Tapahtuiko organisaatiossasi tietomurto tai tietovuoto? Suomi.fi-verkkopalvelusta saat nyt kootut toimintaohjeet
Nyt julkaistu Suomi.fi-verkkopalvelun opas neuvoo, miten organisaation tulee toimia akuutin tilanteen hetkellä, kuinka se voi estää tilanteesta aiheutuvia lisävahinkoja ja mistä saa apua tapahtuneen selvittämiseen. Lisäksi oppaasta saa hyödyllisiä neuvoja siihen, mitä kannattaa tehdä kriisin jälkeen, jotta vastaavaa ei pääsisi tapahtumaan uudelleen. Oppaan avulla voi myös käydä läpi, kuinka hyvin organisaatio on varautunut tietomurtoihin.
”Tietomurto tai tietovuoto on myös organisaation näkökulmasta kriisin paikka, joka yleensä tulee yllätyksenä. Tällaisessa tilanteessa organisaatioon kohdistuu valtavasti kysymyksiä huolestuneilta asiakkailta, medialta ja muilta tahoilta” kuvailee Digi- ja väestötietoviraston Palvelut-osaston ylijohtaja Timo Salovaara.
”Tilanne on usein organisaatioille yhtä kaoottinen ja epäselvä kuin se on yksityiselämässään tietovuodon uhriksi joutuneillekin. Siksi halusimme helpottaa myös organisaatioiden tuskaa tällaisessa tilanteessa. Toivon, että julkaisemamme opas auttaa erilaisia organisaatioita toimimaan tällaisissa kriisitilanteissa ja estämään mahdolliset lisävahingot mahdollisimman tehokkaasti”, Salovaara jatkaa.
Oppaat kansalaisille ja organisaatioille tuotettiin yhteistyöllä
Nyt julkaistu opas on jatkoa keväällä 2021 julkaistulle oppaalle, jossa ohjeistetaan, mitä yksityishenkilön tulee tehdä, jos epäilee henkilötietojensa joutuneen vääriin käsiin. Oppaat on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Molempien oppaiden taustalla on paljon julkisuudessa ollut Vastaamon tietomurto, jonka myötä asiakkaiden henkilötietoja vuoti laajasti internetiin syksyllä 2020. Vuodon käsittelyn yhtenä jatkotoimenpiteenä hallitus linjasi, että toteutetaan tietovuototilanteessa toimimista helpottava palvelu.
Digi- ja väestötietovirasto on suunnitellut uuden oppaan yhteistyössä julkisen hallinnon sekä yksityisen sektorin organisaatioiden kanssa. Erilaisiin tilanteisiin liittyvien palvelujen tuottaminen vaatii sekä ymmärrystä asiakkaiden tarpeista että sujuvaa yhteistyötä yli organisaatiorajojen.
Organisaatioille suunnatun oppaan tekemisessä ovat olleet mukana Elinkeinoelämän keskusliitto, Helsingin seudun kauppakamari, suomalaisten kyberasiantuntijoiden vapaaehtoisorganisaatio KyberVPK, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus, Poliisi, Poliisiammattikorkeakoulu, Suomen yrittäjät, Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira.
Tutustu Suomi.fi-verkkopalvelun oppaisiin:
Organisaatioltani on viety tai vuotanut tietoja – opas organisaatioille
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo SalovaaraYlijohtaja, Palvelut
Väestötietopalvelut ja tietojen luovutukset
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme