Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe suurlähettiläskokouksessa 25.8.2020

Jaa

Arvoisat edustustojen päälliköt, hyvät naiset ja herrat,

Kuluvaa vuotta on vielä yli kolmannes jäljellä, mutta kovin pitkältä tämä jo tuntuu. Arkemme on muuttunut tavalla ja vauhdilla, jota emme vuoden alussa osanneet aavistaa. Helmikuun alussa pitämässäni valtiopäivien avajaispuheessa saatoin vielä esittää toiveen, ettei koronavirus yltyisi pandemiaksi.

Toisin kävi. Koronapandemian ja sen torjumisen vaikutukset ulottuvat nyt yhtä aikaa koko maailmaan. Jokaiselle mantereelle, jokaiseen valtioon, jokaiseen yksilöön. Globaaleista haasteista usein puhutaan. Tämä, jos mikä, on sellainen.

Globaalia vastaustakin sopii siis odottaa. Yhtäältä signaaleja on voinut lukea rohkaisevina. Kun uhka on ollut riittävän suuri, on eri puolilla maailmaa ryhdytty täysin poikkeuksellisiin toimiin, poikkeuksellisen nopeasti.

Ongelmallista kuitenkin on, että globaali vastaus on ollut sarja kansallisia vastauksia. Kansainvälisen yhteisön kyky yhteistoimintaan osoittautui etenkin ensi alkuun valitettavan heikoksi. Kovan paikan tullen kukin ryhtyi pitämään huolta vain omistaan, miten parhaaksi katsoi, naapureilta ja kumppaneilta liikoja kyselemättä.

Ymmärrettävää toki, mutta ennakkotapauksena huolestuttava. Onko samanlainen reaktio luvassa myös tulevissa maailmanlaajuisissa kriiseissä? Ja onko ilmastonmuutoksen osalta samaa jo nähtykin? Mitä se kertoo meille niin tärkeän monenkeskisen yhteistyön tulevaisuudesta?

* * *

Vaikka koronapandemia on kaikkea muuta kuin ohi, paljon on jo pohdittu, millaiseksi maailma sen jälkeen muuttuu. Se oli aiheena tämän vuoden Kultaranta-keskusteluissa. Ja näkyy olevan vahvasti läsnä näillä suurlähettiläspäivilläkin.

Näyttää kuitenkin siltä, että puhe muutoksesta voi ainakin kansainvälisen politiikan kohdalla johtaa harhaan. Nimittäin mitään aivan uutta ei näytä olevan syntymässä. Taitaa sittenkin olla niin, että pandemian myötä jo aiemmin havaitsemamme kehityskulut vain vahvistuvat ja nopeutuvat. Suurvaltakilpailu kiihtyy. Sääntöpohjainen järjestelmä ja sen perustana olevat instituutiot ja sopimukset ovat kasvavalla koetuksella.

Suurvaltakilpailusta puhuinkin teille jo vuosi sitten. Maailmanlaajuisesti siinä on kyse ennen muuta Yhdysvaltain ja Kiinan vastakkainasettelusta – diplomatiassa ja retoriikassa, taloudessa ja teknologiassa. Tämä kahden suuren välillä kasvava jännite näkyy meillekin yhä selvemmin. Suomen ja Euroopan näkökulmasta kaksinapaisuus on silti turhan yksinkertainen ajatusmalli. Meille on lisäksi hyvin merkittävää, miten Venäjä itsensä tässä asetelmassa asemoi.

Ja vielä tärkeämpi on tietysti oma asemamme. Pahimmillaan kävisi niin, että Eurooppa joutuisi valitsemaan puolensa suurten välillä asia kerrallaan. Tämä olisi huonoin vaihtoehto, jota emme saa päästää toteutumaan. Huomattavasti parempi vaihtoehto on vahva Eurooppa, yksi suurten joukossa, joka kykenee omiin päätöksiinsä itsenäisesti: oma-aloitteisesti, ei vain ulkopuolisten valitsemaan pakottamana. Silloin luontevia liittolaisiakin löytyy.

Mitä vielä Venäjään tulee, on hyvä muistaa, että kahden suurvallan kilpailu asettaa EU:lle ja Venäjälle samantyyppisen kysymyksen: miten pysyä mukana maailmanmenossa? Sinisilmäisyyteen en tälläkään suinkaan kehota. Silloinkin kun tarpeet vaikuttavat yhteisiltä, saattavat johtopäätökset olla vastakkaisia. Mutta kategorisesti ei kannata ummistaa silmiään mahdollisuuksilta.

