Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.

Vuodenvaihteen juhlien onnistumisesta on helppo huolehtia, kun käsittelee myös ilotulitteita oikein.

Tukesin vuonna 2020 teettämän tutkimuksen mukaan ilotulitteiden suosio on laskussa, mutta monissa juhlissa ilotulitteet ovat yhä odotettu ohjelmanumero. Finanssiala ry (FA) muistuttaakin, että ilotulitteita on syytä käsitellä huolella, jotta henkilöihin ja omaisuuteen kohdistuvilta vahingoilta vältytään.

”Ilotulitteiden käsittelyssä on oltava erityisen huolellinen, jotta vahingoilta vältytään. Alaikäiset eivät saa käsitellä ilotulitteita eikä ilotulitteita tule sytyttää päihtyneenä”, Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero sanoo ja jatkaa:

”Ennen ilotulitekaupoille lähtöä kannattaa tarkistaa, että kotoa löytyy suojalasit niin ilotulitteiden sytyttäjille kuin katsojillekin. Jos ei, ilotuliteostoksilla on syytä ostaa myös suojalasit”.

Tukesin ja Suomen Silmälääkäriyhdistyksen mukaan viime vuodenvaihteessa sairaalahoitoa vaatineita silmävammoja sattui kahdelletoista ihmiselle. Näistä kymmenen johtui ilotulitteesta, yksi tähtisadetikusta ja yksi eläinten karkotukseen tarkoitetusta P1-tuotteesta.

”Ilotulitteiden aiheuttamia silmävammoja yhdistää useimmiten se, ettei vammautuneilla ole suojalaseja. Ilotulitteita käytettäessä suojalasien käyttö on lain mukaan pakollista. Suojalasit päähän siis sekä tulitteiden sytyttäjille että katsojille”, Mero ohjeistaa.

Vuodenvaihteen ympärillä pelastuslaitoksilla oli vuosi sitten viisi rakennuspaloa sekä 70 muuta ilotulitteista johtuvaa paloa sammutettavana, ilmenee pelastuslaitosten Pronto-rekisteristä. Siksi ilotulitteita käytettäessä erityisen tärkeää on myös oikea etäisyys rakennuksiin. Ilotulitteiden kanssa kannattaakin suosia syrjäisiä ja aukeita paikkoja.

Tiedotetta on korjattu 28.12.2021 klo 15. Tarkennamme, että suojalasit ovat lain mukaan pakollisia ilotulitteiden käyttäjille, ei vain suositeltuja.

Asuntoluototukseen ei tarvita uutta rajoitetta28.6.2022 09:42:38 EEST | Tiedote

Suomessa on poliittisella tasolla linjattu, että täällä ei oteta käyttöön tuloihin sidottua velkaantumisrajoitetta. Finanssiala ry (FA) pitää siten erikoisena Finanssivalvonnan (Fiva) tänään 28.6. julkistamaa suositusta asuntolainan hakijoiden lainojen ja pääomavastikkeiden enimmäishoitorasitteesta. Vaikka kyse on muodollisesti suosituksesta, käytännössä se on pankkien kannalta verrattavissa velvoittavaan sääntelyyn. Suomessa ollaan siten ottamassa viranomaisen toimesta käyttöön uusi asuntoluototuksen rajoittamisväline.

FA:n kyselytutkimus: Kuluttajien epävarmuus kasvanut – ”Rahoitusvenettä ei pidä nyt keikuttaa”27.6.2022 15:28:00 EEST | Tiedote

Kuluttajien epävarmuus investointipäätösten teossa on kasvanut kahdessa kuukaudessa inflaation ja korkojen nousun vuoksi. Myös epävakaa maailmanpoliittinen tilanne on vaikuttanut investointisuunnitelmiin, muttei yhtä paljon kuin kuluttajahintojen ja korkojen nousu. Kuluttajahintojen nousuvauhdin kiihtyminen ja korkojen nousu on saanut 18 prosenttia kyselyyn vastanneista luopumaan investointisuunnitelmistaan – esimerkiksi asunnon tai vapaa-ajan asunnon ostamisesta tai remontoinnista. Huhtikuussa suunnitelmista oli luopunut 15 prosenttia vastanneista. Harkinta-aikaa investointisuunnitelmissaan on pidentänyt 33 prosenttia kyselyyn vastanneista, kun huhtikuussa niin kertoi tehneensä 30 prosenttia vastanneista. Kannastaan epävarmojen en osaa sanoa -vastaajien osuus on nyt 10 prosenttia, kun se huhtikuussa oli 8 prosenttia. Näin ollen niiden osuus, joihin korkojen ja kuluttajahintojen nousu ei ollut vaikuttanut lainkaan, on tippunut kahdessa kuukaudessa 48 prosentista 39 prosenttiin vastanne

Ylivelkaantumisen hillintään esitetään sekä toimivia että ongelmallisia työkaluja16.6.2022 15:14:13 EEST | Tiedote

Osa hallituksen esittämistä uusista makrovakauden valvontavälineistä on kannatettavia, osaan sisältyy merkittäviä ongelmia. Kannatettavia ehdotuksia ovat muun muassa pienlainayhtiöiden tuominen Finanssivalvonnan (Fiva) valvonnan piiriin sekä taloyhtiölainojen lainakatto. Erityisen ongelmallinen on Fivalle ehdotettu valtuus antaa luottolaitoksille määräyksiä maksukyvyttömyysriskien hallinnasta luotonannossa. Tämä on päällekkäistä EU-sääntelyn kanssa ja tulee Finanssiala ry:n mielestä poistaa esityksestä. Asuntolainojen enimmäispituuden sääntely ei ole Suomessa tarpeen ja saattaa jopa lisätä kotitalouksien riskejä.

Päätöksenteon läpinäkyvyys paranee avoimuusrekisterin myötä16.6.2022 12:22:46 EEST | Tiedote

Avoimuuden saralla on tänään torstaina 16.6.2022 juhlapäivä, kun Sanna Marinin hallitus ehdottaa Suomeen säädettäväksi avoimuusrekisterilakia. Rekisterin tavoitteena on eduskunnan ja ministeriöiden valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. Finanssiala ry (FA) on kannattanut lobbauksen avoimuusrekisteriä sen ensivaiheista lähtien.