Täysinpalvellut – Matti Klingen muistelmasarjan viimeinen osa on ilmestynyt

Matti Klingen muistelmasarja sitoo kirjoittajan kokemat aikakaudet taitavasti yleisiin historiallisiin yhteyksiin ja kirjoittajan tallentamaan ainutkertaisen kiinnostavaan dokumentaariseen aineistoon. – Sarjan kuudennessa osassa Täysinpalvellut – Muistelmia 2001–2021 professori Matti Klinge jää täysinpalvelleena eläkkeelle syyskuussa 2001, mutta maailmanpolitiikan ja eurooppalaisen kehityksen seuraaminen jatkuu intensiivisenä.

Tutkijan, kirjailijan ja opettajan työ vailla viranhoidon hallinnollisia velvoitteita tuottaa merkittäviä tuloksia: laajoja monografioita, painavia tutkimuksia, vaativia toimitustöitä, poleemisia esseitä ja kolumneja.

Elämään tulee uusi dimensio lastenlasten myötä. Kulttuurin ja historian inspiroimaan matkailuun ja maalaustaiteen harrastukseen on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia.

Muistelmien aiemmat osat:

Kadonnutta aikaa löytämässä, 1936–1960

Upsalasta Pariisiin, 1960–1972

Anarkisti kravatti kaulassa, 1972–1982

Yliopistoa ja Itämerta, 1982–1990

Euroopan murros, Proust ja Kross, 1990–2001

Joka vuosi on ilmestynyt myös Matti Klingen päiväkirja, tämän syksyn päiväkirjateoksen nimi on Terätön veitsi ilman kahvaa – Päiväkirjastani 2020–2021. Se on ainutlaatuisen sarjan 23. osa.

Bestsellerkirjailija Jonathan Franzenin odotettu romaani Crossroads on ilmestynyt – ja saanut ylistäviä arvoita maailmalla20.10.2021 14:23:43 EEST | Tiedote

Lempeä ja sydäntäsärkevä, sanoo New York Timesin kriitikko Dwight Garner Jonathan Franzenin uudesta romaanista CROSSROADS. – Franzen on henkilöitään kohtaan empaattisempi ja lämpimämpi kuin koskaan aiemmin kirjoissaan, Garner kirjoittaa. – Niin kuin usein Franzenilla, tässäkin romaanissa on keskiössä yksi perhe, Hildebrandtit, jotka kirjan alussa valmistautuvat joulun viettoon Chicagossa vuonna 1971. – Romaani ilmestyi maailmanlaajuisesti tämän kuun alussa, ja on nyt siis saatavana aivan tuoreeltaan myös suomeksi.