Valoo

Täyskuitu ostaa Haminan Energian valokuituverkkoliiketoiminnan

Valokuituyhtiö Täyskuitu ja Haminan Energia Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jossa Täyskuitu ostaa Haminan Energian valokuituverkkoliiketoiminnan. Koko Haminan talousalueen kehitystä vauhdittava kauppa astuu voimaan 15.2.2022.

Valokuituyhtiö Täyskuitu ja Haminan Energia Oy ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jossa Täyskuitu ostaa Haminan Energian valokuituverkkoliiketoiminnan. Kauppa astuu voimaan 15.2.2022.

Täyskuitu on vauhdilla kasvava valokuituyhtiö, jonka tavoitteena on 100 000 käyttäjän verkko jo lähivuosien aikana. Uusia verkkoja rakennetaan kesällä 2022 mm. Kotkaan, Kouvolaan, Haukiputaalle ja Lappeenrantaan. Kaupan myötä Täyskuitu-verkko kattaa laajasti myös Haminan alueen ja vahvistaa yhtiön asemaa Kaakkois-Suomessa.

Haminan Energia keskittyy entistä voimakkaammin energialiiketoimintaan ja siihen liittyviin palveluihin. Haminan Energia on Haminetti-brändin alla tarjonnut haminalaisille niin nettiyhteyksiä kuin tv-palveluitakin jo 20 vuoden ajan. Nopeat tietoliikenneyhteydet ovat nykypäivänä minkä tahansa alueen elinvoimaisuuden edellytys, joten yrityskauppa on merkittävä koko Haminan talousalueen elinvoimaisuudelle ja kehitykselle.

Koko Haminan talousalueen kehitystä vauhdittava yrityskauppa

Täyskuidun toimitusjohtaja Tommi Linna: “Olemme erittäin tyytyväisiä kaupan toteutumisesta. Näemme alueen kehittämisessä runsaasti mahdollisuuksia ja meillä on loistavat mahdollisuudet verkon jatkokehittämiseen. Avaamme Haminassa myös kampanjan, jossa tarjoamme alueen asukkaille valokuituliittymän rakentamisen jopa ilmaiseksi. Tarkoituksenamme on aloittaa verkon rakentaminen heti kesällä 2022.”

”Haminan Energian valokuituverkkoa on rakennettu Haminaan järkevästi ja kattavasti sähköverkon yhteyteen. Viime vuosina kuituverkon merkitys ja arvo uuden sukupolven tietoliikennepalveluiden mahdollistajana on kasvanut merkittävästi, ja myös kiinnostus Haminan verkkoa kohtaan on virinnyt. Täyskuitu on sitoutunut edelleen kehittämään valokuitupalveluja Haminan alueella. Nyt oli oikea hetki luopua valokuituverkkoliiketoiminnasta, ja se siirtyy alan ammattilaisen, Täyskuidun osaaviin käsiin” kertoo Haminan Energian toimitusjohtaja Markku Tommiska.

”Haminan Energian on tärkeää keskittyä ydinliiketoimintoihin, kaikessa ei voida olla mukana. Tietoliikennepalvelut eivät ole energiayhtiön perusliiketoimintaa, ja nyt on oikea aika luopua siitä, varsinkin kun liiketoimintakauppa vauhdittaa valokuituverkon ja edistyksellisten palveluiden tarjoamista yhä useamman haminalaisen ulottuville", sanoo Haminan Energian hallituksen puheenjohtaja Harri Kerkelä.

Asiakkailta ei vaadita toimenpiteitä

Haminetin asiakkaiden ei tarvitse ryhtyä toimenpiteisiin. He siirtyvät automaattisesti Täyskuidun asiakkaiksi, ja heidän palvelunsa jatkuvat toistaiseksi ennallaan.

Lisätietoja:

Tommi Linna, toimitusjohtaja, Täyskuitu, +358 44 557 7555, tommi.linna@adola.fi

Markku Tommiska, toimitusjohtaja, Haminan Energia Oy, +358 50 591 5455, markku.tommiska@haminanenergia.fi

Täyskuitu on valokuituyhtiö, jonka omistavat pääosin suomalainen teleoperaattori Cinia ja Hollannissa pääpaikkaansa pitävä kansainvälinen infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partners. Omistajilla on tarkoitus investoida voimakkaasti Suomen valokuituverkkoon.

Haminan Energia Oy on Haminan kaupungin omistama, jo vuodesta 1901 toiminut energiayhtiö, joka toimii monipuolisesti energialiiketoiminnan kentällä. Yhtiö on uusiutuvan energian ja energiakaasujen edelläkävijä ja panostaa erityisesti tuulivoimaan, bioenergiaan sekä LNG-markkinan kehittämiseen.

Valoo
Erottajankatu 15-17