Tavoitteena vähähiiliset kuljetuspalvelut

Eurooppalaisilla kaupunkialueilla rahtiliikenne aiheuttaa 30 prosenttia ruuhkista ja merkittävän osan liikenteen päästöistä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Helsingin seutu ovat mukana eurooppalaisessa yhteishankkeessa, jossa kehitetään vähähiilistä logistiikkaa. Helsingin kaupungissa on saatu hyviä tuloksia Jakeluruutu-pilotista.

Eurooppalaisilla kaupunkialueilla rahtiliikenteen osuus on keskimäärin 20 prosenttia liikenteestä. Se aiheuttaa 30 prosenttia ruuhkista ja tuottaa merkittävän osan liikenteen päästöistä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Helsingin seutu ovat mukana eurooppalaisessa yhteishankkeessa, jossa kehitetään vähähiilistä logistiikkaa. Helsingin kaupunki esitteli kesäkuussa Oslossa järjestetyssä Low-carbon logistics planning -työpajassa omaa Jakeluruutu-pilottiaan, jossa tehostetaan logistiikkayritysten jakelutoimintaa tarjoamalla kuljettajille reaaliaikaista tietoa vapaista keskusta-alueen lastaus- ja purkupaikoista. Kokeilussa on mukana useita logistiikka-alan yrityksiä.

Pilotti on ollut käynnissä jo lähes vuoden ja tulokset ovat lupaavia. Kuljettajat näkevät vapaat lastauspaikat kartalta tabletista ja kykenevät näin optimoimaan jakelureittiään senhetkisen todellisen tilanteen mukaisesti. Järjestelmän avulla kuljettajat pystyvät välttämään turhaa kaupunkiajoa ja paikan vapautumisen odottamista keskusta-alueella. Samalla ilmastopäästöt ja melu vähenevät, ilmanlaatu paranee sekä saadaan kustannussäästöjä.

- Tulevaisuudessa mahdollisesti laajennamme järjestelmää siten, että jakeluruutuja on kaupungissa enemmän. Sen verran mielenkiintoa projektimme herätti Oslossa, että mahdollisesti myös muissa Euroopan kaupungeissa kokeillaan vastaavaa järjestelmää, kertoo projektipäällikkö Sami Sahala Forum Virium Helsingistä tyytyväisenä.

Useita hyviä käytäntöjä kopioitavaksi

Eurooppalaisten metropolialueiden yhteistyössä on jaettu useita uusia keinoja vähentää kaupunkilogistiikan ilmastopäästöjä.

Norjassa on monia hyviä esimerkkejä ja innovatiivisia ratkaisuja vähähiilisen logistiikan järjestelyistä. ASKO-tukkuliike on vähentänyt maassa kuljetusketjunsa ilmastopäästöjä systemaattisesti. Logistiikka-alan yritys DHL:llä on Oslon ydinkeskustassa mikroterminaali, josta kaupunkijakelu hoidetaan erillisen jakelupyörän avulla. Oslossa on käynnistynyt myös Autoton kaupunkielämä -projekti, jonka tavoitteena on elävöittää kaupunkikeskustaa sekä siirtää autot pysäköintitiloihin toreilta ja ydinkeskustan katujen varsilta. Projektissa tarjotaan ja sisustetaan keskeisillä alueilla sijaitsevia parkkiruutuja kaupunkilaisten käyttöön. Taustalla on kaupunkisuunnittelija Jan Gehlin ideologia: hyvä kaupunki on hyvä istua.

Muiden hankkeeseen osallistuvien metropolialueiden hyviä käytäntöjä ovat mm.

• Rooman innovatiivinen kaupunkilogistiikkaterminaalisuunnitelma siirtää rahtiliikenne kokonaan raiteille
  • Budapestin keskustan pyöräjakelu
  • Göteborgin kaupunkijakelu ja uusi Bzzt -palvelu, jossa viimeisen mailin ratkaisuna pakettijakelu hoidetaan pienillä sähkökäyttöisillä taksikapseleilla.

HSY:n vetämässä hankkeen osaprojektissa (SMART-MR) luodaan parhaat konseptit vähähiilisten asemanseutujen kehittämiseksi yhdessä kuntayhtymän jäsenkaupunkien kanssa.

Lisätietoja Jakeluruutu-pilotista:

Jakeluruutu on Forum Virium Helsingin koordinoima pilotti, jossa on mukana useita logistiikka-alan yrityksiä ja Helsingin kaupunki. Pilotin tavoitteena on tehostaa logistiikkaliikennettä ja parantaa liikenneturvallisuutta sekä vähentää ruuhkaa, melua ja ilmastopäästöjä. Forum Virium Helsinki on Helsingin kaupunkikonserniin kuuluva osakeyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa uusia digitaalisia palveluja yhdessä yritysten, Helsingin kaupungin, muiden julkisten toimijoiden ja kaupunkilaisten kanssa.

Forum Virium Helsingin verkkouutinen pilotista: https://forumvirium.fi/jakeluliikennetta-tehostetaan-uudella-kokeilulla

Lisätietoja SMART-MR -hankkeesta:

HSY ja Helsingin seutu osallistuvat SMART-MR (Sustainable Measures for Achieving Resilient Transportation in Metropolitan Regions) -hankkeeseen, jonka tavoitteena on parantaa kaupunkiseutujen liikennepolitiikkaa ja kehittää keinoja kestävän, vähähiilisen liikkumisen edistämiseksi metropolialueilla.

Hanke pyrkii vastaamaan metropolialueiden liikenteen aiheuttamiin ongelmiin, erityisesti ruuhkiin ja kasvihuonekaasupäästöihin. Kartoittamalla kestävämpiä liikkumisratkaisuja pyritään tukemaan liiketoimintaympäristöä ja tarjoamaan terveellisempää kaupunkiympäristöä. Hankkeella on neljä alatavoitetta:

• tuottaa metodeja ja työkaluja osallistavalle liikennesuunnittelulle
  • muuntaa urbaaneja liikkumissuunnitelmia metropolitason suunnitelmiksi
  • kehittää ratkaisuja vähähiilisiin asemanseutuihin intermodaalisina solmuina sekä logistiikka- ja palvelualueina
  • tukea jakamistaloutta sekä uusia, innovatiivisia ja kestäviä liikkumismuotoja

SMART-MR:ssä on mukana kymmenen partneria kahdeksalta Euroopan kaupunkiseudulta (Ljubljana, Oslo-Akershus, Göteborg, Helsinki, Budapest, Rooma, Porto ja Barcelona). Hanke saa rahoitusta Interreg Europe -ohjelmasta.

www.interregeurope.eu/smart-mr/
www.hsy.fi/smart-mr
www.facebook.com/interregeuropesmartmr/

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja Jakeluruutu-pilotista antaa projektipäällikkö Sami Sahala, Forum Virium Helsinki
sami.sahala@forumvirium.fi, puh. 044 02 555 90

Lisätietoja SMART-MR -hankkeesta antaa projektipäällikkö Pia Tynys, HSY
pia.tynys@hsy.fi, puh. 050 575 6432

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.