EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Tapahtumapäivä muotoilun ystäville Näyttelykeskus WeeGeellä ja lähiympäristössä

Lauantaina 28.9. klo 11–17 vietetään toista kertaa Näyttelykeskus WeeGeen toimijoiden yhdessä järjestämää Design + WeeGee -tapahtumaa. Arkkitehtuuri- ja muotoiluaiheisen tapahtuman teemana on identiteetti. Ohjelma koostuu puheenvuoroista, kaupunkikävelyistä, asiantuntijaopastuksista ja työpajoista.

Design + WeeGee. Kuva: Ari Karttunen / EMMA

Design + WeeGee -tapahtuman ohjelmassa pureudutaan identiteettiin eri näkökulmista. Miten henkilön tai paikan identiteetti vaikuttaa suunnitteluprosessiin? Mistä rakentuu paikallisidentiteetti ja miten brändi voi sitä hyödyntää? Teemaa pohtivat puheenvuoroissaan muun muassa Keskustakirjasto Oodin projektiarkkitehti Jussi Vuori, Olarin Panimon myyntivastaava Hanna Montonen ja korusuunnittelija Heli Kauhanen. Puheohjelmaa juontaa Maria Veitola.

Aarno Ruusuvuoren vuonna 1968 suunnittelemaan Näyttelykeskus WeeGeen arkkitehtuuriin tutustutaan toimitusjohtaja ja arkkitehti Vepe Erkkilän sekä rakennesuunnittelija Kari Saarivirran WeeGee-talo ilman kantavia seiniä -opastuksella. Kaupunkikävelyillä perehdytään Tapiolan omintakeiseen puutarhakaupunkikaavaan sekä sen vanhaan ja uuteen arkkitehtuuriin. 90-luvun Kivenlahteen tutustutaan graffititaiteilija Actonin johdolla. Länsimetron kulttuurikierroksella kuullaan metroasemien arkkitehtuurista, taideteoksista ja alueiden historiasta. Myös ikoninen Futuro-talo avataan yleisölle tapahtumapäiväksi.

Tekemistä ja koettavaa kaiken ikäisille tarjoaa runsas ohjelma Näyttelykeskus WeeGeellä. Työpajoissa suunnitellaan muun muassa tulevaisuuden taloja, rakennetaan kaarnalaivoja ja tehdään omaa tyyliä kuvaavia asusteita. Opastuksilla tutustutaan museoiden näyttelyihin eri asiantuntijoiden johdolla ja dokumenttinäytöksissä syvennytään henkilökuviin taiteilija Rut Brykistä ja arkkitehti Aarno Ruusuvuoresta.

Tapahtumaan voi osallistua museolipun hinnalla: 12 / 10 €, alle 18- ja yli 70-vuotiaat sekä museokorttilaiset ilmaiseksi. WeeGeellä palvelee koko tapahtuman ajan kahvila Lumière WeeGee ja museokauppa EMMA Shop.

Koko ohjelma

DESIGN TALK: SUUNNITTELUN POHJANA VAHVA IDENTITEETTI

Puheenvuorot klo 14–15 välillä. Keskustelu klo 15–15.30. Puheohjelman juontaaMaria Veitola

Oodi – kirjasto suomalaisuuden ytimessä
Arkkitehti Jussi Vuori

Tasavallan jalokivet -koru merkkinä vallasta
Läänintaiteilija ja korusuunnittelija Heli Kauhanen

Talomuseo Glims uudisrakennus – miten suunnitella uutta osaksi historiallista miljöötä?
Arkkitehtiopiskelija Heljä Nieminen

Lähiömeininkiä pullossa: Olarin identiteetti olutbrändin taustalla
Olarin Panimon myyntivastaava Hanna Montonen

KÄVELY
KIERROKSIA

Klo 1213 Taiteilijakävely: graffittitaiteilija Actonin Kivenlahti
Matkusta 1990-luvun Kivenlahteen graffititaiteilija Actonin kanssa. Kierros järjestetään Kivenlahdessa

Klo 13–14.30 Tapiolan arkkitehtuurikävely
Kävely johdattaa ikonisen puutarhakaupungin ytimeen. Tule tutustumaan Tapiolan historiaan sekä vanhaan ja uuteen arkkitehtuuriin oppaan johdolla.

Klo 1517 Kulttuurikierros metrossa
Kierroksella kuulet Länsimetron asemilla sijaitsevista taideteoksista, arkkitehtuurista ja alueen historiasta. Niittykummun metroasemalla sijaitsevan Okapi-taideteoksen esittelee taiteilija Lotta Mattila.

