Tänään on täksvärkkipäivä: 8.6. veronmaksaja alkaa vihdoin tienata itselleen

JULKAISUVAPAA 8.6.2022 klo 00.01

Keskiviikkona 8. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi.

Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,7 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2022 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 8.6. *).

Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa.

Vuosituhannen vaihteen jälkeen taksvärkkipäivä on ajoittunut juhannuksen ja kesäkuun alkupuolen välille. Suomen veroaste on tänä aikana ollut noin 3-5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin EU15-maiden veroasteiden keskiarvo.

*) Veroaste on tänä vuonna 42,7 % kansantuotteeseen suhteutettuna, kun mukaan lasketaan valtion, kuntien ja kirkon verot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Vuoden 2022 työpäivistä laskettuna julkisen sektorin hyväksi tehdyt taksvärkkipäivät tulevat täyteen 8.6.2022

Liite:

- Veroaste Suomessa sekä EU15- ja OECD-maissa 1980-2022 (pdf)

toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, puh. 0400 414 652
viestintäjohtaja Antti Oksanen, puh. 045 857 8178

Lehtinen budjettiriihestä: Sähkön alv-ale ja uusi sähkövähennys ovat hyviä ratkaisuja – alijäämä paisunut kestämättömälle tasolle1.9.2022 14:37:12 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen budjettiriihessä päättämiä verotuksen muutoksia oikeaan osuvina ja tehokkaina helpotuksina rajusti kohoavien sähkölaskujensa kanssa kamppaileville kansalaisille. Poikkeuksellinen tilanne vaatii myös poikkeuksellisia veroratkaisuja. - Sähkön määräaikainen alv-alennus on hyvä ja tasapuolinen helpotus kaikille, joiden sähkölaskut ovat parhaillaan rajussa nousussa, Lehtinen toteaa. - Uusi tuloverotuksen sähkövähennys on puolestaan tehokas lisätoimi niille, joiden energiakustannukset ovat jo valmiiksi korkeat ja nousevat tässä tilanteessa erityisen voimakkaasti. Tuloverotuksen yleisestä keventämisestä ei tehty nyt päätöksiä, vaikka niitä on aikaisemmin väläytelty muun muassa mahdollisen palkkamaltin tueksi. - Hallituksen pitääkin tehdä veropäätökset itse. Hallituksella pitäisi kuitenkin olla valmius palata tuloveroratkaisuihin myöhemmin syksyllä, mikäli työmarkkinoilta löytyy palkkamalttia ja suhdannekehitys osoitt

Lehtinen odottaa budjettiriihestä selvää verolinjausta: Tuntuva veronkevennys edistämään palkkamalttia4.8.2022 17:21:16 EEST | Tiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää valtiovarainministeriön esiin nostamaa ajatusta ansiotulojen verotuksen kevennysten kytkemisestä palkkamaltin säilymiseen syksyn työmarkkinakierroksella kiinnostavana ja toteuttamiskelpoisena. Ministeriön budjettiehdotus ei kuitenkaan sisällä vielä esitystä aiheesta. - Pallo siirtyy seuraavaksi koko hallitukselle, jonka on elo-syyskuun vaihteen budjettiriihessä selvästi linjattava palkkamaltin edistämiseksi tarjottavasta veroporkkanasta, katsoo Lehtinen. Hallitus ratkaisee verot ja työmarkkinoilla päätetään palkat. Liittokierroksen yhteydessä olisi ymmärrettävää, jos lopullisia kevennyspäätöksiä tehdessään hallitus haluaisi tietää myös palkkaratkaisujen yleisen linjan. - Lopullisten veropäätösten lykkääminen odottamaan käynnissä olevan työmarkkinakierroksen tuloksia ei olisi sinällään mitenkään tavatonta, huomauttaa Lehtinen. Tehokas vaikuttaminen kaikkien palkansaajien ostovoimanäkymiin edellyttäisi joka tapauksessa melk

Veronmaksajat arvioi ostovoimanäkymiä: Palkkamaltin ja veronkevennyksen yhdistelmä toimisi vuonna 2023 – hallituksen avattava peli budjettiriihessä6.6.2022 09:16:43 EEST | Tiedote

Palkansaajan nettoansioiden ostovoima alenee 1,8 prosenttia vuonna 2022. Myös näkymä vuodelle 2023 on vaisu ilman uusia veroratkaisuja. Mikäli palkankorotus olisi ensi vuonna 2,5 prosenttia, kasvaisi ostovoima vain 0,4 prosenttia. Edes reipas 5,0 prosentin palkankorotus ei riittäisi palauttamaan ostovoimaa takaisin viime vuoden tasolle, sillä ostovoima kohenisi 1,4 prosenttia. Ostovoiman ja koko kansantalouden kannalta parempi tulos olisi saatavissa yhdistelmällä palkkamalttia ja sitä tukevia veronkevennyksiä. Maltillisen 2,5 prosentin palkankorotuksen yhdistyminen yhden prosenttiyksikön tuloverokevennykseen kohentaisi vuonna 2023 palkansaajan nettoansioiden ostovoimaa 1,8 prosenttia. Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton tuoreista laskelmista, joissa on huomioitu arvioitujen palkankorotusten, verojen ja inflaation vaikutukset keskituloisen palkansaajan nettoansioiden ostovoimaan tänä ja ensi vuonna. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen on huolestunut palkansaajien ostovoim

Veronmaksajien lausunto kiinteistöverosta: Paljon korjauksia ja kunnon vaikutusarviot tarvitaan – uudistus lykättävä ensi vaalikaudelle20.5.2022 10:40:54 EEST | Tiedote