Tartunta on kokoelma tekstejä, joissa suomalaiset ajattelijat ja taiteilijat käsittelevät poikkeustilan kokemusta

Pontus Purokurun toimittama Tartunta tallentaa teksteihinsä elämää merkillisinä poikkeustilan aikoina.

Keväällä 2020 maailmaan levisi virus, joka tartutti kaikki. Oireet vaihtelivat: yhdet saivat kuumetta ja hengenahdistusta, toiset pakkomielteen hamstrata vessapaperia, kun taas kolmannet lauloivat parvekkeillaan ja neljännet myivät paniikissa kaikki osakkeensa.

Tartunta käsittelee kummallista ajanjaksoa, jolloin tylsästä ja tavallisesta arjesta oli yhtäkkiä tullut himoittua arvotavaraa ja sen korviketta koetettiin valmistaa nostalgisilla nuoruuskuvahaasteilla ja videokahveilla. Kirja toimii paitsi kommentaarina myös laajemmin kokemusten kerääjänä ja muistin mahdollistajana.

"Kirjan näkökulmaksi valittiin arjen ja kokemuksen kartoittaminen, siis dokumentointi, tunteiden tutkiminen, kevään oudon väreilyn tarkastelu, kuvaukset siitä, miten arki muuttui kaikkein tärkeimmäksi asiaksi heti, kun se romahti", kertoo Purokuru.

Antologian tekijöinä on 13 eturivin kirjailijaa ja ajattelijaa: Suvi Auvinen, Antti Holma, Kaarina Hazard, Iida Sofia Hirvonen, Veikka Lahtinen, Tuomas Nevanlinna, Antti Nylén, Pontus Purokuru, Reetta Pekkanen, Antti Ronkainen, Harry Salmenniemi, Tere Vadén ja Aino Vähäpesola.

Ida Henritius
Viestintä ja markkinointi
ida.henritius@kosmoskirjat.fi

Pontus Purokuru. Kuva: Meri Björn.
Pontus Purokuru. Kuva: Meri Björn.