WolfcomWolfcom

Tapio Lehtisen pelastaja kastoi kisaveneen Helsingissä - Galiana WithSecure matkalle maailman ympäri

Tapio Lehtinen Sailing on solminut pääyhteistyökumppanisopimuksen suomalaisen kyberturvallisuusyhtiö WithSecuren kanssa. Yhteistyön myötä Lehtinen tiimeineen starttaa legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen nyt uudelleennimetyllä Swan 55 -joolilla Galiana WithSecure. Kilpailun kauneimman veneen ja venekunnan kummina toimii suomalaispurjehtijan Intian valtamerestä marraskuussa pelastanut ja GGR-voitollaan kilpapurjehduksen historiaan purjehtinut Kirsten Neuschäfer.
Lehtisen Golden Globe Racessa pelastanut ja äärimmäisen haastavan yksinpurjehduksen voittoon purjehtinut Kirsten Neuschäfer antoi Tapio Lehtiselle kuuluisan onnenpotkunsa Galiana WithSecure -veneen kastajaisissa. ”Olen todella iloinen, että pelastajani Kirsten löysi näin pian historiallisen voittonsa jälkeen aikaa tulla meitä kannustamaan. Parempaa kummia emme voisi tiimillemme ja veneellemme saada”, sanoo Tapio Lehtinen. Kuva: WithSecure

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen joutui keskeyttämään Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun toiselta sijalta hänen Asteria-veneensä upottua yllättäen Intian valtamereen marraskuussa. Pelastuslautassa vuorokauden ajelehdittuaan paikalle ehti kolmantena ollut kisakumppani Kirsten Neuschäfer, joka pelasti suomalaispurjehtijan merestä ja auttoi häntä siirtymään paikalle saapuneeseen rahtialukseen. Lehtisen pelastusoperaation aiheuttamasta viivästyksestä huolimatta eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer lopulta voitti maailman haastavimman purjehduskilpailun. Hänestä tuli voittonsa myötä purjehdushistorian seitsemäs ihminen, joka on onnistunut pysähtymättä purjehtimaan maapallon ympäri ilman modernia teknologiaa, sekstantilla eteläisten mantereiden suurten niemien kautta navigoiden.

Lehtisen odottamaton onnettomuus ja veneen uppoaminen toivat synkkiä pilviä hänen jo suunnitteilla olleeseen seuraavaan koitokseensa, täydellä tiimillä purjehdittavaan Ocean Globe Race -kilpailuun. Edellisen kisaveneen uppoaminen oli omiaan laittamaan myös yhteistyökumppanien uskon koetukselle, mutta merkittävän kotimaisen pääsponsorin henkinen ja taloudellinen tuki tuovat turvaa syyskuussa starttaavaan haastavaan purjehduskilpailuun valmistautumiseen.

”Olen äärettömän iloinen ja ylpeä paitsi turvallisuutta ja varmuutta huokuvasta pääyhteistyökumppanistamme WithSecuresta, myös siitä, että pelastajani Kirsten löysi näin pian historiallisen voittonsa jälkeen aikaa tulla meitä kannustamaan. Parempaa yhteistyökumppania ja parempaa kummia emme voisi tiimillemme ja veneellemme saada. Upeasti vahvistuneen paketin myötä voimme lähteä turvallisin mielin seuraavalle matkalle maailman ympäri”, kertoo purjehtija Tapio Lehtinen.

Turvana kaiken ennakointi

Galiana-tiimin nyt julkistettu pääyhteistyökumppani on suomalainen yritystietoturvayhtiö WithSecure, jonka missiona on turvallisempi ja kestävämpi digitaalinen maailma. Vaikka aito, klassinen maailmanympäripurjehdus retroveneillä on hyvin erilaista moderniin yritysmaailmaan verrattuna, ovat uhat merellä, toimistoissa ja tuotantolaitoksissa yleensä yllättäviä ja odottamattomia.

