Tartuntatautilain vaikutukset saaristoliikenteessä

Tartuntatautilain muutoksella saaristoliikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti.

Lain mukaisesti:

• Palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä > tarvittaessa rajoitettava alusten henkilökapasiteettia
  • Asiakkaat otetaan kyytiin saapumisjärjestyksessä kapasiteetin rajoissa, kuten normaalistikin
  • Rajoitusvelvoitteen perustuvat tartuntatautilakiin ja ovat pakollisia

Tartuntatautilain muutoksella liikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti. Ensisijaisesti palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä. Asetettujen velvoitteiden perusteella palveluntuottajien on rajoitettava maantielauttojen yhteysalusten henkilökuljetuskapasiteettia turvavälien mahdollistamiseksi.

Lisätietoa velvoittavista toimenpiteistä ja valvonnasta: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/hygienia-ja-valjyystoimenpiteet-pakollisiksi-liikenteen-palveluiden-tarjoajille

Luettelo tartuntatautilain velvoitteiden vaikutuksista yhteysalus- ja maantielauttaliikenteessä reitti- ja aluskohtaisesti:

Yhteysalusreitit:

Velkuan reitti:

M/S Kaita, sisätiloissa 17/50 henkilöä

Rymättylän reitti:

M/S Isla, 40/100 henkilöä

Iniön reitti:

M/S Satava, sisätiloissa 20/80 henkilöä

Houtskarin reitti:

M/S Hitis, 12/43 henkilöä

M/S Karolina, 12/28 henkilöä (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Nauvon pohjoinen reitti:

M/S Merituuli/M/S Kokkomaa, sisätiloissa 8/50 henkilöä ja kokonaismatkustajamäärä 40/99 henkilöä.

Suositellaan omissa ajoneuvoissa olemista tai kannella.

Korppoon reitti:

M/S Fiskö, sisätiloissa 18/36 henkilöä

Huomio!

Matkustajien on tehtävä Fiskö alukselle henkilö- ja autopaikkavaraus soittamalla aluksen numeroon 044 761 8000. Numeroon vastataan aluksen liikennöintiaikana.

Utön reitti:

M/S Baldur, 100/195 henkilöä

Nauvon eteläinen reitti:

M/S Nordep, sisätiloissa 20/78 henkilöä

Nauvon poikittainen reitti

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Cheri, 6 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Myrskylintu, 15 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Paraisten reitti:

M/S Viken, sisätiloissa 9/20 henkilöä

Hiittisten reitti:

M/S Stella, sisätiloissa 40/100 henkilöä

Porvoo-Sipoo reittialue:

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Kotkan-Pyhtää reitti:

M/S Otava, sisätiloissa 50/132 henkilöä

M/S Tekla I, sisätiloissa 30/100 henkilöä

Odotustila Kotkan kuusisessa 4 henkilöä.

Lautta-alusreitit, joilla matkustamo on käytössä:

Iniö- Kustavi

Aura, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Kasnäs- Hiittinen

Aurora, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Hailuoto

Merisilta, matkustamo 14 henkilöä

Meriluoto, matkustamo 9 henkilöä

Parainen- Nauvo

Elektra, matkustamo 2+2 henkilöä

Sterna matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Falco matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Korppoo- Houtskari- Norrskata

Stella, matkustamossa 20 henkilöä

Mergus, matkustamossa 18 henkilöä

Galtby odotustila 3 henkilöä

Lossireitit:

Palvan lossi

(säänsuoja koululapsille) 15/30 henkilöä.

Ajoneuvomäärässä ei rajoituksia

Lisätietoja saa suoraan aluksilta ja palveluntuottajilta.

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista viivästyy – Saimaannorppaa suojelee nyt vastuulliset kalastajat ja osakaskuntien tekemät kalastusrajoitukset16.4.2021 13:31:16 EEST | Tiedote

Asetus Saimaan kalastusrajoituksista on viivästynyt, koska asetuksen valmistelu on kesken valtioneuvostossa. Valtioneuvostossa on keskusteltu kalastusrajoituksista, mutta asetuksen lopullisesta sisällöstä ei ole löytynyt yhteisymmärrystä. Lausunnoilla olleessa asetusluonnoksessa rajoitusaika säilyi ennallaan ja rajoitusalueeseen ehdotettiin 243 neliökilometrin lisäystä. Asetusluonnosta kannatti noin 80 prosenttia lausunnon antajista, siitäkin huolimatta asetuksen käsittely on viivästynyt.

Arbetet på en strategi för vattenförsörjningen i Östra och Södra Finland går framåt (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)14.4.2021 13:12:55 EEST | Tiedote

I samarbetsområdet Östra och Södra har strategiarbetet fått en fartfylld start. En beskrivning av vattenförsörjningens nuläge och en utvärdering av verksamhetsmiljön har redan färdigställts. Härnäst ska aktörer inom landskapens intressentgrupper inbjudas till samarbetsträffar. Dessa arrangeras på distans i maj.

Itäisen ja Eteläisen Suomen vesihuoltostrategiatyö etenee (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)14.4.2021 13:12:54 EEST | Tiedote

Itäisen ja Eteläisen yhteistyöalueen strategiatyö on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Vesihuollon nykytilan kuvaus ja toimintaympäristön arviointi ovat valmistuneet. Seuraavaksi maakuntien sidosryhmätoimijat kutsutaan ELY-keskuksen organisoimiin yhteistyötilaisuuksiin, jotka järjestetään etäyhteyksin toukokuussa.

Restaureringar av fågelvattnen i Bredviksfjärden och Kumo älvs delta planeras i samarbete (Egentliga Finland, Satakunta)14.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Forststyrelsen och NTM-centralen i Egentliga Finland inleder planeringen av restaureringen av fågelvattnen i Bredviksfjärden och i Kumo älvs delta. Området är ett nationellt värdefullt häcknings- och rastområde för fåglar. Planeringen av restaureringen är en del av livsmiljöprogrammet Helmi, vars mål är att trygga, skydda och förstärka den naturen i Finland och dess mångfald.