Tarve työkyvyn tukemiselle kasvaa – post-traumatyöpaja auttaa jaksamaan pelastusalalla

Pelastus- ja ensihoitoalan henkilöstö kohtaa kuormittavia ja traumatisoivia työtilanteita jatkuvasti. Tästä johtuen työhyvinvointiin on alalla syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota. Työntekijöiden hyvinvointia edistävien pelastusalan post-traumatyöpajojen puolesta puhuvat sekä osallistujat että asiantuntijat.
Pelastusalan post-traumatyöpajassa vertaistuella on suuri merkitys. Kuva: Teemu Heikkilä

Pelastus- ja ensihoitoalan työntekijät ovat päivittäin vastuussa asiakkaidensa terveydestä tai jopa hengestä. Haastavien työkokemusten kohtaamiseen ja käsittelyyn on mahdollista saada apua post-traumatyöpajasta, mutta tällä hetkellä pelastusalalla ei ole toiminnan järjestämiseen säännöllisiä resursseja. Alan työntekijöiden työkyvyn säilyttäminen myös jatkossa vaatii säännöllisen ja pysyvän rahoituksen.

Tarpeen säännöllisille tukitoimille näkevät myös pelastusalan post-traumatyöpajassa osallistujia auttaneet psykoterapeutit. Heidän mukaansa työpajojen tarpeellisuuden sijaan tulisikin puhua työpajojen välttämättömyydestä.

– Pelastusalan henkilöstö joutuu jatkuvasti kohtaamaan kuormittavia ja traumatisoivia työtilanteita. Kysymys ei ole pelkästään pelastusalan henkilöstön hyvinvoinnista vaan myös onnettomuuksien uhrien hyvästä hoidosta, pelastusalan post-traumatyöpajan järjestämiseen osallistunut psykoterapeutti Markku Andelin tiivistää.

Tähän mennessä pelastusalalla on voitu järjestää kaksi post-traumatyöpajaa. Pilotointi tapahtui vuonna 2019. Toinen työpaja järjestettiin 13.–15.4.2021 Ähtärissä, ja siihen osallistui 16 pelastusalan työntekijää eri puolilta Suomea. Vuoden 2021 työpaja toteutettiin erillisellä Palosuojelurahaston hankerahoituksella. Vuoden 2019 työpajaa tuki myös Palosuojelun edistämissäätiö. Käytännössä nykyinen malli tarkoittaa rahoituksen hakemista jokaiseen työpajaan erikseen.

Post-traumatyöpajat lisäävät ymmärrystä työperäisten kuormitustekijöiden haitallisista vaikutuksista. Osallistujilleen työpaja tarjoaa mahdollisuuden käsitellä yksittäisiä kuormittavia työtehtäviä, kumuloitunutta stressiä tai työyhteisön ristiriitoja. Osallistujiensa työkykyyn post-traumatyöpajalla on ollut huomattavia vaikutuksia: parhaimmillaan työpajaan osallistuminen on mahdollistanut omassa työssä jatkamisen, vaikka se ilman apua olisi tuntunut mahdottomalta ajatukselta.

Post-traumatyöpajan vaikutukset yltävät myös yksittäistä työntekijää edemmäs: työpajaan osallistuminen kannustaa nostamaan työhyvinvoinnin tärkeyden esille omassa työyhteisössä. Lisääntynyt tietous esimerkiksi liiallisen kuormituksen tunnusmerkeistä puolestaan madaltaa kynnystä avun hakemiseen.