”Suomalaisen purjehdushistorian suuri sankari Lehtinen on onneksemme elävä esimerkki siitä, mitä valmius reagoida odottamattomiin tapahtumiin parhaimmillaan tarkoittaa. Kestävään kehitykseen kuuluu myös aiemmista epäonnistumisista oppiminen. Autamme kehittämään sietokykyä kyberuhkia vastaan ja uskomme, että sisukkaan ja sietokyvyltään maailman huippua edustavan Lehtisen fölissä olemalla meille avautuu uusia mahdollisuuksia päästä esittelemään turvallisuusosaamistamme myös maailmalla. Lehtisen kansainvälisestä arvostuksesta kertoo jotain, että GGR-legenda Kirsten Neuschäfer saapui kastamaan kisaveneen”, kertoo WithSecuren toimitusjohtaja Juhani Hintikka ja jatkaa:

”Aivan kuten maailmanympäripurjehduskilpailuun valmistautuva Galiana WithSecuren tiimi, myös me uskomme yhdessä tekemiseen ja yhteisturvallisuuteen. Vain siten päästään parhaisiin tuloksiin niin modernien yritysten kyberturvallisuuden, kuin tällaisen klassisen, analogista maailmaa edustavan purjehduskilpailunkin riskien ennakoinnin osalta.”

Suomalaisen valtameripurjehduksen seuraava sukupolvi

Ocean Globe Race on noin kahdeksan kuukauden mittainen purjehdus maailman ympäri klassisilla purjeveneillä ilman tietokoneita, satelliittinavigointia, GPS:ää tai muitakaan modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä tai materiaaleja. Southamptonista syyskuun 10. päivänä alkavan kilpailun 27 000 merimailin pituinen reitti kulkee kolmen eteläisen mantereen suuren niemimaan ympäri ja jakautuu neljään etappiin. Välipysähdykset ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este. Paluuta takaisin Southamptoniin odotetaan huhtikuussa 2024.

65-vuotiaan kapteenin Tapio Lehtisen lisäksi tiimiin kuuluvat kakkoskippari Ville Norra, 51, tiimipäällikkö Pia Grönblom, 50, Kaisla Jacoby, 20, Viivi Moisio, 20, Mauri de Meulder, 26, Anton Eklund, 25, Alexander von Flittner, 27, Elia Koski, 27, Juho Sattanen, 28, Lassi Liimatainen, 29 ja Mikko Hongell, 33.

”Olemme tiiminä työskennelleet nyt kolme purjehduskautta paitsi omia vahvuuksiamme kehittäen ja niillä yhteistyötä vahvistaen, myös valmistelleet venettä kisakuntoon. Tunsimme Asterian ja tunnemme Galiana WithSecuren läpikotaisin. Vaikka Tapion GGR keskeytyi dramaattisesti, lähdemme omaan kilpailuumme luottavaisin mielin. Kirsten on mahtava kannustaja ja hänen esimerkkinsä näytti, että kaikki on kaikille mahdollista. Olemme valmistautuneet henkisesti ja fyysisesti myös kaikkein epätodennäköisimpiin uhkiin, ja luotan tiimin jokaiseen jäseneen ja meihin yhdessä kuin vuoreen. Olemme valmiita”, lupaa Galiana WithSecurity -tiimin nuorin jäsen Kaisla Jacoby.

Purjehduslegendat tukevat toisiaan

Kirsten Neuschaferin Golden Globe Race 2022 -kisan voitto jää kilpapurjehduksen historian merkkitapahtumiin. Hän on ensimmäinen maailmanympäripurjehduskilpailun voittanut naispurjehtija. Kuudestatoista kisaan startanneesta vain kolme selvisi pääkilpailun maaliin. Vuoden 2018-kilpailussa kahdeksastatoista purjehtijasta Tapio Lehtinen pääsi maaliin viidentenä ja viimeisenä, ja GGR:n alkuperäisessä kilpailussa vuonna 1968 yhdeksästä kilpailijasta maaliin selvisi ainoastaan yksi.

