Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.

Tutkijan, kirjailijan ja opettajan työ vailla viranhoidon hallinnollisia velvoitteita tuottaa merkittäviä tuloksia: laajoja monografioita, painavia tutkimuksia, vaativia toimitustöitä, poleemisia esseitä ja kolumneja.

Elämään tulee uusi dimensio lastenlasten myötä. Kulttuurin ja historian inspiroimaan matkailuun ja maalaustaiteen harrastukseen on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia.

Muistelmien aiemmat osat:

Kadonnutta aikaa löytämässä, 1936–1960

Upsalasta Pariisiin, 1960–1972

Anarkisti kravatti kaulassa, 1972–1982

Yliopistoa ja Itämerta, 1982–1990

Euroopan murros, Proust ja Kross, 1990–2001

Joka vuosi on ilmestynyt myös Matti Klingen päiväkirja, tämän syksyn päiväkirjateoksen nimi on Terätön veitsi ilman kahvaa – Päiväkirjastani 2020–2021. Se on ainutlaatuisen sarjan 23. osa.

Lahden kansainväliseen kirjailijakokoukseen saapumassa yli 70 osanottajaa – Yleisötapahtumat 17.–18.6.13.6.2022 10:35:27 EEST | Tiedote

Yli 70 kirjailijaa ja muuta alan ammattilaista kokoontuu viikon lopulla jälleen Lahteen. Kansainvälinen kirjailijakokous järjestetään nyt 30. kerran, ensimmäinen kokous pidettiin vuonna 1963. – Tämänkertaiseen kokoukseen saapuu 14 ulkomaista kirjailijavierasta yli kymmenestä Euroopan maasta sekä Japanista. Vieraina ovat muiden muassa Puolassa pakolaisena asuva ukrainalainen Iryna Tetera, korealais-japanilainen Miri Yu ja espanjalainen Juan Jacinto Muños Rengel. Hekin alustavat keskusteluja, jotka käydään perjantaina ja lauantaina 17.–18.6. Lahden uudessa kulttuurikeskus Malskissa.

Peikko – Näin menestys tehtiin27.5.2022 13:08:25 EEST | Tiedote

Ei pitäisi olla mahdollista, että suomalainen perheyhtiö kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi rakentamisen teräsosien valmistajaksi, jolla on omat tuotantolaitokset kahdessatoista maassa Australiaa, Kiinaa ja Arabiemiraatteja myöten. Peikon pääomistaja ja toimitusjohtaja Topi Paananen on tehnyt tiiminsä kanssa mahdottomasta mahdollisen. Yrityksen tähänastisen tarinan kertoo Karo Hämäläisen kirja PEIKKO – NÄIN MENESTYS TEHTIIN. - Kirja julkaistaan 9. kesäkuuta, ja samana päivänä ilmestyvät myös äänikirja ja ekirja.

Kari Hotakaisen romaani Opetuslapsi ilmestyy 24.8. – Kirjailijan esikoisteos julkaistiin 40 vuotta sitten24.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kari Hotakaisen OPETUSLAPSI on raivoisa romaani osattomuudesta, kostosta ja yhteyden etsimisestä. Päähenkilö Marian tähänastinen elämä kiertyy kirjassa vyyhdiksi, jonka purkaminen ja selvittäminen ajaa hänet hylätylle huoltoasemalle, mukanaan kolme väkivaltaisesti sieppaamaansa ihmistä. – Hotakaisen esikoisteos, runokokoelma Harmittavat takaiskut ilmestyi vuonna 1992, 40 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi kirjailija julkaisee romaanin, joka ei katso taakse, vaan suoraan kohti.