Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.

Vuodenvaihteen juhlien onnistumisesta on helppo huolehtia, kun käsittelee myös ilotulitteita oikein.

Tukesin vuonna 2020 teettämän tutkimuksen mukaan ilotulitteiden suosio on laskussa, mutta monissa juhlissa ilotulitteet ovat yhä odotettu ohjelmanumero. Finanssiala ry (FA) muistuttaakin, että ilotulitteita on syytä käsitellä huolella, jotta henkilöihin ja omaisuuteen kohdistuvilta vahingoilta vältytään.

”Ilotulitteiden käsittelyssä on oltava erityisen huolellinen, jotta vahingoilta vältytään. Alaikäiset eivät saa käsitellä ilotulitteita eikä ilotulitteita tule sytyttää päihtyneenä”, Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero sanoo ja jatkaa:

”Ennen ilotulitekaupoille lähtöä kannattaa tarkistaa, että kotoa löytyy suojalasit niin ilotulitteiden sytyttäjille kuin katsojillekin. Jos ei, ilotuliteostoksilla on syytä ostaa myös suojalasit”.

Tukesin ja Suomen Silmälääkäriyhdistyksen mukaan viime vuodenvaihteessa sairaalahoitoa vaatineita silmävammoja sattui kahdelletoista ihmiselle. Näistä kymmenen johtui ilotulitteesta, yksi tähtisadetikusta ja yksi eläinten karkotukseen tarkoitetusta P1-tuotteesta.

”Ilotulitteiden aiheuttamia silmävammoja yhdistää useimmiten se, ettei vammautuneilla ole suojalaseja. Ilotulitteita käytettäessä suojalasien käyttö on lain mukaan pakollista. Suojalasit päähän siis sekä tulitteiden sytyttäjille että katsojille”, Mero ohjeistaa.

Vuodenvaihteen ympärillä pelastuslaitoksilla oli vuosi sitten viisi rakennuspaloa sekä 70 muuta ilotulitteista johtuvaa paloa sammutettavana, ilmenee pelastuslaitosten Pronto-rekisteristä. Siksi ilotulitteita käytettäessä erityisen tärkeää on myös oikea etäisyys rakennuksiin. Ilotulitteiden kanssa kannattaakin suosia syrjäisiä ja aukeita paikkoja.

Tiedotetta on korjattu 28.12.2021 klo 15. Tarkennamme, että suojalasit ovat lain mukaan pakollisia ilotulitteiden käyttäjille, ei vain suositeltuja.

Lukiolaisten Talousgurun alkukilpailussa ennätykselliset 151 lukiota – ”Ei tuntunut niin vaikealta!”12.1.2022 14:16:06 EET | Tiedote

Lukiolaisten Talousguru-kilpailun alkukilpailu käytiin 12.1. aamupäivällä eri puolilla Suomea. Kilpailu järjestettiin ylioppilaskirjoitusten tapaan kaikissa lukioissa samaan aikaan. Helsingissä 9.3. pidettävään loppukilpailuun valitaan alkukilpailun perusteella 14 finalistia. Talousguru on vuotuinen lukiolaisten talousosaamista mittaava ja sitä esiin nostava kilpailu. Lukiolaiselle se on mahdollisuus varmistaa palkinnoksi opiskelupaikka peräti 8 suomalaisessa yliopistossa.

Vuosi 2021 oli tuottoisa erityisesti osakerahastoihin sijoittaneille – Yhteenlaskettu rahastopääoma päätyi vuoden lopussa 159 miljardiin11.1.2022 14:30:06 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuonna 2021 yhteensä 9,1 miljardia euroa uusia pääomia. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 159 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Finanssialan teesit aluevaaleihin julki - uurnille nyt varmistamaan palvelun taso ja lupauksen laatu5.1.2022 11:40:43 EET | Tiedote

FINANSSIALAN TEESIT ALUEVAALEIHIN 2022 Kansalaisten mahdollisuutta yhdenvertaiseen hoitoon ja hoivaan ajoissa on parannettava. Tämä taataan sujuvalla julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudella. Palveluiden yhtenäinen taso eri puolilla Suomea on turvattava valtakunnallisella ohjauksella. Hyvinvointialueiden on kerrottava selkeästi järjestämiensä palveluiden palvelutasot, jotta kansalainen voi saada tietää, mistä vastaa julkinen sektori ja mikä on omalla vastuulla. Kansalaisella on oltava mahdollisuus täydentää palveluja omalla rahoituksellaan yksityisen sektorin palveluja hyödyntäen. Palvelusetelin käyttöä on lisättävä. Finanssiala ry:n johtavan asiantuntijan Päivi Lunan kolumni: Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tarve on ollut selkeä jo pitkään ja nyt uudistus on etenemässä. Tammikuun aluevaaleissa ratkotaan, kuka määrää kaapin mallin ja sen paikan. Ketkä valitaan luomaan palvelutasojen sisältöjä ja lunastamaan lupauksia? Tulevilla aluevaltuustoilla on suuret päätökset ede

FA:n raportti: Pankkien vakavaraisuussääntelyllä on keskeinen rooli vihreässä siirtymässä – sääntelyn on tuettava sekä rahoitusvakautta että kestävää talouskasvua4.1.2022 12:02:56 EET | Tiedote

Finanssikriisin jälkeen luodut säädökset ovat vahvistaneet pankkisektorin häiriönsietokykyä. Pankkien sääntely ja sille asetetut tavoitteet kehittyvät jatkuvasti. Uusien säädösten keskeinen tavoite on luoda edellytyksiä kestävälle talouskasvulle pankkien häiriönsietokyvyn parantamisen ohella. Finanssiala ry:n (FA) asiantuntija Jussi Kettunen on laatinut raportin pankkien vakavaraissääntelyn roolista vihreän siirtymän mahdollistamisessa. Vuoden 2020 alussa voimaan tullut kestävän rahoituksen taksonomia luo ympäristön kannalta kestävälle taloudelliselle toiminnalle yhteisen kriteeristön. Kestäville sijoituskohteille on rahoitusmarkkinoilla suurta kysyntää, ja taksonomiaa hyödyntämällä yritykset voivat erottua edukseen. Huomioitavaa on, että taksonomia ei kiellä mitään taloudellista toimintaa. Taksonomia tulee olemaan elävä työkalu, joka kehittyy vuosien mittaan. Finanssiala ry pitää tärkeänä taksonomian kehittämistä EU:n finanssimarkkinoille ja määrittelyjen yhdenmukaistamista. Taksonomi