Tartuntatautilain vaikutukset saaristoliikenteessä

Tartuntatautilain muutoksella saaristoliikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti.

Lain mukaisesti:

• Palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä > tarvittaessa rajoitettava alusten henkilökapasiteettia
  • Asiakkaat otetaan kyytiin saapumisjärjestyksessä kapasiteetin rajoissa, kuten normaalistikin
  • Rajoitusvelvoitteen perustuvat tartuntatautilakiin ja ovat pakollisia

Tartuntatautilain muutoksella liikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti. Ensisijaisesti palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä. Asetettujen velvoitteiden perusteella palveluntuottajien on rajoitettava maantielauttojen yhteysalusten henkilökuljetuskapasiteettia turvavälien mahdollistamiseksi.

Lisätietoa velvoittavista toimenpiteistä ja valvonnasta: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/hygienia-ja-valjyystoimenpiteet-pakollisiksi-liikenteen-palveluiden-tarjoajille

Luettelo tartuntatautilain velvoitteiden vaikutuksista yhteysalus- ja maantielauttaliikenteessä reitti- ja aluskohtaisesti:

Yhteysalusreitit:

Velkuan reitti:

M/S Kaita, sisätiloissa 17/50 henkilöä

Rymättylän reitti:

M/S Isla, 40/100 henkilöä

Iniön reitti:

M/S Satava, sisätiloissa 20/80 henkilöä

Houtskarin reitti:

M/S Hitis, 12/43 henkilöä

M/S Karolina, 12/28 henkilöä (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Nauvon pohjoinen reitti:

M/S Merituuli/M/S Kokkomaa, sisätiloissa 8/50 henkilöä ja kokonaismatkustajamäärä 40/99 henkilöä.

Suositellaan omissa ajoneuvoissa olemista tai kannella.

Korppoon reitti:

M/S Fiskö, sisätiloissa 18/36 henkilöä

Huomio!

Matkustajien on tehtävä Fiskö alukselle henkilö- ja autopaikkavaraus soittamalla aluksen numeroon 044 761 8000. Numeroon vastataan aluksen liikennöintiaikana.

Utön reitti:

M/S Baldur, 100/195 henkilöä

Nauvon eteläinen reitti:

M/S Nordep, sisätiloissa 20/78 henkilöä

Nauvon poikittainen reitti

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Cheri, 6 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Myrskylintu, 15 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Paraisten reitti:

M/S Viken, sisätiloissa 9/20 henkilöä

Hiittisten reitti:

M/S Stella, sisätiloissa 40/100 henkilöä

Porvoo-Sipoo reittialue:

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Kotkan-Pyhtää reitti:

M/S Otava, sisätiloissa 50/132 henkilöä

M/S Tekla I, sisätiloissa 30/100 henkilöä

Odotustila Kotkan kuusisessa 4 henkilöä.

Lautta-alusreitit, joilla matkustamo on käytössä:

Iniö- Kustavi

Aura, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Kasnäs- Hiittinen

Aurora, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Hailuoto

Merisilta, matkustamo 14 henkilöä

Meriluoto, matkustamo 9 henkilöä

Parainen- Nauvo

Elektra, matkustamo 2+2 henkilöä

Sterna matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Falco matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Korppoo- Houtskari- Norrskata

Stella, matkustamossa 20 henkilöä

Mergus, matkustamossa 18 henkilöä

Galtby odotustila 3 henkilöä

Lossireitit:

Palvan lossi

(säänsuoja koululapsille) 15/30 henkilöä.

Ajoneuvomäärässä ei rajoituksia

Lisätietoja saa suoraan aluksilta ja palveluntuottajilta.

Sorateiden syysmuokkauksiin ja kunnostuksiin sääolosuhteilla on merkittävä vaikutus (Keski-Suomi, Itä-Suomi)27.10.2021 14:30:03 EEST | Tiedote

Syksyn lumi-, räntä- sekä vesisateet ovat tuoneet haasteita sorateiden hoitoon, ja tienkäyttäjäpalautteita niiden huonosta kunnosta on tullut runsaasti. ELY-keskuksen vastuulla olevia sorateitä Keski- ja Itä-Suomessa on yhteensä noin 10 000 km, joka on noin 47 % koko alueen maantieverkosta. Alueen sorateiden hoito sisältyy 21 maanteiden hoitourakkaan, joissa sorateiden pituus vaihtelee noin 300 km:stä 730 km:iin.

Arbetslösheten har fortsatt att minska snabbare i Egentliga Finland än i hela landet generellt26.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Vid Egentliga Finlands arbets¬ och näringsbyrå fanns i slutet av september 21 400 arbetslösa arbetssökande. I september brukar antalet arbetslösa vanligen minska något och denna gång minskade de med 1 300 personer. Jämfört med året innan har antalet arbetslösa minskat med 4 600 personer (18 %). dvs. snabbare än i hela landet generellt (16 %). I Egentliga Finland minskade antalet permitterade med 3 600 personer jämfört med året innan. I slutet av september var andelen arbetslösa arbetssökande av arbetskraften i Egentliga Finland 9,3 %, vilket är 2,0 procentenheter mindre än året innan. Därmed var andelen arbetslösa av arbetskraften mindre än i hela landet (10,1 %). I september var antalet arbetslösa betydligt mindre än året innan i alla ekonomiska regioner i Egentliga Finland. Jämfört med året innan fanns den största skillnaden i Åboland (25 %) och den minsta skillnaden i Åbo ekonomiska region (16 %). Den högsta arbetslöshetsgraden fanns i Åbo ekonomiska region (9,9 %) och Åbo stad (12,

Lemmenloma tehosi Karvianjoen raakkuvanhuksiin - Konnevedelle viedyt Karvianjoen raakut lisääntyvät! (Varsinais-Suomi, Satakunta)22.10.2021 11:09:13 EEST | Tiedote

Raakkuja vietiin nyt loppusuoralla olevan Freshabit LIFE IP -hankkeen (2016-2022) toimesta Konneveden tutkimusasemalle lisääntymään neljästä eri joesta. Pelastusoperaation ansiosta Isojoen, Ähtävänjoen ja Mustionjoen raakut on saatu jo aiemmin lisääntymään, mutta erittäin heikossa kunnossa olleiden Karvianjoen raakkujen osalta saatiin jännittää tähän saakka. Ensimmäiset raakut vietiin Karvianjoelta Konnevedelle jo vuonna 2017 ja lomalaisia täydennettiin vielä vuosi sitten noin 100 raakulla.