Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe uudelle hallitukselle Presidentinlinnassa 6.6.2019

Arvoisa pääministeri, hyvät valtioneuvoston jäsenet,

Onnittelen Teitä, arvoisa pääministeri, eduskunnalta saamastanne luottamuksesta. Tänään johdollanne aloittaa itsenäisen Suomen 75. hallitus.

Huhtikuussa pidetyt eduskuntavaalit johtivat tasaiseen lopputulokseen. Tulos ei antanut selkeitä vastauksia, mutta te onnistuitte löytämään hallitusratkaisut hyvässä aikataulussa.

Teiltä odotetaan paljon, teitä tullaan haastamaan ja teiltä tullaan vaatimaan. Laajapohjaisen hallituksen yhtenäisyydellä ja keskinäisellä luottamuksella on suuri merkitys. Hallituksen päätöksentekotapa on kollegiaalinen; yhdessä päätetään ja yhdessä päätöksistä vastataan. Keskinäinen luottamus hallituksen sisällä luo myös muiden luottamusta poliittiseen järjestelmään.

Kuten edellisenkin hallituksen aikana, maailman epävakaus tulee jatkumaan. Teiltä tullaan vaatimaan kykyä vastata olosuhteiden nopeisiin muutoksiin. Kun sen kyvyn näytätte, tulevaisuuden kohtaaminen tuntuu turvalliselta.

Juuri turvalliselta tuntuvaa tulevaisuutta kaipaamme. Sitä ei ole etenevä ilmastonmuutos, sitä ei ole painava velkataakka eikä sitä ole huoli eläkejärjestelmän kestävyydestä. Mielestäni Suomen hallituksen suuri missio on luoda puitteet turvaan ja vakauteen. Sellaiset, ettei niiden puuttumisen vuoksi kenenkään tarvitse luopua omista suunnitelmistaan, on sitten kyse itsensä toteuttamisesta, perheen perustamisesta tai lasten saannista. Pidetään mielissä, että olemme lähes kaiken hyvän mittaamisessa maailman kärkeä.

Arvoisa pääministeri ja hyvät valtioneuvoston jäsenet,

Hallituskautenne alkajaisiksi Suomi ottaa vastaan Euroopan unionin puheenjohtajuuden heinäkuun alussa. Puolivuotiskausi sattuu monessa mielessä poikkeuksellisen vaativaan aikaan, mutta uskon, että toimivamman unionin luovutatte seuraajallenne.

Toivon, että yhteistyömme ulko- ja turvallisuuspolitiikassa tulee olemaan tiivistä kuten edeltäjienne kanssa. Omalta osaltani olen valmis mutkattomaan, hyödylliseen ja miellyttävään yhteistyöhön.

Toivotan teille kaikille voimia ja viisautta työssänne Suomen parhaaksi.

President Niinistö to attend the French National Day celebrations in Paris10.7.2019 10:46:16 EESTPress release

Office of the President of the Republic Press release 20/2019 10 July 2019 President of the Republic of Finland will participate in the celebration of the French National Day or Bastille Day in Paris on 14 July 2019. His visit will be hosted by President of France Emmanuel Macron. The visit will begin with the traditional Bastille Day parade at Avenue des Champs-Élysées. This year the parade will celebrate European defence cooperation with participants from all the countries, including Finland, that have joined the European Intervention Initiative (EI2) set out by France. After the parade, there will be a luncheon hosted by President Macron and a bilateral meeting between President Niinistö and President Macron. Bastille Day commemorates the storming of the Bastille fortress, a turning point of the French revolution.

President Niinistö deltar i firandet av Frankrikes nationaldag i Paris10.7.2019 10:45:22 EESTTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 20/2019 10.7.2019 Republikens president Sauli Niinistö deltar i festligheterna med anledning av Frankrikes nationaldag söndagen den 14 juli 2019 i Paris. Värd för besöket är Frankrikes president Emmanuel Macron. Besöket inleds med den traditionsrika nationaldagsparaden på Champs-Élysées. I år är paradens tema det europeiska försvarssamarbetet och i den medverkar förutom Finland även de andra länder som deltar i det europeiska interventionsinitiativet (EI2) lanserat av Frankrike. Efter paraden deltar president Niinistö i en lunch under värdskap av president Macron och träffar honom i ett enskilt möte. Den franska nationaldagen firas till minnet av stormningen av den medeltida fästningen Bastiljen, vilket anses vara början på den franska revolutionen.

Presidentti Niinistö Ranskan kansallispäivän juhliin Pariisiin10.7.2019 10:44:24 EESTTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 20/2019 10.7.2019 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu Ranskan kansallispäivän juhlallisuuksiin sunnuntaina 14. heinäkuuta 2019 Pariisissa. Vierailua isännöi Ranskan presidentti Emmanuel Macron. Vierailu alkaa perinteisellä kansallispäivän paraatilla Champs-Élysées-kadulla. Paraatin teemana on tänä vuonna eurooppalainen puolustusyhteistyö ja siihen osallistuvat Suomen lisäksi myös muut Ranskan käynnistämään Euroopan interventioaloitteeseen (EI2) osallistuvat maat. Paraatin jälkeen presidentti Niinistö osallistuu presidentti Macronin isännöimälle lounaalle sekä tapaa hänet kahdenvälisesti. Ranskan kansallispäivää vietetään Ranskan vallankumouksen alussa tapahtuneen Bastiljin linnoituksen valtauksen muistoksi.

Crown Prince and Crown Princess of Japan to visit Finland25.6.2019 13:44:13 EESTPress release

Office of the President of the Republic Press release 19/2019 25 June 2019 Their Imperial Highnesses Crown Prince Akishino and Crown Princess Kiko of Japan will visit Finland on 2–5 July 2019. President of the Republic of Finland Sauli Niinistö and Mrs Jenni Haukio will welcome Their Highnesses on 3 July at the President’s summer residence Kultaranta. The visit marks 100 years of diplomatic relations between Finland and Japan. During their four-day visit, the Crown Prince and Crown Princess will explore Finnish culture, landmarks, nature and healthcare. On Tuesday, their programme includes visits at the National Museum of Finland, Ateneum Art Museum as well as Helsinki Cathedral. On Wednesday, in addition to the Kultaranta visit, the Crown Prince and Crown Princess will lay a wreath at Hietaniemi Cemetery and visit the city of Turku, where they will tour Turku Castle and Turku Cathedral. On Thursday, the Crown Prince and Crown Princess will visit the National Archives of Finland to vie

Det japanska kronprinsparet på besök till Finland25.6.2019 13:43:34 EESTTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 19/2019 25.6.2019 Japans kronprins Akishino och kronprinsessan Kiko besöker Finland 2–5 juli 2019. Republikens president Sauli Niinistö och fru Jenni Haukio träffar kronprinsparet onsdagen den 3 juli på Gullranda i Nådendal. Besöket högtidlighåller 100-årsjubileet av diplomatiska förbindelser mellan Finland och Japan. Under sitt fyra dagar långa besök får kronprinsparet särskilt ta del av finländsk kultur samt sevärdheter, naturen och hälsovården. På tisdagens besöksprogram står bland annat Nationalmuseet, konstmuseet Ateneum och Helsingfors domkyrka. På onsdag nedlägger kronprinsparet en krans på Sandudds begravningsplats och besöker förutom Gullranda i Nådendal också Åbo där de besöker Åbo slott och Åbo domkyrka. På torsdag besöker kronprinsparet Riksarkivet för att bekanta sig med handlingar om hur Finland och Japan upprättade diplomatiska förbindelser. Kronprinsen besöker dessutom Fallkullas husdjursgård och kronprinsessan Nya barnsjukh