Mediasignal Group

Tärkeä osa kiertotaloutta – tehokas raportointijärjestelmä pakkausmateriaaleille

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on Suomen teollisuuden ja kaupan liittojen omistama voittoa tavoittelematon palveluyhtiö. Pakattujen tuotteiden maahantuojat ja Suomessa pakkaavat yritykset raportoivat vuosittain Ringille pakkausmateriaaliensa käytön. Mediasignal toimi Ringin kumppanina, kun yritysten käyttämien pakkausmateriaalien ilmoittamiseen tarvittava selainpohjainen tietojärjestelmä uudistettiin.
Uudella extranetpalvelulla ilmoitukset tehdään helpommin ja tarkemmin

Tavoitteeksi asetettiin helppokäyttöinen ja tehokas ratkaisu, joka mahdollistaa Ringille kommunikoinnin asiakkaiden kanssa sekä helpottaa raportointia ja työn organisointia. Viranomaisia varten käytön ja raportoinnin täytyy täyttää lainsäädännön vaatimukset. Kehitystarpeita kerättiin Ringin asiantuntijoilta sekä asiakkailta.

– Jotta tällainen tärkeä palvelu toimii päivittäisenä työkaluna, täytyy helppokäyttöisyys muokata kaikkiin toimintoihin. Eliminoimme tyypillisiä käyttäjien ongelmia, jotka liittyvät salasanoihin, virheilmoituksiin ja muihin ylimääräistä työtä teettäviin asioihin. Myös lomakkeiden pitää ohjata käyttäjää loogisesti eteenpäin, kertovat Ringin asiakaspalvelupäällikkö Maija Peltola ja ratkaisuarkkitehdin roolissa ollut Mediasignalin toimitusjohtaja Marko Kujala.

Vaatimusmäärittelyjä laatinut Ringin järjestelmäpäällikkö Ville Paloniemi korostaa ratkaisun vikasietoisuutta ja skaalautuvuutta.

– Alkuvuoden aikana tulee suuri piikki käyttöön, kun yritykset raportoivat edellisen vuoden pakkausmateriaalien kulutuksiaan. Palvelun on mukauduttava siihen ja toimittava notkeasti, hän toteaa.

Palvelun kehitystyö jatkuu Ringin ja Mediasignalin yhteistyöllä. Tyytyväisyyttä herättää jo nyt se, että raportoinnin voi tehdä kolmella kielellä – suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

– Yritykset kansainvälistyvät, joten emme voi odottaa, että kumpikaan kotimaisista kielistä on käyttäjän äidinkieli.

Pakkausten tuottajavastuu ja siihen liittyvä raportointivelvoite koskee yrityksiä, joiden liikevaihto on vähintään miljoona euroa. Jatkossa liikevaihtoraja poistunee kokonaan. Tämänkin vuoksi on tärkeää, että meillä on raportointijärjestelmä, joka on mahdollisimman helppokäyttöinen, käyttäjää opastava ja muokattavissa lainsäädännön raportointivaatimusten muutoksiin. Uusi järjestelmä antaa tähän hyvät mahdollisuudet.

Yhteyshenkilöt

Marko Kujala, toimitusjohtaja, Mediasignal Communications Oy, marko.kujala@mediasignal.fi
Maija Peltola, asiakaspalvelupäällikkö, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, maija.peltola@rinkiin.fi
Ville Paloniemi, järjestelmäpäällikkö, Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy, ville.paloniemi@rinkiin.fi

Uudella extranetpalvelulla ilmoitukset tehdään helpommin ja tarkemmin

Mediasignal Group
Hämeenkatu 13 B

03 223 3343http://www.mediasignal.fi

Mediasignal lyhyesti

Mediasignal Group on Helsingissä, Tampereella ja Joensuussa toimiva yksityinen viestintä- ja teknologiayritys, joka tarjoaa verkon ja digitaalisuuden ratkaisuja suomalaisille ja kansainvälisille asiakkaille. Mediasignalissa työskentelee noin 30 suunnittelun, kehittämisen, koodaamisen sekä viestinnän ammattilaista.

Rinki lyhyesti

Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy on Suomen teollisuuden ja kaupan omistama voittoa tavoittelematon palveluyhtiö, jonka kautta maahantuojat ja pakkaavat yritykset raportoivat pakkausmateriaaliensa käytön. Järjestelmään on liittynyt noin 4500 yritystä.

Pakkaavien ja pakattuja tuotteita maahantuovien yritysten on hoidettava tuottajavastuu pakkauksistaan, ja Ringin tehtävä on tarjota vaivaton ratkaisu tuottajavastuun hoitamiseen. Yritykset raportoivat pakkausmateriaalien käytön vuosittain, tilastot menevät Ringin kautta Pirkanmaan ELY-keskukselle ja maakohtaisena tilastona myös EU:n seurantaan.

Pakkausmateriaalien perusteella yrityksille määräytyvät kierrätysmaksut, joilla kustannetaan keräyspisteet kuluttajille, terminaaliverkosto ja pakkausjätteen kierrättäminen sekä muu hyötykäyttö. Kuluttajille tarkoitettuja Rinki-ekopisteitä on ympäri maata yhteensä 1850. Niihin voi toimittaa lajitteluohjeisen mukaista pakkausjätettä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Mediasignal Group

Kansainvälinen käyttäjäkohderyhmä oli keskiössä Hankkija FFI:n verkkosivu-uudistuksessa30.6.2021 11:30:00 EEST | Tiedote

Hankkija tunnetaan pitkästä toimintahistoriastaan suomalaisessa maatalous- ja konekaupassa. Tuotevalikoima ja -viestintä on suunnattu palvelemaan kotimaisia maatalousyrittäjiä. Hankkija Finnish Feed Innovations (Hankkija FFI) jatkaa vuonna 2007 konserniin ostetun Suomen Rehu Oy:n tarinaa. Yksikkö vastaa sekä rehuteollisuuden biotieteellisestä tutkimus- ja kehitystoiminnasta että tuoteryhmän vientiliiketoiminnasta. Asiakkaat yli 30 maassa ohjasivat viennin tueksi tehdyn uuden englanninkielisen sivuston suunnittelua.