* * *

Siteeraan: ”Avoin keskustelu EU:n suunnasta olisi toteutunut, jos paketin vaatimia muutoksia olisi tehty perussopimusten muutosten kautta. EU:n toimintaa säätelevien perussopimusten muuttaminen on kuitenkin niin hidas ja kansallisten ratifiointien vuoksi epävarma tie, että sitä pitkin ei haluttu edetä. Kun kiirekin oli. Niinpä esteitä paketin tieltä raivattiin tulkitsemalla sopimusten artikloja luovalla tavalla.”

Näin kuvasi Helsingin Sanomien pääkirjoitus 29. heinäkuuta EU:n elvytyspaketin syntyvaihetta. Pääkirjoitus huomauttaa myös, että samaan tapaan, tulkinnan kautta, unionissa on edetty muissakin asioissa.

Tuota näkemystä on vaikea kiistää. Euroalueen vakaus- ja kasvusopimuksen piti asettaa rajat velkaantumiselle ja budjettivajeille. No bail out –periaatteen piti olla yksiselitteinen. Euroopan keskuspankin ei ajateltu ryhtyvän jäsenmaiden velkapapereiden haltijaksi. EU:n budjettia ei pitänyt rahoittaa lainarahalla.

Kävikö niin? Säännöt perussopimuksissa ovat kyllä ennallaan, mutta tosiasiallinen tilanne näyttää hyvin toiselta. Nuo taloudenpidon keskeiset periaatteet ovat vuosi vuodelta liudentuneet, osin kokonaan kadonneet. Ainutkertaisten tulkintojen jälkeen, kerta toisensa jälkeen.

Kriisitilanteita on kieltämättä usein syntynyt nopeasti. On ollut polttava kiire ja välttämätön tarve. Enkä tässä alkuunkaan arvioi ratkaisujen aineellista sisältöä, en EU-elvytyspaketinkaan osalta. Mutta jokainen hetken uustulkinta on kuitenkin jäänyt elämään. Tulkinnasta onkin tullut sopimus.

Kaikkien EU:n puolestapuhujien tulisi kantaa tästä huolta; jokainen luovan tulkinnan tilanne nostattaa kysymyksiä, epäilyksiä ja kritiikkiä. Ajan mittaan ja toistuessaan ne alkavat nakertaa instituution legitimiteettiä. Sille ei EU:n kannattaisi itseään altistaa. Kun koronakriisistä on selvitty, on aika tehdä paluu sääntöperusteisuuteen.

* * *

Kun kysytään, miksi tasavallan presidentti ottaa nämä tulkinnan tien ja ne vaarat esille, vastaukseni on selvä. Ensinnäkin EU:n keskeiset perussopimukset ovat jäsenmaiden välisiä sopimuksia ja siis yksittäisen jäsenmaan kannalta sen suhteen määrittelyä ulkovaltoihin.

Toiseksi Euroopan unionin yhteinen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikka on etenemässä. Olemme yhtälössä, jossa omaa ulkoista kohtaloamme mitataan helposti EU:ta vasten. Entä jos tulkinnan tie aukeaa myös EU:n ulkosuhteissa? Niin, että teemme ensin suuria linjauksia, joita sitten seuraa lavea tulkinta.

Euroopan unioni on Suomelle ensiarvoisen tärkeä viitekehys myös ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. EU edustaa maailmalla korostetusti meille arvokkaita asioita: demokratiaa, oikeusvaltiota, monenkeskistä sääntöpohjaista järjestelmää, sopimusten noudattamista.

Meille EU:n vankkumattomille kannattajille on tärkeää, että luottamus Euroopan unioniin sanansa mittaisena säilyy.

* * *

Haluan huomauttaa, että jos aiemmin sovittua ryhdytään laveasti tulkitsemaan, on vahva yleensä vahvimmillaan. Ja heikko heikoimmillaan. Tulkinnan tie on ongelmallinen myös koko kansainvälisen sääntöpohjaisen järjestelmän kannalta.

Tuota multilateraalista sääntöpohjaista järjestelmää me perustellusti kannatamme. Mutta ymmärrämmekö riittävän hyvin, millaisia muutospaineita tähän järjestelmään nyt kohdistuu?

Jos Yhdysvallat jatkaa vetäytymistään ja Kiina läsnäolonsa tiivistämistä, ei se voi olla vaikuttamatta myös yhteistyön sisältöön. Syntyy uusia painotuksia, vanhoja jää syrjään. Jos tulkinnan tietä kuljetaan, joudumme kysymään itseltämme: millaista kansainvälistä sääntöpohjaista järjestystä me päädymme kannattamaan?

