Tartuntatautilain vaikutukset saaristoliikenteessä

Tartuntatautilain muutoksella saaristoliikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti.

Lain mukaisesti:

• Palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä > tarvittaessa rajoitettava alusten henkilökapasiteettia
  • Asiakkaat otetaan kyytiin saapumisjärjestyksessä kapasiteetin rajoissa, kuten normaalistikin
  • Rajoitusvelvoitteen perustuvat tartuntatautilakiin ja ovat pakollisia

Tartuntatautilain muutoksella liikenteen palveluiden tarjoajat velvoitetaan huolehtimaan toiminnassaan toimenpiteistä koronavirustaudin leviämisen estämiseksi. Muutos tuli voimaan 22.2.2021 ja velvoitteet ovat voimassa 30.6.2021 asti. Ensisijaisesti palveluntuottajat velvoitetaan huolehtimaan riittävistä turvaväleistä. Asetettujen velvoitteiden perusteella palveluntuottajien on rajoitettava maantielauttojen yhteysalusten henkilökuljetuskapasiteettia turvavälien mahdollistamiseksi.

Lisätietoa velvoittavista toimenpiteistä ja valvonnasta: https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/hygienia-ja-valjyystoimenpiteet-pakollisiksi-liikenteen-palveluiden-tarjoajille

Luettelo tartuntatautilain velvoitteiden vaikutuksista yhteysalus- ja maantielauttaliikenteessä reitti- ja aluskohtaisesti:

Yhteysalusreitit:

Velkuan reitti:

M/S Kaita, sisätiloissa 17/50 henkilöä

Rymättylän reitti:

M/S Isla, 40/100 henkilöä

Iniön reitti:

M/S Satava, sisätiloissa 20/80 henkilöä

Houtskarin reitti:

M/S Hitis, 12/43 henkilöä

M/S Karolina, 12/28 henkilöä (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Nauvon pohjoinen reitti:

M/S Merituuli/M/S Kokkomaa, sisätiloissa 8/50 henkilöä ja kokonaismatkustajamäärä 40/99 henkilöä.

Suositellaan omissa ajoneuvoissa olemista tai kannella.

Korppoon reitti:

M/S Fiskö, sisätiloissa 18/36 henkilöä

Huomio!

Matkustajien on tehtävä Fiskö alukselle henkilö- ja autopaikkavaraus soittamalla aluksen numeroon 044 761 8000. Numeroon vastataan aluksen liikennöintiaikana.

Utön reitti:

M/S Baldur, 100/195 henkilöä

Nauvon eteläinen reitti:

M/S Nordep, sisätiloissa 20/78 henkilöä

Nauvon poikittainen reitti

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Cheri, 6 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Myrskylintu, 15 matkustajaa (ei tällä hetkellä liikenteessä)

Paraisten reitti:

M/S Viken, sisätiloissa 9/20 henkilöä

Hiittisten reitti:

M/S Stella, sisätiloissa 40/100 henkilöä

Porvoo-Sipoo reittialue:

ilmatyynyaluksissa max 4 matkustajaa. Sama perhe 5 matkustajaa.

Kotkan-Pyhtää reitti:

M/S Otava, sisätiloissa 50/132 henkilöä

M/S Tekla I, sisätiloissa 30/100 henkilöä

Odotustila Kotkan kuusisessa 4 henkilöä.

Lautta-alusreitit, joilla matkustamo on käytössä:

Iniö- Kustavi

Aura, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Kasnäs- Hiittinen

Aurora, matkustamo 15 + 2 henkilöä

Hailuoto

Merisilta, matkustamo 14 henkilöä

Meriluoto, matkustamo 9 henkilöä

Parainen- Nauvo

Elektra, matkustamo 2+2 henkilöä

Sterna matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Falco matkustamo ei aktiivikäytössä ko. reitillä.

