TATin etätapahtuma Takeoff kokoaa yli 1500 nuorta työelämän ja yrittäjyyden äärelle 20.11.

Talous ja nuoret TAT järjestää jo kuudennen kerran Takeoff -bisnestapahtuman lukion ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille. Toimittajat ovat tervetulleita osallistumaan etäaamupäivän ohjelmaan 20. marraskuuta tämän kutsun lopussa olevan linkin kautta.

"Korona-aikana nuorilta on peruuntunut monia työelämään kiinnittymisen kannalta tärkeitä tilaisuuksia, kuten kesätöitä tai TET-jaksoja. Takeoffin järjestäminen nähtiinkin erityisen tärkeäksi siksi, että näin nuoret saisivat koronahaasteista huolimatta kiinnekohtia tulevaisuuden työelämään ja yrittäjyyteen", toteaa TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Uusi etätoteutus mahdollistaa yli 1 500 toisen asteen opiskelijan osallistumisen tapahtumaan. Aiemmin kasvuyritystapahtuma Slushin yhteydessä järjestettyyn Takeoffiin on voitu ottaa noin 400 nuorta. Tapahtuman järjestävät TATin kanssa LidlNordea ja Slush perjantaina 20. marraskuuta. Päivän aikana nuoret kuulevat inspiroivia yrittäjätarinoita, tutustuvat erilaisiin urapolkuihin ja osallistuvat Nordean ja Lidlin työpajoihin, joissa tarkastellaan tulevaisuuden työelämään. Tapahtuman kieli on englanti.

Takeoffissa puhuvat Slushin entinen toimitusjohtaja, start-up yrittäjä Andreas Saari, hiustenhoitotuotteita myyvän yrityksen, Owow:n, perustaja Georgiana Grudinschi sekä monimuotoisuuskonsulttina toimiva, ATAÁ agencyn toinen perustaja Naomi Holopainen. Keskenään erilaiset yrittäjyystarinat näyttävät nuorille, että tie menetykseen ja oman intohimon löytämiseen voi kulkea erilaisia reittejä.

Takeoffin yrityskumppaneiden Nordean ja Lidlin työpajat haastavat nuoria pohtimaan tulevaisuuden työelämää. Tärkeä osa sitä ovat digitalisaatio ja tekoäly. Näihin teemoihin pureudutaan Nordean työpajassa Train and design your bot.

"Tekoälyllä tarkoitetaan käytännössä itseoppivia järjestelmiä, mutta ennen automatisoitua oppimista botille pitää aina opettaa peruspalvelut. Palvelutarjoaman ytimessä jo suunnittelupöydällä on aina asiakas, ja onnistumisia mitataan arjen käyttökokemuksissa. Työpajassa opiskelijat pääsevät innovoimaan säästämisen tueksi botteja", sanoo Pirjo K Kuusela, Nordean yhteiskuntavastuujohtaja.

Myös kaupan ala ja perinteisen asiakaspalvelijan rooli ovat muutoksessa. Lidlin työpajassa Being a salesperson in 2050 tehdäänkin aikamatka ja pohditaan myyjän roolia tulevaisuuden ruokakaupassa.

"Myyjän rooli on erittäin keskeinen osa kaupan alaa. Alan ollessa jatkuvassa murroksessa myös myyjän työn voi nähdä ajan saatossa muotoutuvan hyvin erilaiseksi, kuin tänä päivänä. On mielenkiintoista päästä kuulemaan nuorten näkemyksiä siitä, millaiseksi myyjän työ muuttuu tulevaisuudessa. Ehkä myyjän tehtäväkentästä jää pois jotakin, mihin olemme tänä päivänä tottuneet tai se tulee sisältämään jotakin, mitä emme osaa vielä kuvitellakaan", toteaa Lidlin HR-asiantuntija Saila Salminen.

Takeoffin tarkempi ohjelma ja aikataulu löytyvät tapahtuman sivuilta bisneskurssit.fi/takeoff

Ilmoita osallistumisestasi tilaisuuteen vilma.karppinen@tat.fi. Pääset liittymään päivään tämän linkin kautta.

Sinulla on halutessasi mahdollisuus haastatella tilaisuuden puhujia, yritysten edustajia, tilaisuuteen osallistuvia nuoria tai opettajia. Sovithan haastatteluista etukäteen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Tapahtuma- ja yhteyskoordinaattori Vilma Karppinen
vilma.karppinen@tat.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Vuoden 2019 Takeoff järjestettiin Slushin virallisena oheistapahtumana.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Tyttöjen kiinnostus johtajuuteen nousussa, perinteinen sukupuolijakauma pätee edelleen tulevaa alaa valitessa24.5.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

TAT Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimus kartoitti maaliskuussa lähes 15 000 yläkoululaisen, lukiolaisen ja ammatillisen opiskelijan näkemyksiä tulevasta työelämästä. Tuloksista käy ilmi, että tyttöjen kiinnostus johtajuuteen on kasvussa. Niin tyttöjen kuin poikienkin ajatukset tulevasta alasta ovat kuitenkin edelleen hyvin perinteisiä. Tyttöjä kiinnostavat jo valmiiksi naisvaltaiset alat, poikia miesvaltaiset. Vanhempien koulutustausta ja työllisyystilanne vaikuttavat vahvasti nuoren valintoihin. Nuoret saavat työelämätietoa paitsi koulusta ja vanhemmilta sekä ystäviltä, myös laajasti digitaalisten kanavien kautta.

Mahdollistetaan kunnallinen tulevaisuus lapsille ja nuorille!7.5.2021 07:55:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT esittelee omia tavoitteitaan kuntavaalien alla ja haastaa ehdokkaita puhumaan kunnallista puhetta lasten, nuorten ja kuntien elinvoiman tulevaisuudesta. TAT haluaa vahvistaa lasten ja nuorten oman talouden hallinnan taitoja, varmistaa työelämäkokemusten saatavuuden ja kannustaa nuoria rohkeasti yrittämään. Kampanjalla pyritään herättämään keskustelua siitä, miten kuntien elinvoima varmistetaan jatkossakin, valtakunnallisesti.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EET | Tiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit