Täsmä Työterveys Oy

Täsmä Työterveys ei valvo työntekijöidensä työaikaa

Täsmä Työterveys Oy ei sovella työterveyshoitajiensa kohdalla työaikalainsäädäntöä. Yrityksen työtyytyväisyyden keskiarvo hipoo silti huippulukemia (keskiarvo 9.2/10, Terveenä työssä -selvitys 2021). Vapaus työskentelyajan ja -paikan valitsemiseen on terveydenhuoltoalalla vielä harvinainen ilmiö.

“Sitä saa, mitä mittaa”, sanoo toimitusjohtaja

Täsmä Työterveyden työntekijöistä valtaosa saa itse päättää työskentelyaikansa ja -paikkansa. Vain lääkäriasemien sairaanhoitajat ja lääkärit sitoutuvat olemaan määräaikoina toimipisteissä hoitamassa potilaitaan.

“Työterveyshoitajan työ on asiantuntijatyötä, jota ei ole järkeä mitata munakellolla”, toteaa yrityksen toimitusjohtaja Esa Halmesmäki. “Ajattelen, että sitä saa, mitä mittaa. Jos mittaa läsnäolotunteja, saisi läsnäolotunteja. Liiketoiminnallisia tavoitteitamme palvelevat paremmin muut mittarit, kuten asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyys.”

Tarkoittako tämä rajatonta työaikaa?

“Ei. Sellainen olisi oman oksan sahaamista”, sanoo Esa Halmesmäki. “Työterveyshoitajista on kova pula, ja meillä on koossa loistava porukka. Haluamme pitää heidät tyytyväisinä ja työmäärän kohtuullisena”, hän jatkaa. “Rekrytoimme myös hyvissä ajoin asiakasmäärän kasvaessa, jotta väki ei ehdi kuormittua liikaa.”

Halmesmäen mukaan työhyvinvointitutkimuksesta saadut tulokset ja nollassa oleva vaihtuvuus puoltavat näkemystä, että yritys on onnistunut luomaan työntekijöilleen mieleiset olosuhteet.

Miten käy asiakkaiden, kun hoitajat huitelevat omilla teillään?

“Hyvin käy”, vakuuttaa Täsmän palveluntuotannon johtaja Katja Mäkeläinen.

“Lakisääteisen työterveyden palvelut tuomme joka tapauksessa pääosin asiakasyrityksiin. Asiakkaalle tämä tarkoittaa, ettei työntekijöitä tarvitse lähettää kesken päivän vaikkapa terveystarkastukseen, vaan hoitaja saapuu työpaikalle”, Mäkeläinen toteaa.

“Olemme saaneet työnantajilta kiitosta myös siitä, että kanssamme on nopeaa asioida, ja meidät saa helposti kiinni. Vaikuttaakin siis siltä, että työntekijöiden vapaus ennemminkin kasvattaa asiakastyytyväisyyttä kuin syö sitä”, pohtii Mäkeläinen.

Mitä työntekijät sanovat?

“On todella suuri etu, kun voi itse sovittaa arjen ja työn näin sulavasti yhteen. Ihanaa, että meillä Täsmässä ymmärretään, ettei työläppärin edessä täydy istua vain istumisen ilosta silloin, kun työhommat ei luista, vaan voi mennä vaikkapa koiraa rapsuttamaan. Asioiden etenemistä tarkastellaan pitemmällä aikavälillä, eikä vahdita työtunteja”, pohtii työterveyshoitaja Saana Verkasalo.

“Tämä ei toki tarkoita sitä, että työaika olisi rajaton tai työtä tehtäisiin iltamyöhään. Päinvastoin meillä nähdään tärkeänä huolehtia vapaa-ajasta ja palautumisesta myös työtehtävien välissä”, Verkasalo lisää.

Täsmä Työterveys Oy

01300 VANTAA