Täydentävät hoidot -kirja tuo kaivattuja näkökulmia kiisteltyyn aiheeseen

Täydentävät hoidot on Pauliina Aarvan moninäkökulmainen tietokirja täydentävistä ja vaihtoehtoisista hoidoista. Se esittelee, mitä tutkimusten perusteella tiedetään hoitojen hyödyistä ja haitoista sekä kuinka yleistä niiden käyttö on väestön keskuudessa ja terveydenhuollossa. Teos valaisee alan lainsäädäntöä ja sen tarpeesta käytyä keskustelua Suomessa ja erityisesti Pohjoismaissa.

Pauliina Aarva

Kirjoittaja analysoi julkisuudessa näyttäytyvää ristiriitaa ja vastakkainasettelua täydentävän ja virallisen hoitamisen välillä. Hän pohtii mahdollisuutta, että vastakkainasettelu olisi keinotekoinen, sillä suomalaiset käyttävät luontevasti molempia. He eivät yleensä käytä vaihtoehtoisia hoitomenetelmiä vaihtoehtona virallisen terveydenhuollon palveluille, vaan täydennyksenä ja lisänä.

Moniäänisyys ja uudet näkökulmat auttavat avoimeen dialogiin erilaisia hoitofilosofioita edustavien ryhmien kesken, mikä hyödyttää kansalaisia, lääkäreitä, hoitajia, terapeutteja ja muita sote-alan ammattilaisia.

Pauliina Aarva on terveystutkija, kouluttaja ja tietokirjoittaja. Hän on yhteiskuntatieteiden tohtori ja Tampereen yliopiston dosentti (terveyden edistäminen).

Pidän Pauliina Aarvan teosta Täydentävät hoidot tärkeänä, koska tarvitsemme asiallista keskustelua voidaksemme uudistaa terveydenhuoltoamme entistäkin paremmaksi” – professori emerita Anneli Milén (globaaliterveys).

Kirja on nimeään myöten uudistettu laitos Pauliina Aarvan teoksesta Parantavat energiat – myyttistä ja tutkittua tietoa täydentävistä hoidoista (Viisas Elämä 2015).

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:

Pauliina Aarva
kansikuva

Suolistoa hoitamalla superaivot!26.6.2019 10:15:00 EESTTiedote

Miten ruuansulatusta parantamalla ja mikrobikantaa vahvistamalla voi saada terveemmät aivot, paremman keskittymiskyvyn, mielialan ja stressinsietokyvyn? Kotimainen uutuuskirja Suolistoa hoitamalla superaivot – Viisi askelta parempaan työtehoon ja palautumiseen antaa tähän vastauksen (Viisas Elämä 2019). Teoksessa kerrotaan, miten suolisto, suolistomikrobit ja aivot ovat yhteydessä toisiinsa. Ruokavaliotasi muuttamalla saat aikaan merkittäviä muutoksia suolistosi bakteerikantaan jo kahdessa päivässä.