Tavoitteena vähähiiliset kuljetuspalvelut

Eurooppalaisilla kaupunkialueilla rahtiliikenne aiheuttaa 30 prosenttia ruuhkista ja merkittävän osan liikenteen päästöistä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Helsingin seutu ovat mukana eurooppalaisessa yhteishankkeessa, jossa kehitetään vähähiilistä logistiikkaa. Helsingin kaupungissa on saatu hyviä tuloksia Jakeluruutu-pilotista.

Eurooppalaisilla kaupunkialueilla rahtiliikenteen osuus on keskimäärin 20 prosenttia liikenteestä. Se aiheuttaa 30 prosenttia ruuhkista ja tuottaa merkittävän osan liikenteen päästöistä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Helsingin seutu ovat mukana eurooppalaisessa yhteishankkeessa, jossa kehitetään vähähiilistä logistiikkaa. Helsingin kaupunki esitteli kesäkuussa Oslossa järjestetyssä Low-carbon logistics planning -työpajassa omaa Jakeluruutu-pilottiaan, jossa tehostetaan logistiikkayritysten jakelutoimintaa tarjoamalla kuljettajille reaaliaikaista tietoa vapaista keskusta-alueen lastaus- ja purkupaikoista. Kokeilussa on mukana useita logistiikka-alan yrityksiä.

Pilotti on ollut käynnissä jo lähes vuoden ja tulokset ovat lupaavia. Kuljettajat näkevät vapaat lastauspaikat kartalta tabletista ja kykenevät näin optimoimaan jakelureittiään senhetkisen todellisen tilanteen mukaisesti. Järjestelmän avulla kuljettajat pystyvät välttämään turhaa kaupunkiajoa ja paikan vapautumisen odottamista keskusta-alueella. Samalla ilmastopäästöt ja melu vähenevät, ilmanlaatu paranee sekä saadaan kustannussäästöjä.

- Tulevaisuudessa mahdollisesti laajennamme järjestelmää siten, että jakeluruutuja on kaupungissa enemmän. Sen verran mielenkiintoa projektimme herätti Oslossa, että mahdollisesti myös muissa Euroopan kaupungeissa kokeillaan vastaavaa järjestelmää, kertoo projektipäällikkö Sami Sahala Forum Virium Helsingistä tyytyväisenä.

Useita hyviä käytäntöjä kopioitavaksi

Eurooppalaisten metropolialueiden yhteistyössä on jaettu useita uusia keinoja vähentää kaupunkilogistiikan ilmastopäästöjä.

Norjassa on monia hyviä esimerkkejä ja innovatiivisia ratkaisuja vähähiilisen logistiikan järjestelyistä. ASKO-tukkuliike on vähentänyt maassa kuljetusketjunsa ilmastopäästöjä systemaattisesti. Logistiikka-alan yritys DHL:llä on Oslon ydinkeskustassa mikroterminaali, josta kaupunkijakelu hoidetaan erillisen jakelupyörän avulla. Oslossa on käynnistynyt myös Autoton kaupunkielämä -projekti, jonka tavoitteena on elävöittää kaupunkikeskustaa sekä siirtää autot pysäköintitiloihin toreilta ja ydinkeskustan katujen varsilta. Projektissa tarjotaan ja sisustetaan keskeisillä alueilla sijaitsevia parkkiruutuja kaupunkilaisten käyttöön. Taustalla on kaupunkisuunnittelija Jan Gehlin ideologia: hyvä kaupunki on hyvä istua.

Muiden hankkeeseen osallistuvien metropolialueiden hyviä käytäntöjä ovat mm.

• Rooman innovatiivinen kaupunkilogistiikkaterminaalisuunnitelma siirtää rahtiliikenne kokonaan raiteille
  • Budapestin keskustan pyöräjakelu
  • Göteborgin kaupunkijakelu ja uusi Bzzt -palvelu, jossa viimeisen mailin ratkaisuna pakettijakelu hoidetaan pienillä sähkökäyttöisillä taksikapseleilla.

HSY:n vetämässä hankkeen osaprojektissa (SMART-MR) luodaan parhaat konseptit vähähiilisten asemanseutujen kehittämiseksi yhdessä kuntayhtymän jäsenkaupunkien kanssa.

Lisätietoja Jakeluruutu-pilotista:

Jakeluruutu on Forum Virium Helsingin koordinoima pilotti, jossa on mukana useita logistiikka-alan yrityksiä ja Helsingin kaupunki. Pilotin tavoitteena on tehostaa logistiikkaliikennettä ja parantaa liikenneturvallisuutta sekä vähentää ruuhkaa, melua ja ilmastopäästöjä. Forum Virium Helsinki on Helsingin kaupunkikonserniin kuuluva osakeyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa uusia digitaalisia palveluja yhdessä yritysten, Helsingin kaupungin, muiden julkisten toimijoiden ja kaupunkilaisten kanssa.