Kansainvälisten instituutioiden on tietysti elettävä ajassa, pystyttävä reagoimaan ympärillään muuttuvaan maailmaan. On yhtä lailla ilmeistä, ettei monen kansainvälisen järjestön toimintakyky nyt ole parhaimmillaan. Vaikeudet näkyvät päivittäin kahdessa meille tärkeässä instituutiossa, 75 vuotta täyttäneessä YK:ssa ja 45-vuotiaassa Etyjissä.

Mutta ratkaisua instituutioiden kohtaamiin ongelmiin ei varmasti löydy niiden periaatteiden liudentamisesta. YK:n ja Etyjin periaatteet ovat juuri niitä yhteisiä sitoumuksia, ja sellaisina konkreettisia oman turvallisuutemme peruspilareita. Laveasti tulkitsemalla ne heikkenevät, eivät vahvistu. Paras tapa puolustaa sääntöpohjaista järjestelmää on pitää sen periaatteita johdonmukaisesti esillä vaikeinakin hetkinä.

* * *

Olemme seuranneet huolestuneina Valko-Venäjän jännittynyttä tilannetta viime viikkoina. Maan presidentinvaalit elokuun alussa eivät Valko-Venäjästä johtuneista syistä olleet vakiintuneen Etyj-vaalitarkkailun kohteena. Eivätkä ne muutenkaan täyttäneet kansainvälisiä kriteerejä. Vaarallinen kierre käynnistyi. Kun luottamus järjestelmään romahtaa, uhkaa turvallisuuskin järkkyä.

Tapa, jolla mielenosoittajat Valko-Venäjällä ovat tyytymättömyyttään osoittaneet, on ollut puhutteleva ja vaikuttava. He eivät ole antaneet mitään aihetta aggressioon. Tästäkin syystä väkivallan, pidätysten ja uhkaamisen käyttäminen heitä kohtaan on käsittämätöntä. Toivoa sopii, että tie tästä eteenpäin löytyy rauhanomaisesti, kansallisen vuoropuhelun kautta.

Keinotekoiset geopoliittiset argumentit eivät Valko-Venäjän tilanteen ratkaisun etsimisessä auta. Vaarallisia merkkejä niistäkin on ollut ilmoilla. Pidän siksi tärkeinä niitä puheenvuoroja, joissa sekä EU että Venäjä ovat korostaneet Valko-Venäjän sisäisen keskustelun tarvetta ja rohkaisseet osapuolia siihen. Sen prosessin tukemisessa juuri Etyjille voisi löytyä arvokas, rakentava rooli. Tästä puhuimme muutama päivä sitten sekä liittokansleri Merkelin että presidentti Putinin kanssa.

Kannan kovasti huolta myös YK:n piirissä kiristyneestä tunnelmasta. Turvallisuusneuvostossa tuorein esimerkki tästä on kiista Iraniin kohdistettavista sanktioista.

Sekä Venäjä että Ranska ovat aiemmin tänä vuonna tehneet omia P5-aloitteitaan turvallisuusneuvoston viiden pysyvän jäsenmaan huipputapaamisen järjestämiseksi. Meillä on monta hyvää syytä toivoa nykyistä parempaa keskusteluyhteyttä P5-maiden päämiesten välille. Ydinaseet, ja asevalvonta laajemminkin, ovat syistä tärkeimpiä. Elleivät nämä ydinasevaltiot löydä keskinäistä yhteisymmärrystä ja luottamusta, viimeisetkin rippeet koko joukkotuhoaseita säätelevästä sopimusjärjestelmästä ovat uhattuina. Asevalvontakysymysten ulkopuolellakin P5-maiden on välttämätöntä löytää toisensa, jotta YK-järjestelmä voi toimia. Suurten kohtaaminen ei kuitenkaan saa johtaa YK-järjestelmän ohittamiseen. Ollakseen uskottava, kansainvälisen sääntöpohjaisen järjestelmän on noudatettava omia sääntöjään. Tulkinnan tiellä luottamus järjestelmään voi romahtaa. Silloin turvallisuuskin kärsii.

* * *

Lähetin teille kaikille koronapandemian puhjettua kirjeen, jossa totesin, että tällaisina poikkeuksellisina aikoina edustustojenne tekemä työ on aivan erityisen tärkeää. Pysyn näiden sanojeni takana. Mutta lisään täydentävän havainnon. Pitkään jatkuvat poikkeukselliset olot auttavat huomaamaan selvemmin myös sen, mikä normaalioloihin verrattuna jää puuttumaan – ihmisten kohtaaminen.

