Tänään vietetään kansainvälistä käsienpesupäivää – saippuapesu ja kunnollinen kuivaus takaavat puhtaat kädet

Madhya Pradeshin pilottihanke toteutettiin 150 koulussa Intiassa. Kuva: Kirsi Haru, UNICEF

Kansainvälinen käsienpesupäivä muistuttaa käsienpesun tärkeydestä. Lindström Oy tukee UNICEFin puhtaan veden ja hygienian ohjelmaa Intiassa jo seitsemättä vuotta.

Maailmassa noin 1000 alle viisivuotiasta lasta kuolee päivittäin ripulisairauksiin, jotka johtuvat likaisesta vedestä ja heikosta saniteetti- ja perushygieniasta. ”Käsienpesu saippualla on pieni teko, jolla voidaan merkittävästi parantaa lasten terveyttä,” kertoo Suomen UNICEFin tiedotuspäällikkö Kirsi Haru.

Lindström on tukenut UNICEFin puhtaaseen veteen, sanitaatioon ja hygieniaan liittyvää hanketta niin Biharin kuin Madhya Pradeshin osavaltioissa. Madhya Pradeshin pilottihanke toteutettiin 150 koulussa ja se tavoitti 15 000 perhettä. Osavaltion hallinnon otettua ratkaisuja laajempaan käyttöön, hankkeesta hyötyy välillisesti jopa 10 miljoonaa lasta.

Oikeanlainen käsienpesu vaatii oikeanlaiset rutiinit

Suomessa odotetaan seuraavaksi yleensä loppuvuodesta leviävää kausi-influenssaa. Sen seurauksena joka kymmenes työikäinen jää 3-5 päiväksi kotiin sairastamaan.* Yksi sairauspäivä maksaa työnantajalle 350 €.*

”Tutkimusten mukaan noin 30 prosenttia ei käytä saippuaa käsienpesun yhteydessä**. Saippuaksi kannattaa valita iholle hellävarainen saippua, palasaippua ei ole hygienian kannalta paras vaihtoehto. Kädet on syytä pestä useita kertoja päivässä. Huolellinen kuivaus joko kangas- tai paperipyyhkeeseen on olennainen osa hyvää käsihygieniaa, koska sillä poistetaan mahdolliset käsiin jääneet saippuajäämät ja mikrobit***,” kertoo Lindströmin käsihygienian asiantuntija Marja Hautanen.

Näin peset kätesi oikein:

• Ennen käsien pesua poista korut ja kello
  • Käytä saippuaa pesun yhteydessä
  • Kuivaa kätesi kankaaseen tai paperiin

*Elinkeinoelämän keskusliiton laskelma
**Borchgrevink et al. 2013, Journal of Environmental Health
*** Hjelt-instituutti 2013

Marja Hautanen, Manager Sales and Marketing Competence, Lindström Oy, p. 040 047 8961, marja.hautanen@lindstrom.fi

Kirsi Haru, tiedotuspäällikkö, Suomen UNICEF, p. 040 7666926, kirsi.haru@unicef.fi

Tekstiilipalveluyritys Lindström vahvistaa asiakkaidensa yrityskuvaa. Palvelumme helpottaa asiakkaan arkea ja on kokonaiskustannuksiltaan markkinoiden edullisin. Toimimme vastuullisesti ja olemme arvostettu työnantaja. Lindströmiläisiä on 2900 henkeä Euroopassa ja Aasiassa. Konsernin vuoden 2013 liikevaihto oli 303 miljoonaa euroa. www.lindstrom.fi

Kuvat

Lataa
Madhya Pradeshin pilottihanke tavoitti 15 000 perhettä. Kuva: Kirsi Haru, UNICEF
Lataa

Valtakunnallinen vaihde 020 111 600http://www.lindstrom.fi
Vuonna 1848 perustettu Lindström oli alun perin tekstiilivärjäämö, joka toimi nykyisen eduskuntatalon mäellä sijainneessa rakennuksessa. 1880-luvulla värjäämön rinnalle tuli pesula Vanhassa kaupungissa, jonka uutuutena oli kemiallinen pesu. Liikkeen nimeksi tuli C.A Lindström & Son. Vuonna 1901 Lindström hankki tontin Helsingin Sörnäisten kaupunginosasta. Vuonna 1922 AB W.E. Lindströmin osakekannan osti Uusi Pesula Oy, jonka pääosakas oli yli-insinööri Johan Roiha. Pohjoismaissa yritys oli alansa suurimpia.

Lindström investoi palvelujensa digitalisointiin ja kirittää kansainvälistä kasvua6.4.2018 08:57:52 EESTTiedote

Lindström panostaa lääketeollisuudelle tarjottaviin palveluihin – ostaa Kiinassa CWS-bocon puhdastilapalvelut10.7.2017 13:52:33 EESTTiedote

Comforta fortsätter investera i Jakobstad2.5.2017 09:00:00 EESTTiedote

Comforta jatkaa investointeja Pietarsaaressa2.5.2017 09:00:00 EESTTiedote