Tarmo Kunnas tutkii uusimmassa kirjassaan uskontoa, moraalia sekä pyhyyttä ja niiden merkitystä ihmiselämässä

Kunnaksen kirja käsittelee uskontoon, moraaliin ja pyhyyteen liittyviä teemoja ja kysymyksiä vuosisataisesta kansainvälisestä näkökulmasta.

”Mikä mieli uskonnoissa? – Pohdintaa uskonnon, moraalin ja pyhyyden nykyisestä olemuksesta” (Basam Books 2021)

Aikana, jolloin tutkimusten mukaan kristillisen kirkon kannattajien luku vähenee Suomessa romahdusmaisesti ja uskonnollinen elämänpiiri näyttää joutuneen kriisiin, elää kiinnostus uskonnollisia ilmiöitä, uskontoja ja uususkontoja kohtaan vahvana.

Tarmo Kunnaksen Mikä mieli uskonnoissa? – Pohdintaa uskonnon, moraalin ja pyhyyden nykyisestä olemuksesta (Basam Books 2021) pyrkii selittämään uskontojen, pyhyyden ja moraalin olemuksen uudella tavalla ja osoittaa, että pyhyys on perimmäiseltä luonteeltaan kaikista uskonnoista ja teologioista riippumaton yleisinhimillinen ”myyttivaranto”, josta kaikki uskonnot ammentavat arkkityyppisiä pyhyyden muotojaan.

Kunnas ei lähesty kirjassaan uskontoja teologisesti tai pohtimalla vain niiden mahdollista uskonnollista totuutta, vaan näkee uskonnollisen elämänpiiriin vaikuttavan laajalti myös tiedostamattomana kirkkojen ulkopuolella, myös maailmankatsomuksissa, jotka eivät ymmärrä itseään uskonnollisiksi.

”Pyhyyden kokemus ei ole ihmisen ulkokohtainen ominaisuus, vaan se on syvemmällä ihmisen olemuksessa, hänen olemisessaan.”

Kirjailija arvioi uskontojen merkitystä ihmiskunnalle esittämällä kysymyksen siitä, antavatko uskonnot ihmisille jotain rakentavaa ja avartavaa eksistentiaalisessa suhteessa – siis suhteessa koettavaan olemassaoloon ja sen mahdollisuuksiin – riippumatta kaikista uskoon tai epäuskoon liittyvistä kysymyksistä.

Tarmo Kunnas (s. 1942) on professori ja filosofinen kirjailija. Hän on toiminut Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen apulaisprofessorina, Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden professorina, Pariisin yliopiston suomen kielen ja Suomen kirjallisuuden ja kulttuurin vierailevana professorina sekä Göttingenin yliopiston vierailevana professorina. Kirjailijalta on aiemmin julkaistu mm.: NietzscheZarathustran varjo (Otava 1981), Paha mitä kirjallisuus ja taide paljastavat pahan olemuksesta (Atena 2008), Fasismin lumo (Atena 2013) sekä Mitä jäljellä moraalista (Kirjapaja 2002).

Tuomas Lapatto
tuomas.lapatto@basambooks.fi

Syksyn uutuuskirja Ekotrippi antaa kyytiä synkän syyllistäville ilmastotarinoille – ”Mustalla huumorilla voi parantaa maailmaa.”9.9.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Esikoiskirjailija Piia Heikkinen haluaa tarjota romaanillaan vertaistukea ympäristöahdistukseen ja armollisempaa asennetta ilmastokeskusteluun. Heikkisen viesti kansainvälisen ilmastolakon (24.9.) lähestyessä on: ”Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ennakkoluulojen tilalle, onnellisia loppuja dystopioiden sijaan. Vihreällä on monia eri sävyjä.”