Diplomatian perustyökaluihin kuuluvat luottamukselliset keskustelut. Kun mahdollisuudet niihin kapenevat koronan aiheuttamien tapaamisrajoitusten myötä, uhkaa myös tilannekuvamme kaveta. Kaikkea ei voi teknologisilla ratkaisuilla korvata. Mutta kun näköpiirissä ei ole, että poikkeukselliset olot kovin pian päättyisivät, emme voi vain jäädä odottamaan normaaliaikojen paluuta.

Sillä juuri nyt realistinen, ajantasainen käsitys maailmasta on todella arvossaan. Koronapandemian katveessa moni aivan perustavanlaatuinen asia on liikkeessä. Kiihtyvän muutoksen keskellä Suomi ei voi ulkopolitiikassaan takertua vanhoihin oletuksiin, jollemme ole varmoja, että ne edelleen pitävät paikkaansa. Jos totutut keinot tiedon hankintaan eivät toimi, on löydettävä uusia. Ja omaa ammattitaitoanne on käytettävä tuon tiedon tulkintaan. Raporteissanne tulkinnan tie on nimittäin meille tarpeellinen.

Tietoja julkaisijasta

Tasavallan presidentin kanslia
Tasavallan presidentin kanslia
Mariankatu 2
00170 Helsinki

http://www.presidentti.fi

Arvoisat edustustojen päälliköt, hyvät naiset ja herrat,

Kuluvaa vuotta on vielä yli kolmannes jäljellä, mutta kovin pitkältä tämä jo tuntuu. Arkemme on muuttunut tavalla ja vauhdilla, jota emme vuoden alussa osanneet aavistaa. Helmikuun alussa pitämässäni valtiopäivien avajaispuheessa saatoin vielä esittää toiveen, ettei koronavirus yltyisi pandemiaksi.

Toisin kävi. Koronapandemian ja sen torjumisen vaikutukset ulottuvat nyt yhtä aikaa koko maailmaan. Jokaiselle mantereelle, jokaiseen valtioon, jokaiseen yksilöön. Globaaleista haasteista usein puhutaan. Tämä, jos mikä, on sellainen.

Globaalia vastaustakin sopii siis odottaa. Yhtäältä signaaleja on voinut lukea rohkaisevina. Kun uhka on ollut riittävän suuri, on eri puolilla maailmaa ryhdytty täysin poikkeuksellisiin toimiin, poikkeuksellisen nopeasti.

Ongelmallista kuitenkin on, että globaali vastaus on ollut sarja kansallisia vastauksia. Kansainvälisen yhteisön kyky yhteistoimintaan osoittautui etenkin ensi alkuun valitettavan heikoksi. Kovan paikan tullen kukin ryhtyi pitämään huolta vain omistaan, miten parhaaksi katsoi, naapureilta ja kumppaneilta liikoja kyselemättä.

Ymmärrettävää toki, mutta ennakkotapauksena huolestuttava. Onko samanlainen reaktio luvassa myös tulevissa maailmanlaajuisissa kriiseissä? Ja onko ilmastonmuutoksen osalta samaa jo nähtykin? Mitä se kertoo meille niin tärkeän monenkeskisen yhteistyön tulevaisuudesta?

* * *

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tasavallan presidentin kanslia

President Stubbs statsbesök i Sverige fokuserar på försvaret och säkerheten, det breda samarbetet mellan Finland och Sverige och den gröna omställningen17.4.2024 17:22:03 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 21/2024 17.4.2024 Republikens president Alexander Stubb och hans maka Suzanne Innes-Stubb avlägger statsbesök i Sverige den 23–24 april 2024 på inbjudan av kung Carl XVI Gustaf. Besöket är inriktat på att vidareutveckla samarbetet mellan Finland och Sverige i det rådande säkerhetspolitiska läget, både bilateralt och som medlemmar i Nato. Att främja samarbetet mellan finska och svenska företag för att stärka ländernas globala konkurrenskraft och påskynda den gröna omställningen står också på agendan. Programmet i Stockholm inleds på tisdag morgon den 23 april med att kungafamiljen tar emot presidentparet vid en officiell ceremoni. Ceremonin utanför Kungliga slottet äger rum klockan 10 lokal tid och allmänheten ombeds vara på plats senast klockan 9.30. Efter välkomstceremonin besöker president Stubb Sveriges riksdag där han träffar riksdagens talman Andreas Norlén och håller ett anförande för ledamöterna i riksdagen. Efter besöket i riksdagen

