EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Tapahtumapäivä muotoilun ystäville Näyttelykeskus WeeGeellä ja lähiympäristössä

Lauantaina 28.9. klo 11–17 vietetään toista kertaa Näyttelykeskus WeeGeen toimijoiden yhdessä järjestämää Design + WeeGee -tapahtumaa. Arkkitehtuuri- ja muotoiluaiheisen tapahtuman teemana on identiteetti. Ohjelma koostuu puheenvuoroista, kaupunkikävelyistä, asiantuntijaopastuksista ja työpajoista.

Design + WeeGee. Kuva: Ari Karttunen / EMMA

Design + WeeGee -tapahtuman ohjelmassa pureudutaan identiteettiin eri näkökulmista. Miten henkilön tai paikan identiteetti vaikuttaa suunnitteluprosessiin? Mistä rakentuu paikallisidentiteetti ja miten brändi voi sitä hyödyntää? Teemaa pohtivat puheenvuoroissaan muun muassa Keskustakirjasto Oodin projektiarkkitehti Jussi Vuori, Olarin Panimon myyntivastaava Hanna Montonen ja korusuunnittelija Heli Kauhanen. Puheohjelmaa juontaa Maria Veitola.

Aarno Ruusuvuoren vuonna 1968 suunnittelemaan Näyttelykeskus WeeGeen arkkitehtuuriin tutustutaan toimitusjohtaja ja arkkitehti Vepe Erkkilän sekä rakennesuunnittelija Kari Saarivirran WeeGee-talo ilman kantavia seiniä -opastuksella. Kaupunkikävelyillä perehdytään Tapiolan omintakeiseen puutarhakaupunkikaavaan sekä sen vanhaan ja uuteen arkkitehtuuriin. 90-luvun Kivenlahteen tutustutaan graffititaiteilija Actonin johdolla. Länsimetron kulttuurikierroksella kuullaan metroasemien arkkitehtuurista, taideteoksista ja alueiden historiasta. Myös ikoninen Futuro-talo avataan yleisölle tapahtumapäiväksi.

Tekemistä ja koettavaa kaiken ikäisille tarjoaa runsas ohjelma Näyttelykeskus WeeGeellä. Työpajoissa suunnitellaan muun muassa tulevaisuuden taloja, rakennetaan kaarnalaivoja ja tehdään omaa tyyliä kuvaavia asusteita. Opastuksilla tutustutaan museoiden näyttelyihin eri asiantuntijoiden johdolla ja dokumenttinäytöksissä syvennytään henkilökuviin taiteilija Rut Brykistä ja arkkitehti Aarno Ruusuvuoresta.

Tapahtumaan voi osallistua museolipun hinnalla: 12 / 10 €, alle 18- ja yli 70-vuotiaat sekä museokorttilaiset ilmaiseksi. WeeGeellä palvelee koko tapahtuman ajan kahvila Lumière WeeGee ja museokauppa EMMA Shop.

Koko ohjelma

DESIGN TALK: SUUNNITTELUN POHJANA VAHVA IDENTITEETTI

Puheenvuorot klo 14–15 välillä. Keskustelu klo 15–15.30. Puheohjelman juontaaMaria Veitola

Oodi – kirjasto suomalaisuuden ytimessä
Arkkitehti Jussi Vuori

Tasavallan jalokivet -koru merkkinä vallasta
Läänintaiteilija ja korusuunnittelija Heli Kauhanen

Talomuseo Glims uudisrakennus – miten suunnitella uutta osaksi historiallista miljöötä?
Arkkitehtiopiskelija Heljä Nieminen

Lähiömeininkiä pullossa: Olarin identiteetti olutbrändin taustalla
Olarin Panimon myyntivastaava Hanna Montonen

KÄVELY
KIERROKSIA

Klo 1213 Taiteilijakävely: graffittitaiteilija Actonin Kivenlahti
Matkusta 1990-luvun Kivenlahteen graffititaiteilija Actonin kanssa. Kierros järjestetään Kivenlahdessa

Klo 13–14.30 Tapiolan arkkitehtuurikävely
Kävely johdattaa ikonisen puutarhakaupungin ytimeen. Tule tutustumaan Tapiolan historiaan sekä vanhaan ja uuteen arkkitehtuuriin oppaan johdolla.

Klo 1517 Kulttuurikierros metrossa
Kierroksella kuulet Länsimetron asemilla sijaitsevista taideteoksista, arkkitehtuurista ja alueen historiasta. Niittykummun metroasemalla sijaitsevan Okapi-taideteoksen esittelee taiteilija Lotta Mattila.

OPASTUKSIA NÄYTTELYKESKUS WEEGEELLÄ

Klo 11.30 Opastus Bryk & Wirkkala -katseluvarastoon
Opastuksella tutustutaan Rut Brykin (1916 – 1999) ja Tapiola Wirkkalan (1915 – 1985) henkilökohtaisille työskentelyarkistoille perustuvaan kokoelmaan.

