Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto Kempowerille

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuosittaisen kansainvälistymispalkinnon menestyville suomalaisyrityksille. Vuoden 2022 tulokasyrityksenä palkitaan sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower.

Vasemmalta: presidentti Sauli Niinistö, Kempowerin hallituksen puheenjohtaja Antti Kemppi, Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki. Kuva: Tasavallan presidentin kanslia

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena suomalaisille, kansainvälisesti menestyville yrityksille tai yhteisöille. Ehdotuksia ehdokkaiksi antoivat elinkeinoelämän eri järjestöt. Kempowerin lisäksi palkittiin perheyritys K. Hartwall Oy Ab, Andritz Oy ja Kasvuryhmä Suomi ry.

”Kansainvälisen menestyksen lisäksi arvioinnissa painotettiin tänä vuonna kestävää kehitystä ja toiminnan eettisyyttä, vaikutuksia suomalaisen osaamisen, innovointiin, työllisyyden kehittymiseen sekä ulkomaisiin investointeihin. Palkitut yritykset ovat pystyneet jatkamaan tervettä liiketoimintaa koronakriisistä ja Ukrainan sodasta huolimatta”, sanoo Team Finland -johtoryhmän puheenjohtaja ja osastopäällikkö Ilona Lundström työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Lopullisen ehdotuksen palkittavista yrityksistä ja yhteisöistä tekivät presidentille Team Finland -verkoston toimijat, Business Finland, ELY-keskukset, Finnvera ja ulkoministeriö.

”Maailmalla on kasvava kysyntä kestäville ratkaisuille. Palkitut yritykset ovat rohkeasti kehittäneet osaamistaan ratkaista viheliäisiä ongelmia. On hienoa nähdä, että voimme Suomessa olla kokoamme suurempi kestävyyshaasteiden selättäjä ja tällä tavoin vauhdittaa vientiämme”, toteaa Nina Kopola, Business Finlandin pääjohtaja ja Team Finland -verkoston varapuheenjohtaja.

Tulokasyrityksenä palkittu Kempower suunnittelee ja valmistaa sähköajoneuvojen pikalatausratkaisuja. Yhtiö on kasvanut nopeasti sähköisen liikenteen mahdollistajaksi.

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki kommentoi palkintoa:

”Kempowerin tavoitteena on vauhdittaa sähköiseen liikenteeseen siirtymistä tarjoamalla maailman halutuimpia sähköautojen latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Sähköinen liikenne on meille totta jo tänään – ratkaisumme on kehitetty maailmaan, jossa sähköautoja, -busseja ja -rekkoja on liikenteessä paljon enemmän kuin nykyisin.”

”Kansainvälistymisemme on ollut nopeaa. Olemme onnistuneet skaalaamaan Lahdessa sijaitsevaa tuotantoamme ja lähialueelle muodostunutta alihankintaketjuamme kasvun mukana. Palkinnon taustalla on lukematon määrä työtunteja ja haasteiden ratkaisua, josta tiimimme on selvinnyt yhdessä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Tätä työtä tulemme jatkamaan ja kasvun tueksi tarvitsemme myös jatkossa työntekijöitä kaikkialle organisaatioon Suomessa ja Suomen ulkopuolella.”

”Toivon, että me toimisimme esimerkkeinä suomalaisille yrityksille ja loisimme uskoa siihen, että kasvu ja kansainvälistyminen on mahdollista jopa globaalien kriisien keskellä. Suomalaista osaamista tarvitaan ja kestäville ratkaisuille on kysyntää – nyt ja tulevaisuudessa.”

Kuvia yrityksistä: https://businessfinland.kuvat.fi/i/wmc4eM7Xt5uFVE8krAG2NgUsDSBfa93h

Presidentin kanslian kuvatili: https://www.flickr.com/photos/tpkanslia/

Lisätietoja:

Team Finland:
Risto Huhta-Koivisto, Senior Advisor, Business Finland, risto.huhta-koivisto@businessfinland.fi, +358 40 343 3347

Kempower:
Paula Savonen, viestintäjohtaja, Kempower, paula.savonen@kempower.com, +358 400 343 851

Team Finland:

Team Finland -verkosto edistää Suomen ja suomalaisten yritysten menestymistä maailmalla. Verkosto tukee julkisrahoitteisilla palveluillaan yrityksiä kansainvälistymisessä, houkuttelee Suomeen investointeja ja rakentaa Suomi-kuvaa maailmalla. Tutustu Team Finlandiin ja sen palveluihin www.team-finland.fi

Kempower:

Ala-Okeroistentie 29

Second Greenstation charging hub featuring Kempower’s user-friendly rapid EV charging technology opens in Norway5.12.2022 10:20:00 EET | Press release

Greenstation has opened its second charging hub in the Norwegian village of Byrkjelo. The user-friendly hub features a fully customized and branded Kempower satellite display as part of a system of large screens, simplifying the charging experience for drivers. The hub comprises Kempower Satellite charging systems, each delivering up to 150 kw of rapid charging power. Greenstation has connected the Kempower Satellite charging system to a battery storage, allowing a smaller electric connection on site.

Greenstation avasi jo toisen Kempowerin teknologiaa hyödyntävän sähköautojen pikalatausaseman Norjassa5.12.2022 10:20:00 EET | Tiedote

BYRKJELO, NORJA – Pohjoismaiden johtava sähköautojen pikalatausteknologian tarjoaja Kempower on toimittanut pikalatausratkaisun Greenstationin toiselle latausasemalle Norjan Byrkjeloon. Asemalla on käytössä Kempower Satellite -latausjärjestelmä, jonka kahdeksan satelliittia tuottaa jokainen jopa 150 kW:n pikalataustehon. Kempower ChargEye -taustajärjestelmä on räätälöity Greenstationille ja latausaseman suuriin näyttöihin, sujuvoittaen sähköautoilijan latauskokemusta. Greenstation on integroinut Kempowerin satelliittilatausjärjestelmän akkujärjestelmään, mikä mahdollistaa pienemmän sähköliittymän paikan päällä.

Kempower partners with Smart EV Solutions to deliver first-of-its-kind chargers to RAA in South Australia8.11.2022 09:00:00 EET | Press release

SOUTH AUSTRALIA – Kempower has partnered with Smart EV Solutions (SEVS) to deliver its rapid and ultra-rapid DC chargers to the Royal Automobile Association of South Australia (RAA). Australia’s latest EV charging network will be a first for the state of South Australia. As a result, South Australians will be among the first EV drivers in the country to benefit from Kempower’s rapid EV charging technology.

Kempower ja australialainen Smart EV Solutions toimittavat sähköautojen latausteknologiaa Royal Automobile Associationille Etelä-Australiaan8.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kempower on aloittanut yhteistyön australialaisen Smart EV Solutionsin (SEVS) kanssa toimittaakseen pikalatausteknologiaa Royal Automobile Associationille (RAA) Etelä-Australiaan. Yhteistyön tavoitteena on rakentaa Etelä-Australian osavaltion ensimmäinen sähköautojen pikalatausverkosto. Uuden pikalatausverkoston myötä eteläaustralialaiset sähköautoilijat pääsevät lataamaan Kempowerin latureilla ensimmäisten kuljettajien joukossa Australiassa.