TATEHackin voittajaksi valikoitui idea suunnitelmamuutosten hallinnasta projektin aikana

Assemblin, LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU, Metropolia ja Caverion toteuttivat yhteishankkeena TATEHackin, jossa opiskelijat ideoivat uusia, innovatiivisia ratkaisuja hyödyntäen digitaalisuutta taloteknisen urakoinnin eri vaiheissa. Kaikista parhaimpana ideana palkittiin idea suunnitelmamuutosten hallinnasta lvi- ja talotekniikkaprojekteissa.

Kuva: Teemu Lius (vas.), Aleksei Diatlov, Lauri Heikkinen, Tero Hailikari ja Anna Äijö.

Hackathonissa Metropolian talotekniikan, rakennustekniikan sekä IT- ja viestintätekniikan opiskelijoista koostuvat ryhmät ideoivat ratkaisuja LVI-huoltopalvelujen kehittämisen, asennusprojektien aikaisten suunnitelmamuutosten ja lisätöiden hallinnan sekä putkiremontin aikaisen asukasviestinnän haasteisiin. Tiukan kisan parhaaksi valittiin Aleksei Diatlovin, Teemu Liuksen ja Anna Äijön muodostaman ryhmän idea, joka auttaa suunnitelmamuutosten hallinnassa lvi- ja talotekniikan asennusprojektien kaikissa vaiheissa.

Valintaraati arvosti idean innovatiivisuutta sekä siihen sisältyneitä uusia oivalluksia. Työn ytimessä oli sovellus, joka kokoaa kaikki rakennushankkeen osapuolet yhden järjestelmän piiriin ja saa muutosten tilan näkymään kaikilla reaaliajassa. Vaikka työ vielä raadin mukaan vaatiikin jatkojalostusta, siinä nähtiin aitoa potentiaalia LVI-urakoinnin ja myös laajemmin koko rakentamisen näkökulmista.

Valintaraati koostui LVI-TU:n, Assemblinin ja Caverionin asiantuntijoista. Raati palkitsi parhaimman idean opintomatkalla talotekniikkakohteeseen Tukholmassa. Opintopisteiden lisäksi TATEhackiin osallistuneet opiskelijat voivat jatkaa ideansa kehittelyä ns. innovaatioprojektina; myös sen jatkojalostus valitun yrityksen kanssa tulevaisuudessa on mahdollista.

Hackathonin aikana opiskelijat kokoontuivat kolme kertaa ideoimaan ratkaisuja annettuihin ongelmiin. Tapaamisia järjestettiin muun muassa yritysten tiloissa. Jokaisella ryhmällä oli työelämää edustava mentori, joita olivat asennuspäällikkö Tero Hailikari Assemblinista, kehityspäälliköt Jukka Paloniemi ja Juha Peltonen Caverionista ja erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-TU:sta. Metropolian suuntaan yhdyshenkilönä toimi yliopettaja Lauri Heikkinen.

2500 kilometriä, 130 päivää ja 2 kaverusta – työntekijän matkassa Japanissa20.9.2018 09:12Tiedote

Assemblinin rakennusautomaatiourakoinnissa projektinhoitajana työskentelevä Tomi Lukkaroinen päätti lähteä pienelle kävelylle yhdessä kaverinsa Pekka Pönkäsen kanssa– 2 500 kilometrin kävelylle Japanin päästä päähän. 130 kävelypäivän jälkeen he saavuttivat tavoitteensa ja samalla ylittivät itsensä. Kuinka jätkien reissu sujui ja miten kaikki asiat saatiin järjestettyä?