Tärppi asuntoa etsiville opiskelijoille: kaverin kanssa soluasuntoon

Opiskelijoiden asunnonetsintä on keskikesästä kuumimmillaan. Viime kesänä opiskelijoiden asuntotilanne oli tavallista parempi, kun koronan myötä kansainvälisiä opiskelijoita saapui tavallista vähemmän ja korkeakoulut olivat siirtyneet etäopetukseen. Tulevana syksynä vuokramarkkinat palaavat kohti normaalia.

Mistä asuntoa etsivän opiskelijan kannattaa aloittaa? Monelle ensisijainen vaihtoehto löytyy opiskelija-asuntotarjonnasta. Opiskelija-asuntoja tarjoavat yleishyödylliset opiskelija-asuntosäätiöt, -yhdistykset ja -yhtiöt sekä opiskelijajärjestöt.

”Opiskelija-asuminen on edullinen vaihtoehto ja asunnot on suunniteltu opiskelijoiden tarpeita ajatellen", painottaa Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu.

Kämppäkaveriksi kaverin tai tulevan kaverin kanssa

Opiskelija-asuntotarjonnasta löytyy yksiöiden, kaksioiden ja perheasuntojen lisäksi kämppiksen kanssa jaettavia solu- ja kimppa-asuntoja. Lehtoruusun mukaan mielikuva vaikeasti saatavista opiskelija-asunnoista ei pidä paikkaansa.

”Monilla paikkakunnilla useimmille asunnontarvitsijoille pystytään tarjoamaan asunto, jos on avoin erilaisille vaihtoehdoille. Jos taas hakee vain paikkakunnan halutuimpia asuntoja, voi asunnonsaannissa kestää pidempään", Lehtoruusu kertoo.

Solu- ja kimppa-asunto on useimmiten helpoin saada. Lehtoruusu kannustaa kokeilemaan ennakkoluulottomasti asumista kämppäkaverin kanssa.

”Kämppäkaverista on seuraa vieraalle paikkakunnalle muuttavalle. Kämppäkavereista voi tulla vaikka elinikäiset ystävät, vaikkei entuudestaan tuntisikaan. Jos vieraan kämppiksen kanssa asuminen huolettaa, voi hakea asumaan yhdessä kaverin kanssa,” Lehtoruusu vinkkaa.

Monessa opiskelija-asuntoyhteisössä on mahdollista esittää kämppistoive hakemuksen yhteydessä tai erikseen ilmoittamalla. Toiveita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Paras todennäköisyys toiveen toteutumiselle on, jos tuntee entuudestaan asukkaan, jonka solunaapuri on muuttamassa pois.

”Useimmiten solu- ja kimppa-asunnot vapautuvat huone kerrallaan ja vapautuvaan huoneeseen etsitään uusi asukas. Välillä kokonainen asunto vapautuu kerralla, jota voidaan tarjota asuntoa yhdessä etsiville kaveruksille,” Lehtoruusu selittää.

Uusi työkalu tarjoaa tietoa opiskelijoiden asumisesta ja asumistoiveista: opiskelija-asunnossa asuvat useimmiten nuoret ja kansainväliset opiskelijat5.4.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusi Opiskelijabarometrin asumisen raportti -työkalu kertoo, miten opiskelijat asuvat ja mitä he asumiseltaan toivovat. Raportti on Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen toteuttama ja perustuu vuosina 2019 ja 2022 kerättyyn Opiskelijabarometri-aineistoon. Aineisto antaa kattavan kuvan Suomessa opiskelevien korkeakouluopiskelijoiden asumisesta. Työkalu on kaikkien käytettävissä ja vastausaineistoa voi suodattaa erilaisten muuttujien avulla. ”Opiskelijat ovat moninainen joukko, mikä näkyy myös asumistarpeissa ja -toiveissa. Työkalun myötä saamme tarkempaa kuvaa opiskelijoiden asumisesta, mikä auttaa myös poliittista päätöksentekoa,” SOAn toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu selittää. Raportin perusteella esimerkiksi nuoret opiskelijat (alle 24 vuotta) asuvat selvästi useammin opiskelija-asunnossa (32-34%) kuin kaikki opiskelijat keksimäärin (23-25%). Erityisen moni kansainvälinen opiskelija asuu opiskelija-asunnossa (53-60%). Muulla tavoin asuvista kansainvälisistä opiskelijoista

Korona muutti opiskelijoiden asumistoiveita: toiveissa lisätila tai -huone4.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yhä useamman opiskelijan toiveessa on lisätila tai -huone, käy ilmi Suomen opiskelija-asunnot SOA ry:n tuoreesta selvityksestä. Selvitys perustuu Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen keräämään Opiskelijabarometri-aineistoon. Vuosina 2019 ja 2022 kerätyt aineistot kertovat, miten opiskelijoiden asumistoiveet ovat muuttuneet korona-aikana. Tulokset kertovat, että yhä useampi yksinasuva toivoisi kaksiota ja pariskunnat kolmiota. Yksinasuvista jopa liki kolmannes valitsisi kaksion, ja kaksiota toivovien osuus on kasvanut yhdeksän prosenttiyksikköä koronapandemian aikana. Pariskunnista 38 prosenttia toivoo kolmiota, mikä on 14 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2019. Vastaavasti kaksiota toivoo enää 45 prosenttia pariskunnista, kun osuus oli 63 prosenttia kolme vuotta aiemmin. Vastaukset liittyvät etäopiskelun yleistymiseen, arvioi Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu: ”Etäopiskelu on tullut jäädäkseen. Kun koti on entistä enemmän myös pääasialline