Tapani Baggen ja Carlos da Cruzin Apassit-sarja jälleen Runeberg Junior -ehdokkaana

Tapani Baggen ja Carlos da Cruzin Apassit-sarja on jo kolmatta kertaa Runeberg Junior -palkintoehdokkaana, kun sarjan neljäs osa Rautamiehen arvoitus tavoittelee vuoden 2021 palkintoa. Apassit-sarja on myös palkinnon hallitseva voittaja, sillä vuoden 2020 Runeberg Junior -palkinto myönnettiin helmikuussa sarjan edelliselle osalle Katoava muumio.

Tapani Baggen kirjoittama ja Carlos da Cruzin kuvittama Apassit-sarja kerää kunniaa ja kehuja. Sarjassa on ilmestynyt neljä osaa, joista kolme on ollut Runeberg Junior -palkintoehdokkaana. Sarjan neljäs osa Rautamiehen arvoitus tavoittelee vuoden 2021 palkintoa. Teoksessa salaseura Apassit eli Samuli, Erik, Otto, Heikki, Elli ja Nelli seikkailevat jälleen vuoden 1910 Helsingissä ja ratkovat visaista arvoitusta.

Runeberg Junior -raatiin kuuluivat päätoimittaja Marko Enberg, rehtori emerita Leena Stolzmann ja opas Jenny Törnroos. Raati perusteli teoksen ehdokkuutta näin:

"Erittäin houkutteleva ja puoleensa vetävä, jännittävä tarina. Rautamiehen arvoituksessa lukija pääsee matkalle Helsinkiin noin vuoteen 1910. Salaseuran ratkoessa mystisiä Helsingin yötaivaan valoilmiöitä ja rautamiehen arvoitusta tulee samalla oppineeksi pääkaupunkiseudun historiaa kiinnostavalla tavalla. Kirja on mukaansatempaava ja sen lukee mielellään samalla loppuun asti. Carlos da Cruzin kuvitus täydentää kokonaisuuden."

Runeberg Junior -palkinto myönnetään suomalaiselle lastenkirjalle, jonka kohderyhmänä ovat 6–9-vuotiaat lapset. Lopullisen valinnan tekee kahdeksan lapsiraatia porvoolaisista päiväkodeista ja kouluista. Voittaja julkistetaan helmikuussa 2021.

Tapani Bagge on julkaissut toista sataa kirjaa ja palkittu lähes kaikesta, mihin on ryhtynyt. Hän kirjoittaa kaikenikäisille, etupäässä jännitystä ja huumoria: kirjoja, kuunnelmia, näytelmiä, sarjakuva- ja tv-käsikirjoituksia sekä laulutekstejä.

Carlos da Cruz (s. 1972) on ranskalaissyntyinen, nykyään Espoossa asuva kuvittaja ja graafikko. Hän opiskeli sarjakuvapiirtämistä ja graafista suunnittelua Ranskassa, ja muutettuaan Suomeen hän on työskennellyt sekä oppimateriaalien että lastenkirjojen parissa.

Arvostelukappaleet, pdf-vedokset ja tekijöiden haastattelupyynnöt: Hannele Tavi puh. 044 531 2225, hannele.tavi@otava.fi

Lue lisää julkaisijalta Karisto Oy

Kariston kevät 2021 on täynnä vahvoja ja viihdyttäviä nimiä – tutustu upeaan kattaukseen!29.10.2020 10:10:00 EETTiedote

Kariston keväässä on jännitystä ja romantiikkaa, tarkkanäköistä ajankuvan pohdintaa, huumoria ja historian siipien havinaa. Tietokirjojen viisaat yhteiskunnalliset näkökulmat kannustavat laaja-alaiseen ajatteluun, ihanat oppaat taas mutkattomaan ja rentoon itsensä kehittämiseen. Uudenlaisessa satukirjassa vanhempi piirtää satua lapsen iholle. Eräs kuuluisa dekkaristi debytoi lastenkirjailijana.

Miltä tuntuu, kun on lähdettävä kotoa ja jätettävä kaikki tuttu? Maailman vesipäivänä julkaistava tarinallinen tietokirja paneutuu kuivuuden aiheuttamiin ongelmiin17.3.2020 10:32:00 EETTiedote