Korppoo- Houtskari- Norrskata

Stella, matkustamossa 20 henkilöä

Mergus, matkustamossa 18 henkilöä

Galtby odotustila 3 henkilöä

Lossireitit:

Palvan lossi

(säänsuoja koululapsille) 15/30 henkilöä.

Ajoneuvomäärässä ei rajoituksia

Lisätietoja saa suoraan aluksilta ja palveluntuottajilta.

Kräftfiskesäsongen är snart här, är du redo?14.7.2021 09:14:49 EEST | Tiedote

För många finländare hör kräftfiske och kräftskivor till sommarens höjdpunkter och snart är den långa väntan över. Kräftfiskesäsongen inleds den 21 juli klockan 12 och pågår fram till den sista oktober. I synnerhet kvällar och nätter är bästa tiden för kräftfiske, men kräftorna traskar in i mjärdarna även dagtid. Kräftfiske är en kul upplevelse att dela tillsammans med vänner eller familjen. För familjens minsta är det ett oförglömligt äventyr att bege sig ut på en kräftfisketur i den mörknande sommarkvällen.

Ravustuskausi tulee, oletko valmis?14.7.2021 09:14:48 EEST | Tiedote

Monelle suomalaiselle ravustus ja ravuilla herkuttelu on kesän kohokohta. Nyt odotus palkitaan, sillä ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään. Etenkin ilta ja yö ovat parasta ravustusaikaa, mutta saksiniekka kävelee mertaan päivisinkin. Parhaimmillaan ravustus on hauskaa yhdessä tekemistä kavereiden tai perheen kanssa. Perheen pikkuväelle hämärän ajan ravustus on unohtumaton kokemus.

Vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta kartoitetaan pohjoisen Perämeren alueella8.7.2021 10:37:15 EEST | Tiedote

Heinä- ja elokuun aikana voi nähdä tavallista tarkkaavaisempia suppailijoita ja kahlaajia Perämeren rantavesissä. Kyse ei kuitenkaan ole hellettä karussa olevista lomailijoista, vaan pohjoisen meriluonnon kartoittajista. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueilla toteutetaan vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden inventointeja osana VELMU2 -ohjelmaa, jossa tavoitteena on lisätä tietoa pohjoisen Perämeren huonommin tunnettujen rannikkoalueiden lajistosta, luontotyypeistä ja lajien muodostamista yhteisöistä. Alueella liikkuvat myös SeaCOMBO-hankkeen kartoittajat.

Tarjolla tietoa vesikasvien ja rantojen hoidosta sekä vinkkejä niittoihin (Etelä-Savo, Kainuu, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)7.7.2021 13:51:16 EEST | Tiedote

Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -webinaarin tallenteet ovat nyt tarjolla. Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa, joten ennen mökkirannan niittoa tulee poiston tarpeellisuus punnita. Vesistöstä poistetun kasvimassan hyötykäyttö on kasvussa, ja kasvimassa voidaan hyödyntää esimerkiksi maanparannusaineena peltoviljelyssä.

Peltojen kipsikäsittelyn hakuaika jatkuu 31.7. saakka – kevään tukihaku toi käsittelyyn yli 7000 hehtaaria (Varsinais-Suomi, Satakunta)2.7.2021 09:54:23 EEST | Tiedote

Noin 270 varsinaisuomalaista viljelijää haki kipsinlevitystä yhteensä 7000 peltohehtaarille 25.6. päättyneessä kipsihaussa. Hakuun vaikuttivat poikkeuksellisen runsaat kevätsateet, jotka viivästyttivät kylvöjä. Hakuaikaa jatketaankin viljelijöiden toiveesta 31.7.2021 saakka. Eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Salosta (1178 ha) ja huomattavasti pienemmästä Pöytyän kunnasta (1134 ha). Suhteessa kipsinlevitykseen soveltuvaan peltoalaan nähden eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Oripäästä 10,2 % (184 ha). Kuntakohtaiset tiedot löytyvät liitteenä olevista kuvista.