Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja KongressikeskusTurun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

TEATTERIA JA ULKOMAISIA TÄHTIÄ UUDISTUNEILLA TURUN KIRJAMESSUILLA - Lukutaito ja ilmastonmuutos teemoina ajankohtaiskeskusteluissa

Tiedote 2.10.2019 julkivapaa klo 12.30. Uudistuneilla Turun Kirjamessuilla on tänä vuonna ensimmäistä kertaa poikkitaiteellinen teema. Kirjamessuilla 4.-6.10. pääteemana on teatteri. Ajankohtaisteemoiksi ohjelmassa nousevat lukutaito ja ilmastonmuutokset kulttuurivaikutukset. Samaan aikaan Kirjamessujen kanssa Turun Messukeskuksessa järjestetään myös Turun Ruoka- ja Viinimessut sekä Levymessut.
Kuvaaja Jere Satamo.

Kirjamessuilla vierailee lukuisia kansainvälisiä huippukirjailijoita: Jonas Hassen Khemiri (Ruotsi), Ruth Ware (Englanti), Arne Dahl (Ruotsi), Tina Frennstedt (Ruotsi), Karina Sainz Borgo (Venezuela), Jón Kalman Stefánsson (Islanti), Gerdur Kristny (Islanti), Indrek Hargla (Viro), Leelo Tungal (Viro) ja Eeva Park (Viro).

Oopperakäsikirjoituksen henkilöhahmojen elävöittämistä messuilla puhuu englantilainen huipputenori ja klassisen musiikin tietoteoksestaan palkittu Ian Bostridge.

-Luvassa on teatterin ja kirjallisuuden rajapinnassa liikkuva messutapahtuma, jossa kirjavuoden uutuuksien ja aina ajankohtaisten klassikkojen ohella pureudutaan ajassamme keskustelua herättäviin ilmiöihin kuten ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutuksiin ja lukutaitoon. Koska ennakkokiinnostus sekä ohjelmasisältöjä että poikkeuksellisen nimekästä esiintyjäkuntaa kohtaan on ollut ennätyksellisen suurta, ovat odotuksemme messuviikonlopun suhteen korkealla, kuvailee tunnelmia ohjelmajohtaja Jenni Haukio.

Tulossa musiikki ja kuvataiteet sekä visuaalinen kulttuuri

Tulevan tapahtuman aattona katsotaan samalla jo pitkälle tulevaisuuteen. Ohjelmajohtaja Haukio vahvistaa tulevat teemat:

-Ensi vuonna poikkitaiteellisten pääteemojen sarjamme jatkuu musiikilla ja vuonna 2021 vuorossa ovat kuvataiteet ja visuaalinen kulttuuri. Ajankohtaisteemat ratkaisemme kunkin messuvuoden tammi-helmikuussa riippuen ajassa liikkuvista puheenaiheista ja ilmiöistä.

Kotimaiset kirjailijat ja The Kalevala Murder Mysteries

Turun Kirjamessuilla nähdään kaikkiaan yli 900 esiintyjää. Syksyn kotimaiset tekijät nousevat messulavalle ensimmäisenä Turussa. Messuilla uutuuskirjoistaan kertovat mm. Sofi Oksanen, Anna-Leena Härkönen, Jörn Donner, Mauri Kunnas, Tuomas Kyrö, Heli Laaksonen, Laura Lindstedt, Enni Mustonen, Raija Oranen ja Pajtim Statovci.

Messuelämyksiin kuuluvat myös Jari Tervon ja Vesa-Matti Loirin keskustelu Loiri-elämäkerrasta ja Juha Hurmeen käsikirjoittama runoperformanssi The Kalevala Murder Mysteries, jossa esiintyy Kalevalan Ydinfysiikkaa -ryhmä.

Messujen kirjallisuushaastatteluissa nähdään lisäksi mm. Michael Monroe, Astrid Swan, Mercedes Bentso, Esko Valtaoja, Pekka Haavisto, Juha Mieto, Teflon Brothers ja Miklu.

Edesmenneen Claes Anderssonin muistoa kunnioitetaan sunnuntaina ohjelmalla Att sörja en poet och samhällsaktivist – Claes Andersson in Memoriam.

Poikkitaiteellinen teema tuo messuille yli 90 teatterialan toimijaa

Kirjamessujen teatteriteema kokoaa Turun Messukeskukseen näyttelijöitä, ohjaajia, näytelmäkirjailijoita, käsikirjoittajia ja dramaturgeja sekä muita alan tekijöitä yli 90 henkilöä ympäri Suomen. Ohjelman lisäksi myös näytteilleasettajissa on teatteritoimijoita.