OPASTUKSIA NÄYTTELYKESKUS WEEGEELLÄ

Klo 11.30 Opastus Bryk & Wirkkala -katseluvarastoon
Opastuksella tutustutaan Rut Brykin (1916 – 1999) ja Tapiola Wirkkalan (1915 – 1985) henkilökohtaisille työskentelyarkistoille perustuvaan kokoelmaan.

Klo 12–15 Tapaa korumuotoilija
Lahden muotoiluinstituutin korumuotoilun opiskelijat kertovat Kellomuseossa Koru & Taito 80v -näyttelyssä esillä olevista koruistaan ja työstään korumuotoilun parissa.

Klo 12–14 Espoonlahden arvoitus – koko perheen omatoimikierros
Koko perheen omatoiminen kierros Espoon kaupunginmuseossa täynnä toimintaa Katse horisontissa -näyttelyssä.

Klo 13 Tyyli identiteetin välineenä
Opastuksella tutustutaan taiteilija ja vaatesuunnittelija Justus Kantakosken johdattamana EMMAn näyttelyihin tyylin, muodin ja identiteetin näkökulmasta.

Klo 13.30 Eleiden ja tekojen arkisto
Eleiden ja tekojen arkisto on esityksellinen opastus, joka liikkuu esittävän taiteen ja kuvataiteen rajapinnalla. Esityksellinen opastus tutkii muistamisen kerroksia – tilassa elettyjä hetkiä, toistettuja eleitä ja tehtyjä askeleita. Teos uudistaa perinteisen museo-opastuksen ja laajentaa totuuden ja fiktion rajaa esitystaiteen keinoin. Työryhmässä koreografi Tero Hytönen ja tanssitaiteilija Aino Purhonen.

Klo 14.30 Esineet, status ja identiteetti
Opastuksella KAMUn historianäyttelyssä tutustutaan siihen, mitä esineillä on haluttu viestiä ja mikä merkitys esineillä on ollut identiteetin rakennusprosessissa. Oppaana taidehistorian väistökirjatekijä Katja Weiland-Särmälä.

Klo 15.30 WeeGee-talo ilman kantavia seiniä
Opastuksella tutustutaan Aarno Ruusuvuoren suunnittelemaan WeeGee-taloon ja sen rakenteeseen toimitusjohtaja ja arkkitehti Vepe Erkkilän sekä rakennesuunnittelija Kari Saarivirran matkassa. Opastuksen lopussa mahdollisuus katsoa klo 16 alkava Aarno Ruusuvuori - betonin ja valon arkkitehti -dokumentti. Yhteistyössä Innovarch-arkkitehtitoimiston kanssa.

TYÖPAJAT  TEKEMISTÄ KAIKEN IKÄISILLE

Klo 1317 Tulevaisuuden ilmeikäs talo
Onko lentäviä taloja olemassa? Millaiseen paikkaan sinä ja talosi laskeutuisitte? Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin työpajassa ideoidaan ja rakennetaan persoonallisia pienoistaloja arkkitehti Matti Suurosen suunnitteleman Futuro-talon inspiroimana.

Klo 1315 Kaarnalaiva-työpaja
Lelumuseon ja Lelumuseon museonystävien työpajassa askarrellaan kaarnalaivoja. Hyppää lapsuutesi muotoilupuuhiin ja testaa tämän klassisen perinnemenopelin valmistusta.

Klo 1216 Lapsuuden tallentamo
Lelumuseo haluaa tallentaa juuri sinun lapsuutesi muistot. Istu alas kaffelle ja karkille, palaa hetkeksi lapsuutesi leikkimaisemiin ja anna muistojen viedä.

Klo 1317 Överiasuste - mikä on sinulle liikaa, toiselle liian vähän?
Avoimessa taidepajassa tehdään uniikkeja huiveja. Mukana taiteilija ja vaatesuunnittelija Justus Kantakoski.

DOKUMENTTINÄYTÖKSET

Klo 11, 12 ja 13 Dokumentti: Rut Bryk: Perhosen kosketus
EMMAn tuottama dokumenttielokuva on lämminhenkinen henkilökuva modernin keramiikkataiteen uudistajasta, taiteilijRut Brykistä (1916–1999)Kesto: 49 min 12 s.

Klo 14, 15 ja 16 Dokumentti: Aarno Ruusuvuori – Betonin ja valon arkkitehti
Tina Cavénin ohjaama dokumentti kertoo WeeGee-talon suunnitelleesta arkkitehti Aarno Ruusuvuoresta. Ruusuvuorta (1925-1992) pidetään yhtenä aikansa merkittävimmistä modernistista arkkitehdeista. Kesto: 15 min.