”Toivon Tapiolle ja hänen tiimilleen parasta mahdollista myötätuulta ja onnea. Hänen kohtaamisensa Intian valtamerellä on unohtumaton hetki myös minulle. Tapion rauhallisuus ja määrätietoisuus tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Olenkin iloinen nähdessäni, että Galiana WithSecuren tiimissä on myös nuoria naisia, jotka varmasti tietävät, että kaikki on kaikille mahdollista, kunhan valmistautuu hyvin. En itse lähtenyt kisaan kilpaillakseni missään tietyssä lokerossa, vaan rinta rinnan kaikkien kanssa kilpailemaan voitosta. Sen sitten tein ja toivon, että saan voitollani kannustettua lisää naisia toteuttamaan unelmiaan”, kannustaa Kirsten Neuschäfer ja jatkaa:

”Tapio on erinomainen purjehtija ja osaa ottaa kaiken huomioon. Silti meri on arvaamaton. Kun adrenaliinintäytteisen pelastusoperaation jälkeen olin taas yksin merellä ajatusteni kanssa, mietin kuinka olosuhteet voivat muuttua nopeasti ja kuinka suuri osuus myös onnella on tässä pelissä. Olenkin onnellinen, että sain kunnian tutustua Tapioon ja kutsun hänen OGR-tiiminsä kummiksi. Tiedän, että he ovat nimensä mukaisesti turvassa.”

Purjehdusalalla arvostettu Cruising Club of America -avomeripurjehdusjärjestö myönsi Kirsten Neuschfärille toiminnastaan Tapio Lehtisen pelastamiseksi Rod Stephens Seamanship Trophy -palkinnon, joka annetaan vuosittain yhden tai useamman henkilön pelastamisesta merellä. Myös Ocean Cruising Club -yhteisö palkitsi Neuschäferin, Lehtisen ja rahtilaiva Darya Gayatrin kapteeni Mehrotran miehistöineen merimiestaitopalkinnolla.

Merten hyvinvoinnin puolesta

Tapio Lehtinen haluaa purjehduksen kuninkuusluokkaan osallistumisellaan paitsi menestyä, myös kiinnittää yleistä huomiota valtamerten ja ilmaston huolestuttavaan tilaan sekä nostaa esille kestäviä, hiilineutraaliin kiertotalousyhteiskuntaan tähtääviä ratkaisuja. Samoja arvoja tuotantotalouden diplomi-insinööri edellyttää myös yhteistyökumppaneiltaan.

Tapio Lehtinen Sailing -tiimin Ocean Globe Race 2023 -kisan pääyhteistyökumppani on suomalainen WithSecure. Muita tiimin kumppaneita ovat Cinia, 3StepIT, Quuppa, Aava, Aktia, Caligo, Finnlines, Hyötytuuli, Kotkamills, Norsepower, Terawatt, Skipperi ja Helsingin satama.

S/Y Galiana WithSecure

Yhdysvaltalaisen Sparkman & Stephens -veneensuunnittelutoimiston suunnittelema kaksimastoinen Swan 55 -jooli. Rakentaja Nautor, Pietarsaari, Suomi, 1970. Pituus 17 m, paino 19 tonnia, purjeiden pinta-ala 120 m2, spinaakkkerien kanssa 350 m2.

Tapio Lehtisen, Kirsten Neuschäferin ja Galiana WithSecure -tiimin haastattelupyynnöt:

Sini Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 400 397 464, sini.sorainen@wolfcom.fi

Lisätiedot WithSecure:
Inari Anttila, WithSecure, +358 43 824 0090, inari.anttila@withsecure.com

