Tärppi asuntoa etsiville opiskelijoille: kaverin kanssa soluasuntoon

Opiskelijoiden asunnonetsintä on keskikesästä kuumimmillaan. Viime kesänä opiskelijoiden asuntotilanne oli tavallista parempi, kun koronan myötä kansainvälisiä opiskelijoita saapui tavallista vähemmän ja korkeakoulut olivat siirtyneet etäopetukseen. Tulevana syksynä vuokramarkkinat palaavat kohti normaalia.

Mistä asuntoa etsivän opiskelijan kannattaa aloittaa? Monelle ensisijainen vaihtoehto löytyy opiskelija-asuntotarjonnasta. Opiskelija-asuntoja tarjoavat yleishyödylliset opiskelija-asuntosäätiöt, -yhdistykset ja -yhtiöt sekä opiskelijajärjestöt.

”Opiskelija-asuminen on edullinen vaihtoehto ja asunnot on suunniteltu opiskelijoiden tarpeita ajatellen", painottaa Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu.

Kämppäkaveriksi kaverin tai tulevan kaverin kanssa

Opiskelija-asuntotarjonnasta löytyy yksiöiden, kaksioiden ja perheasuntojen lisäksi kämppiksen kanssa jaettavia solu- ja kimppa-asuntoja. Lehtoruusun mukaan mielikuva vaikeasti saatavista opiskelija-asunnoista ei pidä paikkaansa.

”Monilla paikkakunnilla useimmille asunnontarvitsijoille pystytään tarjoamaan asunto, jos on avoin erilaisille vaihtoehdoille. Jos taas hakee vain paikkakunnan halutuimpia asuntoja, voi asunnonsaannissa kestää pidempään", Lehtoruusu kertoo.

Solu- ja kimppa-asunto on useimmiten helpoin saada. Lehtoruusu kannustaa kokeilemaan ennakkoluulottomasti asumista kämppäkaverin kanssa.

”Kämppäkaverista on seuraa vieraalle paikkakunnalle muuttavalle. Kämppäkavereista voi tulla vaikka elinikäiset ystävät, vaikkei entuudestaan tuntisikaan. Jos vieraan kämppiksen kanssa asuminen huolettaa, voi hakea asumaan yhdessä kaverin kanssa,” Lehtoruusu vinkkaa.

Monessa opiskelija-asuntoyhteisössä on mahdollista esittää kämppistoive hakemuksen yhteydessä tai erikseen ilmoittamalla. Toiveita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Paras todennäköisyys toiveen toteutumiselle on, jos tuntee entuudestaan asukkaan, jonka solunaapuri on muuttamassa pois.

”Useimmiten solu- ja kimppa-asunnot vapautuvat huone kerrallaan ja vapautuvaan huoneeseen etsitään uusi asukas. Välillä kokonainen asunto vapautuu kerralla, jota voidaan tarjota asuntoa yhdessä etsiville kaveruksille,” Lehtoruusu selittää.