Tavataan Lapin erämessuilla!

Pitkän odotuksen jälkeen erämessuja järjestetään eri puolilla Suomea tänä kesänä. Metsästäjäliitto on mukana Lapin erämessuilla Rovaniemellä 13.-15. toukokuuta. Osaston sijaitsee alapihalla aivan sisäänkäynnin tuntumassa. Osastolla on Metsästäjäliiton toiminnan esittelyä, nokipannukahvit sekä Eräkontti Oy:n myyntipiste.

Metsästäjäliiton osastolla voi tutustua Metsästäjäliiton toimintaan ja mm. jäsenille jaettavaan Jahti-lehteen. Metsästäjäliiton Lapin piiri sorvaa osastollamme linnunpönttöjä. Pönttöjä jaetaan halukkaille perjantaina ja sunnuntaina niin kauan kuin pönttöjä riittää.

Linnunpönttöjen laitto on tärkeä osa metsästäjien luonnonhoitotyötä. Monella Metsästäjäliiton piirillä on omat pönttösorvit, joilla sorvataan tuhansia pönttöjä vuosittain. Piirien sorvit ovat ahkerassa käytössä myös alueen metsästysseuroissa.

Metsästäjien käsissä koteja valmistuu runsain määrin niin riistalinnuille kuin kotipihojen pikkulinnuillekin. Pönttöjen lisäksi nykyisin valmistetaan myös sorsille keinopesiä eli ns. sorsatuubeja. Ohjeet sorsatuubin tekoon löytyvät mm. https://jahtimedia.fi/luonnossa/sorsan-keinopesat-elinehtona-sorsakannan-yllapidolle

Osastolla pidettävissä näytöksissä opetetaan tekemään sorsille ns. sorsatuubi eli keinopesä. Veden yläpuolelle asennetut pesäputket suojaavat sorsapesueita maapedoilta ja antavat suojan muun muassa suurten lokkilintujen, varisten ja harakoiden ryöstelyltä.

Tule tapaamaan Metsästäjäliiton asiantuntijoita ja juo osastollamme vaikka maistuvat nokipannukahvit!

Metsästäjäliitto on mukana myös Riihimäen erämessuilla 9.-12.6.2022

Suvi Honkavaara, puh. 040 730 0866, etunimi.sukunimi@metsastajaliitto.fi

Ainikki-sorsan pesintä livekamerassa onnistui – untuvikkoja kuoriutui 1126.5.2023 11:14:25 EEST | Tiedote

Sinisorsanaaraan hautomisurakkaa seurattiin Metsästäjäliiton livekamerassa huhtikuusta lähtien. 11 poikasta kuoriutui pesäputkessa torstaipäivän aikana, ja perjantaiaamuna 26.5. ne hyppelehtivät veteen emon kannustaessa äänekkäästi. Pesinnän onnistuminen on aina hyvä uutinen, sillä rakennetussa pesässä eli sorsatuubissa pesintä onnistuu moninkertaisesti maapesintää paremmin. Merkittävänä tekijänä vesilintujen lisääntymiseen vaikuttavat myös elinympäristöjen muutokset. Suomi on Euroopan tärkeimpiä lisääntymisalueita.

Ilveksen kanta-arviomenetelmää on päivitettävä4.5.2023 11:00:27 EEST | Tiedote

Metsästäjäliiton mukaan metsästäjien havainnot tukevat arviota ilveskannan kasvusta. Kanta-arvion oletuksena on, että ilvespentueet vaativat vähintään 20 kilometrin etäisyyden toisistaan, kun taas metsästäjien havaintojen perusteella niitä voi olla selvästi tiheämmässä. Metsästäjäliitto esittää, että kanta-arvion menetelmää päivitetään ensi talvena kattavalla lumijälkilaskennalla ja riistakamerahavaintojen hyödyntämistä kehittäen.