optiosopimuksen jo kirjan käsikirjoitusvaiheessa

Romaanin pohjalta työstetään parhaillaan käsikirjoitusta romanttista komediaa varten. ”Olemme etsineet pitkään raikasta ja omaperäistä tämän tyylilajin kirjaa tai käsikirjoitusta”, kertoo Solar Filmsin tuottaja Rimbo Salomaa. ”Sain Ilonan kirjan luettavaksi jo tekovaiheessa ja pidin siitä kovasti: Seurustelusalaliitto on tästä ajasta kertova raikas, hauska ja yllättävä tarina. ”

”Suomessa on perinteisesti tehty kirjoja, teatteria ja elokuvia enemmän mollissa kun duurissa. Nykyisessä monen kriisin sävyttämässä maailmantilanteessa ihmiset kaipaavat myös kevyempää ja myönteisempää lukemista ja näkemistä”, Salomaa sanoo.

Oma koti vanhassa puutaloyhteisössä antoi inspiraatiota

Turkulainen Ilona Tuominen (s. 1985) työskentelee opettajana Kaarinassa. Kirjallisuus ja kielet ovat kiinnostaneet Tuomista jo lapsuudesta lähtien, ja hän on tehnyt työtä myös asiatekstien suomentajana. Häneltä on julkaistu aiemmin kaksi trilleriä, Ja jollen sinua saa (2021) sekä Huutoon vastaa kaiku vain (2022).

Ilona Tuominen asuu itsekin uuden sarjansa kaltaisessa miljöössä vanhassa puutalokorttelissa Turussa. Vapaa-ajallaan hän harrastaa potkunyrkkeilyä sekä naapureiden kanssa kahvittelua ja neulomista.

Seurustelusalaliitto-romaani aloittaa uuden Kortteli-sarjan.
Ilona Tuominen (kuva: Netta Vuolle, Vuolle Photography

Bazar Kustannus on vuonna 2002 perustettu yleiskustantamo, joka on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä. Bazar julkaisee vuosittain noin 70 uutta kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjaa.

Urheilutoimittaja Johanna Nordlingin uutuuskirja tarjoaa analyyttisen katsauksen saksalaiseen jalkapalloon kesän EM-kisojen alla17.4.2024 09:21:00 EEST | Tiedote

Saksassa pitkään asunut ja jalkapalloon erikoistunut toimittaja Johanna Nordling kokoaa kirjassaan Jalkapallon muotoinen Saksa (Bazar) monipuolisen kuvan saksalaisen jalkapallon olemuksesta ja merkityksestä. Nordling on haastatellut kirjaa varten lukuisia Saksassa lajin parissa toimivia henkilöitä, kuten Bundesliigassa pelaavaa suomalaista maalivahtia Lukas Hradeckyä, jonka kipparoima Leverkusen varmisti muutama päivä sitten Saksan mestaruuden.

Bazarin syksyn 2024 uutuuskirjojen luettelo on nyt julkaistu9.4.2024 09:10:00 EEST | Tiedote

Syksyn kirjatapauksia ovat israelilaisen historioitsijan Yuval Noah Hararin uusi tietokirja Nexus – Tietoverkkojen lyhyt historia, Lucinda Rileyn romaani Vangittu kauneus, joka ilmestyy hänen poikansa Harry Whittakerin uudelleenkirjoittamana ja Vaeltaja-agenttijännärillään bestsellerkirjailijaksi ponnahtaneen Terry Hayesin kauan odotettu uutuustrilleri Kulkusirkka. Syksyllä ilmestyvät myös Christian Rönnbackan huippusuositun Hautalehto-sarjan 12. osa Rafael ja 25-vuotisjuhlapainos Juha Vuorisen kulttiklassikosta Juoppohullun päiväkirja. Bazarin syksy sisältää lisäksi laajan kattauksen jännitystä, hyvän mielen romaaneja, tietokirjallisuutta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevia Hidasta elämää -sarjan kirjoja. Syksyn 2024 julkaisuluettelo kattaa heinä–joulukuussa ilmestyvät uutuuskirjat ja pokkarit.

Kale Puontille Vuoden johtolanka -palkinto ja Rebekka Härköselle Vuoden esikoisdekkari -kunniakirja6.2.2024 15:00:00 EET | Tiedote

Kale Puontin suositun Pasilan Myrkky -dekkarisarjan viides osa, Fadi (Bazar 2023), on voittanut Vuoden johtolanka -palkinnon, joka jaetaan aina edellisen vuoden parhaalle kotimaiselle jännityskirjalle. Rebekka Härkösen Prinsessamekko (Bazar 2023) on valittu viime vuoden parhaaksi esikoisdekkariksi ja palkittu Vuoden esikoisdekkari -kunniakirjalla. Suomen dekkariseura jakoi maamme merkittävimmät jännityskirjallisuuden palkinnot tänään 6.2. Helsingissä pidetyssä tilaisuudessa.