Tapahtuman järjestävät:

EMMA – Espoon modernin taiteen museo

Espoon kaupunginmuseon KAMU

Suomen Kellomuseo

Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä

Espoon tapahtuma- ja kulttuuripalvelut

Arkkitehtuurikoulu Arkki

Näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, Tapiola
Lisätietoa tapahtumasta: weegee.fi/design

Design + WeeGee. Kuva: Ari Karttunen / EMMA
Futuro-talo. Kuva: Ari Karttunen / EMMA
Futuro-talo. Kuva: Ari Karttunen / EMMA
Lotta Mattila
Omilla jaloilla
seinämaalaus
Niittykummun metroaseman alikulkukäytävä
EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma
Kuva: Yehia Eweis / EMMA
Lotta Mattila Omilla jaloilla 2017 seinämaalaus Niittykummun metroaseman alikulkukäytävä EMMA – Espoon modernin taiteen museon kokoelma Kuva: Yehia Eweis / EMMA
Tapiola. Kuva: EKM / Teuvo Kanerva
Tapiola. Kuva: EKM / Teuvo Kanerva
Suomen tasavallan jalokivet. Kuva: Teemu Töyrylä
Acton: Last Action Hero, 1993. Kuva

Den världsberömda Chiharu Shiota förverkligar på EMMA en stor rumslig installation på hösten 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

I samarbetsformen mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse har man ända sedan år 2018 kunnat se verk av betydelsefulla internationella konstnärer som skapats speciellt för EMMAs utrymmen. Den fjärde konstnären som framträder inom ramen för detta samarbete är Chiharu Shiota som är känd för sina imponerande rumsliga verk där hon förenar trådnät med olika slags objekt. I utställningen Beröring som presenterar Saastamoinens stiftelses konstsamling och som visas permanent i EMMA har gjorts tillägg för mediakonstprogrammet för år 2020.

The internationally acclaimed artist Chiharu Shiota will create a large spatial installation for EMMA in autumn 2021 14.11.2019 12:50:00 EETPress release

Since 2018, the collaboration between EMMA and Saastamoinen Foundation has seen works created by topically relevant international artists, tailored site-specifically for EMMA’s unique space. The fourth artist in the collaboration is Chiharu Shiota, who is known for her impressive spatial artworks, where she combines vast webs of threads with various everyday objects.

Maailmankuulu Chiharu Shiota toteuttaa EMMAan suuren tilallisen installaation syksyllä 202114.11.2019 12:50:00 EETTiedote

EMMAn ja Saastamoisen säätiön välisessä yhteistyömuodossa on vuodesta 2018 nähty varta vasten EMMAn tilaan luotuja teoksia merkittäviltä kansainvälisiltä taiteilijoilta. Yhteistyön puitteissa neljäs taiteilija on Chiharu Shiota, joka on tunnettu vaikuttavista tilallisista teoksista, joissa hän yhdistää laajoja lankaverkostoja erilaisiin arkisiin objekteihin. Lisäksi EMMAssa pysyvästi esillä olevaan, Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään, Kosketus-näyttelyyn on tehty lisäyksiä mediataiteen ohjelmaan vuodelle 2020.

Uusi tilataideteos julkistetaan Merituulentorin uudessa pyöräparkissa – kaupunkilaiset mukana nimeämässä teoksen hahmoja!23.10.2019 10:55:00 EESTTiedote

Espoon Tapiolassa avataan uusi yli 400 pyörän pyöräparkki torstaina 24.10. Tapiolan metroaseman yhteyteen. Taidegraafikko Seela Petra on luonut tilallisen julkisen taiteen teoksen, joka levittäytyy uuden pyöräparkin seinille ja pylväisiin ja tuo taiteen lähelle ihmisten arkea. Uutta teosta juhlistetaan kaikille avoimissa avajaisissa 24.10. klo 16–17.

The first Tapio Wirkkala Rut Bryk prize was awarded in 2016 honoring the memory of the noted artist/designer couple during the celebration of their centennial year. The award is given out every three years and this year marks the second time the prize is awarded. The ceremony will be held on the birthday of Rut Bryk, October 18, 2019.

EMBARGO Tapio Wirkkala Rut Bryk -palkinto rohkealle keramiikkataiteilijalle, Hinrich Krögerille – teokset esillä vain viikonloppuna!18.10.2019 16:00:00 EESTTiedote

Embargo 18.10. klo 16.00: Tapio Wirkkalan ja Rut Brykin 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö jakoi ensimmäisen kerran taiteilijapariskunnan muistoa juhlistavan kansainvälisen muotoilupalkinnon. Joka kolmas vuosi jaettava palkinto jaetaan tänä vuonna toisen kerran Rutin syntymäpäivänä 18.10.2019.