Tays Sydänsairaala lisäsi salikapasiteettia sydänpotilaiden määrän kasvaessa

Tays Sydänsairaalassa otettiin käyttöön kardiologian kuudes toimenpidesali, jolla varmistetaan sydänpotilaiden sujuva hoito myös tulevina vuosina. Sydänpotilaiden hoitoonpääsy on Tampereella hyvällä tasolla, mutta erityisesti rakenteellisten sydänsairauksien ja rytmihäiriöiden ablaatiohoidon tarve kasvaa nopeasti. Tays Sydänsairaalan sairaalarakennus otettiin käyttöön keväällä 2018.

Tays Sydänsairaalassa otettiin käyttöön kardiologian kuudes toimenpidesali, jolla varmistetaan sydänpotilaiden sujuva hoito myös tulevina vuosina. Kuva on uuden toimenpidesalin avajaisista, jotka järjestettiin henkilökunnalle 2.9.2022. Punaisen nauhan leikkaaja arvottiin henkilökunnasta ja arvonnan voitti kardiologi Petri Haataja. Kuva: Sydänsairaala / Markku Rantanen.

Tays Sydänsairaalan nykyisen sairaalarakennuksen suunnittelussa ennakoitiin tuleva kehityssuunta eli katetripohjaisten toimenpidemäärien kasvu. Yhteen sydänleikkaussaliin tehtiin valmiiksi säteilysuojeluvaatimusten edellyttämä lyijyeristys, jolloin sali olisi tarvittaessa muutettavissa kardiologiseksi toimenpidesaliksi.

– Väestöennusteen perusteella kardiologisten toimenpiteiden määrän arvioidaan kasvavan yhden toimenpidesalin kapasiteetin verran jo vuoteen 2025 mennessä, kertoo kardiologian toimintojohtaja, ylilääkäri Erkki Ilveskoski Tays Sydänsairaalasta.

– Viime vuosina saliaikaa on hyödynnetty maksimaalisesti myös ilta-aikoina. Yksi toimenpidesali on varattu päivystyskäyttöön. Lisäksi yhtenä päivänä viikossa on vuokrattu Taysin Verisuonikeskuksen toimenpidesali tahdistintoimenpiteitä varten. Hoidamme Tampereella sekä Pirkanmaan että laajemmin Taysin erityisvastuualueen potilaita, myös muualta hakeutuvia valinnanvapauspotilaita.

Toimenpidesalin suunnittelussa henkilökunta on avainasemassa

Uuden toimenpidesalin suunnittelussa merkittävässä roolissa olivat potilastyötä tekevät Sydänsairaalan asiantuntijat kardiologian, sydänanestesian ja -tehohoidon sekä sydän- ja rintaelinkirurgian palveluista. Simulaation avulla arvioitiin mm. henkilökunnan ja potilaspaikkojen riittävyyttä.

– Alkuvaiheessa uudessa toimenpidesalissa tehdään ensisijaisesti rakenteellisten sydänsairauksien katetripohjaisia hoitoja ja sydämen oikean puolen katetrisaatioita. Lisäksi yhtenä päivänä viikossa kirurginen tiimi tekee tahdistinvaihtoja. Laitteiston puolesta valmiudet ovat myös muiden kardiologisten toimenpiteiden suorittamiseen, mikäli tarpeet muuttuvat tulevaisuudessa, toteaa sairaalajohtaja Markku Eskola.

– Uuden toimenpidesalin rakentaminen ja varustelu oli koronapandemian aiheuttamassa globaalissa komponenttipulassa haastavaa. Rakentaminen sujui kuitenkin aikataulujen mukaisesti.

Sydänsairaala muokkaa palveluverkkoaan uuden sote-lain mukaiseksi: Tavoitteena jatkaa toimintaa Helsingissä, yhteistyökumppani haussa14.9.2022 10:12:13 EEST | Tiedote

Sydänsairaala on Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirien julkisomisteinen osakeyhtiö, joka tuottaa erikoissairaanhoidon palveluja. Sydänsairaalan toimipisteet sijaitsevat paitsi omistajasairaanhoitopiireissä, myös Helsingin Jätkäsaaressa. Sydänsairaalan toiminta Helsingissä olisi nykymuodossaan uuden sote-järjestämislain vastaista 2023 alkaen, joten potilashoito halutaan turvata yhteistyökumppanin avulla.

Sydänsairaalan uusi tekoläppäpotilaiden hoidon vaikuttavuuteen perustuva laskutusmalli käyttöön Tampereella ja Orivedellä27.4.2022 11:29:16 EEST | Tiedote

Vaikeaan aorttaläpän ahtaumaan sairastuneiden potilaiden toimenpidehoito on korkean kuolleisuuden takia välttämätöntä, mutta hoitoon liittyvä kallis TAVI-tekoläppä lisää hoitokustannuksia. Sydänsairaala on kehittänyt hoidon vaikuttavuuteen perustuvan kuukausilaskutusmallin, joka tasaa kustannuksia ja tuo jo ensivaiheessa huomattavia kustannussäästöjä kunnille sekä jatkossa hyvinvointialueille. Vaikuttavuusperusteiseen hinnoitteluun perustuva TAVI-elinkaarimalli on otettu käyttöön Tampereella ja Orivedellä huhtikuussa 2022.

Etäseurantapalvelu on nyt tarjolla kaikille Sydänsairaalan vajaatoimintapotilaille1.4.2022 09:18:22 EEST | Tiedote

Uusien etäseurantapalvelujen avulla sydämen vajaatoimintaa sairastavien potilaiden vointia voidaan seurata aiempaa paremmin Sydänsairaalassa. Perinteisiä kontrollikäyntejä aktiivisemman etäyhteyden tärkeimpänä tavoitteena on ehkäistä potilaan voinnin huononeminen ja sen aiheuttama sairaalahoitoon joutuminen. Vajaatoimintapotilaat ovat ottaneet tyytyväisenä vastaan sairauden aiempaa monipuolisemman seurannan.