Satakunnan ELY-keskus

TE-palvelujen ja rekrytointiyritysten yhteistyöllä saatiin tehostettua työllistymistä

Jaa

Rekrytoiva Satakunta -pilottihankkeen tulokset osoittavat, että TE-palvelujen ja yksityisten rekrytointiyritysten yhteistyöllä voidaan saada aikaan hyviä tuloksia työttömien nopeassa työllistymisessä. Tehostetusta työnvälityksestä oli eniten hyötyä nuorille ja ammatillisen koulutuksen suorittaneille.

Työnvälityspiste palveli työnhakijoita BePOPin tiloissa Porissa pilottihankkeen ajan.
Työnvälityspiste palveli työnhakijoita BePOPin tiloissa Porissa pilottihankkeen ajan.

Rekrytoiva Satakunta -pilottihanke toteutettiin Satakunnan ELY-keskuksen ja TE-toimiston sekä kahden yksityisen rekrytointipalveluja tuottavan yrityksen Työelämän Infopiste Oy:n ja Eezy Oyj:n (ent. VMP Group) yhteistyönä. Hankkeella haluttiin kokeilla yksityisten palveluntuottajien tuomaa lisäarvoa työnhakijoiden työllistymiseen. Lisäarvoa haettiin erityisesti työnhakijoiden henkilökohtaiseen kontaktointiin ja työnhaun sparraamiseen.

Pilottihankkeen ajaksi avattiin Työnvälityspiste Porin keskustaan BePOPin tiloihin. Siellä asiakkaat saivat henkilökohtaista neuvontaa työnhakuun liittyen. Porin toimipaikan lisäksi asiakkaita palveltiin ympäri Satakuntaa joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta, joko paikan päällä tai etäyhteyksin.

– Puutteelliset tai päivittämättömät työnhakupaperit ovat suurin syy, miksei töitä hakeva saa paikkaa. Otimme asiakkaista kuvat ja päivitimme CV:t. Autoimme asiakkaita myös tunnistamaan ja löytämään heille soveltuvat avoimet paikat. Jokaista asiakasta autettiin heidän toiveidensa mukaan ja katsottiin, mikä on kenellekin paras vaihtoehto, Työelämän Infopisteen valmentaja Olli Laakio kertoo.

Satakunnan TE-toimisto ohjasi soveltuvia työnhakijoita Työnvälityspisteen palveluun vuoden 2019 syyskuusta alkaen. Kokeilu päättyi vuoden 2022 maaliskuussa. Sinä aikana kolmen kuukauden mittaisen palvelun kävi läpi yli 2100 asiakasta. Heistä noin 700 löysi töitä, yli 80 aloitti ammatillisen työvoimakoulutuksen ja lähes 20 ryhtyi yrittäjäksi. Kokeilun tuloksia heikensi koronaepidemia, joka keskeytti palvelun useammaksi kuukaudeksi alkuvuonna 2020.

Henkilökohtaisesta tuesta hyötyivät eniten nuoret

Määrällisesti eniten palvelun kautta työllistyneissä, koulutukseen päässeissä tai yrittäjäksi ryhtyneissä oli nuoria alle 30-vuotiaita. Positiivisia tuloksia syntyi kuitenkin kaikissa ikäluokissa. Eniten kokeilun kautta työllistyi ammatillisen koulutuksen käyneitä muihin koulutusasteisiin verrattuna.

Hankkeen kohderyhmäksi määriteltiin työnhakijat, jotka olisivat ohjattavissa työmarkkinoille suoraan tai lyhyen RekryKoulutuksen jälkeen. Palvelun kestoksi määritelty kolme kuukautta koettiin varsin lyhyeksi ajaksi pitkään työttömänä olleiden kohdalla.

– Neuvonnasta hyötyivät eniten ne, jotka olivat itse aktiivisia. Meillä oli TE-toimiston kanssa todella hyvä yhteistyö ja olimme lähes päivittäin yhteyksissä asiakkaista, Olli Laakio sanoo.

Yksityisten rekrytointiyritysten käyttö TE-palveluiden rinnalla koettiin toimivaksi

Sekä TE-palveluissa että Työnvälityspisteessä yhteistyö koettiin toimivaksi ja sujuvaksi, kun sopiva toimintamalli hankkeen kuluessa löydettiin.

– Hankkeen tulokset osoittavat, että osaavalla, oikea-aikaisella ja henkilökohtaisella työnvälityspalvelulla on nopean uudelleen työllistymisen kannalta suuri merkitys. Julkista työnvälitystä kuormittavat monet lakisääteiset tehtävät. Siksi rajatuille asiakasryhmille kohdennettujen ja tehostettujen työnvälityspalveluiden toteuttaminen perustyönvälityksen rinnalla puoltaa paikkaansa, palvelujohtaja Teemu Niemelä Satakunnan TE-toimistosta sanoo.

Työnvälityspisteen palvelulle asetettiin verrokkiryhmä TE-toimiston ja Porin seudun kuntakokeilun työnhakijoista. Vertailun avulla voitiin todeta, että suurempi osa pilottiin ohjatuista asiakkaista työllistyi nopeammin kuin verrokkiryhmän asiakkaista vuonna 2021.

– Vastaavaa kokeilua ei ole koskaan aikaisemmin tehty näin suurella volyymilla Satakunnassa. Tulokset osoittavat, että yksityisen palveluntuottajan mukanaolo tuo asiakkaiden tavoittamiseen, kohtaamisen ja työnhaun sparraamiseen lisäarvoa yhdessä TE-palveluiden kanssa, projektin vastuuasiantuntija Olli Sipilä Satakunnan ELY-keskuksesta sanoo.

Rekrytoiva Satakunta -pilottihankkeen loppuraportti on luettavissa ELY-keskuksen verkkosivuilla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Satakunnan ELY-keskus
Koulutusasiantuntija Olli Sipilä, Puh. 0295 022 051, olli.sipila@ely-keskus.fi

Satakunnan TE-toimisto
Palvelujohtaja Teemu Niemelä, Puh. 0295 045 116, teemu.niemela@te-toimisto.fi

Kuvat

Työnvälityspiste palveli työnhakijoita BePOPin tiloissa Porissa pilottihankkeen ajan.
Työnvälityspiste palveli työnhakijoita BePOPin tiloissa Porissa pilottihankkeen ajan.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Satakunnan ELY-keskus
Satakunnan ELY-keskus
Yrjönkatu 20
28100 Pori

0295 022 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-satakunta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Satakunnan ELY-keskus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme