Tasavallan Presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhe 1.1.2020

Kansalaiset,

Olemme uuden vuosikymmenen alussa. 2010-luku oli nopean muutoksen aikaa. Vauhti kiihtyy jatkossa edelleen, mutta kehityksen suuntaan vaikutamme itse.

Rauhattomuus, epävakaus ja lyhytjänteisyys ovat leimanneet elämää niin maailmalla kuin Suomessa. Niille on nyt luotava vastavoimia. Tarvitsemme enemmän rauhaa, vakautta ja pitkäjänteisyyttä.

* * *

Loppuvuodesta hätkähdin, kun kuulin haastateltavan Lontoon kadulta kuvaavan Brexit-erimielisiä: ”olemme oppineet vihaamaan toisiamme”. Kun asia, vaikka kuinka merkittävä, nostaa vihaa toisin ajattelevaa kohtaan, ollaan menossa kohti huonoa. Vihan kulttuuri ei kauas kanna. Se kaataa.

Kannan kasvavaa huolta siitä, miten kohtelemme Suomessa toisiamme. Kyse on toistemme kunnioittamisesta, viime kädessä yhteiskuntarauhan ylläpitämisestä. Ja sen myötä turvallisuudestamme.

Tapamme keskustella on nopeasti muuttunut. Yhä harvemmin kuulee erimielisten hakevan yhteistä näkemystä. Yhä useammin näkee valmiiden jakolinjojen vahvistamista. Täällä oikeassa olevat ”me”, tuolla väärässä olevat ”he”.

Kun halua aitoon keskusteluun ei enää ole, lisääntyy tahallinen väärinymmärtäminen. Kun tiedolla on merkitystä vain sen palvellessa omaa agendaa, syntyy tilaa puolitotuuksille, valheillekin.

Tämä kehitys meidän on katkaistava. Kyse ei ole yksinomaan siitä, millainen ilmapiiri olisi keskustelun osapuolille miellyttävämpi. Panoksena on myös Suomen menestyksen tärkein tekijä. Toistemme ymmärtämys.

Ymmärtämyksen ei tarvitse merkitä yksimielisyyttä. Erilaisia mielipiteitä maahamme on aina mahtunut. Asioista sopii kiistellä, pitääkin. Mutta toisten ylenkatsominen ja aliarvioiminen ei kiistanalaisten asioiden ratkaisua edistä. Me pystymme parempaan.

* * *

Yhteiskunnan on taattava turva ja rauha elämiseen. Suomi on hyvin salliva ja avoin yhteiskunta, siinäkin mallimaa. Mutta maailmassa on myös pahuutta, eikä pelkkä hyväntahtoisuus sitä karkota. Hyvää on pakko suojata, tiukasti, jos siitä halutaan pitää kiinni. Tästä on kyse myös puheissani terrorismia koskevasta lainsäädännöstä.

Yhteiskuntarakenteemme selkäranka on sen palvelusektori. Ihmiset, jotka työssään toteuttavat, mitä kansanvalta on tahtonut. Liian moni heistä on alttiina päivittäiselle häirinnälle, uhkailulle, painostukselle, jopa väkivallalle. Taas tänään he ovat velvollisia kohtaamaan eilenkin ahdistelleen asiakkaan. Työ ei ole enää vain ammatillisesti vaativaa, se on henkisesti painavan raskasta. Jos hoivan, koulutuksen ja turvallisuuden tuottajat uupuvat, koko yhteiskuntamme toimivuus vaarantuu. Siihen meillä ei ole varaa.

Maalittaminen ja vihapuhe ovat uudempaa ilmaisua yleisessä keskustelussa. Lainsäätäjämme on kuitenkin ollut kaukaa viisas. Esimerkiksi kiihottaminen kansanryhmää vastaan sekä yksilön kunniaa, rauhaa tai yksityisyyttä loukkaavat teot ovat jo vanhastaan olleet rangaistavia. Muita ihmisiä kohtaan rikoksen tekevä joutuu siitä vastuuseen. Siinä ei ole mitään yhteyttä sananvapauteen saati sen rajoittamiseen.

Suomessa on, aivan oikein, korostettu vähemmistöjen oikeuksia ja suojattu niitä. Yksilöiden loukkaamattomuuden suoja taas on sama kaikille. Riippumatta siitä, mihin väestöryhmään heidän koetaan kuuluvan. Ja yksilöitä olemme kaikki.

* * *

Sisäpolitiikan ja parlamentarismin osalta on havahduttu uuteen ilmiöön. Yksikään tällä vuosituhannella nimitetty hallitus ei ole istunut täyttä kautta. Vuodesta 2003 lukien nyt aloittanut hallitus on yhdeksäs ja pääministeri kahdeksas. Aiemmin totuttu täyden vaalikauden rytmi on pudonnut keskimäärin alle kahden ja puolen vuoden. Äkkiseltään luvut voisi tulkita haurastuvan parlamentarismin tai levottoman poliittisen tilanteen aiheuttamiksi.

Näin ei kuitenkaan ole. Yksikään hallitus ei ole kaatunut välikysymykseen eikä kertaakaan ole päädytty poliittiseen pattitilanteeseen. Oikeastaan päinvastoin. Kesken kauden eronnutta hallitusta on pikaiseen seurannut uusi hallitus lähes identtisellä ohjelmalla ja kokoonpanolla. Lukuun ottamatta vaihtunutta pääministeriä.

Pääministeriltä vaaditaan työssään paljon. Ja hänen henkilönsä on jatkuvan tarkkailun alla. Hallituksen keulakuvana hän jää näkyvimmin vastaamaan yleisölle ja omilleen ratkaisuista, jotka eivät aina kaikkia miellytä. Jos samalla suosio tai kannatus heikkenee, paineet kasvavat. Yksittäinen virhe tai epäonnistuminen voi ne laukaista.

Kiinnittäisin jälleen huomiota siihen, että hallitus toimii kollegiona. Siitä, mitä yhdessä päätetään, yhdessä vastataan. Tämä kiistaton yhteisvastuu on jäänyt vähemmälle huomiolle, mutta sen muistaminen voi sekä keventää pääministerin taakkaa että rohkaista häntä toimissaan.

Politiikassakin tarvitaan työrauhaa. Poliittista draamaa syntyy hetkessä, politiikan tulokset ottavat aikansa.

* * *

Suuri uhka on ilmastonmuutos. Korjataanko se? Työkaluja on, mutta onko niiden käyttäjiä? Jokainen on asettanut tavoitteita, Suomi ihan kärkipäässä. Se on hyvä. Mutta tavoitteet eivät ole vielä tekoja.

Harva edes meillä tuntee termiä ”Helsinki Principles” – Helsingin periaatteet. Ne ovat tavoitteita lähempänä konkretiaa. Alle vuosi sitten Suomen johdolla joukko valtionvarainministereitä – nyt heitä on jo mukana yli 50 – sopi, että kaikissa budjetti- ja investointihankkeissa otetaan huomioon ilmastovaikutus. Samankaltaiset ajatukset leviävät nopeasti myös suuryritysten piirissä.

Muutos lähtee suurista: valtioista ja jättiyhtiöistä. Mutta mekin, pian kahdeksan miljardia enemmän tai vähemmän kuluttavaa ihmistä, olemme yksi suuri vaikuttaja.

* * *

Epävakaa maailmantilanne ei osoita rauhoittumisen merkkejä. Alati monimutkaisemmaksi muuttuvassa maailmassa oman ulkopolitiikkamme vaatimustaso nousee.

Suomi tekee ulkopolitiikassaan voitavansa rauhan, vakauden ja pitkäjänteisyyden eteen. Ajamalla laajempaa yhteistä hyvää kannamme omaa vastuutamme maailmasta ja edistämme samalla Suomen omaa etua.

Viime kädessä jokainen on kuitenkin oman onnensa seppä. Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan selkeä lähtökohta tulee edelleen olla oman asemamme turvaaminen. Sitä ei kukaan muu tee.

* * *

Tänä vuonna tulee kuluneeksi neljännesvuosisata liittymisestämme Euroopan unioniin. EU on Suomelle yhä tärkein taloudellisen hyvinvoinnin ja vakauden lähde.

Erityisen merkittävänä pidän, että eurooppalainen turvallisuuskeskustelu vihdoinkin etenee. Yhteistyö on toki yhä alkuvaiheessaan, mutta meidän etumme on, että se jatkuu.

Voimistuvan suurvaltakilpailun keskellä uusi EU-komissio on halunnut luonnehtia itseään ”geopoliittiseksi”. Hyvä niin. Vain vahvana unioni voi toimia tasavertaisena voimaansa korostavien Yhdysvaltain, Kiinan ja Venäjän rinnalla.

Eurooppa on kyllä jo suurvalta kaupan, talouden, tieteen ja teknologian aloilla. Nämä alat voivat hallita huomisen geopolitiikkaa. Osana Eurooppaa olemme tässäkin mukana.

* * *

Tulevaisuuteen ihminen on aina uskonut. Ollut vähän väliä väärässä, sitten korjannut. Ja onnistunut.

Toivotan teille kaikille onnellista alkanutta vuotta ja Jumalan siunausta.

President Niinistö to attend event in Poland commemorating 75th anniversary of liberation of Auschwitz14.1.2020 12:14:36 EETPress release

Office of the President of the Republic Press release 2/2020 14 January 2020 On 27 January 2020, President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will attend an event in Poland commemorating the 75th anniversary of the liberation of Auschwitz. The commemoration event will be attended by Heads of State and Government from more than 20 countries and, as honoured guests, around 200 survivors of the Auschwitz concentration and extermination camp. The event will take place in the grounds of Auschwitz II-Birkenau, which now serves as a museum. During the visit, President Niinistö will also have a bilateral meeting with President of Poland Andrzej Duda.

President Niinistö till Polen för att delta i 75-årsminnet av befrielsen av Auschwitz14.1.2020 12:13:34 EETTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 2/2020 14.1.2020 Republikens president Sauli Niinistö reser till Polen för att måndagen den 27 januari 2020 delta i högtidligheter till minnet av det i år har förflutit 75 år sedan befrielsen av Auschwitz. I minnesdagen deltar stats- och regeringschefer från över 20 länder och hedersgäster är cirka 200 personer som överlevt koncentrations- och förintelselägret i Auschwitz. Evenemanget ordnas i området Auschwitz II-Birkenau som numera är ett museum. Under besöket träffar president Niinistö också Polens president Andrzej Duda i ett bilateralt möte.

Presidentti Niinistö Auschwitzin vapautuksen 75-vuotismuistotilaisuuteen Puolaan14.1.2020 12:12:58 EETTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 2/2020 14.1.2020 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu Auschwitzin vapautuksen 75. vuosipäivän kunniaksi järjestettävään muistotilaisuuteen maanantaina 27. tammikuuta 2020 Puolassa. Muistotilaisuuteen osallistuu valtion- ja hallituksen päämiehiä yli 20 maasta sekä kunniavieraina noin 200 Auschwitzin keskitys- ja tuhoamisleiriltä selviytynyttä. Tilaisuus järjestetään nykyisin museona toimivan Auschwitz II-Birkenaun alueella. Vierailun aikana presidentti Niinistö tapaa lisäksi Puolan presidentti Andrzej Dudan kahdenvälisesti.

President Niinistö to attend the World Holocaust Forum in Israel10.1.2020 15:46:30 EETPress release

Office of the President of the Republic Press release 1/2020 10 January 2020 The President of the Republic of Finland Sauli Niinistö will visit Israel 21–24 January 2020. During the visit, he will attend the World Holocaust Forum in Jerusalem. The World Holocaust Forum will be held at Yad Vashem, the World Holocaust Remembrance Center, in Jerusalem on Thursday 23 January to commemorate the 75th Anniversary of the Liberation of Auschwitz. Close to 40 Heads of State and Government will participate in the event at the invitation of President of Israel Reuven Rivlin. Previously, the forum has been held in Poland in 2005 and 2010, Ukraine in 2006 and the Czech Republic in 2015. President Niinistö’s programme in Israel will include a bilateral meeting with President Rivlin, dinner for the Heads of State and Government as well as other meetings. Aside from Jerusalem, President Niinistö will visit Tel Aviv. The visit will also celebrate the 70th anniversary of diplomatic relations between Finl

President Niinistö deltar i World Holocaust Forum i Israel10.1.2020 15:46:01 EETTiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 1/2020 10.1.2020 Republikens president Sauli Niinistö besöker Israel den 21–24 januari 2020. Under resan deltar president Niinistö i World Holocaust Forum i Jerusalem till minnet av förintelsens offer. Torsdagen den 23 januari hedras 75-årsminnet av befrielsen av Auschwitz vid evenemanget World Holocaust Forum i förintelsens minnescentrum Yad Vashem. I forumet deltar på inbjudan av Israels president Reuven Rivlin närmare 40 stats- eller regeringschefer. Tidigare har forumet ordnats 2005 och 2010 i Polen, 2006 i Ukraina och 2015 i Tjeckien. I president Niinistös program i Israel ingår också ett bilateralt möte med president Rivlin, en middag för stats- och regeringscheferna samt andra möten. Förutom Jerusalem besöker president Niinistö Tel Aviv. Under besöket firas också 70-årsjubileet av diplomatiska förbindelser mellan Finland och Israel.

Presidentti Niinistö holokaustin muistotilaisuuteen Israeliin10.1.2020 15:45:25 EETTiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 1/2020 10.1.2020 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vierailee Israelissa 21.–24. tammikuuta 2020. Matkan aikana presidentti Niinistö osallistuu World Holocaust Forum -muistotilaisuuteen Jerusalemissa. Torstaina 23. tammikuuta holokaustin muistokeskuksessa Yad Vashemissa pidettävää muistotilaisuutta vietetään tänä vuonna Auschwitzin vapautuksen 75. vuosipäivän kunniaksi. Tilaisuuteen osallistuu Israelin presidentti Reuven Rivlinin kutsusta lähes 40 valtion- tai hallituksen päämiestä. Aiemmin foorumi on järjestetty vuosina 2005 ja 2010 Puolassa, 2006 Ukrainassa ja 2015 Tšekissä. Presidentti Niinistön ohjelmaan Israelissa kuuluu myös kahdenvälinen tapaaminen presidentti Rivlinin kanssa, päämiespäivällinen sekä muita tapaamisia. Jerusalemin lisäksi presidentti Niinistö vierailee Tel Avivissa. Vierailun aikana juhlistetaan myös Suomen ja Israelin välisten diplomaattisuhteiden 70-vuotisjuhlavuotta.