Presidentti Stubbin valtiovierailulla Ruotsissa esillä puolustus ja turvallisuus, Suomen ja Ruotsin laaja-alainen yhteistyö sekä vihreä siirtymä17.4.2024 17:22:03 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 21/2024 17.4.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb tekee puolisonsa Suzanne Innes-Stubbin kanssa valtiovierailun Ruotsiin 23.–24. huhtikuuta 2024 kuningas Kaarle XVI Kustaan kutsusta. Vierailulla painottuvat Suomen ja Ruotsin yhteistyön tiivistäminen entisestään vallitsevassa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa niin kahdenvälisesti kuin puolustusliitto Naton jäseninäkin. Esillä on myös suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten yhteistyön edistäminen maiden globaalin kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja vihreän siirtymän vauhdittamiseksi. Kuningasperhe ottaa presidenttiparin vastaan valtiovierailuun kuuluvin seremonioin tiistaiaamuna 23. huhtikuuta Tukholmassa. Tilaisuutta on mahdollista seurata Kuninkaanlinnan sisäpihalla kello 10 paikallista aikaa. Yleisöä pyydetään saapumaan paikalle kello 9.30 mennessä. Vastaanottoseremonioiden jälkeen presidentti Stubb vierailee Ruotsin valtiopäivillä ja tapaa valtiopäivien puhemies Andreas Norlénin. Keskust

President Stubb’s state visit to Sweden will focus on defence and security, the extensive cooperation between Finland and Sweden and the green transition17.4.2024 17:22:03 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 21/2024 17 April 2024 President of the Republic of Finland Alexander Stubb, accompanied by Mrs Suzanne Innes-Stubb, will pay a state visit to Sweden on 23–24 April 2024 at the invitation of King Carl XVI Gustaf. The aim of the visit is to further intensify cooperation between Finland and Sweden in the current security policy context, both bilaterally and as members of NATO. Promoting cooperation between Finnish and Swedish companies in order to strengthen the countries’ global competitiveness and accelerate the green transition is also on the agenda. The Royal Family will greet the President and his spouse with a ceremonial welcome in Stockholm on the morning of Tuesday 23 April. It will be possible to follow the ceremony in the courtyard of the Royal Palace at 10 local time. The public is invited to arrive by 9.30. After the welcoming ceremony, President Stubb will visit Riksdagen, the Swedish Parliament, and meet the Sp

President Stubb reser till Bryssel5.4.2024 16:32:20 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 20/2024 5.4.2024 Republikens president Alexander Stubb besöker Bryssel den 9–10 april 2024. Under besöket träffar president Stubb Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg, Belgiens premiärminister Alexander De Croo, Europaparlamentets talman Roberta Metsola, Europeiska rådets ordförande Charles Michel samt unionens höga representant för utrikes frågor och säkerhetspolitik och Europeiska kommissionens vice ordförande Josep Borrell. På programmet står också ett möte med EU:s kommissionär för internationella partnerskap Jutta Urpilainen. Syftet med besöket är bland annat att diskutera aktuella frågor, säkerhets- och försvarspolitiska frågor, situationen i Ukraina och det kommande Natotoppmötet i Washington. President Stubb håller också ett tal om försvarets nya era vid ett diskussionstillfälle som ordnas av tankesmedjan Friends of Europe. Besöket är president Stubbs första arbetsbesök i Belgien. Republikens tidigare president Sauli Niinistö r

Presidentti Stubb Brysseliin5.4.2024 16:32:20 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 20/2024 5.4.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb vierailee Brysselissä 9.–10. huhtikuuta 2024. Presidentti Stubb tapaa Naton pääsihteeri Jens Stoltenbergin, Belgian pääministeri Alexander De Croon, Euroopan parlamentin puhemies Roberta Metsolan, Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Charles Michelin sekä unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan ja Euroopan komission varapuheenjohtaja Josep Borrellin. Ohjelmassa on myös tapaaminen EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaari Jutta Urpilaisen kanssa. Vierailun tarkoituksena on keskustella muun muassa ajankohtaisista asioista, turvallisuus- ja puolustuspoliittisista kysymyksistä, Ukrainan tilanteesta sekä tulevasta Naton Washingtonin huippukokouksesta. Presidentti Stubb pitää myös puheen puolustuksen uudesta aikakaudesta keskustelutilaisuudessa Friends of Europe -ajatushautomossa. Vierailu on presidentti Stubbin ensimmäinen työvierailu Belgiaan. Edellinen tasav

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye