TATin etätapahtuma Takeoff kokoaa yli 1500 nuorta työelämän ja yrittäjyyden äärelle 20.11.

Talous ja nuoret TAT järjestää jo kuudennen kerran Takeoff -bisnestapahtuman lukion ja ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille. Toimittajat ovat tervetulleita osallistumaan etäaamupäivän ohjelmaan 20. marraskuuta tämän kutsun lopussa olevan linkin kautta.

"Korona-aikana nuorilta on peruuntunut monia työelämään kiinnittymisen kannalta tärkeitä tilaisuuksia, kuten kesätöitä tai TET-jaksoja. Takeoffin järjestäminen nähtiinkin erityisen tärkeäksi siksi, että näin nuoret saisivat koronahaasteista huolimatta kiinnekohtia tulevaisuuden työelämään ja yrittäjyyteen", toteaa TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Uusi etätoteutus mahdollistaa yli 1 500 toisen asteen opiskelijan osallistumisen tapahtumaan. Aiemmin kasvuyritystapahtuma Slushin yhteydessä järjestettyyn Takeoffiin on voitu ottaa noin 400 nuorta. Tapahtuman järjestävät TATin kanssa LidlNordea ja Slush perjantaina 20. marraskuuta. Päivän aikana nuoret kuulevat inspiroivia yrittäjätarinoita, tutustuvat erilaisiin urapolkuihin ja osallistuvat Nordean ja Lidlin työpajoihin, joissa tarkastellaan tulevaisuuden työelämään. Tapahtuman kieli on englanti.

Takeoffissa puhuvat Slushin entinen toimitusjohtaja, start-up yrittäjä Andreas Saari, hiustenhoitotuotteita myyvän yrityksen, Owow:n, perustaja Georgiana Grudinschi sekä monimuotoisuuskonsulttina toimiva, ATAÁ agencyn toinen perustaja Naomi Holopainen. Keskenään erilaiset yrittäjyystarinat näyttävät nuorille, että tie menetykseen ja oman intohimon löytämiseen voi kulkea erilaisia reittejä.

Takeoffin yrityskumppaneiden Nordean ja Lidlin työpajat haastavat nuoria pohtimaan tulevaisuuden työelämää. Tärkeä osa sitä ovat digitalisaatio ja tekoäly. Näihin teemoihin pureudutaan Nordean työpajassa Train and design your bot.

"Tekoälyllä tarkoitetaan käytännössä itseoppivia järjestelmiä, mutta ennen automatisoitua oppimista botille pitää aina opettaa peruspalvelut. Palvelutarjoaman ytimessä jo suunnittelupöydällä on aina asiakas, ja onnistumisia mitataan arjen käyttökokemuksissa. Työpajassa opiskelijat pääsevät innovoimaan säästämisen tueksi botteja", sanoo Pirjo K Kuusela, Nordean yhteiskuntavastuujohtaja.

Myös kaupan ala ja perinteisen asiakaspalvelijan rooli ovat muutoksessa. Lidlin työpajassa Being a salesperson in 2050 tehdäänkin aikamatka ja pohditaan myyjän roolia tulevaisuuden ruokakaupassa.

"Myyjän rooli on erittäin keskeinen osa kaupan alaa. Alan ollessa jatkuvassa murroksessa myös myyjän työn voi nähdä ajan saatossa muotoutuvan hyvin erilaiseksi, kuin tänä päivänä. On mielenkiintoista päästä kuulemaan nuorten näkemyksiä siitä, millaiseksi myyjän työ muuttuu tulevaisuudessa. Ehkä myyjän tehtäväkentästä jää pois jotakin, mihin olemme tänä päivänä tottuneet tai se tulee sisältämään jotakin, mitä emme osaa vielä kuvitellakaan", toteaa Lidlin HR-asiantuntija Saila Salminen.

Takeoffin tarkempi ohjelma ja aikataulu löytyvät tapahtuman sivuilta bisneskurssit.fi/takeoff

Ilmoita osallistumisestasi tilaisuuteen vilma.karppinen@tat.fi. Pääset liittymään päivään tämän linkin kautta.

Sinulla on halutessasi mahdollisuus haastatella tilaisuuden puhujia, yritysten edustajia, tilaisuuteen osallistuvia nuoria tai opettajia. Sovithan haastatteluista etukäteen.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Tapahtuma- ja yhteyskoordinaattori Vilma Karppinen
vilma.karppinen@tat.fi

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Vuoden 2019 Takeoff järjestettiin Slushin virallisena oheistapahtumana.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.