Elämäni kirjat! -keskustelusarjassa Turun Kirjamessujen ohjelmajohtaja Jenni Haukio haastattelee jokaisena messupäivänä teatterialan tähtinimiä näiden elämään vaikuttaneista kirjoista.

Itselleen merkittävistä teoksista kertovat teatteritaiteen legenda Seela Sella, teatteritaiteen professori, taiteilija Elina Knihtilä ja teatteritaiteen legenda Esko Salminen sekä taiteilija, näyttelijä Aino Seppo.

Teatterikentän ilmiöistä puhutaan omassa keskustelusarjassaan niin ikään kunakin messupäivänä. Avajaispäivänä luovan organisaation luotsaamisesta puhuvat Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho, Turun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki sekä Teatteri Jurkan teatterisihteeri Lilli Earl.

Elinan salonki -keskusteluissa lauantaina ja sunnuntaina näyttelijäntaiteen professori, taiteilija Elina Knihtilän kanssa tasa-arvosta ja feminismistä teatterissa ja kirjallisuudessa puhuvat mm. vapaa kirjoittaja Kaarina Hazard, näyttelijä Laura Birn ja elokuvaohjaaja Zaida Bergroth.

Paikan päällä Kirjamessuilla myös luodaan ja ensiesitetään näytelmä 24 tunnissa. The 24 Hour Plays -näytelmän tuottavat Turun kaupunginteatteri, Åbo Svenska Teater ja Linnateatteri.

Ilmastonmuutos maailmalla ja kirjallisuudessa

Ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset -ajankohtaisteeman pääyhteistyökumppani on Sitra ja mukana on myös Tulevaisuuden tutkimuskeskus. Myös Turun yliopistolta kuullaan jokaisena messupäivänä ilmastoaiheista ohjelmaa.

Sitran johtaja Mari Pantsar ja dosentti Jouni Keronen keskustelevat siitä, miten demokratia voi torjua globaalin kriisin keskustelussa Tienhaarassa -johtajuus ilmastonmuutoksen aikakaudella.

Kuinka ilmastonmuutos heijastuu kirjallisuuteen, kysytään myös kirjailijakeskustelussa. Messuohjelmassa kuullaan ilmastoaiheisia mietteitä mm. kirjailija Anni Kytömäeltä, Emma Puikkoselta ja Risto Isomäeltä.

Lukutaito puhuttaa, lasten alueella messusatuillaan

Keskustelua lukutaidon vaikutuksista käydään etenkin perjantaina. Opetus- ja kulttuuriministeriö pitää lukutaitoseminaarin Sillat voitetaan kulkemalla niitten ylitse. Seminaarissa puhuvat mm. opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja ulkoministeriön Team Finland Knowledge -lähettiläs Ilkka Turunen.

Elinkeinoelämän keskusliiton järjestämää keskustelua Luet, opit, osaat -Lukutaito mahdollistamassa huomisen haaveita moderoi MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki, ja keskustelemassa on mm. Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä. Suomen tiedetoimittajain liiton paneelissa Somelukutaito kansalaisvelvollisuudeksi? keskustelijoina ovat mm. sisällöntuottaja Miisa ”Mmiisas” Rotola-Pukkila ja työelämäprofessori Pekka Sauri.

Kirjamessujen lasten alueen ovat tuottaneet lasten- ja nuortenkirjailijat Salla Simukka ja Siri Kolu. Lasten omalla alueella puuhataan Alexanda Salmelan Voimahahmotyöpajassa, nähdään Paula Norosen Supermarsu-show ja kuunnellaan lukuvaari Seppo Heinosen Messusatu. Aleksis Salusjärven kanssa pohditaan, mihin poika tarvitsee kirjoja ja tarinoita.

Suomen nuorisokirjailijat tuottavat Kirjamessuille ohjelmaa, ja mm. antavat ohjelmassaan 10 syytä lukea. Pop-up Heureka tuottaa lapsille ja nuorille tiedeohjelmaa Kirjamessujen sisääntuloaulassa.

Kirjamessujen ohjelma on katsottavissa osoitteessa www.kirjamessut.fi

Sivuilla voi lukea myös ohjelmajohtaja Jenni Haukion blogia Kirjamessulämpiö

Tapahtuman avajaiset ovat perjantaina 4.10. kello 13.

www.kirjamessut.fi

Lyhyesti:

Turun Kirjamessut 4.-6.10. Turun Messukeskuksessa

Pääteemana teatteri ja ajankohtaisteemoina ilmastonmuutoksen kulttuurivaikutukset ja lukutaito.

43 kustantamoa
125 ohjelmatuottajaa
464 ohjelmanumeroa
917 esiintyjää