Klo 12–15 Tapaa korumuotoilija
Lahden muotoiluinstituutin korumuotoilun opiskelijat kertovat Kellomuseossa Koru & Taito 80v -näyttelyssä esillä olevista koruistaan ja työstään korumuotoilun parissa.

Klo 12–14 Espoonlahden arvoitus – koko perheen omatoimikierros
Koko perheen omatoiminen kierros Espoon kaupunginmuseossa täynnä toimintaa Katse horisontissa -näyttelyssä.

Klo 13 Tyyli identiteetin välineenä
Opastuksella tutustutaan taiteilija ja vaatesuunnittelija Justus Kantakosken johdattamana EMMAn näyttelyihin tyylin, muodin ja identiteetin näkökulmasta.

Klo 13.30 Eleiden ja tekojen arkisto
Eleiden ja tekojen arkisto on esityksellinen opastus, joka liikkuu esittävän taiteen ja kuvataiteen rajapinnalla. Esityksellinen opastus tutkii muistamisen kerroksia – tilassa elettyjä hetkiä, toistettuja eleitä ja tehtyjä askeleita. Teos uudistaa perinteisen museo-opastuksen ja laajentaa totuuden ja fiktion rajaa esitystaiteen keinoin. Työryhmässä koreografi Tero Hytönen ja tanssitaiteilija Aino Purhonen.

Klo 14.30 Esineet, status ja identiteetti
Opastuksella KAMUn historianäyttelyssä tutustutaan siihen, mitä esineillä on haluttu viestiä ja mikä merkitys esineillä on ollut identiteetin rakennusprosessissa. Oppaana taidehistorian väistökirjatekijä Katja Weiland-Särmälä.

Klo 15.30 WeeGee-talo ilman kantavia seiniä
Opastuksella tutustutaan Aarno Ruusuvuoren suunnittelemaan WeeGee-taloon ja sen rakenteeseen toimitusjohtaja ja arkkitehti Vepe Erkkilän sekä rakennesuunnittelija Kari Saarivirran matkassa. Opastuksen lopussa mahdollisuus katsoa klo 16 alkava Aarno Ruusuvuori - betonin ja valon arkkitehti -dokumentti. Yhteistyössä Innovarch-arkkitehtitoimiston kanssa.

TYÖPAJAT  TEKEMISTÄ KAIKEN IKÄISILLE

Klo 1317 Tulevaisuuden ilmeikäs talo
Onko lentäviä taloja olemassa? Millaiseen paikkaan sinä ja talosi laskeutuisitte? Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin työpajassa ideoidaan ja rakennetaan persoonallisia pienoistaloja arkkitehti Matti Suurosen suunnitteleman Futuro-talon inspiroimana.

Klo 1315 Kaarnalaiva-työpaja
Lelumuseon ja Lelumuseon museonystävien työpajassa askarrellaan kaarnalaivoja. Hyppää lapsuutesi muotoilupuuhiin ja testaa tämän klassisen perinnemenopelin valmistusta.

Klo 1216 Lapsuuden tallentamo
Lelumuseo haluaa tallentaa juuri sinun lapsuutesi muistot. Istu alas kaffelle ja karkille, palaa hetkeksi lapsuutesi leikkimaisemiin ja anna muistojen viedä.

Klo 1317 Överiasuste - mikä on sinulle liikaa, toiselle liian vähän?
Avoimessa taidepajassa tehdään uniikkeja huiveja. Mukana taiteilija ja vaatesuunnittelija Justus Kantakoski.

DOKUMENTTINÄYTÖKSET

Klo 11, 12 ja 13 Dokumentti: Rut Bryk: Perhosen kosketus
EMMAn tuottama dokumenttielokuva on lämminhenkinen henkilökuva modernin keramiikkataiteen uudistajasta, taiteilijRut Brykistä (1916–1999)Kesto: 49 min 12 s.

Klo 14, 15 ja 16 Dokumentti: Aarno Ruusuvuori – Betonin ja valon arkkitehti
Tina Cavénin ohjaama dokumentti kertoo WeeGee-talon suunnitelleesta arkkitehti Aarno Ruusuvuoresta. Ruusuvuorta (1925-1992) pidetään yhtenä aikansa merkittävimmistä modernistista arkkitehdeista. Kesto: 15 min.