Forum Virium Helsingin verkkouutinen pilotista: https://forumvirium.fi/jakeluliikennetta-tehostetaan-uudella-kokeilulla

Lisätietoja SMART-MR -hankkeesta:

HSY ja Helsingin seutu osallistuvat SMART-MR (Sustainable Measures for Achieving Resilient Transportation in Metropolitan Regions) -hankkeeseen, jonka tavoitteena on parantaa kaupunkiseutujen liikennepolitiikkaa ja kehittää keinoja kestävän, vähähiilisen liikkumisen edistämiseksi metropolialueilla.

Hanke pyrkii vastaamaan metropolialueiden liikenteen aiheuttamiin ongelmiin, erityisesti ruuhkiin ja kasvihuonekaasupäästöihin. Kartoittamalla kestävämpiä liikkumisratkaisuja pyritään tukemaan liiketoimintaympäristöä ja tarjoamaan terveellisempää kaupunkiympäristöä. Hankkeella on neljä alatavoitetta:

• tuottaa metodeja ja työkaluja osallistavalle liikennesuunnittelulle
  • muuntaa urbaaneja liikkumissuunnitelmia metropolitason suunnitelmiksi
  • kehittää ratkaisuja vähähiilisiin asemanseutuihin intermodaalisina solmuina sekä logistiikka- ja palvelualueina
  • tukea jakamistaloutta sekä uusia, innovatiivisia ja kestäviä liikkumismuotoja

SMART-MR:ssä on mukana kymmenen partneria kahdeksalta Euroopan kaupunkiseudulta (Ljubljana, Oslo-Akershus, Göteborg, Helsinki, Budapest, Rooma, Porto ja Barcelona). Hanke saa rahoitusta Interreg Europe -ohjelmasta.

www.interregeurope.eu/smart-mr/
www.hsy.fi/smart-mr
www.facebook.com/interregeuropesmartmr/

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja Jakeluruutu-pilotista antaa projektipäällikkö Sami Sahala, Forum Virium Helsinki
sami.sahala@forumvirium.fi, puh. 044 02 555 90

Lisätietoja SMART-MR -hankkeesta antaa projektipäällikkö Pia Tynys, HSY
pia.tynys@hsy.fi, puh. 050 575 6432

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.9.201720.9.2017 08:04Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.9.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueelle. Hallitus päättää myös osaltaan HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman 2017–2026 hyväksymisestä sekä kuljetus- ja kaivupalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa osavuosikatsauksen tammi-elokuulta sekä yhteenvedon jäsenkuntien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2018–2020. Hallitus saa tiedoksi myös pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen uudet haasteet ja Ilmastoviisas asuminen -asuntoraportin Helsingin seudulta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen aiesopimuksesta koskien Fortum Power and Heat Oy:n energiantuotantolaitoksen rakentamista ja pää

Älä ole Trash Test Dummy – vie maalit ja öljyt vaarallisen jätteen keräykseen maksutta!18.9.2017 09:30Tiedote

HSY selvitti vuonna 2016 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaiden näkemyksiä jätteiden lajittelusta. Kyselyn mukaan vain vähän yli puolet 18–25-vuotiaista kertoo lajittelevansa vaaralliset jätteet aina tai melko usein. Vanhemmissa ikäryhmissä, esimerkiksi 39–45-vuotiaiden kohdalla, näin toimii yli 70 % vastaajista. Kyselyyn vastasi 1012 pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukasta, ja sen toteutti Innolink Research.

HSY:n hallituksen kokous 25.8.201725.8.2017 11:21Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 25.8.2017 Hallitus päätti muun muassa Blominmäen viemäritunneleiden rakenteiden ja rakennelmien sijoittamisesta Suomenojan puhdistamon alueelle ja nimetä jäsenkuntien asiantuntijajäsenet hallituksen kokouksiin. Hallitus valitsi Blominmäen jätevedenpuhdistamon projektinjohtourakan tarjoajiksi seuraavat urakoitsijat: ‒ YIT Rakennus Oy‒ Lemminkäinen Infra Oy ‒ Ryhmittymä: Skanska Infra Oy ja Skanska Talotekniikka Oy. Jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi valittiin seuraavat toimijat:‒ vaihtolavojen kuljetus ja tyhjennys koko HSY:n toimialueella Lassila & Tikanoja Oyj‒ sekajätteiden keräys ja kuljetus nosturityönä Espoossa ja Kirkkonummella Remeo Oy, Helsingissä, Vantaalla ja Helsingissä Tumik Oy‒ biojätteen keräys ja kuljetus nosturiautotyönä koko HSY:n toimialueella Remeo Oy ‒ sekajätteen keräys ja kuljetus takakuormaustyönä koko Kirkkonummella Renonorden Oy. Hallitus jätti pöydälle vesihuollon kehit