Tasavallan presidentti Sauli Niinistön lausunto Kertshinsalmen tilanteesta

Tiedote 47/2018
26.11.2018

Suomen valtiojohto seuraa Kertshinsalmen tapahtumia tarkasti ja olen keskustellut tilanteesta pääministeri Sipilän ja ulkoministeri Soinin kanssa. Jännitteen lieventämiseksi tulee Venäjän sallia vapaa merenkulku sitoumustensa mukaisesti ja ryhtyä toimiin ukrainalaisalusten ja niiden miehistön palauttamiseksi.

Epävakaus alueella on jatkunut pitkään ja eskalaation riski on korkea. Sen takia on ensiarvoisen tärkeää, että kansainvälinen yhteisö reagoi tapahtumiin viipymättä. YK:n turvallisuusneuvoston hätäistunto on tarpeellinen, jotta tilanne saadaan pikaisesti vakautettua. Riippumaton kansainvälinen tutkimus tapahtumien kulusta on myös tarpeen.

President of the Republic of Finland, Mr. Sauli Niinistö’s speech to the new Government, 6 June 20196.6.2019 15:59:11 EESTTiedote

Esteemed Prime Minister, distinguished Members of Government, I congratulate you, Prime Minister, on the confidence that Parliament has placed in you. Under your leadership, the 75th Government of independent Finland begins its work today. The parliamentary elections held in April resulted in an even outcome, which did not give any clear answers, but you managed to form the government in good time. You will face many expectations, you will be challenged, and you will be put under pressure. Unity and mutual trust are vital in a broad-based government. The Government’s decision-making process is collegial; together you will make decisions and together you will answer for them. Mutual trust within the Government also enhances other people’s trust in the political system. Just as during the previous Government’s term, global instability will continue. You will be required to be able to respond to rapid changes in the world. When you prove to have this ability, facing the future will feel s

Republikens president Sauli Niinistös tal till den nya regeringen 6.6.20196.6.2019 15:58:18 EESTTiedote

Ärade statsminister, bästa medlemmar av statsrådet! Jag gratulerar er, ärade statsminister, för det förtroende ni fått av riksdagen. I dag tillträder under er ledning det självständiga Finlands 75:e regering. Riksdagsvalet i april ledde till ett jämnt slutresultat. Resultatet gav inga tydliga svar, men ni lyckades hitta en regeringslösning inom utsatt tid. Det ställs stora förväntningar på er, ni kommer att ställas inför utmaningar och krav. Det är mycket viktigt att en regering med bred bas bygger på enighet och ömsesidigt förtroende. Beslutsfattandet inom regeringen är kollegialt; besluten fattas tillsammans och också ansvaret för dem bärs tillsammans. Ett ömsesidigt förtroende inom regeringen stärker även andras förtroende för det politiska systemet. Precis som under den förra regeringsperioden kommer instabiliteten i världen att fortsätta. Det kommer att krävas att ni har förmåga att svara på snabba förändringar i omvärlden. Om ni visar prov på den förmågan känns framtiden trygg at