Tapahtuman järjestävät:

EMMA – Espoon modernin taiteen museo

Espoon kaupunginmuseon KAMU

Suomen Kellomuseo

Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä

Espoon tapahtuma- ja kulttuuripalvelut

Arkkitehtuurikoulu Arkki

Näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, Tapiola
Lisätietoa tapahtumasta: weegee.fi/design

Design + WeeGee. Kuva: Ari Karttunen / EMMA
Futuro-talo. Kuva: Ari Karttunen / EMMA
Futuro-talo. Kuva: Ari Karttunen / EMMA
Lotta Mattila
Omilla jaloilla
seinämaalaus
Niittykummun metroaseman alikulkukäytävä
EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma
Kuva: Yehia Eweis / EMMA
Lotta Mattila Omilla jaloilla 2017 seinämaalaus Niittykummun metroaseman alikulkukäytävä EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma Kuva: Yehia Eweis / EMMA
Tapiola. Kuva: EKM / Teuvo Kanerva
Tapiola. Kuva: EKM / Teuvo Kanerva
Suomen tasavallan jalokivet. Kuva: Teemu Töyrylä
Acton: Last Action Hero, 1993. Kuva

EMMA reopens on 2 June, Tacita Dean exhibition extended until beginning of August and Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition opens in the summer8.5.2020 14:00:00 EESTPress release

Due to exceptional circumstances, changes have been made to EMMA’s exhibition and event programmes. The Tacita Dean exhibition, which opened in late February, will be continued until the start of August, while parts of the exhibition programme for 2020 have been pushed to next year. The solo exhibition of Aaron Heino planned for the summer will open at EMMA in February 2021. The summer season opens with the Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition displaying ceramic animal figures.

EMMA öppnar 2.6, Tacita Deans utställning fortsätter till början av augusti och utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila öppnar till sommaren8.5.2020 14:00:00 EESTTiedote

På grund av undantagsförhållandena har EMMA gjort ändringar i tidtabellerna för utställningar och program. Tacita Deans utställning som öppnade i slutet av februari förlängs till början av augusti, och en del av utställningarna som planerats för 2020 skjuts upp till nästa år. Aaron Heinos separatutställning som skulle sättas upp i sommar öppnar exempelvis på EMMA i februari 2021. Sommarsäsongen inleds med utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila med keramiska djurskulpturer.

EMMA avataan 2.6., Tacita Deanin näyttelyä jatketaan kahdella kuukaudella ja Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttely avautuu kesäksi7.5.2020 12:00:00 EESTTiedote

Poikkeusoloista johtuen EMMAssa on tehty muutoksia näyttely- ja ohjelma-aikatauluihin. Helmikuun lopussa avautunutta Tacita Deanin näyttelyä jatketaan elokuun alkuun asti ja osa vuoden 2020 näyttelysisällöistä siirtyy ensi vuodelle. Muun muassa kesälle suunniteltu Aaron Heinon yksityisnäyttely avautuu EMMAssa helmikuussa 2021. Kesäkausi avataan keraamisia eläinveistoksia esittelevällä Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyllä.

EMMA has started cooperation negotiations31.3.2020 11:55:00 EESTPress release

EMMA – Espoo Museum of Modern Art has started cooperation negotiations on Thursday 26 March 2020. The negotiations include the entire staff of 44 employees. The reason for the cooperation negotiations is the loss of entrance ticket fees and other income due to the coronavirus, as well as the discontinuation of customer service activities for the duration of the exceptional circumstances. EMMA has been closed from the public in accordance with instructions from the Finnish government and the City of Espoo since 17 March 2020. The cooperation negotiations may result in downsizing the operations and temporary lay-offs. Museum Director Pilvi Kalhama states that the goal is to secure the museum’s operating capability in the future.

EMMA har inlett samarbetsförhandlingar27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum har torsdagen 26.3.2020 inlett samarbetsförhandlingar. Förhandlingarna gäller hela personalen, det vill säga 44 arbetstagare. Orsaken till samarbetsförhandlingarna är förlusten av biljettintäkter och andra intäkter förorsakade av coronasituationen, samt att kundservicen har stängts ner för den tid undantagstillståndet är i kraft. EMMA har sedan den 17.3.2020 varit stängt, i enlighet med Finlands regerings och Esbo stads anvisningar. Samarbetsförhandlingarna kan innebära nedskärningar i museets funktioner och permitteringar. Enligt museidirektör Pilvi Kalhama är målet att trygga museets framtida verksamhetsförmåga.

EMMA on aloittanut yt-neuvottelut27.3.2020 15:00:00 EETTiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on aloittanut yhteistoimintaneuvottelut torstaina 26.3.2020. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa eli 44 työntekijää. Syynä yt-neuvotteluille ovat koronatilanteen aiheuttamat pääsylippu- ja muiden tulojen menetykset sekä asiakaspalvelutoiminnan lakkaaminen poikkeustilanteen ajaksi. EMMA on ollut suljettuna yleisöltä Suomen hallituksen ja Espoon kaupungin ohjeiden mukaisesti 17.3.2020 alkaen. Yt-neuvottelut saattavat merkitä toimintojen supistamista ja lomautuksia. Museonjohtaja Pilvi Kalhaman mukaan tavoitteena on turvata museon toimintakyky tulevaisuudessa.