Tapio Lehtisen uudelleennimetyn Swan 55 -joolin Galiana WithSecuren ja venekunnan kummina toimii suomalaispurjehtijan Intian valtamerestä marraskuussa pelastanut ja GGR-voitollaan kilpapurjehduksen historiaan purjehtinut eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer. Kuva: WithSecure
”Suomalaisen purjehdushistorian sankari Lehtinen on onneksemme elävä esimerkki siitä, mitä valmius reagoida odottamattomiin tapahtumiin parhaimmillaan tarkoittaa. Me WithSecurella autamme yrityksiä kehittämään sietokykyä kyberuhkia vastaan ja uskomme, että sisukkaan ja sietokyvyltään maailman huippua edustavan Lehtisen fölissä olemalla meille avautuu uusia mahdollisuuksia päästä esittelemään turvallisuusosaamistamme myös maailmalla”, kertoo Tapio Lehtisen uuden pääyhteistyökumppanin, WithSecuren, toimitusjohtaja Juhani Hintikka (oik). Kuva: WithSecure
Ocean Globe Race on noin kahdeksan kuukauden mittainen purjehdus maailman ympäri klassisilla purjeveneillä ilman tietokoneita, satelliittinavigointia, GPS:ää tai muitakaan modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä tai materiaaleja. 65-vuotiaan kapteenin Tapio Lehtisen (oik) lisäksi Galiana WithSecuren kannella tiimin jäsenet Ville Norra (vas.), Viivi Moisio, Kaisla Jacoby, Pia Grönblom, Juho Sattanen, Alexander von Flittner, Anton Eklund, Mauri de Meulder, Elia Koski ja Mikko Hongell. Kuvassa Mikon ja Tapion välissä venekunnan kummi, Tapion pelastaja ja GGR-kisan voittaja Kirsten Neuschäfer.
Tapio Lehtisen tiimi koostuu varakapteenista, tiimipäälliköstä sekä valtameripurjehduksen seuraavan sukupolven lupauksista. Veneen ja venekunnan kummi, Lehtisen pelastaja ja GGR-purjehduskilpailun voittaja Kirsten Neuschäfer sanoo olevansa iloinen, että Galiana WithSecuren tiimissä on myös nuoria naisia. Hän toivoo historiallisen GGR-voittonsa kannustavan lisää naisia toteuttamaan unelmiaan. Kuvassa Viivi Moisio (vas), Kaisla Jacoby, Kirsten Neuschäfer ja Pia Grönblom. Kuva: WithSecure
Tapio Lehtinen tiimeineen starttaa legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen nyt uuden pääyhteistyökumppanin mukaan uudelleennimetyllä Swan 55 -joolilla Galiana WithSecure. Veneen kastajaisissa WithSecuren toimitusjohtaja Juhani Hintikka (vas) sekä Tapio Lehtinen (oik) tiimeineen. Kuva: WithSecure

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.

Skandinavian villinnyt Camping-viihderavintola Helsinkiin13.2.2024 12:56:52 EET | Tiedote

Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa kulttimaineeseen noussut viihderavintola Camping avautuu maaliskuussa Helsinkiin. Ratagolfin ympärille noussut ravintolakonsepti rikastuttaa paitsi Helsingin yökerho- ja klubitarjontaa, tarjoaa se päivisin ja viikonloppuisin elämyksellisen ympäristön laajemmalle kohderyhmälle työpalavereista ja ensitreffeistä myös lapsiperheiden ajanviettoon. Iso Roobertinkadulla sijaitsevassa Helsinki Camping -baarissa on kilpatason 13-väyläinen minigolfrata, karaokehuone, monipuolinen baari ja street food -keittiö sekä DJ-vetoinen yökerho tanssilattioineen.

Talvinen Viro tarjoaa koko perheen elämyksiä lomalaisille13.2.2024 09:29:14 EET | Tiedote

Suomalaisten suosituin matkakohde Viro tarjoaa talvilomalaisille paljon tekemistä ja hauskoja elämyksiä. Viron jokaisesta kolkasta löytyy kiinnostavaa puuhaa ja pienen maan suuret seikkailut ovat perheille myös helposti saavutettavissa. Tallinnan matkailutoimiston Silja Hurskainen ja Itä-Virumaan matkailuverkoston Mikko Virta antavat vinkit talvisiin seikkailuihin ja paljastavat omat suosikkikohteensa Tallinnassa ja Itä-Virossa.

Uusi voileipätrendi Suomeen – Vaasan leipoi Sub Sandwichin1.2.2024 13:13:15 EET | Tiedote

Gourmet-tason katuruuan suosio jatkuu vahvana, ja juuri nyt sitä kasvattavat erityisesti ruokaisat voileivät. Hampurilaisten, hodarien ja pizzan vanavedessä kuumaksi ruokatrendiksi noussut sandwich valtaa nyt myös kotikeittiöt, kun Vaasan tuo kauppoihin Vaasan Street Food Sub Sandwichin. Se on ensimmäinen kotimainen tuoreleipä, josta saa loihdittua aidon, ruokaisan sub-herkun kotikeittiössä, omalla tyylillä.